Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Železniční hřbitov v České Třebové ukrývá i vagon z první světové války

  20:33aktualizováno  20:33
Jediné místo v České republice, kde se před likvidací shromažďují nepotřebné staré lokomotivy a vagony, je prostor železničního depa v České Třebové. Na smrt jich tu čekají stovky.

Nádraží v České Třebové slouží jako řada dalších větších stanic pro odbavování osobních a nákladních vlaků. Než však vystoupíte z vlaku na nástupiště, tak projedete kolem místa, kde řada železniční techniky odpočívá po poslední cestě.

Fotogalerie

"Hřbitov lokomotiv", jak se tomuto místu přezdívá, slouží převážně pro rozebrání vysloužilých strojů do šrotu či na náhradní díly.

"Nacházejí se tam vozidla na zrušení a fyzickou likvidaci i ta, která jsou určena k zachování pro historii," uvedl inženýr železniční dopravy pro provoz David Vavroušek.

Naráží tak na skutečnost, že zde najdeme unikátní vozy s významnou historickou hodnotou, které se plánují zachovat i pro další generace. Tyto cenné kousky jsou nejdříve vytipovány, posléze opraveny a nakonec určeny pro muzejní účely.

To je případ jednoho z původních vagonů, který přepravoval československé legionáře v první světové válce. Ten by měl být po nezbytných opravách součástí připravovaného legionářského vlaku. Zatím ale odstavené stroje pomalu korodují.

Na odstavné ploše jsou vyrovnány hlavně přípojné vozy Btax ze 70. a 80. let, je jich tam kolem 120. O jednu až dvě dekády starší jsou čtyřnápravové vozy. Na svůj konec tu čekají i lokomotivy řady 113 zvané Žehlička, řady 742 Kocour, motorové vozy řady 850 Krokodýl, elektrické jednotky řady 470 Kraken a 451 a 452 zvané Pantograf či Žabotlam.

Koncem tisíciletí převažovaly těžké nákladní lokomotivy řady 781 přezdívané Sergej, po nich lokomotivy řady 735 Pielstick, 771 Čmelák a 181 Šestikolák.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek).
Pípnutí místo lístku. Češi se učí platit za jízdu kartou, nahradí i kupon

Česká veřejná doprava zažívá nenápadnou, ale rychlou revoluci. Čím dál častěji lidem k jízdě stačí bezkontaktní platební karta. Dopravci v nich vidí možnost,...  celý článek

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ruzyně hlásí rekordní čísla, přistaví další přepážky na odbavení

Letiště Václava Havla míří k historickému rekordu počtu odbavených cestujících. Za květen počty cestujících meziročně stouply o 21 %. Kvůli silné poptávce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.