Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Problém na D1 je disciplína řidičů, řekl v Rozstřelu ministr dopravy Ťok

  13:37aktualizováno  3. října 9:45
Hostem živého diskusního pořadu Rozstřel na iDNES.tv byl ministr dopravy Dan Ťok. Někdejší manažer, který prošel například skupinou KKCG nebo vedl Skansku, řídí jeden z klíčových resortů už téměř dva roky. Ministr musel čelit smršti dotazů ohledně neschopnosti dostavět dálniční síť či vypsat mýtný tendr.

Debatu s Danem Ťokem moderovala vedoucí ekonomické rubriky MF DNES a iDNES.cz Zuzana Kubátová.

Čtenáři měli možnost pokládat dotazy od pátku, výrazně nadpoloviční většina mířila k rozsáhlým opravám silnic a dlouhým kolonám, které kvůli nim vznikají. Ťok to vysvětluje tím, že se v minulosti opravy silnic zanedbaly.

Fotogalerie

„Hrozně nerad se na to vymlouvám, ale kdyby moji předchůdci opravovali více, tak je uzavírek méně. Je odpovědnější silnice opravit a mít je v dobrém stavu,“ řekl Ťok.

Odmítá, že by v Česku byly nejhorší silnice v Evropě. „Nemáme úplně nejhorší silnice, jsou úseky, za které se nemáme proč stydět,“ míní.

Podle něj výstavba trvá příliš dlouho i kvůli komplikovanému schvalování. „Jednoznačně máme složitější systém, než mají například Němci. Schvalování v Česku trvá podle ministra o jeden až dva kroky déle než v Německu. „Ti navíc mají začátek stavby řešený zákonem. U nás se stavebním řízením zabývá sedm ministerstev. Je potřeba celý systém zjednodušit,“ dodal Ťok.

Problém se schvalováním výstavby podle něj dobře dokladuje situace na Pražském okruhu. „Je tu mlčící většina 90 % lidí, která okruh chce. A pak zbytek, kteří proti němu bojují za každou cenu,“ míní ministr. Ťok ale odmítl konkrétně uvést, kdy se stavba okruhu posune. „Když vše dobře dopadne a nikdo se nebude odvolávat a my neuděláme chybu, tak v roce 2019 by se mohlo kopnout do země,“ dodal.

Problém na D1? Disciplína řidičů

Čtenáře zajímalo i to, jak dobře Ťok zná silniční síť. „Jsem na dálnici D1 minimálně jednou týdně nebo i častěji, znám tu situaci velmi dobře,“ tvrdí ministr. „Možná jsem měl štěstí, ale nikdy jsem tam dlouho nestál. Možná je to i tím, že sleduji situaci a když je tam dlouhá kolona, tak místo objedu.“

Podle něj v 80 % případů za kolony může nekázeň řidičů. „Chtělo by to větší kázeň řidičů a disciplínu. Vidíme to tam, kde jsme začali měřit rychlost v omezení, situace se tam výrazně zklidnila. Zpoždění o pět až deset minut nikoho nezabije,“ dodal.

Velkým tématem jsou práce v noci, řidičům vadí, že se stále nepracuje na stavbách v noci nebo o víkendech. Ťok to vysvětluje tím, že pravidla komplikují vyhlášky o hluku, protože dálnice jsou v blízkosti obcí. „S noční prací to není až tak divoké ani v zahraničí,“ podotkl. Podle něj řidiči často nevidí, že se pracuje na mostech a pak si z prázdných jiných částí dálnice dovozují, že se nestaví vůbec.

Mýto na menších silnicích se nevyplácí

Ťok se vrátil i k problematice mýtného systému, u kterého podepsal tříletý dodatek s Kapschem. Kvůli tomu čelí velké kritice opozice, zkoumá ho už Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Jsem první, kdo udělal kroky, abychom mýto dál vybírali,“ odmítá kritiku ministr, který ještě při svém nástupu tvrdil, že mýto není takový problém. I teď ale žádnou chybu v podstatě nepřiznal. Podle něj za to může i fakt, že se ministři dopravy měnili každých osm měsíců.

Podle něj ale už teď příprava na novou soutěž na mýto běží podle plánu, vybraný je už projektový manažer, běží jen odvolací lhůty. Nová soutěž by měla být vypsána v polovině příštího roku. Ťok není zastáncem rozšíření mýta na silnice nižších tříd. „Systém výběru na nižších třídách není efektivní. Na Slovensku jsou náklady 50 % z vybraného mýtného,“ řekl Ťok. Ten chce navrhnout, aby se mýto rozšířilo zhruba jen o tisíc kilometrů silnic první třídy, což podle něj povede i k tomu, že soutěž bude technologicky neutrální.

Trasování železnice v Česku? 25 let

Dalšího čtenáře zajímalo to, zda se v Česku dočkáme vysokorychlostních tratí. Podle Ťoka se musí udělat něco s přípravou, jen vytrasování podle něj zabere až 25 let, zatímco ve Velké Británie šest až sedm let. „Před příštími volbami je potřeba udělat návrh zákona, který by přípravu staveb zjednodušil a zrychlil,“ dodal.

Ťok se dotkl i tématu pražského hlavního nádraží, kde eskaluje spor s italskou Grandi Stazioni. „Je potřeba dodržovat zákon, máme smlouvy, které se už několikrát prodlužovaly. Říkal jsem jim, že zázemí udělali nádherné a nelíbí se mi, jak se vykašlali na ostatní části budovy. Zatím tam postavili lešení, na kterém sotva kdy někoho vidíte, to pro mě není průkazný krok, že situaci chtějí řešit. Budu se do té situace muset vložit, ale nechci překračovat své pravomoci. Nedodržování smluv občas vede k jejich vypovězení,“ dodal.

Diskusní pořad ROZSTŘEL
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.