Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Ťokovy omyly a lži s mýtem

  20:01aktualizováno  20:01
Ministr dopravy má pravdu, že stávající smlouva na výběr mýta je špatná. Ve funkci není od toho, aby řešil, kdo před deseti lety dělal chybu, ale aby zajistil pokračování výběru mýta, komentuje situaci kolem mýta redaktor iDNES.cz Jan Sůra.

Ministr dopravy Dan Ťok | foto:  Petr Topič, MAFRA

Náhodný návštěvník stránek ministerstva dopravy může získat po přečtení sekce aktualit pocit, že největším problémem české dopravy jsou letadla.

Ministr Dan Ťok minulý týden vycestoval nejprve do Rotterdamu na evropský summit o budoucnosti letecké dopravy, aby pak zamířil do Bahrajnského království podepsat leteckou dohodu mezi oběma zeměmi.

Ťok patří necelých čtrnáct měsíců ve funkci mezi několik málo ministrů, kteří ve funkci přežili přes rok, což je při jeho výkonech poněkud záhada. Cesta do Bahrajnu totiž dokonale ilustruje jeho přístup k řešení problémů. Tedy spíše neřešení.

Jedenáct měsíců před vypršením smlouvy na provoz mýta není stále jasné, jak se bude vybírat a zda vůbec.

Pro řadu lidí je mýto těžko pochopitelným tématem: mýto neplatí, nevidí, že oněch deset vybraných miliard uhradí ve zboží, které si kupují.

Ví, že to dělá Kapsch a že ta smlouva je nějaká divná. Této neznalosti Ťok dokonale využívá, a tak se na první pohled může zdát, že je právě tím, kdo s mýtem něco dělá. Ve skutečnosti neudělal zatím nic. Navíc u svých výroků o mýtu často v podstatě jen lže.

„My teď plnou parou směřujeme k tomu, abychom koncem roku byli schopni vypsat soutěž na provozovatele stávajícího mýta, které je ve vlastnictví státu. To tady ještě nikdo neudělal, je to připravené a bude to, já to chci garantovat.“ Přesně toto pronesl Ťok loni na konci října loňského roku v Otázkách Václava Moravce.

Necelé dva měsíce poté Ťok přiznává, že soutěž nebude a že stát zadá napřímo bez jakéhokoliv tendru provoz mýta na dočasnou dobu dál sdružení Kapsch. To, že se nedá soutěž stihnout, bylo jasné už v době, kdy tento výrok pronesl.

Hází vinu na jiné

Ministr Ťok zatím v případě problémů s mýtem úspěšně vede v házení viny na jiné. Když mu antimonopolní úřad zrušil zakázku pro firmu Deloitte Advisory, kterou vypsal bez soutěže, neopomněl zkritizovat stávající mýtnou smlouvu a vyzvat policii, ať ji deset let po podpisu prověří.

I když smlouvu s Deloitte antimonopolní úřad nepravomocně zrušil, zakázka a faktury jedou dál. Její najmutí je zajímavé i v tom, že právě tato firma byla projektovým manažerem pro soutěž na současné mýto v roce 2006, kterou Ťok tak kritizuje.

Sám Ťok se soutěží nepohnul. Je tedy jedním z hlavních viníků toho, že mýto bude v příštím roce buď dál vybírat bez soutěže Kapsch, nebo se nebude vybírat vůbec. Po svém nástupu do funkce přitom optimisticky prohlašoval, že soutěž vypíše včas. Opakovaně měnil koncepci toho, jak se bude mýto vybírat dále.

Ministr dnes tvrdí, že naopak navrhl řešení, které vláda schválila, tedy setrvání u mýtných bran. Jenže toto řešení opakovaně sám měnil.

V březnu chtěl zůstat u současného systému, v květnu opět mluvil o technologicky neutrální soutěži. Až v září se definitivně rozhodlo, že se přechodnou dobu zůstane u mýtných bran. Příprava mýta je tak na stejném bodě jako v prosinci 2014, kdy Ťok nastoupil.

Na slabou paměť spoléhá Ťok i u výroku, že nikdo z jeho předchůdců mýto neřešil. To pravda není, už za Víta Bárty se začala připravovat zadávací dokumentace pro novou soutěž, kdy stát hodlal zpoplatnit všechny silnice nižších tříd.

Za ministra Pavla Dobeše byla vypracována dosud jediná studie řešící, co a jak dál, a mohli s ní pracovat všichni jeho následovníci. Za ministra Antonína Prachaře směřovalo mýto k řešení zavedením evropské služby výběru mýta (více firem by mohlo nabízet palubní jednotky) a převod mýtných bran pod stát včetně jejich provozu.

Za tímto účelem Prachař vypsal tendr na projektového manažera, který však Ťok později zrušil. Ministr Ťok zrušení vysvětluje tím, že by zakázku stejně zrušil antimonopolní úřad, ale žádné důkazy o takových plánech nikdy neposkytl.

„Jsem první ministr, který zveřejnil, že existuje dodatek s Kapschem zaručující mu exkluzivitu při výstavbě mýtných bran i po roce 2016,“ prohlásil loni Ťok. O dodatku informovala některá média krátce po jeho uzavření, tzn. zkraje roku 2008, a již několik let je dostupný na webových stránkách ministerstva dopravy.

Ťok dnes své tvrzení vysvětluje tím, že je prvním, kdo vysvětlil, jaký má dodatek dopad. „Pokud je nám známo, tento kontext žádný z předchůdců pana ministra Ťoka nejenže nezveřejnil, ale ani seriózně neřešil,“ tvrdí Ťokův mluvčí Jakub Stadler.

Mýto je totální prohrou především pro hnutí ANO, které se chtělo na dopravě ukázat, jak umí stát řídit. Namísto toho je před potupným prodloužením smlouvy s Kapschem bez soutěže. Kapsch má všechny trumfy v rukou.

Ťok čelil ve čtvrtek grilování opozičními poslanci, ti neuspěli se snahou zařadit mýto jako bod jednání. Místo toho se poslanci dozvěděli vše o historii špatné smlouvy a kdo je za to odpovědný. Ano, smlouva je špatná. Prací ministra však není analyzovat, kdo udělal chybu, ale najít řešení. Výmluvami na starou smlouvu se jen snaží odvést pozornost od vlastní spoluzodpovědnosti za stávající stav.

Nejde už jen o problém ministra. Máslo na hlavě za nečinnost má celá vláda včetně premiéra Bohuslava Sobotky. Deset miliard ročně není tak malá suma, která by politiky omluvila z nečinnosti. Ale možná je důležitější mít leteckou smlouvu s Bahrajnem.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.