Technologie aut bez řidiče umožňuje popřít nebo alespoň oslabit známou poučku, že alkohol za volant nepatří. Nástup samořiditelných aut umožní lidem to, co je dnes (alespoň oficiálně) nemyslitelné: pít nejen před jízdou, ale i během ní.
Mohl by tak narůst prodej alkoholu jak v obchodech, tak restauracích, kde se řidiči už nebudou muset omezovat na nealkoholické varianty svých oblíbených drinků. Přední wallstreetská instituce Morgan Stanley tak podle serveru CNBC ukazuje, že „prodávat“ přelomovou technologii se dá i jinak, třeba právě přes alkohol.
„Sdílené a samořiditelné vozy by mohly ‚nakopnout‘ trh alkoholických nápojů a přitom nezvýšit, respektive snížit počet tragických nehod za volantem,“ míní analytik americké banky Adam Jonas. „Pro výrobce alkoholu je to významná příležitost růstu,“ dodává.
Jonas připomíná, že v roce 2015 v USA alkohol sehrál svou roli ve 29 procentech tragických dopravních nehod. Podle americké agentury pro ochranu zdraví CDC to ekonomiku přišlo na více než 44 miliard dolarů (960 miliard korun).
Jak ale už dříve uvedl list Huffington Post, podle studie vědců z univerzit v Jižní Kalifornii a Oxfordu mají sdílené služby typu Uber jen malý nebo žádný dopad na rostoucí počty tragických dopravních nehod v důsledku požití alkoholu před jízdou. Studie tak popřela závěry průzkumu, který si na toto téma nechala udělat samotná alternativní taxislužba Uber.
Analytik Morgan Stanley nicméně odhaduje, že díky autům, která nebudou muset sami řídit, si lidé dají v průměru jeden alkoholický nápoj týdně navíc.
Trhu s alkoholem, který má podle Morgan Stanley celosvětově hodnotu 1,5 bilionu dolarů (32,7 bilionu korun) tak technologie během příštích deseti let přidá 0,08 procentního bodu ročního růstu.
Podívejte se na autopilot automobilky Tesla v akci:
21. listopadu 2016 |