Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zesměšňování zabralo. Newyorský starosta odložil regulaci Uberu a spol.

  9:54aktualizováno  9:54
Aplikace Uber pro objednávání taxi slaví v největším americkém městě minimálně dočasné vítězství. Starosta Bill de Blasio zatím nepřinese k projednání návrh regulace, který by výrazně omezil možnost Uberu a podobných služeb nabírat nové řidiče a konkurovat tak klasickým licencovaným taxikářům.
V New Yorku slaví Uber alespoň dočasné vítězství. (Ilustrační foto)

V New Yorku slaví Uber alespoň dočasné vítězství. (Ilustrační foto) | foto: Reuters

Technologicko-dopravní společnost Uber přidala před pár dny pro dva miliony  newyorských uživatelů zvláštní rozšíření své mobilní aplikace. Jmenovalo se „de Blasiův Uber“ a moc funkční nebylo. Na mapě dostupných vozidel ukazovalo, že buď žádné není dostupné, nebo že zákazník musí čekat 25 minut.

To jde na první pohled proti obchodnímu modelu společnosti, jež je s ohodnocením 41 miliard dolarů podle Wall Street Journalu druhým nejcennějším start-upem současnosti. Uber je totiž založen na tom, že skrze mobilní aplikaci propojuje zájemce o svezení s amatérskými (UberPop) nebo profesionálními (UberBlack) řidiči aut, kteří jedou kolem. A takové spojení by mělo být rychlejší a pohodlnější než vyhledání klasického taxíku.  

Mimochodem: již v březnu podle AP komise pro taxi a limuzíny města New Yorku vedla, že ve městě je registrováno víc vozů Uber než žlutých taxíků (více zde).

Uber přijme týdně víc řidičů, než by dle regulace mohl za rok

Zmíněná „feature“ oblíbené aplikace sloužila pouze k zesměšnění návrhu newyorského starosty Billa de Blasia na regulaci služeb jako je Uber. Ukazovala totiž situaci, kterou by podle Uberu nařízení přineslo - řidičů by bylo málo a trh by přestal fungovat. Kromě ní samozřejmě zástupci Uberu lobbovali a protestovali proti chystané legislativě i jinými způsoby.

Návrh, o kterém se v největším americkém městě několik týdnů diskutovalo, totiž navrhoval omezit službám jako je Uber nebo například konkurenční Lyft přijímání nových řidičů. Mohly by se ročně rozšířit pouze o jedno procento ze svého současného stavu.

Pro Uber by to znamenalo, že by mohl v následujícím roce do aplikace přidat 200 řidičů. Jak ale uvedli představitelé firmy pro server TechCrunch, je to méně, než o kolik se aktuálně virtuální newyorská flotila Uberu rozroste za týden.

Nyní se zdá, že argumenty Uberu, včetně těch zesměšňujících starostu, zabraly. Ve středu totiž de Blasio svůj návrh stáhl. Alespoň prozatím. Jak totiž naznačuje celé prohlášení de Blasiova náměstka Anthony Shorrise, věc se bude dále řešit. Nezanedbatelný totiž je nadále tlak ze strany klasických newyorských taxikářů, kteří považují Uber a podobné platformy za neférovou konkurenci.

Rozhodnout má nová studie

Napovědět, jak celou situaci s klasickými licencovanými taxíky a jejich čím dál populárnějšími konkurenty vyřešit, by měla studie o dopadu fungování všech platforem na newyorskou dopravu, která by měla být hotová do konce listopadu.

Spolupracovat na ní má i Uber tím, že radnici poskytne data. Newyorský manažer firmy Josh Mohrer to považuje za dobré řešení. „Dohromady můžeme vytvořit ještě lepší a spolehlivější dopravní systém,“ prohlásil Mohrer s tím, že ho těší, že noví řidiči se k nám dál budou moci volně přidávat.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.