Do budoucna se ovšem růstu zdanění republika nevyhne. Evropská unie totiž požaduje na litr benzinu minimální daň v přepočtu 12,70 korun, přičemž nyní je v tuzemsku litr benzinu zatížen 10,80 korunami. „Z hlediska našeho členství je tedy růst daně nezbytný. Při jednání o vstupu budeme však žádat o odklad pro sladění příslušných sazeb,“ uvedl ředitel odboru nepřímých daní Ladislav Pittner.
Cena za litr Naturalu 95 | |
---|---|
Leden 99 | 20,50 |
Červenec 99 | 23,60 |
Prosinec 99 (odhad) | 25 - 26 |
Při nákupu litru benzinu nyní podpoří český řidič státní rozpočet 45 procenty ceny. Mnohem více, zhruba osmdesáti procenty, přispívají státu němečtí motoristé. Situaci na trhu pohonných hmot tak v nejbližších měsících ovlivní kurs koruny a ceny ropy. Ty nepřetržitě rostou již od konce března, kdy se největší ropné země dohodly na omezení těžby.
„Myslím, že ještě v několika příštích měsících jsou vyhlídky na udržení této shody nadějné. Nejistá je spíš poslední čtvrtina roku, kdy lze možná očekávat odstředivé tendence některých členů kartelu a případný rozklad dohodnutých podmínek,“ soudí David Knapp z Mezinárodní energetické agentury.
Za tohoto stavu při současném směnném kursu koruny do konce roku benzin zřejmě ještě podraží. „Pokud ropa ještě dále poroste, může se to v konečné ceně u pump odrazit ještě korunou až dvěma,“ míní ropný analytik Vladimír Špička.
V takovém případě by ceny benzinu překročily dosavadní rekordní hranici z loňského ledna, kdy se podle statistik litr naturalu prodával v průměru za 23,85 koruny. Následoval propad na 20,36 koruny letos v únoru, kdy byla cena za litr naturalu nejnižší od poloviny roku 1996. Poté však benzin začal rychle zdražovat. „Do cen se promítlo současné působení dvou faktorů - rostoucí ceny ropy a zvýšení spotřební daně,“ říká Špička.