Placení daní hotově je pro finanční správu drahé, proto chce lidem nabídnout možnost místo toho poslat příslušnou částku bezplatnou daňovou složenkou. Ušetří i ti, kteří už dnes platbu klasickou složenkou využívali. Dosud za ni na poštovném platili 29 korun, od 1. března to mají s novou složenkou zdarma.
Jak daň zaplatit
|
Finanční správa tím chce přimět lidi, kteří dosud chodí daň platit na finanční úřady hotově, aby místo toho šli na poštu. Tím stát ušetří - přijetí jedné platby na pokladně totiž vyjde na 42,50 koruny, zatímco za daňovou složenku České poště zaplatí 18,50 koruny.
Daňovou složenkou lze zaplatit i daň z nemovitosti, u níž (nebo její první splátky) končí lhůta pro zaplacení 31. května. Týká se to ale jen fyzických osob. Právnickým osobám přijde informace o splatné dani do datových schránek. Pokud ji nemají, dostanou poštou běžnou poštovní poukázku.
Finanční správa posílá složenky postupně, aby v jedné lokalitě neobdrželi všichni složenky současně a na poštách nebyly fronty. Doklady lidé dostanou nejpozději 24. května.
Pokud je daň nižší než pět tisíc, je splatná celá do 31. května. V opačném případě je splatná ve dvou splátkách - do 31. května a do 30. listopadu.
Informaci o celkové výši daně a případném přeplatku nebo nedoplatku se poplatník dozví z oddělitelné části složenky (alonže), stejně jako adresu územního pracoviště, kde je uložen jeho daňový spis k dani z nemovitých věcí.
Kdo vlastní více nemovitostí v jednom kraji, najde v obálce jen jednu složenku, kde budou platby za všechny nemovitosti v kraji sečteny dohromady. Kdo vlastní nemovitosti na území různých krajů, najde v jedné obálce více složenek.
Na složenkách je předtištěn bankovní účet finančního úřadu, na který se daň platí, včetně předčíslí a kódu banky. Částku celkové platby vyplní poplatník sám, a to podle údajů z alonže. Nově lze využít pro placení i QR kód.