Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dálniční známky zůstanou, mýtné pro osobní auta je pro stát nevýhodné

  3:19aktualizováno  3:19
Papírové dálniční kupony z českých osobních aut zmizí zřejmě později, než původně poslanci a ministerstvo dopravy plánovali. Stát by zavedením elektronických vinět mohl prodělat miliardy, ukázaly studie. Poslanci už proto připravují změnu zákona.
Zavedení vinět schválili letos poslanci, ministerstvo dopravy však projekt znovu přezkoumává kvůli kritice za vysoké náklady. Ilustrační foto.

Zavedení vinět schválili letos poslanci, ministerstvo dopravy však projekt znovu přezkoumává kvůli kritice za vysoké náklady. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Jen pár měsíců poté, co poslanci schválili zavedení nových elektronických vinět, které by řidičům osobních aut nahradily papírové kupony a v budoucny by umožnily zavést mýto podle počtu ujetých kilometrů, zkoumá je ministerstvo dopravy a kontrolní výbor Poslanecké sněmovny chystá novelu, která zákon změní.

Stát tak může podle některých studií ušetřit miliardy korun, které by zavedením mýta mohl prodělat.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka"Zkusíme zákon ještě přepsat. Zkoumáme, jak například změnit parametry elektronických dálničních kuponů," řekl MF DNES ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Mýtné podle projetých kilometrů už bylo letos odložené na rok 2011, další zpoždění je velmi pravděpodobné. "Na příští rok na to není v rozpočtu ani koruna. A není ani jasné, zda na to budou peníze v dalších letech," podotkl Slamečka.

Stát proto ani nepřipravuje zatím žádnou soutěž na dodavatele vinět. Tu může podle kritiků vyhrát prakticky jen provozovatel mýtného pro nákladní vozidla Kapsch. "Povede to k větší závislosti na jednom dodavateli a zvýšení cen," napsala už loni expertní skupina ministra dopravy.

Za papírové dálniční kupony ministerstvo ročně zaplatí kolem tří set milionů korun, stát na nich vybere kolem dvou až tří miliard ročně. Naopak Kapsch ve své studii předpokládá, že by roční provoz vinět stál kolem 800 milionů korun.

Elektronické viněty

Krabička, která má od roku 2011 nahradit papírové dálniční známky u všech aut pod 3,5 tuny. Stát je zavede ale zřejmě později. V budoucnu by je bylo možné využívat na zpoplatnění jízdy po dálnici podle počtu ujetých kilometrů. Zavedení vinět schválili letos poslanci, ministerstvo dopravy však projekt znovu přezkoumává kvůli kritice za vysoké náklady.

Ohledně termínu zavedení nechce Slamečka spekulovat. Ale je jasné, že legislativní změny mohou trvat tak dlouho, že termín 2011 není už reálný. "Další termín by pak byl asi 1. leden 2012," řekl Slamečka.

Navrhovaný systém smetla ze stolu už loni expertní skupina ministerstva dopravy. Podle nich totiž studie obhajující zavedení mýta vycházela ze špatných čísel a stát by na mýtu z osobních aut vybral méně, než kolik by systém stál. "Neexistuje projekt, který by u nás ukázal smysluplnost mýta pro osobní auta," říká proděkan dopravní fakulty Petr Moos.

35 haléřů za kilometr?

Návrh počítal s tím, že by řidiči jezdili po dálnicích s elektronickou vinětou a platili by buď paušální částku jako dosud, nebo podle počtu ujetých kilometrů.

Autoři studie také vypočítali, že aby se systém do roku 2016 zaplatil, museli by řidiči za každý ujetý kilometr po dálnici zaplatit 35 haléřů. Ani ne za devět jízd z Prahy do Brna a zpět by tak už řidiči museli odevzdat eráru více, než kolik by zaplatili za dálniční známku na příští rok.

"Oproti nákladům nelze nalézt relevantní úroveň přínosů zavedení systému," konstatovali odborníci z ČVUT ve své zprávě. Kritici se navíc bojí zneužití osobních údajů ze systému.

Viněty chce zrušit i část poslanců. Kontrolní výbor už odhlasoval usnesení, podle kterého poslanci předloží na viněty novelu ještě čerstvého zákona. Ta by elektronické dálniční známky ze zákona vyňala a odsunula jejich zavedení na neurčito.

"Viněty jsou neefektivní, nehospodárné a neúčelné. Schválila se ta nejhorší varianta," říká poslanec Libor Ježek (ODS). Novelu chce podat ještě tento týden, protože podle něj neexistuje ani studie, která by ukázala, jaký výběr poplatků za jízdu po českých dálnicích by byl pro stát nejvýhodnější.

Ve Sněmovně zákon prošel, i když se proti postavil například hospodářský výbor. Zákon podepsal i prezident Václav Klaus.

Podle poslance Oldřicha Vojíře (ODS), který zákon prosazoval, mají poslanci na novelu právo. "Pokud má někdo pocit, že je tam něco špatně, ať napíše novelu," tvrdí Vojíř. Nedostatek peněz v rozpočtu se podle něho dá řešit i tím, že mýtné pro osobní auta budou zprvu financovat jeho dodavatelé. "Jistě se takoví najdou," dodal Vojíř.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.