Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nové diesely v emisních testech totálně pohořely, ukázal test v Německu

  13:18aktualizováno  15:39
Testy desítek nových vozů s dieselovými motory, které provedla německá nezisková organizace, dopadly tristně. Ze 75 vozů splnily normy čtyři. Mezi největší znečišťovatele se zařadily některé modely Audi, Volvo, Fiat, Renault nebo Mercedes. Německé automobilky po středečním jednání se zástupci německé vlády uvedly, že na své náklady upraví software u pěti milionů dieselových aut tak, aby emise snížily.

Volvo S90 | foto: Volvo

Vozy nechala testovat nevládní organizace Deutsche Umwelthilfe. O výsledcích testů informuje deník Bild v den, kdy o budoucnosti dieselových aut a cestách ke snížení jejich emisí budou jednat zástupci německé vlády a automobilového průmyslu.

Nejhůře v testech dopadlo Audi A8 L 4.2 TDI, které produkovalo 1 422 miligramů oxidů dusíku na kilometr a normu Euro 6, která počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr, tak překročilo téměř osmnáctkrát. Mezi největší znečišťovatele patřily i modely Volvo S90 4D, Fiat 500X 2.0, Renault Capture 1.5 dCi, Landrover Discovery Sport HSE TD4 nebo Mercedes B 180 d.

„Seznam ukazuje, že hraniční hodnoty dramaticky překračují i nové modely. To není možné přijmout,“ nechal se slyšet Axel Friedrich, který testy vedl.

Fotogalerie

K podobným výsledkům došly dříve i testy německých úřadů, které ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu v průměru 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Podle současných právních předpisů však auta nemusí normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.

V provozu při aktuálním testu dokázaly požadované hodnoty dodržet jen modely Audi A5 2.0 TDI, Mercedes E 200d s novým motorem OM-654, Audi Q3 2.0 TDI quattro a VW Sharan 2.0 TDI.

Pět milionů vozů čekají úpravy

Výsledky testu dieselových motorů uveřejnila nevládní organizace v den, kdy jednali zástupci německé vlády a domácích automobilek na takzvaném dieselovém summitu v Berlíně. Z něj vzešel tento závěr: německé automobilky na své náklady upraví software u více než pěti milionů dieselových aut tak, aby snížily množství škodlivých emisí, které vozy produkují. O dohodě informovalo Sdružení automobilového průmyslu (VDA).

Ve spolkové republice je registrováno přes 15 milionů dieselových aut, jejichž emise oxidů dusíku výrazně přispívají ke znečištění měst. V některých městech je situace tak vážná, že uvažují o zákazech jízdy starších naftových vozů. Tomu chtějí výrobci aut za každou cenu zabránit, a i proto se odhodlaly k dnes oznámenému kroku.

Dohoda se týká vozů splňujících emisní normy Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provést musí. Cílem úprav je podle sdružení VDA snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent. Na výkon motoru nebo jeho životnost by změny neměly mít dopad.

Software u dieselových motorů určuje například, za jakých podmínek a s jakou intenzitou vůz čistí výfukové plyny. U některých vozů je přitom software nastaven tak, že při vysokých nebo naopak nízkých venkovních teplotách je čištění výfukových plynů výrazně méně intenzivní, a auto tak vypouští více škodlivých emisí. To se dá úpravou softwaru změnit.

Organizace na ochranu životního prostředí ale vedle softwarových úprav požadují také technické úpravy aut, například namontování modernějších katalyzátorů. Jen takové kroky podle nich povedou k dostatečnému snížení emisí.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ford Mondeo
Německý úřad prověřuje Ford Mondeo, jestli nepodvádí při testu emisí

Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA) prověřuje vůz Ford Mondeo, zda nebyl vybaven ilegálním softwarem umožňujícím podvody při testech emisí. Oznámila to...  celý článek

Nejdražší omeletu světa servírují v newyorkské restauraci Norma.
Nejdražší omeleta stojí 2000 dolarů. Je s kaviárem, ještě loni stála půlku

Omeleta k nedělní snídani, to je zdánlivě jednoduchá příprava vajíček, kterou zvládne skoro každý. Kdybyste si ale chtěli vyrazit na brunch do restaurace Norma...  celý článek

Šéf Uberu Travis Kalanick.
Akcionář Uberu žaluje bývalého šéfa alternativní taxislužby za podvod

Zakladatel a bývalý šéf alternativní taxislužby Uber Travis Kalanick čelí žalobě za podvod, kterou na něj podala investiční firma Benchmark Capital. Ta tvrdí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.