Den otevřených dveří v automobilce Škoda v Kvasinách.

Den otevřených dveří v automobilce Škoda v Kvasinách. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Výrobní linky Škodovky a Rapid přilákaly do Kvasin skoro 25 tisíc lidí

  • 80
Branami automobilového závodu Škoda Auto v Kvasinách prošlo během sobotního dne otevřených dveří 24 a půl tisíce návštěvníků. Úspěch měly historické vozy i novinka Škoda Rapid.

Při prohlídce měli návštěvníci šanci sledovat postupně jednotlivé linky a celou výrobu aut od tvarování plechů po závěrečné zkušební jízdy, které si s chutí vyzkoušeli.

Škoda Kvasiny

Se 4 200 zaměstnanci je největším průmyslovým podnikem v Královéhradeckém kraji. Závod má dlouhou tradici, automobily se tu vyráběly už na počátku třicátých let minulého století, mimo jiné i vůz JAWA 700. Prvním vozem značky Škoda vyráběným v Kvasinách, byla v roce 1947 Škoda Superb. Následovaly modely Felicia, 110 R Coupé, Caddy Pick-Up. V roce 2001 byla zahájena výroba vozu Škoda Superb, v roce 2009 modelu Škoda Yeti. Navíc tu vyrábějí karosérie modelu Škoda Roomster, jehož konečná montáž nyní probíhá v závodě Vrchlabí.

"Bylo tu suprově, nejlepší a zároveň nejhorší pro mě byla ta prudká zatáčka. Svezla jsem se s červeným Yeti, ale kdybych si měla koupit novou škodovku, tak nejraději Rapida," řekla Pavlína z Rychnova nad Kněžnou.

Radost měl i ředitel závodu ve Kvasinách Pavel Richter. "Čeština nemá takové slovo, kterým bych popsal, jak jsem maximálně spokojen," řekl.

Návštěvníky přitahovala expozice starých vozů kvasinské firmy včetně stále okouzlující felicie z počátku šedesátých let. Nejvyhledávanějším vozem byla přesto Škoda Rapid, kterou neustále obklopovaly hloučky obdivovatelů. Ta byla poprvé představena teprve nedávno na pařížském autosalonu.

"Je to pěkné auto, má některé hezké prvky. Kufr má velký, ale já jsem příznivcem kombíků, takže musím ještě čekat," řekl například František Čech z České Třebové.

Výroba Roomsteru se stěhuje do Kvasin

Nyní z linek denně sjede 650 vozů Suberb a Yeti. Model Škoda Roomster se bude od příštího roku podle ředitele Richtera vyrábět pouze v závodě v Kvasinách. Přestěhuje se sem část jeho výroby z Vrchlabí.

Roomster zvedne počet vyrobených aut o dalších 150 vozidel za den. Firma v současnosti investuje do lakovny, čímž by se měla kapacita závodu dostat na 900 aut denně. Ve zkušebním provozu je také nákladná kogenerace na využití odpadového tepla z lakovny.

Investice za 20 milionů eur ušetří tisíce tun oxidu uhličitého a stovky železničních vagonů plných uhlí. V srpnu začala i výstavba nové logistické haly, hotová bude do stovky dnů. V příštím roce v Kvasinách plánují výstavbu nové svařovny.