Otázka první Další zajímavé články z této oblasti čtěte zde:
Dvouletá záruka se vztahuje na zboží vyrobené až letos. Jak dlouho se ještě budou prodávat výrobky starší?
Přechodné období, kdy může prodávající na zboží vyrobené před rokem 2003 poskytovat ještě šestiměsíční záruku, platí jen do konce letošního roku. Od ledna 2004 bude mít zboží dvouletou záruční lhůtu bez ohledu na to, kdy bylo vyrobeno.
Otázka druhá
Mění se záruční doba i u oprav?
Ano i ne. U oprav je záruční doba tři měsíce na práci a čtyřiadvacet měsíců na součástky (místo dosavadních šesti měsíců). Seřídí-li například hodinář chod hodinek a zároveň vymění řemínek, na seřízení bude záruka tříměsíční, na řemínek dvouletá.
Otázka třetí
Jaká je záruka u použitých věcí, například u televizoru z bazaru?
Dvouletá záruka se týká i použitého zboží, ale po dohodě s kupujícím je možné zkrátit ji až na 12 měsíců. U věcí z bazaru však nelze reklamovat vady vzniklé používáním nebo opotřebením, například zašedlou obrazovku u televizoru. Pokud však televizor nefunguje, přestože byl prodán s tím, že je funkční, reklamovat se může.
Otázka čtvrtá
Co je vlastně "spotřební zboží"? Jaká je jeho definice?
Žádný právní předpis nedefinuje, co je spotřební zboží. Lze však odvodit, že existují dva druhy spotřebního zboží. Prvním je zboží krátkodobé nebo střednědobé spotřeby, které má stanovenou spotřební lhůtu (je většinou vyznačena na obalu) a které se používáním spotřebovává. Jsou to potraviny, léčiva, kosmetické přípravky, spotřební chemie. Druhým je zboží dlouhodobé spotřeby, které se používáním jen opotřebovává, ale nespotřebovává, neubývá ho. Příkladem je oblečení, obuv, elektronika, automobily, hračky, knihy, cédéčka, mobilní telefony, domácí spotřebiče, nábytek, počítače, software, ale i náhradní díly při opravách.
Otázka pátá
Je možné dokoupit si i delší než dvouletou záruku?
Koupit si delší záruční dobu možné není. Některé firmy však poskytují takzvaný bezplatný servis, a to je něco jiného. Zákazník si vlastně zaplatí právo na to, aby mu věc byla po určitou dobu bezplatně opravována. Ale už nemá práva, která mu dává zákon u záruky, třeba při nedostatku náhradních dílů odstoupit od kupní smlouvy nebo požadovat slevu.
Otázka šestá
Je možné do sedmi dnů od koupě odstoupit od smlouvy bez udání důvodu?
Při nákupech v běžných obchodech nebo u stánků to možné není. Sedmidenní lhůta na rozmyšlenou se týká jen nákupů mimo provozovnu prodejce (například od podomních obchodníků, dealerů na různých předváděcích akcích apod.). Pokud zákazník již podepsal smlouvu, ale zboží mu ještě nebylo dodáno, může od smlouvy bez udání důvodů odstoupit do jednoho měsíce. U takzvaných nákupů na dálku (například přes internet, teleshopping nebo od zásilkových firem) může zákazník zboží vrátit bez udání důvodů do čtrnácti dnů od převzetí.
Otázka sedmá
Je správné, že prodavač ve stánku odmítl uznat reklamaci bot, kterým upadl za dva dny podpatek, s tím, že se jedná o jednorázovou obuv? Na nic takového předem neupozornil.
"Jednorázová" obuv na jedno použití je nejspíš výmysl obchodníka, který zkouší trpělivost zákazníka. Pokud má obuv omezené používání, musí na to prodávající upozornit, aby se kupující mohl rozhodnout, zda takový výrobek chce, nebo nechce. Zákazník by měl požadovat písemné vyjádření o zamítnutí reklamace a upozornit Českou obchodní inspekci.
Otázka osmá
Vztahuje se dvouletá záruka například na armaturu k vytápěcímu systému, kterou si zákazník koupí a sám namontuje?
Ano vztahuje. Pozor, nárok na uznání reklamace však může zákazník ztratit, když nebude při montáži postupovat podle návodu, nebo si armaturu namontuje sám, přestože podle záručních podmínek daných prodejcem ji musí namontovat odborník.
Otázka devátá
Jak je to s dvouletou zárukou u oblečení? Vždyť některé třeba ani dva roky nevydrží. Nehrozí, že když přijde zákazník za rok a půl s bundou, u které se rozpadla podšívka, prodavač řekne, že je to používáním?
Možné to je. Novela sice rozšiřuje práva spotřebitelů, ale prodejcům nebere to základní - právo přijmout či nepřijmout reklamaci. Kupující má v případě zamítnutí možnost obrátit se na soud. Dobré je nechat si předem vypracovat posudek soudního znalce.
Otázka desátá
Co když ve fotolabu ztratí nebo zničí snímky?
Je možno získat náhradu za zničený materiál. Události nebo vzpomínky, které jsou zachyceny na fotografiích, jsou z pohledu zákona věci nehmotné a za ty náhradu žádat nelze.
CO PŘINESE DLOULETÁ ZÁRUKA OBCHODNÍKŮM? JAROSLAVA ŠTOLBOVÁ, majitelka prodejny obuvi v Českém Brodě |