Jaký je recept na ozdravění aerolinek? Podle Lorena Neuenschwandera, který vedl očistu Delty, za tím stojí i změna tras, které aerolinky létají.
"Zaměřili jsme se mnohem více na dálkové linky, kde není taková konkurence nízkonákladových společností," říká v rozhovoru pro MF DNES Loren Neuenschwander.
Před bankrotem Delty bylo osmdesát procent všech jejích spojů vnitrostátních, za pět let to má být podle plánů jejího vedení jen polovina. Jen za poslední rok přidala Delta více než šedesát nových mezinárodních linek, mezi nimi od května i Prahu.
"Výsledky této linky jsou fantastické, obsazenost letadel je přes 85 procent. Za dva měsíce jsme na této trase v zisku," říká Neuenschwander a dodává: "Museli jsme zcela změnit naši strategii, jak dělat byznys. Nešlo jen o to, snižovat náklady. Hodně jsme se zaměřili i na oblast příjmů. I proto jsme už v zisku."
Zatímco tak spousta aerolinek v době krize co nejvíce šetřila a rušila spoje, Delta naopak prudce rozšířila své služby. Její recept na ozdravnou kúru se proto může časem stát inspirací i pro ostatní aerolinky, které se doposud s nástupem lowcostů nedokázaly vypořádat.
Za zmínku stojí i úsporná opatření během největších potíží. Šéf Delty Gerald Grinstein měl například snížený plat o čtvrtinu a většina zaměstnanců o devět procent.
Z kondice Delty se už mohou radovat i její akcionáři. Nejenže je zisková, ale kolem firmy už začali kroužit i noví nápadníci. Jedním z nich byl například americký konkurent US Airways. Jeho nabídku však firma odmítla.
Prospěch z nových linek, které Delta zavedla, mají také členové letecké aliance Sky Team, do které patří nejen Delta, ale třeba i České aerolinie. S nimi totiž pokračuje v cestě do dalších měst každý pátý cestující, kterého Delta do Prahy přepraví.
Na druhou stranu berou lety Delty cestující ČSA na linkách do USA. Američané nevylučují, že ke čtyřem dosavadním spojům do Prahy týdně přidají ještě další, třeba i z jiné americké základny.
Služby českého dopravce si Delta pochvaluje. O tom, že by ho v chystané privatizaci koupili, však Američané neuvažují. "Nemáme plán je kupovat, stejně jako žádného jiného dopravce. Ale určitě jim budeme chtít pomoci," dodal Neuenschwander.
Konkurence lowcostů v USA přitvrzuje
Jednodušší odbavení Delta chce navíc s mezinárodními linkami dál expandovat. "Potřebujeme další letadla," říká Neuenschwander.
Na americkém trhu není pro nové vnitrostátní linky mnoho místa, neustále tam přibývají nízkonákladoví dopravci. Jedním z nejnovějších je Virgin America, další z podniků britského miliardáře Richarda Bransona. "Letenky už nebudou nikdy tak drahé, jako bývaly v minulosti," míní.
Americké aerolinky se dostaly do velkých potíží po teroristických útocích v roce 2001. Spousta lidí se začala bát létat kvůli možným útokům. "Myslím, že tento strach už zmizel," věří Neuenschwander.
Podle něj jsou však největší překážkou většímu zájmu cestujících všechny bezpečnostní procedury na letištích. "Lidem to hodně vadí, proto chceme odbavení co nejvíce zjednodušit," dodal.
Proto chtějí výrazně přidat počty samoodbavovacích kiosků, které by cestujícím umožnily chodit na letiště později.
Otevřené nebe nad Atlantikem
Aerolinky létající mezi Evropou a USA čeká od přespříštího roku zásadní změna: trh mezi oběma státy bude naprosto uvolněný a létat bude moci na těchto trasách kdokoliv.
Podle odborníků to povede k ještě větší konkurenci a nižším cenám letenek. "Je to pro nás velký krok dopředu, ukáže, které aerolinky skutečně přežijí," míní Neuenschwander.
Výhodou pro Deltu podle něj je to, že bude mít přístup na londýnské letiště v Heathrow, kam mají z amerických dopravců právo létat zatím jen American Airlines a United Airlines.
Delta chce na lety přes Atlantik vyčlenit mnohem více letadel než dosud. Přesune je právě z amerických vnitrostátních linek. Už teď je největším transatlantickým americkým dopravcem.