Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dieselové motory do věčných lovišť. Prodeje padají kvůli regulaci a pokroku

  5:00aktualizováno  5:00
Prodeje aut na naftu v Evropě padají, v Česku jsou nejnižší za deset let. Důvodem je regulace i rozvoj benzinových motorů. Evropané začínají mnohdy dávat přednost i alternativním pohonům. Některé automobilky už oznámily, že s dieselem v budoucnu nepočítají: například Škoda ve Fabii. Jako zatím poslední zavrhlo naftu Volvo.

Motor 1.6 i-DTEC Earth Dreams od Hondy. | foto: Honda

Téměř rok po vypuknutí aféry Dieselgate s falšováním výsledků emisních testů u naftových motorů od Volkswagenu se zdálo, že na českých zákaznících nenechala žádnou stopu. Zatímco na hlavních evropských trzích prodeje aut se vznětovým motorem klesaly, v Česku naopak rostly.

To už je ale minulost. Vývoj registrací nových vozidel ukazuje, že i Češi, podobně jako celá Evropa, začínají při nákupu nových aut dávat přednost benzinu nebo alternativním pohonům.

Desetileté minimum

V květnu podíl naftových motorů u nových registrací spadl na 37 procent, ještě před rokem byl 42 procent. V České republice jsou tak diesely na desetiletém minimu. Podobný vývoj je i jinde v Evropě, kde podíl dieselů na prodeji nových aut poprvé spadl pod padesát procent.

Z dieselových motorů se stala postupně u mnohých lidí téměř nadávka. K poklesu však nedochází rozhodně jen kvůli tomu, že by najednou lidé měli pocit, že naftový motor je vůči ovzduší škodlivější.

„Spotřebitelé i firmy obecně více řeší složení emisí produkovaných spalovacími motory, ale zvyšuje se také efektivita a úspornost benzinových motorů,“ říká Petr Knap, partner společnosti EY sledující dlouhodobě automobilový průmysl.

V Evropě je podíl zatím vyšší, v dubnu se však poprvé dostaly prodeje nových aut na naftu pod hranici padesáti procent. Data společnosti JATO Dynamics ukazují pokles na 46 procent trhu. Za propadem stojí hlavně největší odbytiště aut – v Německu v dubnu spadly prodeje dieselů o 19 procent.

Efekt Dieselgate

Zájem o dieselové motorizace v ČR:

01-12/2015: 40 %

01-12/2016: 43 %

01-05/2017: 41 %

„Diesel ztratil svoji dominanci na evropském trhu. Je pro to několik důvodů, ale jasným spouštěčem tohoto poklesu byla aféra Dieselgate,“ říká Felipe Munoz z JATO Dynamics. Podle něj utrpěl tento pohon velké šrámy na své reputaci, navíc vlády začínají čím dál více naftové motory regulovat nebo vymýšlet způsoby, jak je dostat z ulic.

Také úvahy o zákazu vjezdu dieselových aut do center měst mohou mít podle Knapa vliv na rozhodování zákazníků.

Podle některých prodejců aut mají zákazníci čím dál větší obavy z dieselů i z toho důvodu, že motory jsou stále komplikovanější kvůli plnění velmi přísných emisních limitů. Mají proto strach z poruchovosti a z toho, že v případě závady bude oprava výrazně dražší než dosud.

Některé automobilky už oznámily, že s dieselem v budoucnu nepočítají: například Škoda ve Fabii. Jako zatím poslední zavrhlo naftu Volvo. Jiní výrobci výrazně omezují investice do dalšího vývoje, namísto toho směrují peníze hlavně do elektromobility.

„Poptávka u firemních i soukromých zákazníků po automobilech s dieselovými motory by neměla ve střednědobém horizontu klesat ze současné úrovně k opravdu mizivým hodnotám,“ uvedla Škoda auto. Spalovací motory mají podle vývojářů společnosti dostatek prostoru k modernizaci.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Tržby Budějovického Budvaru jsou rekordní. Přesahují dvě a půl miliardy

Tržby národního podniku Budějovický Budvar se loni zvýšily o 2,9 procenta na rekordních 2,54 miliardy korun. Hrubý zisk klesl o necelá čtyři procenta na 337,3...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Penze jsou udržitelné, místo reformy stačí jen úpravy, tvrdí vládní studie

Český důchodový systém je podle nové vládní studie do budoucna udržitelný a jeho zásadní velká reforma není nutná. Stačit by podle autorů měly úpravy parametrů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Silnější koruna šetří peníze, zlevnila například paliva

Když začátkem dubna pustila Česká národní banka domácí měnu z okovů, panovaly obavy, že bude létat nahoru dolů. A že nakonec ani nemusí moc posílit, protože si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.