Samozřejmostí u všech testovaných hraček bylo dodržení bezpečnostních standardů. Žádné auto nemá ostré hrany, vyčnívající dráty, děti ho nemohou za normálních okolností rozsednout nebo rozbít nárazem o stěnu.
"Pozor však na vození na korbě," varuje technik Strojírenského zkušebního ústavu v Jablonci nad Nisou Petr Hájek, který auta prověřoval. "Sklápěčka se může sklopit a dítě padne po zádech přímo na zátylek." Technik uvádí, že takovou situaci česká norma nepředpokládá, protože auta jsou oficiálně určena pouze na převážení věcí, a nikoli dětí.
Jak je to ve skutečnosti, říká učitelka pražské mateřské školy, kde proběhly praktické zkoušky, Hana Brožová: "Všechny děti na autech především jezdí, a tak je nutno je pořád sledovat, aby nešikovně neupadly."
Předškolní chlapci mají rozvinutý smysl pro technické věci, a tak se podle předpokladu učitelek vrhli především na hranatou tatru a oba mercedesy. "Holčičky si s auty hrály stejně rády jako kluci, ale obvykle si z třídního parkoviště braly kulatý smoby, který reálné tvary náklaďáku připomíná jen vzdáleně," popisuje hračky druhá učitelka, Bohumila Panenková.
Rozdělení kulaté hranaté platí od první minuty, kdy děti viděly všechna auta poprvé a mohly si vybrat, se kterým si budou hrát, až dosud, kdy jsou náklaďáky už všedním arzenálem školní herny.
Neoblíbený zůstal náklaďák Euroline a traktor s přívěsem. Důvod je jasný: nedá se na ně sednout, protože jsou příliš malé. Pro rodiče je důležitá navíc jedna maličkost, která děti nezajímá. Ne ke každému autu lze přivázat šňůru na tahání. Dobře to jde u tatrovky, obou mercedesů a náklaďáku smoby.
Výsledky testu dětských aut |
Tatra 100 kg (Plasty a formy Chuchelná, 540 Kč), vítěz testu, *** oblíbené u všech dětí |
Mercedes (Richard Simm Německo, 425 Kč) ** oblíbené u všech dětí |
Auto dětské (Plasty a formy Chuchelná, 379 Kč) ** oblíbené u chlapců |
Smoby (Smoby Francie, 340 Kč) ** oblíbené u děvčat |
Mercedes Actros (Lena Lodgeřovice, 479 Kč) ** oblíbené u všech dětí |
Euroline (Euroline Itálie, 280 Kč) * u dětí bylo neoblíbené, nelze k němu přivázat šňůru na tahání |
Lena traktor (Richard Simm Německo, 690 Kč) * u dětí byl neoblíbený, nelze k němu přivázat šňůru na tahání |
Stupnice hodnocení: *** bezpečné a u dětí oblíbené auto, s možností připojit šňůru na tažení, ** méně oblíbené auto s nižší stabilitou, * mezi dětmi neoblíbené auto, méně stabilní a bez připojení šňůry. Požadavky na stabilitu a bezpečnost podle normy splnily všechny testované hračky, pozorování hrajících si dětí však odhalilo mezi hračkami rozdíly. Pramen: Strojírenský zkušební ústav Jablonec n. N. a TEST DNES |
Jak se testovalo
Testem prošly dvě sady hraček. Jedna šestice putovala do pražské mateřské školy v Chmelové ulici a druhá do Strojírenského zkušebního ústavu v Jablonci nad Nisou. Ve školce s nimi děti půl roku jezdily pod dohledem učitelek venku na drsném betonu, na pískovišti i uvnitř v herně.
Ve zkušebně prošla autíčka testy, které jsou předepsány pro hračky, jež mají unést váhu dítěte. Taková norma se na hračkynáklaďáky sice právně nevztahuje, ale redakce chtěla vědět, jak se auta chovají při běžných hrách.
Kromě toho technici zjišťovali, zda hračky mají nebezpečně ostré hrany, jestli se dají rozbít a zda se bortí pod váhou dítěte. Hračky byly nakoupeny v Praze, Ostravě, Havířově a Hradci Králové.
Názor rodičů: Tatra je pro děti už dlouho nejlepší
Simona Lejsková, 39 let, Česká Lípa
Mám doma tři dravé chlapce a samozřejmě si nejraději hrají s auťáky. Mohu říci, že jejich nejoblíbenějším autem je nákladní sklápěčka, kterou jsme před lety pořídili za osm set korun v malém obchůdku na konci Berouna. S tímto autem si na hřišti hrají i děti z okolí. Tato hračka vydrží vskutku vše a stále vypadá ještě k světu.
Jana Novotná, 29 let, Mělník
Už jako malá jsem si raději hrála s autíčky a mou nejoblíbenější hračkou byla oranžová tatra. Sloužila mi jako kočárek pro panenky, vozík na hračky a pojízdné odstrkovadlo zároveň. Plast vydržel mnohé, i nárazy i ježdění několika dětiček najednou. Pouze barevné provedení nic moc, ale dnešním dětem to ostatní výrobci hraček v barvách vynahradí.
Karel Mládek, 38 let, Praha
Blíží se třetí narozeniny mého synka a dárkem má být velké nákladní auto. Ani jsem netušil, kolik různých modelů a velikostí se dá v hlavním městě koupit. Nakonec jsem se rozhodl pro klasickou červenomodrou tatrovku.
Odrážedla jsou často příliš křehká
Podobně jako dětské náklaďáky testovala MF DNES ve stejné mateřské škole před dvěma lety deset odrážedel, která slouží místo zastaralých tříkolek jako příprava na koloběžku a kolo. Test byl zveřejněn 18. října loňského roku, ale děti ze školky na odrážedlech jezdí dál. Dva roky jejich často drsného zacházení přežil jen tehdejší vítěz testu a čtyři další. Uvádíme jejich cenu a hodnocení sestávající z bezpečnosti, pohodlí a oblíbenosti u dětí.
Výsledky testu odrážedel |
Baby Racer, 1209 Kč, vítěz testu, *** na krátké pojíždění, pohodlný posez |
lokomotiva, 780 Kč, *** pro velmi malé děti |
07175, 290 Kč, ** dobrá příprava na kolo |
Enduro, 399 Kč, ** oblíbené u chlapců, příjemný posez |
Racing Formula, 980 Kč, ** pro velmi malé děti |