Diskuze

Euro padlo pod 32 korun

Sedmdesát haléřů za den. Takovou rychlostí posilovala během pondělí česká měna. Povzbuzena výsledky privatizace strategických podniků prolomila hranici 32 korun za euro a stanovila nový rekord na 31,85 korun za euro, tedy 16,28 koruny za marku. Obchodování skončilo na 31,85 za euro.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

CUBA

17. 12. 2001 21:56
Miloš to špatně načasoval
Noc proti stabilně a mírně posilující koruně, není to nic špatného a je to z řady důvodů žádoucí. Naše ekonomika zatím ani nemá vážné potíže s vnější bilancí (schodek není nijak dramatický). Ale nic se nedá přehánět: udržet konkurenceschopnost vývozu je nyní zatraceně těžké, který podnik dokáže posílení měny vyrovnat růstem produktivity o 10% a to ještě bez toho, aby zvyšoval mzdy? Myslím že braintrust z ČSSD se kochá předvolební silnou korunou moc brzo, za chvíli začnou hlasitě řvát všechny střední i velké strojírenské podniky. A že by do voleb vzrostla nezaměstnanost? To se jistě hodit nebude. CUBA
0 0
možnosti

gerd

18. 12. 2001 1:45
COBO, schodek není dramatický?
ČTK , iDNES 27.9. 2001 18:18:45 "Zahraniční dluh České republiky setrvává na hraně mezinárodně uznávané bezpečné hranice 40 procent výkonu ekonomiky. V polovině letošního roku stoupl na 827 miliard korun, což je o 45 miliard více než před rokem." ----------- Jestliže je to "na hraně", to znamená že do toho špatného chybí jen málo.----------- Růst nezaměstnanosti se dostaví až po ukončení přílivu dolarů, t.zn. asi někdy v příštím roce, eventuelně až po prodeji Telekomu, který nechal Zeman příští vládě. Ale dostaví se.
0 0
možnosti

Mirek

17. 12. 2001 20:27
Silna koruna
je vyhodou pro CR. Kazda vyspela zeme se snazi mit silnou menu. Nelze do nekonecna mit takovou nizkou uroven mezd, sluzeb a cenove hladiny mezi CR a EU. Kazdy samozrejme bude chtit mit stejne platovni ohodnoceni jako v sousednich statech. Silna mena ma pozitivni dopad na ekonomiku, stabilizuje inflaci, zhodnocuje uspory a kapital, snizuji se dovozni ceny. Exporteri kritizuji silny kurs, ale velka vetsina by mela mit vyhodu z nizsich cen ropy, materialu, dilu a komodit, ktere by se meli promitnout do nizsich nakladu a udrzovat efektivnost vyzozu. Slaba mena neni dlouhodobou vyhodou zadne zeme.
0 0
možnosti

gerd

17. 12. 2001 21:19
Mirku, pokud bude síla koruny podložena výkonností ekonomiky,
bude to v pořádku. Ale současný kurz je vyhnaný pod vlivem přílivu privatizačních dolarů. Až tento proud ustane, - což bude už příští rok, ustane i tlak, který korunu drží nahoře. Kromě toho se značná část privatizačních peněz neinvestuje ale projídá, takže až zbudou jen drobky (nebo dřív) budou velké starosti s pádem kurzu,inflací, nezaměstnaností a s naplněním státního rozpočtu. ------------ Takže radost ze silné koruny je předčasná.
0 0
možnosti

gerd

17. 12. 2001 16:19
pane Havelka, ano, privatizační peníze se projídají
. Vždyť to slyšíme od Zemana dnes už docela jasně, že z nich potřebuje "aspoň polovinu" , utratit. Myslíte že za investice? - ale kdepak. Jaké jsou největší položky ve státním rozpočtu, každý ví, a taky jak rapidně rostou požadavky na ně! Na počátku privatizace zamýšlený fond na podporu bydlení spatřil světlo světa až po deseti letech. A podpora malého a středního podnikání taky není zrovna taková, jak by se po všech těch stamiliardových tržbách dalo očekávat. - Naopak, stamiliardy (údaje se různí - stopadesát či dvěstěpadesát či víc?) se ROZKRADLO v bankách špatnými úvěry, další část padla na sanaci vykradených podniků, kampeliček, a na rostoucí výši sociálních dávek.- Čili se to z největší části skutečně PROJEDLO! A státní dluh rapidně roste, rostou i státní garance, zahraniční zadlužení, zadlužení obcí i domácností.... ------- Prosím o upřesnění, jaká část z privatizačních tržeb se smysluplně investovala. --------------- Dolary v současné době ještě tečou plným proudem, - a to je taky NEJVĚTŠÍ tlak který korunu zvedá, - ale vládě PŘESTO NESTAČÍ, státní finance jsou v mínusu! (viz například zprávu EU) . Příští rok má přitéct ještě několik set miliard za největší podniky, což může stlačit korunu dokonce až POD TŘICET KORUN! Záleží samozřejmě na tom, co s těmi obrovskými sumami stát udělá. A já mám temné tušení, že se postupně z naprosté většiny zase projí! A co potom, až po nich nezbude ani památka? - Z čeho se naplní státní rozpočet? Myslím že nás čeká nemilý závěr privatizačné éry, podobný KOCOVINĚ. - Spekulanti s korunou vycouvají nejdříve, kurz klesne, zdraží dovozy (ale i ostatní ceny), investoři začnou větřit inflační tlaky, i solidní investoři začnou vyčkávat, nezaměstnanost a požadavky na sociální výdaje stoupnou, přitom příjmy rozpočtu budou nižší než dnes, ani na přínos zahraničních investic nelze spoléhat - mají ještě řadu let daňové prázdniny.... a tak dále. --------- Čím se nahradí výpadek privatizačních tržeb, to jsem móóóóc zvědavej. -
0 0
možnosti

gerd

17. 12. 2001 16:24
opravička: správně je:....cožmůže stlačit EURO až pod třicet korun...
0 0
možnosti

NASOSKA

17. 12. 2001 14:07
CENA PIVA
Pane Boze, zastavte tu Korunu, az prijedu na Vanoce do Cech, tak si dam za jedno Euro pouze dve piva, misto trech obvykle. To nam emigrantum nedelejte...... HAHAHAHA. PRIJEMNE VANOCNI SVATKY VSEM PREJE NASOSKA.
0 0
možnosti

kfe

17. 12. 2001 12:54
dislektik
Zdá se, že autor článku "Privatizace tlačí korunu k zemi" je něco jako dislektik. Vždyť kurs koruny stoupá, takže koruna snad nejde k zemi, ale k výšinám, nebo se mýlím?
0 0
možnosti

kkk

17. 12. 2001 18:47
Re: dislektik
Nemýlíte se, ale neopírejte se prosím do dislektiků, máme sice problémy s pravopisem a se čtením, ale nejsme blbouni jako pan autor:)
0 0
možnosti

Vojczka

15. 12. 2001 16:18
Chyba v clanku
V clanku mate chybu, hned ve ctvrtem radku, 90.10 centu bude nejspis za jedno euro, to by se jinak v USA museli ridit zvlastni soustavou nebo euro super posilit. Podobnych a horsich chyb najde clovek kazdy den v novinach radu a uz me to nebavi. Zajimave je, jak postoj Aiwaze "umanuteho pravicaka" neodporuje postoji naseho socdemackeho Zemana.
0 0
možnosti

hugo

14. 12. 2001 14:01
bahno na leve i prave strane spektra
Nejprve chci zduraznit, ze komuniste jsou mi mimoradne nesympatickti a arogance lidi jako je Filip ci Ransdorf cloveka az rozesmiva. Pri vsi te aroganci vsak ani oni nezapadli do takoveho, doslova klinickeho bahna jako ta cast umanute pravice, kterou reprezentuje prave aiwaz. To neni clovek intelektualne "na nule" - i kdyz ani s intelektem to nebude zrovna skvele, ale je to clovek posedly, nenavistny a prave tou svoji posedlosti a nenavisti - jinak receno fanatismem - zamoruje vzduch. Pokud chceme hodnotit kroky pana Niedermayera ci (z uplne jine strany) Kavana, Tvrdika, Havla nesmime se dopredu rozohnit na 1000 stupnu vlastni nenavisti a pak plivat a plivat a plivat - ale rici toto bylo spravne protoze, toto nespravne protoze ... Pokud se aiwazove dostanou jinam nez na kliniku pak panbuh s nami ...
0 0
možnosti

Aiwaz

14. 12. 2001 12:32
Prosim zatknout viceguvernera CNB-Niedermeyer-sionisticky agent bolseviku v CR
USA se snazi, aby meli co nejsilnejsi menu, Britove taky, o nemcich se to vi odedavna. Jak je mozne, ze nasim vlastnim demokratickym vladcum prochazeji desetilete intervence proti silici korune. Vzdyt je to prece presne proti zajmu jejich obcanu - silna koruna dela automaticky vetsi kupni silu obyvatelstva. To, ze si nejaky vladni predstavitel dovoluje prosazovat desetimiliardove intervence proti posilovani vlastni meny / s tim, ze vetsina financi-reserv CNB je v devizach{jiste v dolarech}/To je vrchol drzosti / ukazuje jen na naprostou zdegenerovanost deset ci staletimi pokroucene duse naproste vetsiny ceskeho obyvatelstva. Tesim se, az nase mena zanikne v EU. Jsem si jist, ze nemci pri rozhodovani o sile EURA budou postupovat presne opacne nez nase CNB. A zlocince typu Niedermayera poslou hezky do chladku na Spicberky. Doufam, ze nase CNB nebude ve spolupraci s MMF prosazovat variantu, aby se nejlepe ceska mena pro lepsi moznost uplne zrusila a nahradila dolarem-jak se to vnucuje Argentine. Jsem si jist, ze tuto politiku muze CNB prosazovat jen diky svemu spojeni s temnymi silami - pred kterymi jiz vicekrat varoval nas president...
0 0
možnosti

just

14. 12. 2001 12:41
Re: Prosim zatknout viceguvernera CNB-Niedermeyer-sionisticky agent bolseviku v CR
Při nejbližší příležitosti prosím navštiv svého ošetřujícího lékaže, ať tě dopuručí na vyšetření u psychiatra. Myslím, že ho opravdu potřebuješ.
0 0
možnosti

Jiří Havelka

13. 12. 2001 7:12
Ekonomika finance a kurz koruny
Kritizujete vládu že privatizuje a všechno projídá. Znamená to ale, že republika je zajímavá pro investory a že zde roste zaměstnanost. Čr míří do Evropy a s průměrným platem 600 DEM tam nemůže. Jak tomu čelit? Jsou dvě cesty první je zvýšit platy na dvojnásobek (nerealizovatelné) druhou je zvýšit hodnotu koruny na dvojnásobek (nerealistické). Zpevnění měny v relaci 15% je realistické a zvýšení platů v realci 40% do tří let je také realistické. Suma sumárum jsme na požadovaném přiblížení (z 80%). Obavy z propadu měny nejsou na místě. Je zde příliš mnoho zhraničních investic (ne zboží jako v Polsku nebo Argentině)které by devalvací ztratily na ceně. Výkřiky různých analytiků o vnitřní a vnější stabilitě, o možnosti pohybování se měny v určitém koridoru,... Myslím si že by si měli páni prognostici vzít do ruky mapu světa a podívat se kdeže ČR leží. Jejich prognózy se totiž kryjí s polohou naší republiky uprostřed Tichého oceánu mimo plavební dráhu nákladních lodí. U všech ostatních poloh státu se totiž musí brát v potaz také vzájemná ekonomická vazba. Co je podle mě důležité je zvýšit zaměstnanost na úroveň 93-94%. Zlepšení funkčnosti jednotlivých investic a podporou služeb v těchto investicích lze pak dosáhnout vnější stability která nebude odvislá od okamžitých výkyvů. Jakýsi pisatel tady doporučoval za 14 dní vyměnit všechny paníze na DEM pak na EURO a pak na Dolary, patrně se míní přesunout do zahraničí. Pro normální lidi doporučuji jiné dvě cesty. Pokud máte depozita tak je vertikálně diverzifikujte (třetina do investic - třeba byt, pozemek,..., třetina do cenin - např. zlato, mince, obrazy,... třetina v penězích - různé měny ty třetiny opět nejméně třetit, tedy nekoupit jeden obraz ale koupit stříbrné mince, zlaté mince, čtyři pět obrazů,...), pokud máte vysoké příjmy s vysokou jistotou jejich trvání jděte do spotřeby (úvěry sdlouhodobou splatností - hypotéky), pokud jste tak tak nad vodou ale se solidními příjmy jděte do krátkodobých spotřebních úvěrů v hladině odpovídající vašim měsíčním příjmům a z přebytku budujte rezervu. Pokud jste na tom špatně a máte slabý příjem hledejte změnu - více forem příjmů změnu zaměstnání nebo její skladby. Pokud se týká Zemanovi kritiky ČNB pak s ním bezvýhradně souhlasím. Klausova vláda udělala několik chyb ale jakékoliv pokusy o záchranu byly bojkotovány restrikcí ze strany ČNB. Pokud totiž jsou základní sazby o 5% vyšší než jinde ve světě, znamená to že pro české komerční banky jsou úvěrové zdroje právě o těch 5% dražší než pro banky v zahraničí. Přitom realizovat úvěr ze zahraničí je dnes snadné. Úspěšné podniky si tak půjčují v zahraničí za úrok nesrovnatelně přznivější než je možné na domácím trhu. Riskují jen devalvaci která je jak jsem výše popsal spíše nemožná (1% nehraje v této úvaze roli). Pro naše banky tak zbývají výrazně méně zajímavé úvěrové obchody s vyšší mírou rizika. Pokud domácí měna zpevňuje měla by centrální banka razantně intervenovat prvávě na poli úrokových sazeb (myslím si že rozumná hodnota je 2-2,5%), jiné zásahy se samozřejmě musí minout dlouhodobého účinku.
0 0
možnosti

CUBA

13. 12. 2001 10:28
Re: Ekonomika finance a kurz koruny
Intervence proti koruně ve formě snižování úrokových sazeb by měla význam, pokud by korunu tlačily nahoru úrokové sazby, což se neděje. A když porovnáváš úrokové sazby, neměl bys koukat na repo, ale na delší sazby - a ty se od Evropy příliš neliší. Nemyslím že by si teď někdo půjčoval ze zahraničí. Ono i to 1-2 % na kurzu je hodně znát na výsledných nákladech.
0 0
možnosti

Jirka

12. 12. 2001 21:45
Re: příští vládě nezvávidím
Nesvádějme to všechno na ČSSD. Vždyť za to, že vládne, vděčí právě ODS. Není podstatné co si myslí voliči, důležité je, aby se Klaus a spol. měli dobře. Jedno jestli ve vládě nebo "smluvní" opozici. Dokud nezačneme všichni pořádně dělat, tak se nic nezmění. Pokud budou na prcovních úřadech davy lidí, kterým se nechce dělat a doktoři budou podporovat pseudomarody, nemůže se to změnit k lepšímu.
0 0
možnosti