Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Devátá vlna: Návrhářky, jež zná i MTV

  14:34
Rozruch, který dokázaly vyvolat tři majitelky módní firmy Devátá vlna, by jim mohli závidět i vlastníci značek, za kterými stojí miliardy a kteří utrácejí obrovské sumy, aby pronikli na stránky časopisů a televizní obrazovky.

Oblečení od dvou českých návrhářek Dity Ladovské a Kateřiny Kašparové, které spolu s produkční Denisou Winterovou už deset let tvoří značku Devátá vlna, nosí české zpěvačky i herečky.

Objevuje se na stránkách módních i konzervativních ženských časopisů. Hraje na filmovém plátně v českých hitech, jako jsou Samotáři.

Záběry z módních přehlídek Deváté vlny, které jsou spíš divokou taneční show, se objevily dokonce na světovém hudebním kanálu MTV.  Za celým tím humbukem stojí už deset let tři ženy. Dvě návrhářky a dodnes i švadleny a jedna, na jejíž vizitce stojí "produkční" ještě z dob, kdy pracovala v reklamě. Ta má pod palcem chod firmy, která je - měřeno dvoumilionovými ročními tržbami - poměrně malá. Jejich podnikání je založeno na malých seriích originálního obleční.

Firma vznikla u piva
Dodnes majitelky rády říkají, že Devátá vlna vznikla vlastně náhodou u piva. I když už dvě z nich jsou matkami, dodnes rády nosí své výtvory, které září veselými barvami a vzory. Jinak spíš oblékají teenagery, když vyrážejí na taneční párty či do klubu.

"Postupem času jsou naše věci víc nositelné, ale přehlídky, to jsou modely, v nichž by málokdo chodil," líčí Denisa Winterová.

Devátou vlnu založily v roce 1994, když se Denisa vrátila z Anglie. "Byly jsme tehdy úplně nabitý. My dvě už jsme dlouho šily pro kamarády a Denisa přijela s tím, jak obrovský výběr oblečení je v Anglii," vzpomíná Dita Ladovská.

Trochu pro zábavu, trochu aby provokovaly jinakostí, zkusily dát najevo, co se líbí mladým a v jakém oblečení se budou cítit "v pohodě". Věděly, že takové v Česku chybí.

Dnes se Devátá vlna sama řadí do škatulky "streetwearové" módy, ale na ramínkách jejich butiku v pražském paláci Metro visí také šaty, v nichž by si mohla vyrazit na recepci i odvážnější manažerka.

Devátá vlna hledá investora

Majitelky této ryze ženské firmy jsou letos na rozcestí. Všechny tři vědí, že s Devátou vlnou už nemohou dýchat tak naplno, jako když s ní bojovaly o místo v české módě.
"Máme děti a chceme mít další a už nemůžeme táhnout tu odpovědnost vlastníků.

V noci se mám budit k synovi a ne hrůzou, zda jsme stihly zaplatit faktury," říká Winterová. Devátá vlna teď hledá investora, majitelky jsou ochotné ji i prodat.

Devátá vlna by dnes neexistovala, kdyby se neproťaly cesty dvou spolužaček z oděvní průmyslovky, Dity Ladovské a Kateřiny Kašparové, s kariérou Denisy Winterové. "My jsme se s Katkou začaly kamarádit až na konci třeťáku a tys fakt potkala Katku někde na párty? To jsem ani nevěděla," diví se ve spontáním proudu řeči Ladovská.

U zrodu stály kluby a taneční párty
Pro módní firmu bylo hlavně důležité prostředí, kde se její zakladatelky pohybovaly. Rodící se klubová scéna začátku 90. let, první taneční párty a večírky. Tam také přirozeně směřovaly jejich první kroky, když se odvážily své výtvory představit publiku.

Když si jednou na Žižkově u piva řekly, že začnou s podnikáním, ještě se u toho smály. Neměly žádné peníze do začátků. Pak však Winterová přišla s tím, že jim vstupní kapitál půjčí známý, kterého jejich nápad nadchl.

S vypůjčenými 150 tisíci korunami, šicími stroji, na nichž dosud vznikaly avantgardní kousky pro kamarády, to všechno začalo. Pracovaly doma, první investice šly hned do materiálů a doplňků. A tak to mají majitelky Deváté vlny zažité až dodnes.

Peníze šly vždy zpět do firmy
"Firma byla vždycky na prvním místě, peníze jsme vždycky dávaly zpátky do ní. Zpočátku nebylo ani pravidlem, že si každý měsíc dáme plat. Když nebylo na platy, nedaly jsme si je," vzpomíná Ladovská.

Na Denise Winterové, původem dětské zdravotní sestře, bylo, aby zařídila vznik firmy, protože měla zkušenosti z práce produkční v televizi Nova a v reklamní agentuře.

"Jenže tohle byl oříšek. Všude, kam jsem přišla, mi řekli: Chybí vám tohle povolení, nejméně pět razítek a nejdřív musíte přinést ty a ty dokumenty. Návod na to, co má jít po sobě a v jakém pořadí, nikde nebyl," dívá se zpět na svůj maraton po úřadech v první půli devadesátých let. Faxovat a vést prvopočáteční účetnictví na počítači chodila ke známým do kanceláří.

Na přehlídce řvali nadšením
Na to, až bude Devátá vlna oficiálně existovat v rejstříku, nečekaly. Pustily se do první kolekce a nabízely první originální kusy do obchodů s módou.
Výnosy za prodané nápadité zboží od mladých českých návrhářek zatím stačily jen na to, aby mohly vyrábět dál. Přelom přinesla jejich první módní přehlídka v pražském hudebním klubu Roxy.

Když si na ni dnes vzpomenou, ještě jim září oči. Jako modelky posloužily kamarádky z okruhu Deváté vlny a v porovnání se vznešeným stylem štíhlých kráčejících nohou známých z přehlídek klasické módy pobíhaly téměř chaoticky.

Oblečeny do šatů, jež návrhářky přešily ze starého oblečení po svých maminkách a babičkách, chodily "modelky" vyzdobené potápěčskými ploutvemi či lyžařskými brýlemi. V ruce pohupovaly košíčky z umělé hmoty, které trio z Deváté vlny nosilo v dětských letech, a na krku jim povlávaly řetízky z proslulých "céček".

"Všichni byli paf. Lidi tehdy řvali nadšením a burcovali holky ke skvělým kreacím," vzpomíná Winterová. Přehlídka nadchla stovky lidí, kteří se chtěli bavit a nudilo je oblečení z obchodních domů a elegantních butiků, které počátkem 90. let zaplavily česká města.

Je libo kabelku s pejskem či dírovaté triko?
V jediném krámku značky Devátá vlna se dnes potkávají školačky s ženami mezi dvacítkou a třicítkou, které hledají něco originálního a výstřednějšího. Firma zaměstnávající kromě majitelek ještě tři zaměstnance utrží kolem dvou milionů ročně.
A přitom prodává vlastně jen originály. Majitelky stále zůstávají u myšlenky, že v jejich modelu by se neměly ženy potkávat. Ceny se snaží držet pod 1500 korunami za jeden, protože v posledních letech na jejich zákazníky útočí levné zahraniční značky pro mladé.

Deváté vlně patří i modelingová agentura, jejíž manekýny mají vizáž klubové mládeže. Část příjmů také proudí z toho, že oblékají hostesky na večírcích velkých firem.

Otázka, na kolik si svou firmu cení, majitelky Deváté vlny na rozdíl od mnoha velkých byznysmenů neznepokojí. "Samotnou značku si ceníme na milion a celou firmu tak na dva. Kdyby jedna z nás byla chlap nebo nás investor zaměstnal jako tvůrce, táhly bychom to dál," říká Winterová.

Dotazník Denisy Walterové

Cítítíe v byznysu jako žena nějaké výdhody či nevýhody?
Až na nevýhody spojené s těhotenstvím a mateřstvím ne. (Ale jseme rády, že to můžeme zažít. Neměnily bychom!)
Jak hospodaříte s časem?
Od té doby co máme děti, těžko.
Jak hospodaříte s penězi?
Je to věčný boj.
Jak se připravujete na strategická rozhodnutí?
Všechny tři dáme hlavy dohromady.
Jak dosáhnout cíle při obchodním jednání?
Těžko říct všeobecný recept, záleží na situaci...
Co nejlépe platí na podřízené?
Slušné jednání.
Nejzajímavější setkání v životě?
Seznámení nás tří, zjištění, že jsme na stjné vlně a posléze založení vlny deváté.
Nejtažší okamžik kariéry?
Povodně.

Denisa Walterová (vpravo) a Dita Ladovská tvoří dvě třetiny módní firmy Devátá vlna.

Autoři:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...