To představuje třicet procent maloobchodního obratu, do něhož se počítají například i tržby za oděvy, obuv či elektroniku. V roce 2000 se tento podíl nejsilnější desítky pohyboval okolo 28 procent.
"Vývoj obratu tak potvrdil trendy z let 1999 a 2000: přes pokračující koncentraci obchodu i růst řetězců se vývoj zklidňuje. Ukazuje to jak postupná stabilizace žebříčku, tak vývoj celkového obratu největších firem," říká Zdeněk Skála z Incomy.
Přírůstek tržeb dominantních řetězců se totiž snižuje.
Zatímco mezi lety 1999 a 2000 vzrostl obrat TOP TEN obchodních sítí o 31,4 miliardy korun, mezi lety 2000 a 2001 to bylo už jen 26,8 miliardy.
Pořadí největších obchodníků je už několik let stabilní. Oproti loňsku se na prvních osmi místech nezměnilo nic - pouze devátou a desátou příčku si mezi sebou prohodily společnosti Carrefour a Julius Meinl.
TOP TEN obchodních řetězců v roce 2000 | |||
Pořadí | Skupina | Obrat 2000 | Obrat 2001 |
1. | Makro | 27 486 | 32 038 |
2. | Ahold | 23 465 | 29 600 |
3. | REWE | 19 000* | 21 300* |
4. | Tesco | 15 800 | 18 500* |
5. | Kaufland | 14 500* | 17 500* |
6. | Tengelmann | 13 447 | 15 400 |
7. | Globus | 12 100 | 14 600 |
8. | Delvita | 11 888 | 11 500 |
9. | Carrefour | 6 500* | 10 500* |
10. | Julius Meinl | 7 300 | 7 300 |
1.-10. | CELKEM | 151 486 | 178 238 |
Poznámka: * odhad Incoma Research | |||
Pramen: Incoma Research |