Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysoké mzdy jsou strašákem

Hospodaření podniků by příští rok mohl kromě zpomalení světové ekonomiky a silné koruny ztížit i příliš rychlý růst mezd. "Pokud si odboráři prosadí vysoké mzdy, budou podniky příští rok čelit nejen zpomalení zahraniční poptávky, ale i poklesu konkurenceschopnosti kvůli vyšším mzdovým nákladům," říká viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer. Odboráři zatím počítají v roce 2002 s růstem nominálních mezd o letošních zhruba deset procent.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jlm99@seznam.cz

Statistika
Moje pritelkyne, cerstva absolventka pedagogicke fakulty ted zacla ucit na zakladce. Nemam pocit, ze by jeji nastupni plat byl extremne vysoky. V Praze v podstate pokryje pouze naklady na bydleni. Je to jeji prvni a zaroven posledni rok co uci. Ohledne prumeru - zkuste si spocitat nasledujici: mejte skupinu treba 10 lidi, znichz jeden ma plat rekneme 60000Kc. Kolik ma mzdu zbytek, aby meli onen prumer okolo 14000Kc ( nebo kolik ted je). Tomu se rika statistika.
0/0
5.10.2001 12:45

Věra

vysoké mzda jsou strašákem
Pánové - vy snad šílíte a nepoložili jste správnou otázku. KDO MÁ VYSOKÉ MZDY? Úředníci v bankách, pojišťovnách, spořitelnách? Protože ve Státní správě - jsou výdělky podprůměrné a věřte mě, neboť tu pracuji. Zdaleka nedosahují, uveřejňovaných průměrných mezd.... Životní úroveň neustále klesá, protože nájemné, voda, plyn, elektřina jsou zdražovány pravdelně 2x do roka, přitom ruku v ruce jde nahoru cena potravin, což je pochopitelné, jediné, co se nezvedá není PŘIROZENÍ- ALE MZDY!!!!
0/0
5.10.2001 12:24

Pavel

Re: vysoké mzda jsou strašákem
Ano - ale ani ti úředníci v bankách nemají zase tak extrémně vysoké mzdy, stejně jako jinde se spíše jedná o vedení než o řadové úředníky. A co se týče státní správy, tak její výkonnost je taková, že by snad měla začít přemýšlet, zda by se nevyplatilo propustit polovinu lidí a od těch zbylých za dvojnásobnou mzdu požadovat kvalitní a výkonnou práci. Před pěti lety jsem se rozvedl a výkony, které mi předvádí státní správa a soudy jsou podobné Kocourkovu. Zástupkyně péče o děti se nedostavila k rozvodovému řízení a soudkyně odmítla zaprotokolovat naši společnou žádost o vzdání se odvolací lhůty, protože by prý měla zmatek v datumech co od kdy platí. Rozsudek nabyl právní moci za 4,5 měsíce (dříve se ho nepodařilo vyhotovit a doručit). Soudní spor o dělení BSM podaný v roce 1996 se začal projednávat v roce 2001. Když jsem se radil na Odboru péče o děti, jak mám co nejlépe upravit styk se svým dítětem a jaké požadavky jsou obvyklé a přiměřené, tak mi bylo řečeno, že takhle to nelze říci a jestli mám zájem, tak ho nejlépe projevím tím, že to dám k soudu. Nakonec jsem chtěl mluvit se soudkyní a bylo mi v 15.20 hod. řečeno, že nemá žádné jednání a tak si šla vyvenčit psa a asi už se nevrátí. Prosím vás, TOHLE je ta kvalitní práce, za kterou by tyto instituce chtěly vysoké platy pro své zaměstnance???
0/0
8.10.2001 10:15

Vanitas

Platy
Jestli chceme být jednou světoví, tak tomu tak bude i v platech. Ceny už vcelku světové máme, s produktivitou to také není tak zlé (a zlepšuje se), takže alibistická prohlášení typu "pozor na platy a mzdy" mají jen skrýt problémy někde úplně jinde.
0/0
5.10.2001 9:23

Želvoň

Re: Platy
Kdybycho měli srovnatelnou produktivitu práce, jak tvrdíte, těžko by asi HDP na obyvatele byl u nás na úrovni cca poloviny tohoto ukazatele v EU. Ačkoli se to špatně poslouchá, realita je neúprosná - vyšší mzdy -> vyšší náklady podniků -> vyšší ceny nebo propouštění. Každý kdo se domáhá vyšších mezd (aniž by podával lepší výkon) jedním dechem svému zaměstnavateli říká: "zároveň zvedni ceny, ať je mi to zvýšení mezd na nic, nebo někoho z našeho podniku propusť" ...
0/0
5.10.2001 10:24

Pavel

Re: Re: Platy
Ano, to je přesné - a nezbývá než doufat, že si každý podnik zjistí, kolik jeho pracovníci doopravdy pro něj dělají a že propustí ty, u kterých to nebude odpovídat jejich mzdě. Protože moje zkušenost je taková, že v řadě míst stále přetrvává větší počet lidí, než kolik by skutečně bylo na danou práci potřeba. Ta nízká průměrná produktivita práce se nezvýší tím, že ti špičkoví budou pracovat více, ale tím, že ti využívající každou přestávku budou donuceni práci opustit.
0/0
5.10.2001 10:32

Vanitas

Re: Re: Re: Platy
No, pánové. Znovu opakuji, že hrozby vysokých platů jsou pouze zástupnými strašáky, a že s produktivitou to není tak špatné (a zlepšuje se). Je to jen otázkou benchmarku. Platy jako na západě nemáme a hned tak mít nebudeme ( stím, že ekonomicky vzato nepovažuji inflaci - mezích do 15% za zkázonosnou, ale v zásadě přínosnou. Ale porovnejme se třeba s Ukrajinou nebo Kazachstánem (proč ne, pánové, proč ne!) a zjistíme, že na tom OPRAVDU nejsme tak zle (a zlepšujeme se).
0/0
5.10.2001 11:06

Želvoň

Re: Re: Re: Re: Platy
Váš závěr ohledně produktivity práce u nás jsem myslím již komentoval. Jen doplněk k té inflaci: už v základním kurzu makroekonomie na vysoké škole byste se dozvěděl, že inflace nad 10 procent (které se mimochodem přezdivá "PÁDIVÁ INFLACE"), je pro ekonomiku zcela nežádoucí a její snižování prostřednictvím restriktivní měnové a rozpočtové politiky s sebou nese významné náklady (např. zpomalení růstu, stagnace nebo až pokles HDP). A to vše jenom pro to, že nenasytní zaměstnanci, často pohříchu organizovaní v odborových svazech, nevidí, že ta stovka navíc letos je bude stát dvě stě napřesrok.
0/0
5.10.2001 14:46

Zajda

Re: Re: Re: Re: Re: Platy
Ano, vy jste zcela nepochybně jedním ze vzdělaných, ale samostatně neuvažujících pseudomakroekonomů se slušným platem. Protože výraz "nenasytní zaměstnanci" to je opravdu silné kafe. Naprostá většina zaměstnání, pane, se dělá pro peníze, a abychom u toho nechcípli a dostali férově zaplaceno, tak na to jsou odbory (tedy měly by být). Najít si smysl života v ekonomice může jen mladý čerstvý absolvent kursu ekonomiky, který teprve později zjistí, že svět se točí kolem něčeho zcela jiného - a pak si připadá jako pitomec.
0/0
7.10.2001 8:56

Věra

Re: Re: Re: Platy
Pane, souhlasím s Vámi. Ale uvědomujete si, že v tzv. státní správě roste počet úředníků a to i v dnešní době "geometrickou řadou"?A že vlastně když jdete s nimi něco vyřizovat, že nic nevyřídíte? Jak je to možné? Kam by oni "známí - známých" šli? KDE JE ASI ZAKOPANÝ PES? Je to přesně to, co se dělalo za starého režimu, troufám si říci, že ještě horší... Věra
0/0
5.10.2001 12:28

Cech

Ekonomicti geniusove
produktivita plus tri procenta a mzdy plus 4-5 %. dvacet let takoveho pokroku a budem v dobe kamenne...
0/0
5.10.2001 7:56

František Lizner

mzdy x ceny
Je zajímavé, že zvyšování cen se děje jaksi samo sebou a bez zbytečných komentářů. V některých komoditách jsme už na úrovni Evropy i dál. Ale že by se taky adekvátně srovnaly mzdy? O tom odborníci nechtějí ani slyšet. V čem to asi je? Nechce se mi věřit, že by naše ekonomika byla tak nevýkonná´.
0/0
5.10.2001 7:44

Petr

A co v bankách ?
Líbí se mi jak všichni důležití ekonomové většinou působicí v bankovnictví každoročně varují před prudkým růstem mezd, zatímco přímo v bankovnictví rostou platy nejvýrazněji. Ono se to taky žije z neustálé podpory od státu.
0/0
5.10.2001 6:45

Klaxon

Re: A co v bankách ?
Kdybys pracoval v bance jako já, nemohl bys pustin na svět takovó hovadinu. A s tou podporou státu se běž vycpat blbečku, kdybys znal mapu, věděl bys, že skoro všechny banky jsou už soukromý.
0/0
5.10.2001 8:06

Honza

Re: Re: A co v bankách ?
Ty seš chytrej jako rádio chlapče :(. Souhlasim s předchozim názorem, že v bankách přestože tam sou největší platy, tvrděj že se maj platy zmenšovat:(. Ono se jim to vynáší takový chytrý řeči, když maj silně nadprůměrný výdělky (mám tam několik kamarádů, vim to kolik kdo na jakym postu bere. Je fakt, že chudáci u šaltru se nikdy přes 12000 hrubýho nedostanou.Ale většina schopnejch lidí dokáže postoupit a potom jsou pohodě.Ty si asi fakt ten neschopnej!
0/0
5.10.2001 8:20

Věra

Re: Re: Re: A co v bankách ?
Víš, tvé konstatování "ty si asi fakt ten neschopnej" je zarážející. Víš, jaký mám názor já? U nás je schopnej - JEN VŠEHO SCHOPNEJ!!! Věra
0/0
5.10.2001 12:30

Emil

Re: Re: A co v bankách ?
Myslim, ze blbecek jste spis Vy, statistiky jasne ukazuji, ze nejvyssi mzdy jsou v bankach a stat cpe penize i do bank soukromych (IPB) a nebo je nacpe miliardami nez jsou soukrome (sporitelna atd). Nejvice reci maji vzdy ti, kteri maji nejvyssi platy - kazi vodu a sami piji vino.
0/0
5.10.2001 9:10

TTT

Re: Re: Re: A co v bankách ?
Souhlas, penize se porad davaji do bank a ne tam ,kde je to potreba.
0/0
5.10.2001 9:58

Pavel

Re: Re: Re: Re: A co v bankách ?
Tak je tam nedávejte. Ony se tam peníze samy nedávají, někdo je tam musí dát, a toho někoho by za to měli ostatní klepnout přes prsty. Jenže - viz železnice nebo piloti letadel - kdo křičí, dostane, aby nekřičel tolik. Tak se aspoň nedivte ....
0/0
5.10.2001 10:36

pudlik

Re: Re: Re: A co v bankách ?
Honzo, Emile, Klaxone atd. nevím, proč se tak hádáte, jestli jsou v bankách vyšší platy nebo ne. Nejvyšší platy, resp. příjmy jsou v oblasti právnických služeb. Ty nechutné průměry udělaly z mezd v bankovnictví a pojišťovnictví jakousi odpornou černou můru v myslích našich občanů. Nezapomeňte, že průměrná čísla jsou od různých firem (většinou staťák používá čísla firem s počtem alespoň 20 zaměstnanců nahoru). Takže malé firmy - a to jak uvádím právní kanceláře - ty tam ale vůbec nejsou, totéž se domnívám platí i pro menší firmy v IT, event. pro některé další oblasti.
0/0
5.10.2001 12:05

Věra

Re: Re: Re: Re: A co v bankách ?
Ano, správně jsi reagoval. Největší příjmy mají Advokáti, potom soudci... A víš, že naše minimální mzda činí s velkou slávou od 1.1.2001 = 5000 korun hrubého? NA TO JE NAŠE VLÁDA VELICE HRDÁ, CO? VĚRA
0/0
5.10.2001 12:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.