Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stávka natáhne cestu za Slováky o hodiny

Stávka slovenských železničářů je na spadnutí. České dráhy už také mají přesnou představu o tom, do jaké míry postihne protest proti rušení regionálních tratí v SR jejich spoje. Přeshraniční osobní vlaky dráhy v době stávky od 3. do 9. hodiny ráno zruší, rychlíky se zastaví a naberou mnohahodinová zpoždění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ing. Papazian

ztrátové jsou všechny tratě, to je demagogie
Nesouhlasím s rušením regionálních tratí kdekoli na světě a tudíž i na Slovensku. Je to neúcta k našim předkům, kteří tyto tratě dávali dokupy. Ztrátovost regionálních tratí je marginální k celkovým ztrátám slovenské společnosti po roce 1989. Je to divadlo, nátlak na regionální samosprávu, aby železnici více přispěla, když nedal rozpočet. Takže rozpočet bude vykazovat úspory, ale obce, veřejný sektor bude zadlužen více a více. Snad pan Dzurinda zapomněl, že se výše dluhu veřejných financí státu nepočítá pouze podle výsledku státního rozpočtu, ale součtu všech rozpočtů, tedy i rozpočtů jednotlivých vesnic. Zanedbaná údržba státu o železnici, to znamená velké sumy do obnovy, které jsou obrovské se mají vyřešit tím, že trať zanikne. Och, jak primitivní. Zámiňka je jakási provozní ztráta, která je logická, protože ceny jízdního jsou státem regulovány. Pochopitelně, když jsou regulovány, tak musí stát doplatit zbytek do ekonomické ceny. To se neděje, místo ekonomické ceny si diktuje své nereálné cenové vzorce, takže železnice reaguje takto vztekle. Odboráři stávkují, což znamená, že se problém vrátí zpět k řešení státu, tak snad bude mít šťastnější ruku než naprvé. V ČR regionální tratě drží nad vodou hlavní tratě, protože téměř veškerý zisk, dotace a příspěvky jdou do budování koridorů. Kdybych takto demagogicky počítal, tak nejztrátovější jsou nově vybudované tratě, přestože po nich jezdí vlaky s cestujícími. Na Slovensku už dávno nejde o lidi, ale o pravicovou politiku, která není pro lidi, ale proti lidem. Rušení tratí není odpovědí na to, jak peníze získat, ale jak je nemít. Systémově špatně. Také tento krok byl přijat ukvapeně, chvatně, aniž by mohli příslušné obce jednotlivých regionů včas přichystat třeba vícezdrojové financování. Je smutnou pravdou, že jednou zastavená trať velmi rychle je rozkradena a tak se už prakticky nikdy neobnoví. Dočasné zastavení bez újmy se počítá do půl roku. Hodiny začínají tikat. Neúprosné. Stávku podporuji a držím palce!
0/0
28.1.2003 13:43

Jiří

Re: ztrátové jsou všechny tratě, to je demagogie
Stávky na železnici mají jediný efekt -další odliv pasažérů ve prospěch aut a autobusů. Alespoň ty prodělečné trati rychleji skrachují. Státní pokladně to jen prospěje.
0/0
28.1.2003 16:07

Jitka

..ano, penez je dost
..Take si myslim, ze se penize straci. Myslim, ze by se mely i zeleznice privatizovat, kdyz  nebude mit nikdo zajem, pak asi zrusit. 
Kdyz srovnam zeleznici, vlaky a sluzby v Nemecku a v CR nebo Slovensku -  je to neco nesrovnatelneho.  Ty nase vlakyj iz patri do muzea. Pravda je, ze napr. 15 km stoji ca. 90 KC (platy jsou v Nemecku 3 - 5x vyssi).
0/0
27.1.2003 20:07

Ing. Papazian

Re: ..ano, penez je dost
O tom to je, vlaky v Německu jsou dražší, takže za více peněz i více muziky. Ale kvalitnější vlaky v Německu nejsou proto, že jsou privatizované, však DB patří nadále státu. Jako u nás trať v Jindřichově Hradci je privátní či na Slovensku Horenhronská dráha jsou i v Německu, ale nehrají v žádném případě prim na železnici. Takže ve vlastnictví to není. Je to v ceně jízdného. Díky tomu, že kapitalisté podnikající v zemědělství, realitním trhu, ale i v mnoha službách včetně dopravní obslužnosti dotovaly neúspěšné podnikatele v ostatních odvětví, nastala tato kuriózní situace. Kdyby lidé měli vyšší příjmy, tedy i stát by platil vyšší mzdy (i stát se chová jako podnikatel, kapitalista), potom by na druhou stranu nebylo třeba "dotované" nájmy ze strany podnikatelů s nemovitostmi, "dotované" potraviny (ne všechny), "dotované" ceny jízdného. Pochopitelně tyto věci má řešit tripartita. Zkrátka, kdyby pracující dostávali všeobecně důstojnější mzdy, tak by na druhé straně byl i lepší prostor pro zvýšení a narovnání cen, které by mohli zvednout i příslušnou kvalitu (potravy, jízdy vlakem, bydlení...). Takto se s podivem deformují ceny, ač jsme prý v kapitalismu již třináctý rok...
0/0
28.1.2003 13:51

Mirek

Re: Re: ..ano, penez je dost
Kdyby měli lidé větší příjmy, tak by bylo všechno o to dražší a rozjela by se inflace.  Kromě toho mají svobodnou možnost ke zvýšení kvalifikace a změně zaměstnání, to není jako za totality, když museli všichni dělat za žebračenku. Kdyby byli bohatší, tak by je těžko někdo donutil jezdit vlakem. Kdo si to může dovolit, dá radši přednost autu.
0/0
28.1.2003 16:03

Chomutovák

Re: Re: Re: ..ano, penez je dost
Já dávám před autem přednost vlaku. Cesta v autě za volantem ani vedle volantu není ani zdaleka tak pohodlná, navíc čas strávený řízením je čas ztracený, kdežto ve vlaku se dá využít rozumně. O bezpečnosti se nezmiňuji. Výhodou auta tak zůstává relativně vyšší rychlost a nepodřízenost jízdním řádům.
0/0
28.1.2003 16:38

Tomáš

Re: Re: Re: ..ano, penez je dost
Nemáte pravdu, bohatství lidí neznamená automaticky cestování autem. Například Švýcarsko je prakticky nejbohatší zemí Evropy, na jednoho obyvatele tam připadá nejvíce aut v celoevropském srovnání a zároveň má nejpropracovanější systém veřejné dopravy, včetně železniční, v celosvětovém srovnání. Jeden z důvodů proč tomu tak je, spočívá v tom, že se tam příliš nezakořenil zvyk machrovat autem. Tady si naopak mnoho lidí myslí, že když nebudou jezdit hromadnou dopravou, tak se automaticky posouvají ve společenském žebříčku o několik šprušlí výš.
0/0
29.1.2003 7:59

vaclav hanus

Re: Re: Re: Re: ..ano, penez je dost
Presne tak. A to je mi na ceske spolecnosti navysost odporne. Je to ruska mentalita.
0/0
29.1.2003 9:53

matko

omyl
Panove, tak aby bolo jasne, plne podporoujem zrušenie tychto trati na ktore treba doplacat 40 mil korun mesacne. Zeleznice su cierna diera do ktorych len tecu mimochodom aj moje peniaze. V zeleznickiach je penazi dost len sa nejako podozrivo stracaju
0/0
27.1.2003 17:46

K.

Re: omyl
Podporujete chybne, mel byste protestovat proti tomu, ze se nemaly majetek statniho podniku vyhazuje na skladku. Pokud zeleznice trate nepotrebuji nebo nechteji, mely by je prodat a az pokud nebude zadny zajem, trate zlikvidovat. Jenze to by se musel stat trochu starat a nesmely by byt ve hre obrovske penize autobusovych dopravcu, kterym po likvidaci zeleznice zustane monopol a budou si moci diktovat ceny. Mate pravdu v tom, ze je nesmysl, aby stat platil vysoce ztratove trate z vasich dani. Jenze i v Ceske republice se ukazalo, za trat pro Ceske drahy ztratova je u soukromeho dopravce v zisku a proto je treba prodavat, ne likvidovat.
0/0
27.1.2003 18:36

matko

Re: Re: omyl
Tiez si nemysl¨im ze zrusit trat uplne je to najlepsie. Ale stojim si za tym co som napisal. Bohuzial zakonny stav v oboch nasich krajinach je taky, ze nie je umoznene zatial poskytnut trate aj inym dopravcom. Keby som mal moznost ovplyvnovat veci priamo na ministerstve, bol by som za co najrychlejsie prijatie svajciarskeho modelu. Viem o com hovorim, lebo som to zazil a nie raz. Existuje jeden jediny vlakovy prepravca - statna zeleznica. Ale popri tom existuje autobusova doprava, na ktoru sa ale vydava licencia a podpora iba na tratiach nesubeznych s vlakovym spojenim. Autobusova doprava je pri tom v rukach kantonov - cize krajov a kazda regionalna vlada rozhoduje o vydavani licencii ale iba na nesubeznych tratiach. A pri tom zeleznice a autobusovy prepravcovia tak dokazu krasne spolupracovat ci uz pri predaji listkov alebo aj pri informaciach. Ak by sa toto dokazalo zaviest aj u nas, tak zeleznice by mohli byt uplne zdrave  konkurencie schopne.
0/0
27.1.2003 23:11

Ing. Papazian

Re: Re: Re: omyl
Švýcarský model, ve kterém se zhlížíte, je skutečně dokonalejší než český či slovenský ostrašující model. Ale i ve Švýcarsku nemají vyjasněné, co dělat, když např. někdo chce postavit novou trať, zda souběžný autobusový spoj proto zmízí, zda trať nedostane dotaci, protože již existuje autobus apod. Také roztříštěnost malých soukromých přepravců síť do jisté míry znepřehledňují (nejen různé jízdní řády, ale i tarify, slevy apod.). Jinak legislativa, o které píšete v úvodu, již dávno umožňuje vznik soukromých přepravců. Ale soukromí přepravci třeba na trati Tanvald-Harrachov již byli, ale již se to zase vrátilo zpět českým drahám a funguje to ke spokojenosti cestujících. Chci tím říci, že soukromé vlastnictví není samospasitelné, je možným prostředkem k dosažení lepšího stavu, ale také tomu tak být nemusí. Přeci jen, soukromý subjekt podniká za účelem zisku. Buď dotaci dostane přímo od státu nebo od rozpočtu kantonu, kraje, ale pořád bude záviset na státu. Kapitalismus a kapitalistické podnikání skutečně směřuje k tomu, že zisky kapitalistů čím dál více zavísí na státních zakázkách, dotacích apod., tedy stát aktivně ovlivňuje výši zisku (kolik dá), výsledek kapitalistického podnikání. Ale nevím, jestli tyto novinky dorazili i do ČR či na Slovensku. Tam je vláda pravicová, takže jistě lépe chápe situaci kapitalistů v moderním světě.
0/0
28.1.2003 14:04

Chomutovák

Re: Re: Re: Re: omyl
Ještě jeden detail. Švýcaři svoje dráhy (všechny) dotují podstatně (řádově) více, než tak činí jak Slovensko tak Česko. A bez dotací to nefunguje nikde. Podívejte se např. do ameriky, kdo nemá auto, jako by nebyl. A to je cílový stav, ke kterému bychom neměli v žádném případě dojít (proč asi nechtějí američané podepsat Kjótský protokol...).
0/0
28.1.2003 16:43

pavka

pane premiere
Pane Dzurindo, vždyt tez pochazite z modre armady. Sam vite, jak by se nektere oblasti Slovenska izolovaly od Bratislavy a jinych krajskych center. To by urcite melo dlouhodobejsi následky: To rozhodne nei lek na nezamestnanost
0/0
27.1.2003 17:28

Zdeněk J.

Držím železničářům palce
Konečně se ozvali slovenští železničáři proti svým "Římanům", likvidujícím železniční dopravu. Držím jim palce - stávka je žádoucí a vyhazov ministra dopravy rovněž. Věřím že se ty tratě podaří zachránit. A rovněž doufám, že tato stávka bude varováním našim politikům, kdyby je snad napadlo rovněž rušit tratě.
0/0
27.1.2003 17:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.