Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děláme maximum, tvrdí bezmocně dopravci i správce železnic

  12:05aktualizováno  12:42
Ostřílení železničáři v oranžových vestách takovou kalamitu nepamatují. Od noci až do úterního poledne marně otloukají led na trakčním vedení, zatímco ve stanicích se bezmocně hromadí lidé a v nich kypí hněv. Správa železnic i dopravci však krčí rameny: víc jsme udělat nemohli, situace je extrémní.

Dopravci na železnici vracejí cestujícím jízdné. RegioJet, který má podobně jako další soukromník Leo Express jen elektrické lokomotivy, si půjčil motorový vlak od Arrivy, který v 11:44 vypraví z Prahy do Havířova. Má však jen dva vagony a pojede maximálně stokilometrovou rychlostí. Není však z čeho vybírat.

Leo Express v úterý zrušil všechny pravidelné spoje. Mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou nasazuje čtyři autobusy. „Cestujícím vracíme jízdné v plné výši a také jim nabízíme kompenzaci ve výši padesáti procent z ceny jízdenky do kreditu. To platí i pro cestující, kteří v noci zůstali ve vlacích uvězněni a byli evakuováni,“ uvedla mluvčí Petra Valentová.

České dráhy pro úterý škrtly „mnoho stovek“ vlaků. Dopravce předeslal, že mimořádně odškodní cestující, kteří v jeho vlacích v noci z pondělka na úterý uvázli. „Přestože jde o vliv nepříznivé povětrnostní situace a Česká republika přijala výjimku z pravidel pro odškodnění v železniční dopravě v EU,“ uvedl mluvčí petr Šťáhlavský s tím, že konkrétní detaily dráhy oznámí během dne. „V každém případě mohou cestující vrátit jízdenky,“ doplnil Šťáhlavský. (Více o podmínkách odškodnění zde).

Cestující se navíc musí připravit, že podobné problémy zřejmě nastanou ve středu. „S ohledem na aktuální předpověď počasí budou stávající opatření a zásadní omezení dopravy pokračovat i v úterý,“ sdělil mluvčí ČD.

Podle dlouholetých pracovníků na železnici taková kalamita za třicet let nebyla. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má 17 200 zaměstnanců a v podstatě všichni až na vedení jsou v terénu.

Fotogalerie

„Sníh jsme schopni odstranit, toto je ale komplexní kalamita, kdy ani nejsme pro lidi schopni dojet autobusy,“ líčí bezmoc železničářů mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. „Slyšel jsem argument ‚Vy jste překvapení, že je v prosinci zima?‘. O tom to ale není. Je to souhra náhod, nejhorší náledí a námraza za posledních třicet let a ani dlouholetí železničáři nepamatují, že by se něco takového stalo,“ dodal.

Podle něj budou největší škody na reputaci železnice. V některých vlacích uvázli cestující už v noci a čekali dlouhé hodiny na vyproštění. Z Expresu Landek se lidé dostali až po více než 17 hodinách. Z osobního vlaku u Běchovic museli evakuovat těhotnou ženu a muže s kardiostimulátorem. Tisíce lidí až ve stanicích zjistily, že se nedostanou včas do práce.

Další škody budou mít železničáři například na výběru poplatků od dopravců nebo na opravách tratí. Dopravcům unikají tržby a vracejí jízdné. O odškodnění začínají mluvit i České dráhy, i státní dopravce se však hájí, že víc udělat nešlo.

„Znám situaci ze Slovinska, tam bývá situace podstatně horší. Slovinské železnice loni nejezdily na některých tratích dokonce několik týdnů a některé trasy byly obnoveny až na jaře,“ říká mluvčí ČD Šťáhlavský.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.