Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

ČEZ ovládne trh s elektřinou

Vláda požehnala plánu ministrů průmyslu a financí, který se týká dalšího postupu při restrukturalizaci elektroenergetiky. Ministři Miroslav Grégr a Jiří Rusnok uspěli na výjezdním zasedání v Pardubicích s plánem, podle něhož ČEZ získá regionální distributory a stát podíl na přenosové soustavě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Vašek

To je nesmyslů v sdělovacích prostředcích kolem elektroenergetiky
Žádná energetická společnost v západní Evropě nemá oddělenou distribuci od výroby a naopak má ještě další části řetězce (doly, úložiště, apod.). Pokud to někdy oddělili, jako kdysi FNM rozdrobil České energetické závody (pod vlivem těch co stále tvrdí politicky ekonomický nesmysl - ODS a US), rychle se vrátili k spojení. Nesmysly o budoucí vyšší ceně pro spotřebitele, výhodnosti rozdělení, nebo o vlivu ČEZ na ceny jsou jen uměle vyvolány giganty, které by rozkouskovanou českou energetiku levně koupili. Kdo zná princip prodeje elektřiny na liberalizovaném trhu, nemůže takové hlouposti tvrdit a analytik nebo zkušený novinář už vůbec ne. Leda že by byl za takovou propagaci placený...
0/0
12.3.2002 7:22

Miki

A co tato úvaha...
Prodají-li se distribučky zvlášť a začnou nakupovat v zahraničí, ČEZU se sníží zisk a nebude odvádět daně. Ty budou odvádět výrobci ze zisků v zahraničí. Doplatíme na to všichni.
0/0
11.3.2002 21:18

radegast

Re: A co tato úvaha...
Nižší zisky = nižší daně, potud je úvaha správná. Ale to, že na to doplatíme všichni není pravda. Vybrané daně jsou totiž obecně zdaleka nejneefektivněji vynakládané peníze. Je lepší když tyto peníze zůstanou spotřebitelům díky nižším cenám elektřiny. Z monopolních zisků, které které následně zmizí v žumpě neefektivního monopolu a v kolosálním bordelu veřejných financí, nebudou mít občané a drtivá většina ekonomiky téměř žádný užitek. Z těch budou mít užitek pouze úzké skupiny lidí: akcionáři a zaměstnanci monopolu, a vláda a její klienti, rozkrádající veřejné rozpočty.
0/0
12.3.2002 7:36

Snehulak

Kreteni...
zmetci, parchanti, ignoranti, sizunci... kurna, kam socani slapnou trava sto let neporoste...
0/0
11.3.2002 20:53

Jan Bezpalec, Praha 8

Energetika = drahý špás
Domnívám se, že my všichni, kteří si kupujeme úsporné žárovky a modernější spotřebiče nové generace šetřící náš rodinný rozpočet, zhášíme světla při přechodu z místnosti do místnosti, instalujeme si nové jističe a honíme celou rodinu k rovnoměrnému a efektivnímu rozložení odběru elektřiny, jsme tu všem pro blázny – a nejvíc snad sami sobě. Šetříme totiž každý haléř, každou korunu. Zatímco miliony tečou z naší kapsy. Za všechny ty promarněné přípravy privatizace ČEZu a distribučních společností, za všechno to poradenství, za všechen čas věnovaný planému lobbování, v rukou koho nás konečné spotřebitele čeká „lepší osud“. Ale teď to všichni víme zcela určitě. Prostě to nevyšlo, ale je to vlastně to nejlepší, co nás mohlo potkat. Můžeme si to odvodit ze slov ministra Jiřího Rusnoka, která uvedl v rozhovoru s redaktorkou Pavlou Novákovou (MF DNES 8.3. 2002 Nečekejme, že koruna dramaticky oslabí). Nový postup, o němž dnes rozhodla vláda, je prý nejefektivnější a nejlepší pro perspektivu naší elektroenergetiky. Vracíme se o nějakých osm let zpátky, do doby než vznikly akciové společnosti jednotlivých regionálních distributorů. Distributoři, kteří nám účtují stále vyšší a vyšší ceny, budou mít konečně utrum, protože budou bytostně spjati s ČEZem, který levně vyrábí elektřinu a postará se o to, aby byl proud i pro nás levnější. Kdo jiný než česká firma by se lépe mateřsky postaral o české odběratele? Mažou nám med kolem huby. Vždyť distribuční společnosti v současné době i kdyby chtěly, nemohou zlevnit ceny pro domácnosti, to ví každý, kdo je trochu gramotný. Proč je nám neustále deklarováno zlevnění cen ČEZu, které se v současné době může týkat maximálně 66 firem, kteréžto přitom nejsou všechny jím opečovávány. A tak konečně máme novou vizi. Novou pohádku pro dospělé, která nám bude vysílána na všech kanálech. ČEZ má totiž levnější ceny už teď! Samozřejmě oproti minulému období. Ale už zapomíná dodat, že poplatky za systémové služby a za přenos elektřiny od nás inkasuje jeho ČEPS. Je to Kocourkov. Ano, ČEZ prodává levněji už nyní. Bohužel ne nám, ale našim sousedům. My si necháme všechno líbit. Kdyby jim účtoval ceny jako nám, nezískal by přece zákazníky! Ptám se, co je to za strategické rozhodnutí, které nepřečká ani do žní? Ptám se, na co byl zřízen Energetický regulační úřad? Brečí nám tu všichni. Distributoři, aby uspěli v konkurenčním prostředí liberalizovaného trhu museli zákazníkům snížit cenu na úroveň, která je pro ně vyšší než nepřijatelná, a sami se museli smířit s nižšími maržemi. Nám spotřebitelům v domácnostech naši dodavatelé odpovídají ve stylu : „Já nic, já muzikant, výše ceny je regulovaná státem, ptejte se na ERÚ“. ERÚ je prý ještě v plenkách, jak vyznívá ze slov ministra Rusnoka, a tak to vypadá, jako by vlastně tento ústřední orgán státní správy ještě ani nebyl svéprávný. Má sice podporovat hospodářskou soutěž a ochraňovat zájmy spotřebitelů tam, kde v energetice není možná konkurence a uspokojovat přiměřené požadavky na dodávku energií. Jeho zřízením mělo dojít k urychlení a zefektivnění schvalovacího řízení při cenových úpravách, které do té doby bylo v kompetenci Ministerstva financí ČR a Ministerstva průmyslu a obchodu. Že by to byl jen fackovací panák, na kterého všichni svalují vinu? Nebo zase jen další zbytečné výdaje této vlády? A kdo bude nyní cenovým diktátorem?
0/0
11.3.2002 20:06

milovnik monopolu

Re: Energetika = drahý špás
Jo pane Jane, tohle jsem v jiste forme zde napsal jiz pred pul rokem. CEZ a CEPS jsou spojene nadoby a meni ceny tak jak je potrebuji, ale jejich summa je je vzdy vyssi nez si nasinec dokaze predtavit. Je to sikovne vymyslene. Aby nebyl problem s dumpingem, da se nizsi vyrobni cena a vyssi rozvodna cena a je to . Dokud si to obcane nechaji libit , tak dlouho budou vydirani.
0/0
11.3.2002 21:00

www.hajzlove.cz

Grégre, ty už nehul
0/0
11.3.2002 16:53

radegast

vláda zlodějů
Omezování konkurence a úřední ochrana a vytváření monopolů, tak jak je předvádí tato vláda ale i poslanecká sněmovna je možno kvalifikovat jako zločinné spiknutí proti občanům této země. A jestlipak ponese někdo zodpovědnost? Takové slovo ve státním sektoru neexistuje. Paradoxně jediné co symbiózu parazitů ze státních orgánů, ČEZu, Českého Telekomunismu a dalších ohrožuje, je náš vstup do EU, která je sice silně socialistická ale pořád ne tolik jako ČR.
0/0
11.3.2002 16:37

Pokemon

Co se divite
Gregr potrebuje na duchod na berle a vozejcek s turbem a ostatni tusi, ze uz by se take nemuseli udrzet u koryta. Podle studie ERDB je u nas provize za statni zakazky bezna ve vice nez polovine pripadu a jeji vyse je od 5 do 10 % z ceny zakazky. Takze z toho si muzete odvodit, ze pri korupcnim chovani tak beznem jako je za nasich soc-dem ci ODS vlad se da velmi dobre zajistit na zbytek zivota. A potom je Vma jedno, ze tim celou zemi rozese****. je uz to palit nemusi.
0/0
11.3.2002 16:15

cizi nasinec

blahoprani
Prectete si energeticky plan UV KSC a tam najdete , ze kazdy kraj, (tehdy jich mela CSSR 10) bude mit svoji atomku a vse bude pevne v rukach noveho , moderniho socialistickeho cloveka. Jste na nejlepsi cesta se tam dorazit.
0/0
11.3.2002 16:02

ds

Cim vice penez najednou...
tim vice zbude na politiky. Kdyz se zprivatizuje balik za desitky miliard, je jasne, ze kdyz se nekolik milionu ztrati do kapes politiku (kteri tuto privatizaci podporuji). Nedelam si iluze, ze to tak neni. Ministri se napakuji, do rozpoctu se ted dostanou nejake penize, ale zaplatime to vsichni a jeste dlouho platit budeme. Na Sibir s nimi - zakuklenymi komousi!!!
0/0
11.3.2002 15:18

pedrozo

nevim ..nevim..
..po celym svete jsou problemy s energetickymi firmami... ..co s nima???? ..monopol??? nebo monopol v jinem kabate???? jakej je rozdil???..zadnej!!!!..enrgie bude asi vzdycky ovladat uzkej okruh lidi(firem)..bez vetsiho tlaku na ceny.... ..tak se na to podivejte realne....!!! ..a to asi takhle..-je lepsi mit statni enrgetickou firmu kterou ridi byrokraticky satni aparat..-nebo soukroma firma na byrokratickem aparatu nezavisla?????? ..ja beru dvojku....stat a jeho korupcni afery me nepresvedcuji o duvere...VAS JOOO???????
0/0
23.2.2002 22:51

Snehulak

Hovada...
Socansky pojeti ekonomiky je opravdu jednou velkou tragedii... Snad toho do voleb stacej zmrsit co nejmin.
0/0
23.2.2002 16:49

smarty

nakrast co nejrychleji
Ja si stejne myslim ze pri vsech tech prevodech co budou se kapanek CZK (co je to milion v miliardach ze :) uleje. Ja bych jim nakopal. Takove akce co nejrychleji , dukud jsme jeste na hrade, to svedci o jejich pristupu k veci anebo rychle nacpat kapsy dokud tu jsme...
0/0
23.2.2002 10:35

xedos

kachny, kachny, i-kachny
oddelit distribucni site je neco co je naprosto nutne, aby se zabranilo zvuli CEZ (jejich podil v PAL je nutne ale vice snizit) problem je s tim, aby se jasne definovalo co bude se spolecnosti PAL v dlouhodobem horizontu penzijni fond je ok vsem dutym hlavam doporucuji, aby se zdrzeli komentaru, ktere prispivaji k diskusi jen se svou nenavisti, mindraky, predpojatosti a ignoranci vyhledejte si radeji v ucebnicich ekonomie, co to je prirozeny monopol a take se zeptejte americanu ze zapadniho pobrezi jak muze taky vselecici privatizace elektroenergetiky byt 'uspesna'
0/0
23.2.2002 9:53

Spotr

Re: kachny, kachny, i-kachny
Hm. A az teda v te ucebnici najdeme co je to prirozeny monopol, tak nam k cemu tahle hodnotna informace bude ? :-))) To co tady CSSD chce vyrobit je monopol vznikly uredne, tedy jeste o dost horsi nez monopol prirozeny. To ze je snad spatne provedena privatizace neuspesna, to snad jeste neni duvod k tomu aby privatizace nebyla vubec (?!) - co to je za argument ? Zpusob jakym se privatizovala energetika v zap. casti USA byl a je kritizovan kazdym ekonomem. Ale neni to argument proti privatizaci jako takove. To k cemu se u nas schyluje, to je jenom zmrseni budouciho trhu, jeste pred samotnou privatizaci...
0/0
23.2.2002 16:47

Jana

Re: kachny, kachny, i-kachny
Pane Xedosi, s oddelenim distributoru s vami souhlasim, ale s tim prirozenym monopolem je to trochu slozitejsi. A kdyz se zeptate dobre informovanych Americanu ze zapadniho pobrezi na privatizaci kalifornske energetiky, reknou vam, ze problem nebyl v privatizaci jako takove, ale v tom, ze hur uz ji snad ani provest neslo a ze prave regulace (tedy role statu!) selhala. Jak se ted ukazuje v souvislosti s kauzou Enron, nebyla to dokonce ani cista hra: Enron, dodavatel 70% energie pro Kalifornii, silne lobboval za liberalizaci cen svych dodavek a pak ceny sve ceny pro distributory znasobil, zatimco ceny, za ktere distributori dodavali spotrebitelum, zustaly regulovany a na nizke urovni. Tohle nam samozrejme s CEZem hrozi take (jak ve sloucenem monopolu, tak pri oddeleni distribucnich spolecnosti), ale problem efektivni energetiky slouceny monopol opravdu nevyresi. Efektivni energetika nejspis ani neni cilem prislusneho navrhu. Uvidime, jak profesionalne se zachova antimonopolni urad.
0/0
24.2.2002 3:00

Patrik

Re: Re: kachny, kachny, i-kachny
Tak si to zrekapitulujme: Kalifornsky problem byl v tom, ze vyrobce elektriny byl monopol, a navic bez statni regulace; distribuce byla zprivatizovana a diky stupidite US fedralni vlady byla uvalena regulace na jejich ceny. Prakticky to znamena, ze elektrarna mohla pozadovat (napr.) 1USD za kWh, nicmene regulacni opatreni narizovali distributorum maximalni cenu 0.9 USD... k takovemu extremu pochopitelne nedochazelo, nicmene marze distributoru byly skutecne minimalni. Dalsi problem byl v ochranarskych opatrenich Kalifornske vlady na stavbu elektraren... prakticky zadne nove elektrarny (coz pouze nahravalo Kalifornskemu monopolu).
Ale zpet k nam. My jsme tak maly stat, ze monopol v energetice tady bude existovat vzdy. Nicmene, a zde souhlasim s pred-prispivatelem, bylo by vhodne, aby tento monopol vznikl prostrednictvim trznich mechanismu, nikoli diky zasahu vlady idiotu, kteri devastuji budoucnost Ceske Republiky... A TO VSE jen aby zakryli svou neschopnost a udrzeli i beztak zlocinne vysoky planovany schodek rozpoctu. Antimonopolni urade funguj s rozumem!
A obcane... probudte se a nevolte CSSD... myslete na budoucnost... JE TO HRUZA-DES-BES!!!
0/0
11.3.2002 19:26

Markus

Vzkaz vládě a politikům
Dejte už konečně pracky pryč od Českýho státu, a teď mluvím vůči všem politickým subjektům co tady za posledních 50 let vládly, především pak komunisty, ODS a ČSSD Každý den jen prokazujete svoji nechopnost vládnout, snad každá změna co se dělá je změnou k horšímu. Chci úřednickou vládu, když už tady nikdo nechce vládnou z přesvědčení, tak ať je to vláda expertů jejichž jedinou motivací jsou peníze. Ať jsou to klidně i cizáci, když se tady nenajde nikdo kdo by byl ochoten opustit svět podnikání a jít do státního. Kdyby mě někdo ve škole naučil jazyk, tak jsem tenhle zapomenutý kout Evropy už dávno opustil, ale bohužel tomu tak není, takže tady musím žít. Schválně udělejte experiment, dejme do voleb (a nebo uspořádejme před volbami referendum) na výběr, zda vládu politiků nebo úřednickou vládu. Pevně věřím že 70% lidí by volilo úřadnickou vládu. Pánové politici, připadáte mi často jako šašci a jen velmi málo z vás prokázalo že tomu tak není.
0/0
23.2.2002 3:02

ppetr

Re: Vzkaz vládě a politikům
tak spatny nazor to zase neni.
0/0
23.2.2002 7:28

Honza

Re: Vzkaz vládě a politikům
Mas recht, experti placeni podle VYSLEDKU!!! Kdyby tomu bylo ted u nas, skoro vsichni ve vlade by pochcipali hladem
0/0
23.2.2002 21:25

Patrik

Re: Vzkaz vládě a politikům
Mozna je tvuj zaver i spravny, nicmene to jen dokazuje, ze vetsina obcanu CR jsou paka (a ty patris mezi ne). Nestranickost urednika neznamena jeho nestrannost. Zbytek nema cenu komentovat... mimochodem, zkus jazykovou skolu...
0/0
11.3.2002 19:13

Luisa

Jdu nakoupit svicky
At uz mi ten Gregr da konecne pokoj! Prosim! Jeste ze alespon ten jeho velky tresk nevybuchl!
0/0
23.2.2002 2:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.