Každý u sebe ale 30 eur neměl a jedna rodina s dětmi podle všeho musela vystoupit z autobusu a zůstala v Turecku. Ostatní byli nuceni poplatek zaplatit. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Delegáti Tomi Tour žádali od turistů 30 eur, jedné rodině prý znemožnili odlet

  • 242
Krach cestovní kanceláře Tomi Tour způsobil problémy nejen těm, kteří chtěli letět na dovolenou. Delegáti cestovky v Turecku podle ČT vyžadovali zaplacení poplatku 30 eur na osobu, aby turisty odvezli autobusem na letiště, odkud měli letět zpět. Rodina, která na zaplacení neměla, musela autobus opustit. Do Česka se dostala, není však jasné jak.

Cestou na letiště autobusy s lidmi zastavily na benzince. Následně je delegáti zavřeli uvnitř a řekli jim, že pokud nezaplatí třicet eur na osobu, dál na letiště nepojedou.

Každý u sebe ale takový obnos neměl a jedna rodina s dětmi podle všeho musela vystoupit z autobusu. Ostatní byli nuceni poplatek zaplatit.

"To je naprosto neakceptovatelný přístup, delegáti nesmí cestující držet jako rukojmí. Proto bych doporučoval, aby klienti okamžitě podali trestní oznámení na dané delegáty," řekl iDNES.cz mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

cestovka tomi tour ukončila činnost

V zahraničí má asi tři tisíce svých klientů

Mluvčí ministerstva zahraničí Milan Řepka informaci o poplatku za cestu potvrdil. "Rodina, která měla zůstat bezprizorní v Turecku, už je v pořádku v České republice. Bohužel ale nemáme informace o tom, jakým způsobem se sem dostali," řekl ČT Řepka.

"Jedna rodina s námi už neletěla, neměla možnost odletět ani jiným letadlem, prostě zůstala na benzínové pumpě mezi poli v Turecku," popsal situaci jeden z turistů.

Pracovník českého velvyslanectví v Ankaře Tomáš Svozil ČT potvrdil, že mu volala jedna klientka cestovní kanceláře a požadovala telefonní číslo na policii v Antálii. "Číslo jsem jí předal, od té doby se neozvala. Řekla jen, že potřebují zaplatit 30 eur, ale já jsem jí jen mohl dát číslo na policii," uvedl.

Konat měla pojišťovna, říká mluvčí Asociace cestovek

Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura je celou situací značně znepokojen. "Je potřeba zjistit, jaktože nekonala pojišťovna, v tomto případě Union. Pojišťovna se totiž ze zákona musí o klienty cestovky v úpadku postarat, aby nebyli vystaveni stavu nebezpečí a nouze," upozornil.

První letadlo s klienty zkrachovalé Tomi Tour ze španělské Ibizy přiletělo po třetí hodině ráno. Jeho pasažéři žádné problémy neměli.

Cestovní kancelář Tomi Tour spojená s podnikatelem Václavem Fischerem ukončila činnost v pátek. Na vině jsou zřejmě finanční problémy. S cestovkou jsou nyní v zahraničí asi tři tisíce turistů. O jejich návrat by se měly postarat České aerolinie ve spolupráci s Union pojišťovnou.

Návrat klientů zabezpečuje pojišťovna Union se sídlem v Bratislavě, která také klientům vrátí veškeré uhrazené peníze za zájezdy. Zákonná lhůta pro vyplacení peněz je šest měsíců. Její tisková mluvčí Judita Smatanová dnes odhadla, že by Union mohla nároky klientů Tomi Tour uhradit do dvou měsíců.

Pojišťovna již vyzvala klienty, kteří dosud nevycestovali na zaplacený zájezd, aby písemně uplatnili nárok na pojistné plnění. Je třeba, aby tak učinili nejpozději do dvou měsíců ode dne, ve kterém měl být zájezd ukončen podle cestovní smlouvy. O plnění mají žádat vyplněním formuláře na webových stránkách www.unionsk.cz, případně mohou kontaktovat telefonicky zákaznické centrum a požádat o zaslání formuláře poštou nebo faxem. Ten pak musí spolu s cestovní smlouvou a dokladem o uhrazení ceny zájezdu poslat na adresu Union.