Nepoměrně více jich přitom stačilo zřídit - už čtvrt milionu. Celkem by schránky mělo používat asi 450 tisíc subjektů. Elektronická korespondence, která umožní prostřednictvím počítače komunikovat s úřady, soudy nebo například s exekutory a notáři, se má přitom rozběhnout naplno k 1. listopadu.
Přihlašovací údaje by už všichni, kdo mají schránku povinně, měli mít. "Přístupové údaje do datových schránek, které mají subjekty povinné ze zákona, byly vytištěny a odeslány během měsíce července," uvedla mluvčí České pošty Marta Selicharová.
schránky v číslechKolik datových schránek zatím stát zřídil Kolik datových schránek |
Ze sedmi a půl tisíce zřízených schránek soukromých osob nebo živnostníků už jich funguje přes dva tisíce. Další lidé čekají na přihlašovací údaje. Někteří z nich už několik týdnů a kritizují za to ministerstvo.
"Celý měsíc po přijetí žádosti jsem nedostal přihlašovací údaje do mé datové schránky. Na infolince jsem se dozvěděl, že datovou schránku mám již nejspíš vytvořenou, protože to dělají do tří dnů, pouze jsem neobdržel přihlašovací údaje, na které mohu čekat ještě měsíc nebo je nemusím obdržet nikdy, protože to není v zákoně určené," popsal jeden ze žadatelů o schránku, Jiří Elsnic. Na podobný problém si stěžují další lidé v diskusních fórech na internetu.
Úřady odpovědnost za průtahy odmítají
Podle ministerstva vnitra to mohly způsobit špatně zadané osobní údaje. A průtahy odmítá i pošta. "V případě, že je žádost úplná, je do tří dnů datová schránka zřízena a do šesti dnů by lidem měly přijít přihlašovací údaje," řekla Marta Selicharová. Ty obsahují uživatelské jméno a heslo, které lze po prvním přihlášení změnit.
S aktivací datových schránek nespěchají ani úřady. Zřízené schránky má více než sedm tisíc institucí počínaje obcemi a konče třeba policií nebo soudy. Elektronickou korespondenci však začaly využívat jen asi dvě stovky z nich.
Ve většině z úřadů ji zatím testují. "Je potřeba to sladit s naší spisovou službou, a to i softwarově. Takže nyní ty úkony děláme dublovaně," popsal Jiří Crha, ředitel jihomoravského krajského úřadu.
Obálku s přihlašovacím jménem a heslem dostalo vedení kraje už před měsícem, ostrý start provozu schránky plánuje až na začátek října.
Po ostrém startu systému začnou do datových schránek jejich majitelům chodit všechny úřední dopisy. Těm, kteří do začátku října schránku nezprovozní sami, ji "zapne" stát. A bude do ní doručovat bez ohledu na to, jestli si ji majitel "vybírá".
Na rozdíl od běžných doporučených dopisů bude datová zpráva považována po deseti dnech za doručenou bez ohledu na to, jestli si ji majitel vyzvedne.
Pokud si ji vyzvednout nemůže, protože je na dovolené nebo například v nemocnici, musí požádat úřad, který mu dopis odeslal, o prominutí. "Žádost je třeba podat do patnácti dnů ode dne, kdy překážka, která bránila úkon učinit, pominula," upřesnila Teresa Babková z tiskového oddělení ministerstva vnitra.