"A po vstupu země do EU jsou české silnice přetížené. Proto by od příštího roku cena krátkodobých dálničních známek měla skokově vzrůst," řekl Jahn.
O kolik přesně by se známky měly zdražit, o tom se podle něj ještě v koalici povede diskuse. Maximálně ovšem mohou podle evropských regulí podražit o 8 euro, tedy zhruba o 250 korun za den.
V případě nově zamýšlené patnáctidenní známky by tak kamiony mohly platit až skoro čtyři tisíce korun. Dlouhodobé známky pro nákladní automobily by neměly zdražit vůbec nebo jen mírně.
"To by totiž výrazně postihlo českou vnitrostátní dopravu, a to není cílem. Chceme především odklonit tranzitní dopravu jinam. Cena krátkodobých známek by měla být taková, aby Česko nebylo výrazně levnější než průjezd okolními státy," řekl Jahn.
Osobním autům známky nezdraží
Ministr dopravy Milan Šimonovský jde na vládu také s návrhem na změnu krátkodobých známek pro osobní auta. S cenami přímo nehýbe, někteří řidiči však budou muset sáhnout hlouběji do kapsy.
Šimonovský totiž chce nově zavést patnáctidenní a dvouměsíční známky a desetidenní společně s měsíčními zrušit. Cena těch prodloužených má vzrůst úměrně s dobou využití, v některých případech je po přepočtu na den příznivější.
"Většinou se prodávají dlouhodobé dálniční známky a změna by měla více zatraktivnit právě ty krátkodobé," vysvětluje Pavel Švagr, šéf fondu dopravy, kam příjmy z dálničních známek mají směřovat. Navíc by to mělo přinést asi jednu až dvě miliardy.
"Osobně bych preferoval, aby peníze dostal fond dopravní infrastruktury na investice do silniční sítě. K tomu, abychom mohli zvýšit výdaje do dopravy, ale bude potřeba dohoda s Bruselem, kde máme určený výdajový limit. Já budu prosazovat jeho zvýšení, protože jsme křižovatkou uprostřed Evropy a zlepšení dopravní infrastruktury je důležité," uvedl Jahn.
Kolik budou stát dálniční známky • Osobní vozidla do 3,5 tuny desetidenní - není (původní cena 150 korun)
Zdroj: ministerstvo dopravy |