Třetí molo, které umožní pasažérům přístup k letadlům, je podle České správy letišť dokončeno nejméně z osmdesáti procent. Nový terminál se od poslední říjnové návštěvy novinářů proměnil téměř k nepoznání. (více zde)
Kde byly jen prázdné chodby, se dnes zkoušejí eskalátory, probíhají zkoušky na nástupních mostech. Kde jsme s procházeli po hlíně, tam se pokládá dlažba.
První pasažéři by se tu měli objevit už počátkem srpna. Nástupních mostů tak bude díky molu už sedmadvacet.
Pražským letištěm prochází každým rokem víc a víc lidí. Loni tu odbavili téměř deset milionů lidí, což dávno překročilo jeho teoretickou kapacitu. - více zde
Pomoci má nový terminál Sever 2, jehož součástí je i zmiňovaný prst C. Stavba za zhruba deset miliard korun zvýší kapacitu na deset milionů lidí. "Instalací technologií v následující fázi se ale může zvýšit na 15 milionů osob," dodává tisková mluvčí správy letišť Anna Kovaříková.
I když například k novému nástupnímu molu, budou moci cestující už za necelé dva měsíce, celý terminál Sever 2 se jim otevře zřejmě až v lednu příštího roku.
"Pasažéři, kteří přilétají, se nebudou potkávat s těmi, kteří odlétají. Terminál Sever 2 je dvoupodlažní. Jeho hlavním posláním bude rozšíření kapacity letiště a odbavování letů z a do zemí Evropské unie, podle režimu stanoveného Schengenskými dohodami," upřesňuje mluvčí s tím, že zaoceánské lety zřejmě zůstanou na starém terminálu.
Kapacitu letiště ale nebrzdí jen nedostatek terminálů či nástupních mostů. Dalším problémem je vzletová a přistávací dráha. Ta současná totiž už letišti sotva stačí. Proto se počítá s výstavbou paralelní.
"Pokud všechno dobře půjde, mohlo by se začít stavět v roce 2007," říká šéf České správy letišť Martin Kačur. Sloužit by mohla začít o dva roky později.
Zatím ale dráha nestojí, a letiště si tedy pomáhá drobnějšími úpravami k tomu, aby zrychlilo pohyb letadel. Ve čtvrtek například otevřelo zrychlené nájezdy pro letadla. "Ušetříme tím sice jen vteřiny, ale ty když se naskládají, budou znamenat zvýšení kapacity o tři až čtyři pohyby za hodinu. Můžeme se tak dostat až na čtyřicet vzletů a odletů za šedesát minut," doplnil Kačur.
Pro letošek se počítá, že počet pohybů přesáhne 150 tisíc. V roce 2013 by se mohl vyšplhat až k 220 tisícům. "Tyto odhady platí ale jen v případě, že budeme mít novou dráhu," říká Kačur.
Stav nejdůležitějších staveb projektu EUropa |
Spojovací objekt - dokončen z 91,1 % probíhá montáž sádrokartonových a prosklených příček, konají se zkoušky topení, přízemní podlaží bude otevřeno začátkem srpna |
Prst C - dokončen nejméně z 81,1 % Zkoušejí se eskalátory, probíhají zkoušky na nástupních mostech a dokončují se obklady stěn a dlažba. Odletové podlaží objektu by mělo být pro veřejnost otevřeno již začátkem srpna. |
Hlavní budova terminálu Sever 2 - dokončena z 52,3 % Dokončují se rozvody inženýrských sítí, betonáž podlah a práce na střechách, probíhá montáž technologie v třídírně zavazadel. |
Komunikace a estakáda – dokončeny nejméně z 79,0 %Práce na montáži zábradlí a přístřešků jsou dokončeny, byly zahájeny práce na komunikacích v úrovni příletové haly terminálu Sever 2. |
Zdroj: ČSL |