Namísto do turecké Antalye museli klienti CK Company Diamond Wind zamířit zpět domů. Ilustrační foto

Namísto do turecké Antalye museli klienti CK Company Diamond Wind zamířit zpět domů. Ilustrační foto | foto: Libuše Tomanová († 2019), iDNES.cz

Desítky turistů Company Diamond Wind uvázly na letišti

  • 18
Přes šedesát turistů, kteří se těšili na dovolenou v Antalyi, do Turecka neodletělo. Cestovní kancelář Company Diamond Wind jim v úterý na pražském letišti Ruzyně oznámila, že se jejich dovolená kvůli údajným potížím z turecké strany ruší.

"Turecký partner nebyl schopen lidi ubytovat ve slíbených hotelech a nebyl schopen jim zajistit dohodnutý servis. Nemůžeme si dovolit poslat klienty někam, kde nedostanou to, co si zaplatili. Byly by z toho jen reklamace," vysvětlil iDNES.cz důvody zrušení zájezdu pracovník cestovky Company Diamond Wind, který ale nechtěl uvést své jméno.

Třiašedesát lidí podle něj čekalo na letišti už od rána. Charterová linka firmy Holidays Czech Airlines, která je dceřinou společností ČSA, měla původně odletět v šest hodin ráno. A protože se zdálo, že se tuzemské cestovce ještě podaří s tureckou stranou dohodnout, čekali cestující na náhradní let naplánovaný na 15:00.

Těsně před ním jim ale majitel cestovky Dimitrij Trošin oznámil, že se let definitivně ruší. "Klientům bude cena zájezdu kompenzována," ujistil pracovník cestovky a zároveň odmítl, že by za zrušením letu byly finanční problémy společnosti. "Je to ojedinělý případ, nic podobného se nám za šestiletou existenci cestovní kanceláře nestalo," prohlásil.

Cestovka se dušuje, že nekrachuje

Společnost tak přijímá objednávky na další zájezdy a další skupina turistů má do Antalye odletět za týden. "Klienti, kterým pobyt v Turecku končí, přiletí na ruzyňské letiště dnes podle plánu v 21:55," dodal zaměstnanec cestovní kanceláře.

Podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamury však cestovka, která patří k menším a ročně odbaví přibližně dva tisíce klientů, na dnešní den nekoupila lidem letenky na žádný termín. Na letišti podle něj pomáhala situaci řešit městská i státní policie.

Pojišťovna Generali, u níž je CK Company Diamond Wind pojištěna proti úpadku, dosud žádnou informaci o jeho vyhlášení neobdržela. "Podle informací z cestovní kanceláře se v Turecku nachází 43 klientů, pro které již zajistila návrat zpět do ČR. Na ruzyňském letišti by již neměl být žádný z klientů, kteří dnes na dovolenou neodletěli," řekl mluvčí pojišťovny Jiří Cívka.

Podle něj majitel cestovní kanceláře přislíbil přímo v letištní hale plné vrácení zaplacených peněz. "Situaci nadále sledujeme. Pokud by došlo k jakékoliv změně, jsme připraveni podniknout nezbytné kroky," dodal Cívka.

Na vrácení peněz se čeká až půl roku

Okamura přesto radí, jak se lidé mají zachovat v případě, že by potíže cestovky byly větší a společnost by vyhlásila úpadek. "Klienti by měli ihned telefonicky kontaktovat pojišťovnu, u které je dotčená cestovní kancelář pojištěna proti úpadku. Kontakt na pojišťovnu je součástí cestovní smlouvy."

Pojišťovny následně klientům řeknou, jaký formulář mají vyplnit a do půl roku jim vyplatí cenu zaplaceného zájezdu či jeho část (pokud byl pobyt lidí ukončen v zahraničí předčasně). Pojišťovna také zajistí návrat lidí, kteří uváznou kvůli krachu společnosti v cizině.

V Česku působí zhruba 1 420 cestovních kanceláří. Proti loňsku se jejich počet zvýšil zhruba o sto. Za letošní rok zkrachovalo pět společností - Karma tour, Pressburg, Parkam holidays, Via Vera a Viva Monde.