Malým a středním firmám proto v rámci projektu Design pro export nabízí, že jim zaplatí většinu nákladů na analýzu designu jejich výrobků, která stojí padesát tisíc. Agentura uhradí čtyřicet tisíc korun, firma doplatí deset.
"Chceme urychlit propojování firem a designérů, protože design je neodmyslitelnou součástí zvyšování konkurenceschopnosti firem a jejich úspěchů na zahraničních trzích," říká ředitel prodeje a strategie CzechTrade Milan Ráž.
Pozitivní roli designu při růstu tržeb firem věří také prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. "Design je zhmotněním marketingu. Vzbuzuje emoce, a právě ty často rozhodují o tom, co si zákazník koupí. Bez dobrého designu může i kvalitní výrobek ztrácet desítky procent," říká.
Konvičky a keramika
Do projektu, který CzechTrade spustil v červenci, se od té doby zapojilo 22 firem. Jednou z nich je společnost Plastia, která vyrábí plastové zboží pro zahrádkáře. Polovinu výrobků prodává v Česku, druhou vyváží. A právě pro zahraniční trhy chce vyvinout nové, luxusnější konvičky a rozprašovače.
"Vyvážíme hodně do severských zemí, a právě tam lidé na design hodně dají a na firmy, které do něj investují, se lépe dívají," říká spolumajitelka Plastie Lenka Novotná.
Podle ní by se tržby společnosti, které loni dosáhly zhruba sedmdesáti milionů korun, mohly zvednout o deset až patnáct procent. Další firmou, která si analýzu objednala, je spotřební družstvo Jihotvar vyrábějící ručně tradiční českou keramiku.
"Vytváříme úplně novou kolekci zaměřenou na náročnější klientelu. Zatím prodáváme v Česku a na Slovensku. Na jaře příštího roku ale plánujeme proniknout do Litvy, Lotyšska, Maďarska, Německa, Rakouska a Itálie. Naše tržby by mohly vzrůst o desetinu až pětinu," odhaduje šéf družstva František Reisner.
Nová sada bude podle něj vyráběna stále stejným způsobem, ale bude modernější. "Tradiční hrnečky jsou sice pěkné, ale do moderní kuchyně se nemusejí každému hodit," vysvětluje Resiner jeden z důvodů toho, proč se jejich firma rozhodla pro novou kolekci, která má směřovat i do luxusnějších restaurací a hotelů a také k náročnějším zahraničním kupcům.
Adast: Nám se to vyplácí
Jednou z firem, která si investice do designu vyzkoušela a tvrdí, že se jí to vyplatilo, je jihomoravská společnost Adast Systems (dříve Adamov Systems). Tato firma vyrábí stojany pro výdej pohonných látek už od poloviny třicátých let minulého století.
V roce 2004 se rozhodla inovovat hydraulickou jednotku a v rámci těchto úprav vyzkoušet také nový design. "Nový tvar nám umožnil například používat kvalitnější materiál, který mnohem více odolává agresivnímu prostředí na benzinkách. Zvýšil tak záruční dobu stojanů o rok," říká generální ředitel Adastu Systems David Kotajný.
Kvalitnější parametry a moderní styl tak podle něj pomohl firmě za dva roky zvednout tržby o čtvrtinu a například v Rusku či Polsku dokonce více než o polovinu. Zisk firmy se ze čtyř milionů korun v roce 2005 zvedl na téměř 24 milionů v roce 2007. Design prý firmu inspiroval natolik, že ho nyní využívá i pro další výrobu, jako jsou například střechy benzinových stanic.
Nový design si vyzkoušela také chrudimská firma Protronix vyrábějící elektroniku, a to u ovladačů vzduchotechniky. Novou tvář chystá také bohumínský Viadrus, který vyrábí litinové kotle a radiátory. Novými kotli na tuhá paliva chce zvýšit komfort zákazníků při jejich užívání a zatraktivnit jejich vzhled tak, aby si je kupovali také mladší lidé.
Podle slov šéfa firmy Romana Boczka jí tyto změny dovolí navýšit cenu výrobků na export tak, aby firma vyrovnala negativní důsledky posilování kurzu koruny vůči euru.