David: Kvalitní zpráva si žádá souhru odborníků

Žebříček 100 nejlepších výročních zpráv vyhlásilo sdružení Czech Top 100 už podesáté. Podle manažera sdružení Tomáš Davida sahá historie žebříčku až do období, kdy se v Česku začal rodit kapitálový trh. "Jedním z nejvýznamnějších nástrojů, jak oslovit potenciální investory, je právě výroční zpráva," říká.

"Vznikla tak myšlenka, sestavit výroční zprávy do žebříčku, a to podle hodnocení odborné poroty na základě jasně definovaných kritérií," dodává Tomáš David.

Jaká musí být výroční zpráva, která má mít v žebříčku šanci na úspěch?
Výroba kvalitní výroční zprávy vyžaduje dokonalou souhru řady odborníků, a to počínaje textaři přes fotografy, výtvarníky až po překladatele a odborníky na tiskovou výrobu.

Výsledkem je publikace, která se stává zdrojem informací nejen pro potenciální investory, ale i pro partnery firmy, dodavatele, odběratele i zaměstnance. Výroční zpráva je rovněž obrazem firemní kultury a stylu a může významně přispívat k budování obrazu společnosti.

Je v posledních letech patrný nějaký výrazný trend v přístupu firem k tvorbě výročních zpráv?
Neřekl bych, že jde o výrazné trendy, přesto v posledních letech lze vysledovat některé obecné změny. V první řadě bych rád zmínil stále se zlepšující analytické části výročních zpráv, především pak úroveň a komplexnost účetních uzávěrek.

Dalším trendem je jakási unifikace výročních zpráv, kdy ubývá extrémně dobrých, ale na druhou stranu i těch nevydařených výročních zpráv.

Odráží se nějak tento vývoj i v letošních výsledcích?
Tyto trendy se promítly i do letošního desátého ročníku, nejde však o žádné razantní změny.

Liší se nějak výroční zprávy firem se zahraničním akcionáři od společností, jež mají stoprocentně české vlastníky?
Nezaznamenali jsme výraznější odlišnosti tohoto typu a ani samotná soutěž nemá žádnou speciální kategorii, která by to sledovala. Obecně však lze říci, že úroveň prvních deseti výročních zpráv v celkovém pořadí se může směle poměřovat s nejlepšími výročními zprávami na západ od našich hranic.

Zaznamenali jste výraznější odklon od papírových výročních zpráv k čistě elektronické podobě, v jaké výsledky publikuje například eBanka? Hodnotí se i elektronické výroční zprávy?
Překvapilo nás, že počet výročních zpráv pouze v elektronické podobě, které se do soutěže přihlásily, zůstal relativně velmi malý. Z toho zřejmě nelze usuzovat, že by šlo o nějaký masový odklon směrem k pouze elektronické formě. Co se týká eBanky, ta se do letošního ročníku soutěže nepřihlásila.

Samostatnou kategorii elektronicky zpracovaných výročních zpráv nepřipravujeme, již dlouho se však věnujeme hodnocení prezentace Investors Relations na webových stránkách společností. Do této samostatné kategorie se letos přihlásilo téměř padesát společností.