Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lůžkové vlaky jako ohrožený druh. Ve Francii jich polovinu zruší

  9:11aktualizováno  9:11
Soumrak dálkových nočních vlaků v Evropě pokračuje. Po ohlášené velké redukci v Německu se chystá od října velká redukce ve Francii. Změny u hlavních evropských dopravců se projeví zřejmě i na jízdních řádech v Česku.

Deutsche Bahn hodlají v příštích letech výrazně omezit počty nočních vlaků | foto: Deutsche Bahn

Francouzská vláda se rozhodla, že zruší dotace pro polovinu z nočních spojů po celé zemi.

Od října skončí noční vlaky z Paříže do Toulouse, do Savojska, spojení z Lucemburska do Nice a mezi Štrasburkem a Nice. Do příštího roku zůstanou ještě vlaky z Paříže do města Tarbes v podhůří Pyrenejí a Hendaye na francouzsko-španělských hranicích.

Zachované zůstane dál spojení z Paříže do města Briançon a z Paříže do Rodez. Důvodem je, že chybí jiné adekvátní spojení.

Důvodem rušení je ztrátovost nočních vlaků.. U francouzského státního dopravce SNCF tvoří noční vlaky 3 % celkového provozu, ale vytváří čtvrtinu ztráty z dálkové dopravy. Počet cestujících klesl o čtvrtinu za posledních pět let.

Podobnou velkou redukci ohlásily už německé Deutsche Bahn, které postupně odcházejí se svými vlaky CityNightLine. Definitivní konec má přijít letos v prosinci. V Česku se to dotkne nočního vlaku Phoenix, který jede z Prahy do Kolína nad Rýnem či švýcarského Curychu.

Noční vlak do Švýcarska zřejmě zůstane

Spojení se Švýcarskem přes noc by ale zmizet podle informací iDNES.cz nemělo. České dráhy společně s dalšími dopravci plánují, že by noční vlak mohl jet kratší cestou přes Rakousko. České dráhy zatím plány nechtějí komentovat. „Noční doprava je zatím otevřená. Konečná mezinárodní jednání o nočních spojích budou někdy na přelomu srpna a září,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Za soumrakem nočních vlaků je více důvodů, především pak zrychlování železnice a stavby vysokorychlostních tratí nebo velký rozmach letecké dopravy.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.