"Firma musí mít předem výslovný souhlas adresáta, než reklamu elektronicky rozešle. Jinak se bude jednat o nevyžádané obchodní sdělení a to nový zákon zakazuje," vysvětluje podstatu změny její tvůrce Martin Plíšek z ministerstva informatiky.
Za porušení zákona bude Úřad na ochranu osobních údajů moci uložit pokutu až deset milionů korun. Schválit ostřejší režim ještě musí poslanci.
Počet nevyžádaných e-mailů po celém světě každý rok dramaticky narůstá a na celkovém poštovním balíku se podle odhadů podílí více než polovinou. Problém je, že většina neodbytné pošty přichází z Ameriky.
"Naše úprava bude mít dosah v rámci Česka a Evropské unie, velké množství nevyžádané reklamy však přichází ze zemí mimoevropských," potvrzuje mluvčí ministerstva informatiky Klára Volná.
Lidé žijící a živící se internetem jsou ještě skeptičtější. "Vzhledem k tomu, že si lze celkem bez problémů zřídit adresu na e-mailu registrovaném kdekoli po světě a tvorba stále nových a nových poštovních schránek je v podstatě neomezitelná, jsou možnosti vymáhání podobného zákona poměrně nízké," říká Alexandra Gjuričová z domácího internetového serveru Atlas.cz.
Nový bič bude i na esemesky
Stejný režim jako u reklamních e-mailů bude platit i u zasílání esemesek. Odhaduje se, že ročně na mobilech zapípá několik desítek milionů zpráv s reklamním obsahem.
"Mobilní operátoři často zasílají reklamní SMS zprávy svým uživatelům, takže pro ně to bude znamenat věnovat zvýšenou péči případným negativním zpětným reakcím, kdy uživatel pouze odepíše, že si nepřeje být informován," říká Michal Zálešák, šéf Asociace mobilního marketingu.
Podepsáním smlouvy s mobilním operátorem totiž už uživatel předběžně souhlasí, že mu může firma zasílat reklamní SMS zprávy. S novým zákonem by mělo být pro lidi snazší se jich zříci.
"Operátoři by měli sledovat, když se někdo vyjádří, že už tyto esemesky nechce dostávat, protože jinak jim bude hrozit pokuta až deset milionů korun," říká Zálešák. Dnes je podle něj někdy dost obtížné operátora přesvědčit, že už reklamní zprávy dostávat nechci.
"Když lidé reklamní zprávu odmítnou, dál už ji nezasíláme," říká však Petr Šindler z Oskara. Využívání mobilů a e-mailů v reklamě přitom zažívá nebývalý rozkvět. "Moderní způsoby marketingu rostou nejrychleji," říká Tomáš Hájek z Asociace direct marketing a zásilkového obchodu.
Oblibu rychle získává i telemarketing. Firmy si stále častěji najímají na obvolávání a získávání zákazníků takzvaná call centra. Ta ročně uskuteční ke 20 milionům hovorů a utrží přes 600 milionů korun.
I pro ně se brzy situace trochu změní. V nejbližších týdnech vláda projedná zákon, který by měl učinit konec nechtěným nabídkám úvěrů, pojistek či zboží po telefonu.
Člověk, který jich bude chtít být uchráněn, si zdarma nechá přidělat do telefonního seznamu ke svému jméno "odstrašující" černý trojúhelníček.
Podobně by se lidé bez toho, aby dopředu souhlasili, neměli setkat s tím, že jim bude v telefonu něco vyprávět automat. "I v případě automatického vytáčení bude třeba předběžného souhlasu adresáta reklamy," potvrzuje Klára Volná.