České děti milují šmouly a Dobu ledovou. A řetězce to dobře vědí - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České děti milují šmouly a Dobu ledovou. A řetězce to dobře vědí

  4:00
Šmoulové, hrdinové z Doby ledové, ale taky Garfield nebo ovečka Shaun. Tyto postavičky se v průzkumu mezi českými dětmi a jejich matkami umístily na dobrých pozicích. Znamená to, že budou dost pravděpodobně ještě nějakou dobu útočit z věrnostních programů v obchodních řetězcích.
Postavičky z Doby ledové jsou mezi dětmi velmi oblíbené. Proto se využívají často i v marketingu.

Postavičky z Doby ledové jsou mezi dětmi velmi oblíbené. Proto se využívají často i v marketingu.

Lezou už vám na nervy všudypřítomní šmoulové nebo například hrdinové ze série Doba ledová? Tak to máte asi smůlu. České děti je totiž milují a marketéři to dobře vědí. 

Maloobchodní řetězce se přes ně budou dál dostávat do peněženek jejich rodičů. Skrze samolepky, sběratelské kartičky nebo odměny ve formě plyšáků či povlečení. 

Zmíněné motivy a postavičky zabodovaly v průzkumu provedeném loni firmou TCC Global na skupině 404 českých matek a dětí. A od tohoto průzkumu už vede vcelku přímá cesta k nálepkám na věrnostní kartičky rozdávané u pokladen českých obchodů. TCC Global totiž pro klienty z řad řetězců podobné akce „na klíč“ připravuje. V minulosti takto „přiměla“ děti soutěžit o ceny s jejich oblíbenými postavičkami v české Bille, Albertu nebo drogeriích Rossman.

Nejpopulárnější a nejznámější motivy

Čelo žebříčku potvrdilo současné trendy a zároveň načrtlo další možnosti do budoucna. Na špici oblíbenosti se ocitli šmoulové, kteří se v minulosti stali základem už několika věrnostních soutěží.

Nebudou nejspíš jediní, kteří se v blízké době v obchodech „protočí“ znovu. „Motivy vycházející z filmů jsou vždy populární. V roce 2016 nás čeká řada premiér, například Doba ledová 5, třetí díl Šmoulů i Angry Birds. Ty budou bezesporu patřit mezi nejpopulárnější,“ říká regionální obchodní ředitel TCC Manfred Litschka. 

Kromě nich přední příčky v očích dětí okupují stálice jako Tom a Jerry nebo kocour Garfield. Hodně vysoko se umístili rovněž hrdinové animovaného filmu Jak vycvičit draka.

Průzkum ukazuje znatelné regionální rozdíly, které odrážejí jak aktuální televizní programy v dané zemi, tak některé historické okolnosti. „Samozřejmě, že některé trhy mají své výrazné lokální hrdiny, v Rakousku je to Heidi, v Německu Wickie. Ale takový Tom a Jerry jsou dlouhodobě populární skoro všude,“ dodává Litschka. V Česku je zase velmi zakořeněná, původem německá, Včelka Mája. Vysoko se totiž drží v povědomí dětí a zároveň jejich matek. 

Podle Ondřeje Obluka z reklamní agentury Ogilvy & Mather je výběr motivů jedním z klíčových prvků kampaně cílené na děti. „Podobných promo akcí je mnoho, a tak je potřeba se odlišit,“ říká. Druhým důležitým momentem je podoba programu, která často kombinuje zábavné, herní a sběratelské prvky. „Funguje to i z druhé strany, kdy akci rodiče, ač je to smutné, využívají jako jakési odpustky. Když nemají na dítě dost času, přinesou mu aspoň kartičku nebo plyšáka do sbírky,“ říká. 

Marketérům dětská reklama neetická nepřijde

Lidem, kteří reklamu na děti cílí, ale možné kontroverze příliš nevadí. Agentura Ogilvy & Mather loni na podzim provedla mezi českými marketéry výzkum, ve kterém se jich ptala také na etiku dětské reklamy. Více než čtyři pětiny oslovených se shodly na tom, že na propagačních akcích a merchandisingu, tedy na prvcích, které jsou podstatné pro věrnostní akce v obchodech, nic špatného nevidí. 

Černé svědomí by podle průzkumu měla většina z oslovených marketingových manažerů jen z reklamních akcí na základních a mateřských školách a u dětského lékaře.

A konečně: Akce cílící na děti se zamlouvají i samotným maloobchodníkům.  Podle komerčního ředitele výzkumné společnosti Nielsen Karla Týry jsou tyto akce jedním ze tří hlavních prostředků, kterými se nyní firmy působící na českém trhu snaží prosadit. Kromě toho sází i na slevové akce a vlastní privátní značky. „Většina marketingových akcí se totiž snaží do obchodů přivést rodiny, které jsou nejatraktivnějšími zákazníky,“ dodává Karel Týra.

Úspěch věrnostních programů s využitím dětských motivů potvrzuje i mluvčí Billy Lucie Borovičková. „Jakmile jedna kampaň skončí, jsme zavaleni dotazy, kdy bude další. O zájmu ze strany zákazníků svědčí i množství vydaných plyšáků, které již dávno překonalo milionovou hranici,“ říká zástupkyně řetězce, který v poslední době lákal děti na Angry Birds a aktuálně ponouká děti potenciálních zákazníků motivy z filmů Příšerky s. r. o. od studia Pixar.

6. srpna 2013

Šmoulové 2 jsou tady. Podívejte se na upoutávku | (1:24) | video: Falcon

Autor:

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Generátor čísel, hausnumera. Ekonomové kroutí hlavou nad Trumpovým výpočtem

Když Donald Trump ve středu představoval rozsáhlý balíček recipročních cel vůči celé řadě zemí, oháněl se tajemnou tabulkou. Nejprve nebylo příliš jasné, jak administrativa amerického prezidenta k...

Šéfka drůbežářů: Bojíme se dovozu kuřat z Ameriky, ošetřují je chlorem, my nesmíme

Premium

Lidé stále méně kupují celá kuřata, trendem jsou polotovary nebo trhaná kuřecí masa, říká nová ředitelka Sdružení drůbežářských podniků Zuzana Slámová. Ve funkci skoro po čtvrt století vystřídala...

7. dubna 2025

Slintavka a kulhavka je jen jedna pohroma. Chovatele potichu ohrožuje „modrý jazyk“

Ačkoliv se chovatelé v posledních týdnech obávají stále více slintavky a kulhavky, hospodářství se skotem stále decimuje jiná choroba – katarální horečka ovcí, tedy takzvaný bluetongue, modrý jazyk....

7. dubna 2025

Po oteplení planety lidé zchudnou víc, než se čekalo, zjistila studie

Ekonomické modely dlouhodobě podceňovaly dopad globálního oteplování na bohatství lidí. Odborníci tvrdí, že starší výzkumy dezinterpretovaly dopad globálního oteplování stejně jako pravděpodobné...

6. dubna 2025

Zbytek Asie k odvetě za cla proti Trumpovi nemíří. Na rozdíl od Číny chce vyjednávat

Některé asijské země zřejmě nezavedou odvetná cla na Spojené státy a zaměří se na vyjednávání s administrativou Donalda Trumpa. Cla na americké dovozy vyloučily například Tchaj-wan či Indonésie,...

6. dubna 2025  16:15

Samochladicí plechovka má nahradit ledničku. Vynález představil barman z Walesu

Udržet nápoj studený bez chlazení? Zdá se to nemožné, ale James Vyse, bývalý barman z Walesu, zřejmě našel řešení. Po více než 500 prototypech a dvou letech vývoje přichází nyní s převratnou inovací,...

6. dubna 2025

Göteborg dostal pokutu za nesplnění enviromentálních cílů. I tak v nich postupuje

Pro Göteborg je ekologie dlouhodobě velmi důležitá. Druhé největší město ve Švédsku se v roce 2022 stalo prvním samosprávným celkem na světě, který si vzal speciální udržitelný úvěr SLL...

6. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Výborný varoval obchody před umělým zvýšením cen kvůli kulhavce a slintavce

Ministr zemědělství Marek Výborný v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News požádal, aby lidé přes Velikonoce nenavštěvovali farmy či se nepřibližovali ke zvířatům, která jsou na...

6. dubna 2025  11:31,  aktualizováno  11:44

Španělsko se stalo rájem evropské farmacie. Vláda jde obřím firmám na ruku

Španělsko se v posledních letech stává centrem evropského farmaceutického průmyslu. Ve svých strategiích s touto destinací počítají nejdůležitější firmy z oboru včetně společností jako AstraZeneca,...

6. dubna 2025

Do Sapy už se bát nemusíte, říká podnikatel. Letos tam postaví nemocnici

Premium

Narodil se vietnamským rodičům, do Vietnamu ovšem zamířil až v dospívání. Filantrop a podnikatel Nguyen Manh Tung patří do první generace Vietnamců, kteří se narodili v Česku a pracně si tu museli...

6. dubna 2025

Parkování na letišti v Praze? Nejen přes Velikonoce je dražší než v Německu

Ceny parkování na pražském letišti mohou trumfnout i samotnou cenu letenky. Podle letiště jsou částky srovnatelné s relevantní konkurencí. Na dalších čtyřech českých letištích přitom turisté zaplatí...

6. dubna 2025

Auta jsou čím dál větší, přerostla parkovací stání. Ať platí víc, vyzývá kampaň

Ve Velké Británii se každoročně prodá více než milion aut, která jsou příliš velká pro parkovací místa. Kampaně proto nyní vyzývají vládu, aby upřednostnila menší automobily a zavedla vyšší poplatky...

5. dubna 2025

Spousta barů vypadá úžasně, ale nakonec je to zklamání, říká mixolog Kratěna

Český barman, který se prosadil ve světě, inovátor, který spoluvytvářel barovou scénu v Londýně i Barceloně, a jeden z nejvlivnějších lidí v barmanské mixologii. Alex Kratěna stál u zrodu baru...

5. dubna 2025