ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Makro Cash & Carry ČR

Desatero nakupování: Pozor na neuvěřitelné slevy i „totální výprodeje“

  • 25
Nakupování může být docela příjemné, ale může se také blížit procházce po minovém poli. Obzvlášť v období Vánoc by měli být lidé opatrní. Je až příliš snadné nechat se zlákat neuvěřitelnými slevami, „totálními výprodeji“, nebo uvěřit obchodníkovi, že k reklamaci potřebujeme účtenku.

Ve spolupráci s advokátkou Kateřinou Tomčíkovou právní kanceláře Vilímková Dudák & Partners a Českou obchodní inspekcí přinášíme v nejexponovanějším nákupním čase „desatero“ rad, na co si dát pozor a jak správně uplatnit svá práva.

1) Dárky zdarma

Často se setkáme s upozorněním prodejců, že na dárky zdarma se nevztahuje záruka. To je sice pravda, platí to však jen za předpokladu, že lze výrobek zdarma jasně identifikovat.

Pokud se tedy jedná například o balení 2+1 zdarma u zaměnitelného zboží bez jasného identifikačního kódu, pak musí prodejce přijmout reklamaci ohledně kteréhokoliv z nich, protože není možné určit, které zboží bylo zdarma. V případě, kdy je „dárek zdarma“ hodnotným zbožím, například sušička poskytnutá „zdarma“ k pračce, doporučujeme, aby spotřebitel požadoval záruku výslovně na oba výrobky.

2) Neuvěřitelné slevy

Prodejci běžně lákají spotřebitele na závratné slevy ve výši desítek procent. Spotřebitel by měl mít na paměti, že takto prezentovaná cena může být zavádějící a neodráží skutečnou změnu pořizovací ceny ve vztahu k hodnotě zboží. Velmi často se totiž snížení ceny dosáhne umělým nadsazením původní prodejní ceny či dočasným omezením marže prodejce.

Podobně neodpovídají skutečnosti akce typu „nakupujte bez DPH“. Zákon o dani z přidané hodnoty neumožňuje prodejcům jednoduše určit, že z určitého zboží DPH neodvedou. I v tomto případě je tak sleva ve výši odpovídající sazbě DPH většinou kompenzovaná uměle navýšenou původní prodejní cenou zboží.

Pokud prodejce neuvede zboží rovnou ve slevě a prokazatelně za zvýšenou cenu nikdy neprodával, tento způsob „nafukování“ slev není nijak postihnutelný. „Pokud cenu prodejce zvýší a například několik dní prodává za extrémní částku, následně uvede slevu, není ze strany České obchodní inspekce co kontrolovat vzhledem k tomu, že existuje volná tvorba cen,“ řekl iDNES.cz mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

3) Likvidační výprodeje

Pokud jde o upoutávky typu „likvidace prodejny“ nebo „totální výprodej“, jedná se často ve skutečnosti pouze o reklamní trik. Takováto reklama neodpovídající skutečnosti je protiprávní a postižitelná Českou obchodní inspekcí.

4) Poplatky za platbu kartou

Účtovat si poplatky za platby kartou skutečně možné je. Prodejci mají ze zákona povinnost přijímat bankovky a mince, zatímco přijímání plateb kartou je dobrovolné, a proto jej prodejci mohou zpoplatnit. O existenci poplatku a jeho výši je však třeba spotřebitele informovat.

5) Z e-shopů objednávejte včas

Obecná rada zní: pokud chcete mít dárky z e-shopů pod stromečkem, objednejte si je nejpozději do pátku 18.12. Do tohoto data garantuje dodání dárků 94 procent e-shopů. Některé internetové obchody slibují i možnost vyzvednutí na prodejně či výdejním místě 24. prosince. Vždy ale platí, že zboží musí být na skladě.

Vánoční dárky levněji přes VratnéPeníze.cz

Sbírejte peníze za vánoční dárky ve více než 270 obchodech. E-shop navštivte přes stránky VratnéPeníze.cz a získejte zpět až 15 % z každého nákupu. Ušetřit můžete např. na Mall.cz, Tchibo, Parfums.cz, Pilulka.cz nebo ProDeti.cz.

6) Při reklamaci stačí výpis z účtu

Prodejci poměrně často vyžadují k přijetí reklamace předložení účtenky, na to však nemají právo. K přijetí reklamace stejně dobře poslouží jiný doklad o koupi, např. výpis z účtu, ze kterého je patrné, že zboží bylo pořízeno u prodávajícího, kdy a za kolik.

Prodávající zároveň nemůže reklamaci jakkoli podmiňovat, například výměnou zboží za jiné. Ze zákona činí záruční lhůta 24 měsíců a nelze ji zkrátit ani v obchodních podmínkách ani jinými prohlášeními prodávajícího.

7) Náklady související s reklamací

V případě reklamace, která byla prodejcem uznána jako oprávněná, má spotřebitel nárok na úhradu nákladů, které mu vznikly v souvislosti s reklamací (nejčastěji jde o náklady na dopravu či poštovné).

Spotřebitel nárok na náhradu nákladů nemá v případě reklamací, které prodejce jako oprávněné neuznal. Avšak ani v případě neuznané reklamace nemůže prodejce po spotřebiteli požadovat náhradu nákladů, které mu v souvislosti s posouzením reklamace vznikly.

8) Zkrácená záruka na použité zboží

V případě použitého zboží zákon umožňuje záruku zkrátit, vždy ale musí trvat aspoň 12 měsíců. Pokud by prodejce, byť se souhlasem spotřebitele, omezil u použitého zboží dobu trvání záruky více, pak bude platit, že záruka je poskytnuta na dobu 12 měsíců.

9) Doba trvání reklamace

Přestane-li výrobek fungovat, znamená to pro jeho majitele nutnost zanést jej na reklamaci a obejít se bez něj až celých třicet dnů, které představují zákonnou lhůtu k posouzení a odstranění vady.

Zákon o ochraně spotřebitele ovšem od obchodníků očekává rozhodnutí o reklamaci ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů, stejně tak vyžaduje co nejrychlejší vyřízení reklamace.

Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Toho prodejci často zneužívají. Pokud však jde o viditelně snadno posouditelnou vadu, činí tak neoprávněně a mohou být postiženi Českou obchodní inspekcí.

10) Domněnka existence vad v době převzetí zboží

Nový občanský zákoník přinesl určité zvýšení pravděpodobnosti uznání reklamace, pokud se vada projeví v průběhu šesti měsíců od převzetí zboží. V takovém případě se totiž uplatní domněnka, že věc byla vadná již při jejím převzetí. To je podstatné v tom ohledu, že za vady vzniklé po převzetí zboží, prodejce zásadně neodpovídá.

Tato domněnka je však vyvratitelná, to znamená, že prodejce může prokázat, že věc byla při převzetí spotřebitelem bezvadná a záruka se neuplatní. To však bude muset prodejce skutečně prokázat, ne pouze tvrdit.