INFOGRAFIKA: Jak obchody (ne)zlevnily
Průzkum cen v pěti různých obchodech proběhl minulý pátek a toto pondělí. Ceny se nepohnuly v Kauflandu a Globusu, v ostatních třech obchodech jen maličko.
Nižší daň – místo devatenácti je pět procent – prodejci účtují od soboty. Obchodníci zvolili různé strategie, jak se se snížením daní vypořádat, aby vyšli vstříc zákazníkům, ale něco zbylo i pro prodejce.
Tesco už v pátek ohlásilo, že počínaje sobotou snižuje ceny všech výrobků, kterých se nižší daň týká, od kávy přes čokoládu po mořské plody. Z patnácti zkoumaných položek však zlevnily jen čtyři jejich výrobky, dva naopak ještě podražily a ceny ostatních zůstaly stejné.
"Pokud ještě ke snížení cen nedošlo, dojde k němu od středy v rámci letákové akce," vysvětlovala mluvčí Teska Jana Matoušková. Tvrdí, že většina výrobků zlevnila už od soboty.
Velké obchody otálejí
Se snížením cen otálejí i Hypernovy a Alberty patřící společnosti Ahold. Její mluvčí říká, že zpoždění je dáno tím, že chtěli snížení daní spojit s letákovou akcí, a ta začíná až tento týden, a ne v sobotu.
V Hypernovách se mají podle Libora Kytýra z Aholdu nižší ceny projevit v úterý a v Albertech v pátek, a to ještě ne u všech výrobků. Využít nižší daně ke zvýšení prodeje a spojit ji s letákovou akcí se rozhodl i diskontní prodejce Lidl.
Ten už v sobotu v inzerátu představil 81 výrobků, které zlevňuje. Většinou jde o jejich vlastní zboží, takže ze značkových výrobků sledovaných v průzkumu byly v jejich obchodech k mání jen tři. Ty zlevnily.
Lidl se však rozhodl pro jinou, skrytější fintu: výrobky sice zlevnil, ale ne o plný pokles daně. Z jednaosmdesáti výrobků, které Lidl propaguje v inzerátech, nešla u 47 z nich cena dolů o celých dvanáct procent, což snížení daně umožnilo.
Lidl si přilepšil do vlastní pokladny zhruba padesátník až jednu korunu na jednom výrobku. Nevypadá to jako mnoho, ale jde o zboží, jehož se mohou prodat denně stovky kusů.
Někteří údajně zlevnili dříve
V Globusu a Kauflandu zákazníci v sobotu ani v pondělí nepoznali proti pátku na cenách cukrovinek žádnou změnu. Obě společnosti to vysvětlují tím, že už zlevnily dříve. "Snížili jsme ceny u zboží, které přešlo z devatenácti do pětiprocentní sazby daně z přidané hodnoty už před měsícem," říká Michael Šperl za Kaufland.
Globus podle svého šéfa Petra Vyhnálka udělal stejný krok začátkem července. "Museli jsme reagovat na pokles cen na trhu," říká s tím, že sledují, co dělají konkurenti.
Nelze říci, jestli Globus a Kaufland zlevnily o tolik, kolik jim daň dovolila. Vyhnálek říká, že se řídí tím, co dělají konkurenti. Dřívějšímu snížení cen by odpovídalo, kdyby Globus z průzkumu vyšel v polovině z patnácti výrobků levnější než Hypernova či Tesco. A zhruba na stejné úrovni jako Kaufland.
V Kauflandu je však stejně jako v Lidlu omezený sortiment a z patnácti značkových výrobků jich měl na pultech jen osm. Snížení daní je ojedinělou možností, kdy je možné velkým obchodníkům trochu nahlédnout do cenové kuchyně. Stanovování cen patří k jejich největším tajemstvím a alchymii, kdy je třeba namíchat vlastní výdělek s tím, aby bylo na co přetáhnout zákazníky od konkurence.
Ceny dnes patří k tomu nejsledovanějšímu a český zákazník je na ně vyučen. Z velkých řetězců si tak zřejmě nemůže nikdo úplně dovolit nechat si peníze z nižší daně zcela ve vlastní kapse. Ukousnout si alespoň něco se však snaží každý.
"Chtěli toho využít i dodavatelé, aby si vyrovnali rostoucí náklady," říká jeden z obchodníků. Restaurace v roce 2000 na tom byly znatelně lépe, protože na ně nebyla upřena taková pozornost, není mezi nimi taková konkurence a ceny i v těch největších jde jen těžko kontrolovat a porovnávat.
Restaurace nezlevnily
Když šla tehdy daň z přidané hodnoty dolů z dvaadvaceti na pět procent, ceny v restauracích se takřka nezměnily. Když se později vrátily do vyšší sazby daně, ke zdražení došlo hned.
Velké obchody se teď naopak svorně snažily alespoň některé nižší ceny prodat jako bonus ve prospěch zákazníka. Tesco například ještě uvádí, že snižuje ceny u deseti tisíc výrobků.
Podle ostatních obchodníků jde o dost vysoké číslo, protože pak by se jim na prodejnu skoro nic jiného nevešlo. "Jsou tam i velikonoční zajíci či vánoční kolekce, které zrovna teď nemáme," vysvětluje za Tesco Jana Matoušková.