Lokomotiva Siemens Vectron dosahuje až dvousetkilometrové rychlosti | foto: Siemens

Další problém pro lokomotivy Škoda. Dráhy zvažují náhradu od Siemensu

  • 114
České dráhy zvažují, že si pronajmou od leasingové společnosti lokomotivy, s nimiž budou moci bez omezení jezdit do Německa. S lokomotivami řady 380 od Škody Transportation, kvůli kterým už České dráhy prohrály za více než miliardu korun arbitráž, to totiž stále není možné.

České dráhy přitom vážně tlačí čas: podle smlouvy s Deutsche Bahn mají od prosince letošního roku zajistit lokomotivy, které budou schopny bez přepřahu v Drážďanech dojet až do Hamburku. Takové ale nemají. Lokomotivy ze Škody mohou sice dojet do Hamburku, ale jen rychlostí 120 km/h, což je fakticky v Německu vyřazuje z provozu podle jízdního řádu.

ČD zatím Škodě doplatek arbitráž platit nebudou

České dráhy zatím nezaplatí Škodě Transportation inflační doplatek 628 milionů korun za prohranou arbitráž týkající se dodávek 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Na pátečním setkání s novináři to řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. České dráhy nyní zvažují více možností, ve hře je například další jednání se Škodou o snížení uvedené částky.

Pokud by České dráhy podmínku smlouvy nesplnily, čekaly by je vysoké sankce.

Jednání s leasingovými společnostmi potvrdilo iDNES.cz několik na sobě nezávislých zdrojů. Nejdále jsou jednání s rakouskou firmou European Locomotive Leasing (ELL), která už v Česku půjčuje například RegioJetu lokomotivy Siemens Vectron. Ty mohou jezdit po Evropě prakticky bez omezení a jsou ve většině zemí schválené. Má jít o dodávku až dvaceti strojů, firma je chce použít i pro provoz railjetů do Rakouska.

V listopadu 2014 nasadil nové lokomotivy i soukromý dopravce:

21. listopadu 2014

Dopravce informace o pronájmu nepotvrdil, ovšem ani nevyvrátil. „V rámci střednědobé strategie obnovy vozidel, podle plánu jejich budoucího nasazení a podle požadavků objednatelů řešíme také otázku lokomotiv. Vedle možného nákupu nových zvažujeme i jejich pronájem, abychom co nejméně zadlužovali firmu, ale zároveň co nejlépe dosahovali požadavků objednatelů na kvalitu a technické parametry vlakových souprav ve vazbě na probíhající modernizaci infrastruktury. Naším cílem je mít na kvalitní infrastruktuře kvalitní a rychlé vlaky,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Banány přesluhují

Škoda Transportation odmítá pochybení. Tvrdí, že vše, co měla udělat, už splnila. Českým drahám dodala potřebné doklady od německého drážního úřadu EBA. Jenže k provozu je nutný ještě souhlas majitele kolejí DB Netz. A ten stále Škoda nemá kompletní.

České dráhy prohrály spor o lokomotivy. Škodě zaplatí přes miliardu

Bez omezení rychlosti na 120 km/h mohou jezdit až ve chvíli, kdy vyřeší problematiku kompatibility lokomotivy se soupravou tažených vozů vůči mostům z hlediska rezonancí. To zatím dořešené není, problém se týká hlavně mostu přes Labe v Drážďanech.

„V květnu jsme Českým drahám předali povolení k provozu v Německu od tamního drážního úřadu EBA. Podle našeho názoru jsou tím naše závazky vyplývající ze smlouvy splněné. Zdůrazňujeme, že je třeba rozlišovat mezi povolením k provozu a mezi dohodnutím podmínek o přístupu na trať se správcem infrastruktury. Dohodnutí podmínek přístupu na trať je záležitostí provozovatele,“ řekla mluvčí Škody Lubomíra Černá.

České dráhy kromě provozu v Německu musí v blízké době řešit i náhradu za další expresní lokomotivy řady 151 přezdívaných Banán, které tahají vlaky hlavně na Slovensko a začínají už přesluhovat.

I v tomto případě chce vedení Českých drah prověřit cestu leasingu, který je u železničních dopravců čím dál častějším způsobem financování.