Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Investoři z Čech mizí, ale ne masově

Mluvit o tom, že zahraniční firmy nyní vyčerpávají daňové prázdniny a odcházejí, je nesmysl. Mají před sebou ještě minimálně pět, osm let. Přijdeme o práci? Tuto otázku si v poslední době často kladou lidé pracující v továrnách zahraničních firem, jež do Česka přišly před pár lety za levnou pracovní silou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

freespeech

Takhle začínaly všechny rozvojové země
a my nejsme nic víc.A kde jsou teď? Podívejte se na Tchaiwan, Irsko a jiné.Je naopka potřeba zvýšit podporu pro investory s důrazem na high tech, zývšit důraz na vzdělávání (a neplatit učitelům 13k ale min.2x tolik) a hlavně zlepšit podnikatelské prostředí. Tuneláři a podnikatelský neschopáci musí zmizet...
0/0
22.11.2002 11:44

Eda

Investice na nic
Investice do montování strojů a zařízení či výroby jednodušších produktů jsou dlouhodobě na nic a žádný velký zisk nepřinesou.  Investoři se chovají jen logicky, že jdou s růstem nákladů jinam.  Výzkum a vývoj, finanční a jiné profesionální služby, to je základ bohatství.  Jde o obory s nejvyšší přidanou hodnotou.  Vláda by se měla zamyslet spíš nad celkovým snížením daní a omezením naší hrůzné byrokracie než na investiční pobídky pro montážní závody.  Nedojde-li k brzké nápravě, ujede nám vlak.
0/0
22.11.2002 10:53

Sasa

Re: Investice na nic
Jo Edo,tak to máš úplnou pravdu.Jenže v týhle zemi je vzdělání,věda,výzkum a školství až na posledním místě.A podle toho to taky tak vypadá.Obávám se že se staneme křižovatkou Evropy,kde bude sem tam nějaká ta montážní hala.
0/0
22.11.2002 11:05

stirling

Investice na nic a ČR v EU
Nechápu jak to, že si ještě nikdo neuvědomil, že když nyní jsme málo konkurenceschopní při současných platových podmínkách, jak to asi bude vypadat až budeme v EU a platy se budou srovnávat s platy na západě. Čeká nás nezaměstnanost biblických rozměrů, protože při produktivitě českých dělníků to budeme moci akorát tak zabalit. Již nyní bohužel přemýšlíme o přesunu naší firmy na východ, protože zkrátka nejsme schopni konkurovat...
0/0
22.11.2002 11:20

LM

Re: Investice na nic a ČR v EU
Cesi proste nedokazou zauvazovat strategicky, aspon na par let dopredu. Holt budeme asi muset pockat, az bude i Albanie a Ukrajina investovat treba 4% HDP do vyzkumu a vyvoje a nasi osvicenci (ktery jsme si ovsem zvolili) si "rychle" uvedomi, ze jsme zaspali a ze jinak se nase ekonomika nevzepne vic jak k max 2-3% ubohemu, vymodlenemu "rustu"......
0/0
22.11.2002 11:47

realista

EU jako investiční kritérium
Zahraniční investoři samozřejmě chápou EU jako záruku stability (i když jde o stabilní mizérium), takže nechci zpochybňovat EU jako "lákadlo" pro investory (za daných okolností).
Ale nyní se hezky ukazuje, že těch kritérií je skutečně více. A je třeba si přiznat, že produkční náklady po vstupu do EU půjdou nahoru. Své komparativní výhody ztratíme a investoři půjdou dál na Východ.
Lidé a hlavně vláda by měla začít velmi přemýšlet o výhodách a také nevýhodách vstupu do EU. A ne dělat z EU nedotknutelnou modlu.
0/0
22.11.2002 10:20

outcast

kde jsou
Kde jsou investoři domácí? Podle některých zdrojů BBC bývalí komunisté a estébáci (pro Rusko platí KGB) jedněmi z největších držitelů hotovosti na celém světě. Konta ve Švícarech a na Kajmanech praskají ve švech a leží ladem. Jedná se většinou o ty samé lidi, kteří se dnes v kravatě a s kufříkem snaží přesvědčit zahraniční investory jaká jsou Češi nenáročná a kvalitní pracovní síla a jak jim oni sami vyjdou ve všem vstříct a jak se po legální stránce dokážou o vše postarat. Proč tito liné neinvestují v zemích, kde "nabyli" své jmění?
0/0
22.11.2002 9:52

LM

Re: kde jsou
jednoducha odpoved- protoze kazdej (at lump nebo poctivej podnikatel, Cech, Madar nebo American) bude hlavne investovat tam, kde se mu to vyplati, coz nemusi byt nutne zeme, kde Ti vystavili rodnej list!!! Kaptal a investice neznaji pojem jako je narodnost nebo vlastenectvi, ale jen efektivitu, vynos, produktivitu, atd.  To snad neni tezky si uvedomit, ne?
0/0
22.11.2002 11:30

outcast

Re: Re: kde jsou
Ale jo. Pokud se jim ale u nás investovat nevyplácí, proč by to mělo být tak skvělé pro ty ostatní? A nemusíš na mne hned řvát. Taky přestaň kouřit...
0/0
22.11.2002 12:10

LM

Re: Re: Re: kde jsou
ale ono se to nekterym vyplaci, treba tem, co potrebujou montovat televize a tak, ale u nas nikdo jeste nepochopil, ze tohle nas dlouho neuzivi a ze to je dobry jen na zacatku. Pak je totiz potreba podporit trochu jiny odvetvi s vetsi pridanou a hlavne sluzby. A aby sem tyto firmy prisly, tak tu musime nejdriv investovat do vzdelani lidi, coz chvili trva a co momentalne moc nedelame.
0/0
22.11.2002 13:09

LM

Re: kde jsou
a jak si to jeste predstavujes v praxi? zeby jako prisel urednik z nejakeho uradu, zazvonil a rekl- pane, my si myslime,  ze jste si hodne nakradl, neposilejte prosim ty penize do zahranici, ale moc bysme byli radi, kdybyste je rozfofroval tady?  To snad nemyslis vazne?
0/0
22.11.2002 12:07

outcast

Re: Re: kde jsou
To jistě vážně nemyslím, protože jsem nic takového neřek.
0/0
22.11.2002 12:14

LM

Re: Re: Re: kde jsou
a jak chces teda primet ty, co si nakradli, aby ty penize aspon utratili ve sve "materske" zemi? a jak je chces vubec identifikovat? a proc je radsi neposlat k soudu, kdyz je to tak jednoduchy? mam pocit, ze tahle debata nikam nevede.....
0/0
22.11.2002 13:14

investor

Tyto příspěvky by měl dostat na stůl Špidla a spol.
0/0
22.11.2002 9:31

stirling

investice na nic
A co bude za těch 5-10 let až skončí daňové prázdniny? Taky je dobrý že každej je tady hotovej ze zahraničních investic, ale jedná se vůbec o investice když dostanou dotace na pracovní místa, zadara pozemky atd... Mě se zdá, že spíš investujeme z našich daní do zahraničních firem a ty jakmile se jim přestane platit dávají rychle sbohem. A co my-tuzemští podnikatelé, kdo nám dá jakou úlevu? Platíme jak mourovatí a nikdo se s námi nebaví o nějaké podpoře... Zkuste pozdě zaplatit daň a uvidíte ten fofr, zkuste propustit vyčuranýho zaměstnance a hned máte kontrolu ze sociálky...
0/0
22.11.2002 9:18

investor

Re: investice na nic
Vláda socanů, jestli stál v čele Zeman nebo dnes Špidla nikdy nerozuměla a nebude rozumět základním ekonomickým zákonům,protože takovou hloupost s poskytováním absolutních výhod zahraničním investorům a to jen z důvodů, za každou cenu zaměstnat lidi a plnit programové prohlášení socanské vlády povýšené na vládní politiku,dokáže opravdu jen vláda socanů! Nejhorší na tom je slutečnost,že za hloupost pár "odborníků" kteří sedí ve vládních křeslech a myslí si o své genialitě, bude trpět dlouho celá společnost.
0/0
22.11.2002 9:29

ppetr

Re: Re: investice na nic
zapomel jsi jeste dodat se silnymi odbory.ve vetsine zemi kde nejsou silne odbory se maji lide podstatne lepe.mam na mysli zeme na zapad od nas.
0/0
22.11.2002 9:36

Cartman

Re: Re: Re: investice na nic
Na Zapad? To myslis v Nemecku? Ze nemaji silne odbory?
0/0
22.11.2002 9:52

Cartman

Re: Re: investice na nic
Za vládu socanů hovoří ekonomické výsledky, a ty jsou nesrovnatelné s vládama Klause. Rozhodně je lepší sem lákat zahraniční investory poskytováním výhod (a zeptej se ekonomů, co je hlavním důvodem růstu ekonomiky v posledních letech), než strategie pana profesora, který prodával "český podniky do českých rukou", což vedlo akorát ke krachů spousty podniků a bank.
0/0
22.11.2002 9:39

stirling

Re: Re: Re: investice na nic
To jako myslíš nejvyšší nezaměstnanost za posledních 12 let? Jenom se z těch investorů nepo... Když je to tak parádní, jak to že máme tak deficitní rozpočet, kde jsou ty zázračné ekonomické výsledky, které by naplnily státní kasu? Nebo už si tak mimo ze socanksých keců jak je to všechno super, i když si na všechno musím půjčovat? Takovým fungováním bys v obchodě nevydržel ani 14-dní... protože pro někoho bohužel pořád platí, že co si nevyděláš, to nemáš... Ale to už jaksi nikdo nechce slyšet, že?
0/0
22.11.2002 9:47

Cartman

Re: Re: Re: Re: investice na nic
Deficitní rospočet nemůže bejt jinej, pokud se neprovede reforma veřejných financí, kterou neprovedla pravice za celejch těch 10 let. Sobotka jí aspoň slibuje. I Klaus by musel mít stejně velkej schodek, protože naprostá většina výdajů je daná zákonem. Zákony, které vytvářely Klausovy vlády. Ovšemže Klaus by do rozpočtu nezapočítal ztrátu konsolidační agentury a naopak započítal příjmy z privatizace, takže tobě by připadal schodek mnohem sympatičtěji.
0/0
22.11.2002 9:58

stirling

Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Cartmene ty vypadáš na osobního poradce ministra Škromacha... mimochodem druhého největšího blba v dlouhé řadě socanských ultrablbů... Taková demagogie kterou tady prezentuješ si zaslouží potlesk pracujícího lidu...  
0/0
22.11.2002 10:06

Cartman

Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Dobře, a v čem teda nemám pravdu? Není snad pravda, že Klausovy vlády příjmy z privatizace započítávaly do rozpočtu? Není snad pravda, že 95 procent výdajů je mandatorních? Není snad pravda, že zákony o mandatorních výdajích (přinejmenším jejich kostru) vytvářely Klausovy vlády? Není snad pravda, že "pravicové vlády" neudělaly reformu veřejných financí?
0/0
22.11.2002 10:19

stirling

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
OK, pořád vzpomínáš Klause, ale není náhodou již druhé funkční období u moci sociální demokracie... Proč s tím něco neudělali, když je to tak špatné? Ono je to nejjednodušší hodit všechno co se nám nelíbí ne Klause a co se nám jako povedlo, halasně vydávat za naše úspěchy... A když jsme už u těch výdajů, když je rozpočet tak deficitní, neměla by se spíš nastartovat ekonomika, aby se peníze do rozpočtu dostaly, než zvyšovat daně? Ono je to moc jednoduché udělat si vzorec: chybí nám 100 miliard, když zvedneme tuto daň o tolik a tam tu o tolik tak to máme... A přesně tak to socani dělají, místo aby podpořili ekonomický rozvoj. Však vy kteří se spoléháte na dlouhou ruku státu na to dojedete, ale my kteří se umíme postarat sami o sebe, přežijeme, ono totiž až se všechno rozprodá nebude již na to aby se rozhazovalo...
0/0
22.11.2002 10:41

Cartman

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Ale já uznávám, že Zeman neudělal reformu. Jen tvrdím, že jí neudělal ANI Klaus. A Sobotka alespoň uvádí, že je potřebná a slibuje že jí udělá.
Ekonomiku podle mě vláda nastartovala docela slušně, ale samozřejmě že takový ohromný výdaje, co tenhle stát má, to pokrýt nemůže.
Nevim jak si přišel nato, že se o sebe nepostarám sám, ujišťuju tě že jsem z těch lidí, co státu dávaj a nepamatuju si kdy naposled jsem po něm něco chtěl.
0/0
22.11.2002 11:00

stirling

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Pak nechápu, jak můžeš obhajovat systém, který je implicitně proti všem podnikavým lidem a který se snaží zavést třídní rovnost...
0/0
22.11.2002 11:14

Cartman

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Protože do r.98 jsem volil pravici a zjistil jsem, že co se týče sociálního systému, chová se levicově, a co se týče ekonomiky, chová se hloupě. Přešel jsem k levici a zjistil jsem, že v sociální oblasti se chová naprosto stejně, ale podle mého podniká rozumnější kroky v ekonomice. Až najdu nějakou lepší třetí cestu, vydám se po ní. Zatím ji nevidím.
0/0
22.11.2002 11:20

stirling

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Takže jsi vlastně uvědomělý levičák, který je pro sociální stát  s kapitalistickými vymoženostmi... Takže to co se líbí většině-dělat ho*no a mít se jak v bavlnce. Jenom nevím kdes přišel na to, že tato vláda dělá rozumné kroky v ekonomice-to myslíš nulová daň pro investory a 50% daň pro místní... Hmm tak to dík to si můžete nechat na socanský sjezdy strany a to že se paktujete s komoušema hovoří za vše...
0/0
22.11.2002 11:45

Cartman

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Jo, myslím tím mj. i pobídky pro investory. I když je současná daňová zátěž celkem vysoká, rozhodně se mi to zdá lepší, než utopická představa, že by tenhle stát mohl přežít při 15ti procentní rovné dani...
Kromě toho "místní" podnikatelé, měli na začátku transformace taky svoje výhody - měli přednost při privatizaci podniků, od bank dostávali úvěry na svý vratký projekty za hubičku, a mám obavu že tato cesta nebyla nejvhodnější...
0/0
22.11.2002 12:10

stirling

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Proboha jaks přišel na to, že někdo dostával úvěry za hubičku? Zkoušels někdy požádat o úvěr? Ále, diskuze s tebou nemá cenu. Za pár let uvidíš sám jak jsi byl naivní...
0/0
22.11.2002 12:41

Cartman

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Ne, na začátku 90tých let jsem to nezkoušel. A dneska souhlasím že už je to (zaplaťpánbůh) těžké. Ovšem vzhledem k tomu, kolik později zkrachovalých podniků a podnikatelů tyto úvěry dostaly, tak to tehdy evidentně moc těžké nebylo. A dále vzhledem k tomu, že tolik bank zkrachovalo (a je sanováno) právě kvůli těmto špatným úvěrům, zdá se, že tyto úvěry nedostali na základě ručení nějakou skutečnou protihodnotou ze které by mohly banky zaplatit nesplacené úvěry (své ztráty, které nyní splácíme ze svých daní).
0/0
22.11.2002 13:51

Jirka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Uvery nebyly za hubicku, ale za 10 az 20% castky z uveru prevedeneho  na konto vysoce postaveneho cloveka v bance, ktery to podepsal. Takze cim vyssi tim lepsi. To je prece obecne zname.
0/0
22.11.2002 16:21

Milan D.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Váše argumenty? Urážky a urážky a tvrzení, že názoroví protivníci jsou blbci, bez jakéhokoli zdůvodnění. Nejste náhodou člen pravicové strany? Ti takhle jednají...
0/0
22.11.2002 10:24

investor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Ten snad vypadá na poradce přiblblíka RVHP Grédra nebo ještě víc.
0/0
22.11.2002 10:30

investor

Re: Re: Re: Re: investice na nic
Prosím ě,že se vůbec s tím socanským přiblblíkem bavíš,vždyď je to ... na n-tou.
0/0
22.11.2002 10:28

Cartman

Re: Re: Re: Re: Re: investice na nic
Tobě už došly nejen argumenty, ale už i nadávky. Ten "přiblblík" už je dost fádní, pravičáci se na těchto stránkách vždy prezentovali celou řadou šťavnatých sprostých nadávek, ale dnes už to koukám není co bývalo... 
0/0
22.11.2002 11:14

Milan D.

Ještě k té vysoké nezaměstnosti
Firmy prostě až teď procházejí procesem, kterým měly projít už v roce 1991, kdy tady byla ještě vůle národa utáhnout si opasky. Jenže tehdy se podniky velice snadno držely ve vyježděných socialistických kolejích. Tohle panu Klausovi nevyčítám, tehdejší Čalfova vláda restruktualizaci podniků vůbec nepodpořila. Ale od roku 1992 byla ODS U moci - až do podzimu 1997.
0/0
22.11.2002 10:32

stirling

Re: Ještě k té vysoké nezaměstnosti
Proboha, jakým procesem? Pokud to ještě nevíš platí přímá úměra mezi mírou nezaměstnanosti a sociálníma dávkama. Čím vyšší jsou sociální dávky, tím vyšší je nezaměstnanost...  Takže těm co se nechce dělat, palťme víc a ono se nám to vrátí...
0/0
22.11.2002 10:54

Alfa

Špatná vláda a její politika.
Vinu na odchodu zahranicčních investorů má špatná a dál pokračující politika socanské vlády.Když jsem včela poslouchal na TV NOVA relaci KOTEL ministra financí Sobotku, dělalo se mi z něj špatně.Takové lidi,které dosadil do své vlády V.I.Špidla s očekávaním zázraků přivede naši skomírající ekonomiku ještě do většího temna.Proto se nedivte,že zkušení zahraniční investori vědí dobře kdy včas odejit!
0/0
22.11.2002 9:11

Cartman

Re: Špatná vláda a její politika.
Skomírající ekonomika?! Odcházející investoři díky vládě socanů?! Na tebe má ta televize větší vliv, než je zdrávo. Naše ekonomika je jedna z nejrychleji se rozvíjejích v Evropě, to je tvoje definice "skomírající ekoniomiky"? Víš, kdo sem nalákal všechny (teda kromě volkswagenu) ty opravdu velký zahraniční investory, který naši ekonomiku rozhýbaly? A myslíš, že když se nějaká pidifirmička odstěhuje na Ukrajinu, že je to její lepší ekonomickou úrovní? Nemyslíš že je to třeba tím, že tam najdou víc lidí, kteří jsou vyučení méně náročné práci (šití podušek na volanty,...) za méně peněz?
0/0
22.11.2002 9:31

investor

Re: Re: Špatná vláda a její politika.
Příteli,moc se mýliš,to,že jsem připomněl včerejší tel.pořad KOTEL a ministra financí Sobotku je jen jako důkaz toho,že na takových postech musí být odbornící a ne šmudlové,kteří se začínají učit při závažných rozhodnutích.Jinak TV NOVA mně osobně absolutně nezajíma a to nemluvím o drbárně tzv.Zpravodajství. Dohadovat se s tebou nebudu,protože tvé názory jsou totožné s politikou socanů.Můžu ti akorát říct,že motorem rozvoje státu je ekonomika a jestli to vidíš vše přes růžové brýle,tak si je sundej a vrať se do reality.Chlubit se růstem ekonomiky u nás,kde dobře vímě,že tento růst je jedině dík zahraničním investorům a naše ekonomika po "práci" Grégra a spol.je v háji a dlouho tam bude je trapné.Víc ti neodpovím,protože bavit se s ..... je ztráta času.
0/0
22.11.2002 10:15

Cartman

Re: Re: Re: Špatná vláda a její politika.
" růst je jedině dík zahraničním investorům". Díky, to mi jako odpověď stačí. Před chvílí mě tady jiní z tvých souputníků přesvědčovali o tom, jak jsou socialisti dementní, když sem zahraniční investory nalákali...
0/0
22.11.2002 10:28

Filip

Já bych investoval takhle:
0/0
22.11.2002 8:28

Filip

Re: Já bych investoval takhle:
Vážený pane Filipe, máte naprostou pravdu. Je to v této situaci jediná možnost jak řešit odchod investorů.
Zejména v druhém bodě uvádíte myšlenky které přesně postihují jádro problému.
Jsem šéfredaktorem našeho předního ekonomického periodika. Rád bych se s Vámi seznámil a nabídl nám spolupráci. Z Vašeho postoje mluví jasný hlas předrevolučních zahraničních univerzit. Gratuluji. Ing. Wolfgang Scrabl
0/0
22.11.2002 8:34

Saša

Je to výsledek vládní politiky.
Pětiletá vláda sociálistů zde přináší své zjevné ovoce. Sociálnědemokratická politika způsobila zvýšení ceny pracovní síly a současně vytvořila mnoho nových právních barier investiční činnosti.
Zákony za vlády socdem přijímané jsou prakticky všechny o jednom - o omezování svobody a růstu byrokratické zátěže.
Kdbych já měl 500 milionů, také bych je neinvestoval v ČR, protože realisační cesta je příliš dlouhá a hustě lemována kulatými razítky a klotovými rukávy; zaměstnanci jsou příliš drazí a pro přehnanou právní ochranu prakticky nedotknutelní.
Ne - já bych u nás doma fabriku rozhodně nestavěl.
0/0
22.11.2002 7:49

Tomik

Re: Je to výsledek vládní politiky.
Na tento příspěvek musím reagovat, pro informaci to, že se zvýšila cena práce znamená, že tady lidi berou víc. Podle tvého názoru by tady asi každý měl brát 5000,- aby se sem zahraniční investoři hrnuli. A pro tvoji informaci investoři jsem investoři zčali ve větší míře investovat právě za vlády socialistů. Sleduj co se okolo tebe děje, pak něco piš!!!!!!!!!!!!!!!!
0/0
22.11.2002 8:59

Cartman

Re: Je to výsledek vládní politiky.
Pětiletá vláda socialistů sem především všechny společnosti, o kterých je v článku řeč, nalákala. To, že nějaká firma na obšívání volantů naši zemi opouští, nic nezmění natom, že ti největší investoři v naší zemi zůstávají (s jedinou vyjímkou Flextronixu).
Co se týče zvýšení ceny pracovní síly - ty bys chtěl, aby tato cena zůstávala na stejné úrovni?! Každý rok? I po vstupu do EU? To je snad proboha plus, pokud tato cena stoupá, a přitom jí dokážeme kompenzovat kvalifikovaností zaměstnanců, jejich produktivitou atd, ne?
0/0
22.11.2002 9:01

Kestrik

danove prazdniny
...jak dlouho jeste budou ? Kdy konecne budou stejna prava pro vsechny podnikajici subjekty ? Kdy konecne zacnou vydridusske firmy platit dane ?
0/0
22.11.2002 7:34

Big fat doughnut

Torrington odejde..
pocitam do 1.5 roku. cash flow je nizsi a profit margin jde tez dolu.
0/0
22.11.2002 3:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.