Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pražané by tramvajákům platy nezvedli

Při případné stávce za vyšší mzdy se mohou pražští řidiči tramvají opírat o různé argumenty, s jedním však počítat nemohou: s podporou veřejnosti. Podle průzkumu společnosti STEM pro MF DNES a iDNES považuje drtivá většina Pražanů platy řidičů za dostatečné a stávku označuje za neoprávněnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zdenek

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
23.1.2003 23:17

Petr

Tramvajáci mají nadprůměrnou mzdu, proč přidávat.
Mám VŠ vzdělání, podmínkou v práci je automaticky řidičák, znalost aspoň angl.. či něm. jazyka, dobrá úroveň práce s počítačem, měsíčně najezdím tisíce km a mám nižší plat než tramvajáci. Když se jim nelíbí, ať jdou jinam. Je to sprostý nátlak, doufám, že jim to neprojde.
0/0
23.1.2003 15:22

Honza SU

Re: Tramvajáci mají nadprůměrnou mzdu, proč přidávat.
Vážený Petře,
Pokud máte VŠ vzdělání a všecho to, co píšete, jistě najdete uplatnění tam, kde je pobírán čistý plat 40 tis. měsíčně a více! Tedy Vy jděte jinam; tramvajáci mají svou práci rádi, pouze nechtějí, aby se s nima zacházelo jako s odpadem, to snad je dovoleno, nebo snad máte pocit že ten "obyčejný" tramvaják je jen loutka či stroj, která celý den má jen jezdit a mlčet? Asi Vás už nepřesvědčím, ale zkuste se na chvíli vžít do jejich role!
 Jo a takhle kdyby každý tramvaják "šel jinam" dopadlo by to nastejno a rozhodně by tramvaje stály déle!
0/0
23.1.2003 17:11

Petr_J

Re: Re: Tramvajáci mají nadprůměrnou mzdu, proč přidávat.
Kde to žijete? Asi v Praze, protože v ostatních částech republiky se za stejnou práci bere daleko méně. Jinak Dub je inženýr, který se kariéru snaží dělat jako řidič. Nedošlo mu ale, že pokud chce stejný peníze jako mají jeho kolegové ze školy tak musí pracovat spíše hlavou a musí být za ním něco vidět.
0/0
24.1.2003 8:44

Marcela

Re: Re: Re: Tramvajáci mají nadprůměrnou mzdu, proč přidávat.
Omyl, nežije ani v Praze !
0/0
24.1.2003 17:38

Re: Tramvajáci mají nadprůměrnou mzdu, proč přidávat.
tak pokud má někdo s VŠ méně než tramvaják s 19500,-, trošku to vypovídá o jeho schopnostech, inteligenci a umění prosadit se a udělat pořádný kus práce, nikoliv o "špatných regionech"!!!!
0/0
24.1.2003 18:10

eno

Nesouhlas
Já pro svoje povolání potřebuju VŠ, angličtinu aktivně a každoroční školení se zkouškou to vše za tabulkový plat, prémie pouze tehdy když něco na konci roku zbude, moje švagrová stejně stará se základním vzděláním pracuje ve Škodě MB, plat má v průměru o 10 tis. větší, 13. a 14. plat k tomu plus premie. Myslíte si, že nepůjde stávkovat jenom kvůli tomu, že má větší plat. Chyba lávky. Když se jim něco nebude líbit, odbory se za ně vezmou. Myslíte si, že půjdu dělat do Škodovky. Taky ne. V platech to není. Je to jenom v lidech. A tramvajáci chtěli původně jenom vědět, proč jsou rozdíly v platech, když v EU ne. A EU se nám dává pořád za vzor. Proto se také vzbouřili, aby poukázali na neschopnost vedení MHD řešit něco, co nemají přímo v popisu. Proto také vyhlásili stávku jenom aby se dočkali oné slibované studie.
0/0
23.1.2003 12:08

Mirek

Re: Nesouhlas
A co z Vašeho příspěvku vyplývá? Když v EU není rozdíl v platech uváděných řidičů, tak by tramvajáci měli dostat vyšší plat? A co tak evropské poměry porovnat s odměňování vysoce kvalifikovaných lidí. Jistě víte, o které jde. Ti z morálních a jiných důvodů stávkovat nebudou, ani nemohou. Když jich nejsou desetitisíce, tak se na ně nehledí. Řešení je jednoduché: ve státní sféře dodržovat pro platy stejné poměry v tarifních třídách jako na Západě, v soukromé sféře je to na smluvních podmínkách. Bohužel, naše nuzné hospodářství na to zatím nemá, protože zaměstnanci pracující v nejnižších tarifních třídách by vymřeli hlady! Proto kvalifikovaní pracovníci musejí trpět tuto násilím vnucenou kolegialitu. Nebo jste jiného názoru?   
0/0
23.1.2003 13:28

Pavela

Re: Re: Nesouhlas
Mirku, já mám dojem, že nejde přímo o těch pár peněz, ale o uznání profese, která je tu léta ponižována a zneucťována. Lidé (včetně vás, ale vy naštěstí diskutujete na úrovni) si myslí, že profese řidiče tramvaje je legrace, jen takové mačkání čudlíků a tak... Myslí si to i většina těch, kteří o tu práci stojí a jdou to zkusit - naprostá většina velmi brzy z tohoto snu procitá a dost jich odchází nebo je odejita, protože na to nemají (mezi neúspěšnými jsou i velmi vzdělaní a inteligentní lidé, někdy i bývalí profesionální řidiči osobáků, kamiónů, autobusů). Je to prostě o něčem jiném a musíte na to "mít buňky". Vzdělání až tak nerozhoduje - dělají to lidé bez vzdělání (jen malé procento), vyučení, maturanti i menší procento vysokoškoláků.
Jelikož je to o velké odpovědnosti a zas tak moc lidí to nechce dělat, navíc spousta lidí z tramvaje utíká, je řidič ohodnocen třeba i líp než některé profese s předepsaným vyšším vzděláním, ale s dostatkem lidí (nabídka - poptávka...?). Rozhodně však řidič tramvaje nedostává výplatu za nic, jak to tady často mylně zaznívá. Jsou to opravdu vydřené a vyvstávané peníze. Chodí ze směny často utahaní, vykoukaní, vystresovaní... (alespoň stejně jako řidiči autobusů...) Ano, samozřejmě mohou dělat něco jiného (koneckonců je to jejich volba) - oni si však veřejně až tak nestěžují jako spíš brání úctu k profesi... Úcta je totiž to, co nám v Čechách hodně, hodně chybí... Způsob obrany je samozřejmě diskutabilnější. 
0/0
23.1.2003 16:28

mimi

Re: Re: Re: Nesouhlas
 Je to prostě o něčem jiném a musíte na to "mít buňky". HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA.HODNĚ SE SMĚJU.MAJ BUNˇKY AKORÁT TAK NA CINKÁNÍ
0/0
23.1.2003 23:06

Pavela

Re: Re: Re: Re: Nesouhlas
Kdo se směje naposled, může mít taky pěkně dlouhé vedení... Víte o tom houby, mimi.
0/0
24.1.2003 11:03

Honza

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
23.1.2003 17:16

Ape

Kdo jsou ?
Kdo to jsou ti Pražané ? Nějaký kmen žijící v Praze ? Kolik jich na tom území žije ? To jako proběhlo nějaké referendum ? Vůbec se mi nelíbí, že tisk mluví jménem obyvatelů Prahy, ani trochu.
0/0
23.1.2003 11:26

Lidožrout

Re: Kdo jsou ?
Souhlasím. Ostatně ani z těchto diskusí nevyplývá jednosnačný odsudek pražských tramvajáků. Kdosi se cílevědomě snaží vyvolat vůči nim averzi. Veškeré zprávy jsou formulovány tak, jako by tramvajáci měli jakési nepříčetné požadavky. Vždyť to ale není pravda. Několik stovek lidí pouze požaduje, aby za stejnou práci byli stejně hodnoceni jako jejich kolegové od autobusů. Nebo to snad znamená, že plat řidiče autobusu je nepříčetný už dneska? Ostatně, čistě ekonomicky, srovnejte si přepravní kapacitu nabízenou jedním řidičem spřažené tramvajové soupravy s přepravní kapacitou nabízenou jedním řidičem autobusu. O dopadech na životní prostředí vůbec nemluvě (aniž bych tento dopad dával za vinu autobusákům). Co jim ovšem neodpustím, je vyhrožování stávkou v případě, že tramvajáci dostanou to, co oni. Fuj, styďte se!
0/0
23.1.2003 13:44

Re: Kdo jsou ?
pražák je jediný civilizovaný a vzdělavatelný obyvatel této země, milý křupane!
0/0
24.1.2003 18:12

pumprlík

neměli by mít míň
No ano, je nespravedlivé, aby tramvajáci měli menší plat, než autobusáci. Argumenty o tom, že tramvajáci dělají méně pohybů, protože netočí volantem jsou irelevantí. Cyklista dělá ještě složitější pohyby než autobusák a kupodivu chodec zapojuje do chůze ještě více svalů - a přitom umí chodit každý blbec. Plat řidičů by měl odpovídat spíše tomu, jaká je hodnota vozidla, které řídí, nebo jak cenný je náklad, který vezou (respektive kolik lidí), neboli kdo má větší odpovědnost. Mám pocit, že cena tramvajové soupravy je vyšší, než cena autobusu. Takže vážení, existuje jediné správné řešení: je potřeba autobusákům ubrat a tramvajákům přidat, tak aby celkové mzdové náklady nestouply:-). Pokud se nepočítá se zdražením jízdného.
0/0
23.1.2003 11:05

ban

Re: neměli by mít míň
Vubec s tebou nesouhlasim, pokud si dobre pamatuju, tramvaje maji skoro vzdycky prednost pred ostatnimi. Nemusis si slozite klestit cestu ucpanou silnici, jen si tak lehce jedou po kolejich. Byt tramvajakem je ve srovnani s autobusaky pohadka!
0/0
23.1.2003 11:19

Pavela

Re: Re: neměli by mít míň
Aha, pohádka...dobrou noc, to asi nemá cenu...
0/0
23.1.2003 15:37

magdon

Já bych jim nasral všem
to vždycky, když něčí stará udělá cambus,že sousedka má hezčí šaty tak se bude stávkovat?
0/0
23.1.2003 10:54

Herodes

To je nesmysl
Tramvajáci měli vždycky míň a doufám že to tak zůstane na Metro musíš dělat spoustů testů a ovládání je daleko složitější, navíc po sedmi letech tradááá a najdi si něco jinýho,tramvajáci dělaj skoro automatizovnou práci...jestli berou v průměru 19 500.-Kč tak je to až dost podle mě průměrnej plat je v praze někde okolo 16 000,-Kč a řidiče tramvaje můžou dělat lidi klidně ze základním vzděláním stačí když si uděláš řidičák, ktrerej trvá asi dva měsíce.....myslím, že jsou jiný obory kde by si lidi zasloužili více pozornosti než TRAMVAJÁCI
0/0
23.1.2003 10:16

Pavela

Re: To je nesmysl
Opět vnesu trochu objektivity: Řidič tramvaje musí též dělat spoustu zkoušek a zakončuje pravidly silničního provozu jako autobusáci a stejným typem státní zkoušky jako strojvedoucí metra (dokonce se stejným řidičákem). A když jsme u té automatizace - copak asi fyzicky dělá strojvedoucí metra (fírové prominou)? Řízení vozidla není o počtu čudlíků, pedálů, volantů apod. Proč se tu lidé naváží do řidičů tramvají, když o jejich práci vědí houby - jen vidí a myslí si, že vědí...
0/0
23.1.2003 15:36

eno

Článek je zavádějící
Argumenty, že tramvajáci sedí na bidýlku, mačkají tlačítka a vedou je koleje neobstojí. Proč tedy mají řidiči metra ještě více než autobusáci, když se musí naučit pouze 3 trasy, nemusí stát na semaforech, nikdo jim nevjede do cesty. V tom mi teprve chybí logika a už proto fandím tramvajákům. Myslím si, že vedení MHD je dost neschopné a holt tramvajáci je trochu nadzvedli. A proto jsem přesvědčen, že ne tramvajáci, ale vedení MHD si bere jako rukojmí veřejnost, protože není schopno řešit problémy. Byli zvyklí, že ráno přijdou do práce, rutinně něco vyřídí a teď najednou musí řešit povodně a stávku a management je neschopný na to reagovat. Povodně jim nevyčítám, ty prostě přišly, ale to koktání, zděšení, že budou muset něco dělat, o něčem rozhodovat, to bylo na panu řediteli i na mluvčí zcela patrné. A samozřejmě Magistrát, který vůbec neví, která bije v pražské hromadné doprave.
0/0
23.1.2003 10:07

Ivan

Re: Článek je zavádějící
Kdyz do toho zacnes vnaset strojvedouci v metru, tak si musis nejdrive uvedomit, ze toto zamestnani jde povazovat za relativne zdravi ohrozujici, jelikoz oci strojvedouciho musi celit xcastemu stridani svetla a tmy ( stanice a tunel ), nehlede na to ze naroky na jejich kvalifikaci jsou rozhodne vyssi nez dokoncena zakladni skola, kterou jim mozna i tak nekdy prominou:-))
0/0
23.1.2003 10:15

eno

Re: Re: Článek je zavádějící
Na to použiju stejný argument jako vedení MHD: nemusejí to dělat. Myslím si, že vedení MHD opět mlží, protože by mělo v dohledné době předložit studii, ato je zase práce navíc, i když ji patrně dělá někdo jiný. Stávka je bohudík legální prostředek, jak se domoci svých práv, a to mnoha zaměstnavatelům nejde pod frňák.
0/0
23.1.2003 11:17

Erich Cviertna

Re: Re: Re: Článek je zavádějící
Jak souvisí s tvým argumentem "nemusejí to dělat" rozdíl mezi řidičem tramvaje a strojvedoucím metra?  
0/0
23.1.2003 11:31

Marcela

Re: Re: Re: Článek je zavádějící
Jen bych se Vás chtěla zeptat, o co se opírá Vaše přesvědčení, že zaměstnavatel má povinnost Vám dát takovou výši platu , jaký požadujete . Vy samozřejmě máte právo dát na vědomí na kolik si ceníte svoji práci, ale zaměstnavatel to přeci nemusí akceptovat. Že by měl zaměstnanec právo dostat takovou mzdu, jakou si řekne je přeci nesmysl.
0/0
23.1.2003 11:38

Lidožrout

Re: Re: Re: Re: Článek je zavádějící
Milá Marcelo, ani v původním příspěvku, ani v následných reakcích jsem nenalezl ani náznak názoru, že by měl někdo dostat za práci tolik, na kolik si ji cení. Jinak vcelku souhlasím. Každý má právo práci za nabízenou odměnu prostě nedělat. Když to ale zaměstnavatel přežene, o danou práci přestane být zájem. Nejsou toho tramvajáci zářným příkladem? I při panující nezaměstnanosti je tramvajáků chronický nedostatek. Není tento fakt sám o sobě objektivním důkazem toho, že tohle zaměstnání je hodnoceno nedostatečně? Já strašně miluju argumenty a srovnávání platů lékařů a tramvajáků. Protože práce doktora je nedoceněná, tramvajákům nepřidávat! Naprosto scestná logika. Přitom si nejsem vědom, že bychom trpěli takovým nedostatkem lékařů jako tramvajáků. Zvláštní.
0/0
23.1.2003 14:04

Marcela

Re: Re: Re: Re: Re: Článek je zavádějící
"Stávka je bohudík legální prostředek, jak se domoci svých práv, a to mnoha zaměstnavatelům nejde pod frňák."
Já jsem tedy výše uvedené pochopila tak, že když se mi nelíbí plat, který mám, tak je tu "naštěstí" stávka , která mi pomůže se domoci mého práva, tj. práva na vyšší plat.
0/0
24.1.2003 17:45

Pavela

Re: Re: Článek je zavádějící
A která řidičská profese není relativně zdraví ohrožující...? A myslíš, že když celej den čučíš do obrazovka, že to není zdraví ohrožující?
Nechci se navážet do strojvedoucích metra, jen nastavuju zrcadlo objektivity, která tady zcela chybí...
0/0
23.1.2003 15:27

xbert

Aurobusák musí dva roky dřít na náklaďáku než si může udělat řidičák na autobus = vyšší kvalifikace. Tramvajákovi stačí aby udržel madlo a moč.
0/0
23.1.2003 10:03

Ivan

Re:
Svata pravda. Uz ted maji tramvajaci penez az dost, vzhledem k tomu, ze je drtiva vetsina z nich rada za dokonceni zakladni skoly, tak si nemuzou narokovat platy, ktere mnohdy neberou ani lide s vysokou skolou.
0/0
23.1.2003 10:05

Marda

Re:
K tematu to asi moc nebude, ale tenhle prispevek je jeden z nejvtipnejsich, jake jsem na idnes cetl. Jinak naprosty souhlas, tramvaj umi ridit i cvicena opice.
0/0
23.1.2003 10:48

Pavela

Re: Re:
Soudíš jen podle toho, že tramvaj nemá volant? Jak naivní...  
Sám bys třeba v té profesi neuspěl... A to se určitě za opici nepovažuješ
0/0
23.1.2003 15:21

Tomas

Přidat? leda tak práci :-))
Když už tramvajáci srovnávají platy s řidičem autobusu, ať si také srovnaj nároky na dané pracovní místo. Když už nic jiného, tak řidič autobusu musí alespoň "vystudovat" autoškolu, kdežto řidiče tramvaje může dělat i člověk s ukončenou zvláštní základní školou bez dalšího vzdělání!!! To je snad dostatečný argument pro platový rozdíl, ne?
0/0
23.1.2003 9:58

pumprlík

Re: Přidat? leda tak práci :-))
Autoškolu udělá dneska každý imbecil, proboha. O vzdělání tady nejde. Mimochodem milióny lidí s vysokoškolským vzděláním dneska u nás mají nižší platy než pražští tramvajáci.
0/0
23.1.2003 11:10

Pavela

Re: Přidat? leda tak práci :-))
Asi nevíš (a když se rozhlédnu, tak nejsi sám), že řidič tramvaje musí absolovovat a hlavně PROSPĚT v něčem podobném jako v autoškole. Skládá 5 zkoušek (jedna z nich jsou pravidla silničního provozu se stejnými kritérii jako řidič autobusu) a na závěr ještě zkoušku státní. AHA
0/0
23.1.2003 15:17

Joe

Autobusáci to mají nepoměrně těžší
Myslím že řidiči tramvají nemají ani ponětí, jak moc těžké je řídit autobus plný lidí v pražském provozu. Tramvajáci si sedí na bidýlku, jedou po kolejích často ve vyhrazeném pásu a mají klid. Pravda, když se jim postaví  překážka do cesty, nemají kam uhnout. Autobusáci se ovšem musejí lépe orientovat a dokonale předvídat. Vůbec se nedivím, že by po zvýšení platu tramvajáků začali stávkovat i oni...
0/0
23.1.2003 9:53

Pavela

Re: Autobusáci to mají nepoměrně těžší
A já zas myslím, že lidé obecně nemají ani ponětí, jak těžké je řídit tramvaj plnou lidí v pražském provozu....
JOE, PŘEMÝŠLEJ, když má tramvaj mnohem a mnohem delší zábrzdnou dráhu než silniční vozidla a nemůže uhnout, tak kdo musí v té pražské džungli víc předvídat ???
0/0
23.1.2003 15:06

Jonathan

přidat
Já bych jim přidal. Umí krasně prozvánět, blikat a hrozit pěstičkama.
0/0
23.1.2003 9:48

Martin

Re: přidat
Dnes mi jeden tramvaják zavřel před nosem a na zastávce stál ještě půl druhé minuty... To si jistě zaslouží odměnu... GO GO GO...
0/0
23.1.2003 9:52

mimi

Re: přidat
HLAVNĚ TY CO MĚŘEJ 150CM.TY HROZEJ NEJVÍC A TAKY POTOM SCHVÁLNĚ DO TEBE NABOURAJ..MILUJU JE
0/0
23.1.2003 23:12

Mirek

Platy podle přání?
Uvědomují si řidiči tramvají jaké platy mají lékaři, učitelé a výzkumní pracovníci? Jakou mají řidiči kvalifikaci a kde jinde by mohli být zaměstnáni? Takový výzkumný pracovník musel přinejmenším o devět let déle studovat, náročnost jeho práce a její výsledky jsou mnohem cennější, než rozjíždění a brzdění tramvaje. Lékař snadno zastane práci tramvajáka, opačně to ale nepůjde. Když nelze zvýšit platy vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům, tak bych snížil i platy autobusovým řidičům, aby nebyly důvody ke stávce. Hierarchie platů musí být dodržena, jinak je to pochybná licitace!! Potom by pro odměňování platila komunistická "teorie stejných žaludků." Snad jsme již v této věci trochu pokročili.
0/0
23.1.2003 9:44

ender

Re: Platy podle přání?
Naprosty souhlas!
0/0
23.1.2003 9:47

Alešák

Re: Platy podle přání?
78 * 12 * 20 = 18720 Kč Tohle je teoretický hrubý plat doktora, který za měsíc bude na noční pohotovosti sloužit 20 dvanáctek při aktuální nabídnuté ceně 78,- za hodinu. Komentář si udělejte sami.
0/0
23.1.2003 9:56

tomas

Re: Re: Platy podle přání?
Jo jenže tramvaják asi nedostane moc úplatků, kdežto doktoři (aspoň u nás v okresní nemocnici) berou hlavně od cizinců úplatky v řádu desítek až stovek tisíc měsíčně.
0/0
23.1.2003 11:09

Mirek

Re: Re: Re: Platy podle přání?
Tomáši, domníváte se, že platy se odvozují od úplatků? Zavádíte do diskuze nekorektní myšlenku! Co učitelé, výzkumní a vědečtí pracovníci? Prosím, diskutujte korektně! 
0/0
23.1.2003 11:26

Alešák

Re: Re: Re: Platy podle přání?
Nedělám si iluze o tom, že velké procento lidí, kteří budou mít možnost brát úplatky, tak je taky brát budou (a určitě by to dělali i tramvajáci). Konkrétně si nejsem schopnej představit, kdo by doktorovi na pohotovost nosil úplatky. (Nejsem doktor)
0/0
23.1.2003 11:44

Lucy

Nelze srovnávat řidiče tramvají a autobusů
Myslím si, že řidič autobusu jezdí "fyzicky" celý den v provozu, musí řídit. Řidič tramvaje opravdu jen mačká brzdu a plyn, krásně ho vedou koleje. Vím, že pozor na dopravu, auta, lidi musí dávat obě profese, ale rozdíl v tom zajisté každý vidí.
Zde nelze mluvit o principech, to je jakoby se srovnávaly hrušky s jablky.
0/0
23.1.2003 9:44

*/

Maji dost tramvajaci
Co by jeste nechteli.Tramvajaci jsou drzi jak opice.
Pred dvema roky jsem koncil na autobusech MHD a pripada mne,ze by to bylo vuci ridicum autobusu drzost.Jak se nadre ridic autobusu a jak tramvajak.Ridic autobusu musi byt na pozoru porad a jezdi mezi auty cely den.Co takovy tramvajak.Toho posadi za drzadlo a macka plyn a brzdu na jak na autodromu a z vetsi casti je na kolejich sam.
Co by tedy chteli ty podelany tramvajaci.Jsou to sevci a zustanou sevci.
0/0
23.1.2003 9:33

Lidožrout

Re: Maji dost tramvajaci
Psal-li tohle skutečně řidič autobusu, tak nemám co bych dodal. O jeden důvod víc držet tramvajákům palce.
0/0
23.1.2003 14:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.