Diskuze

Vlaky na Slovensku stojí

Slovenští železničáři směřují k překonání rekordu svých českých kolegů z roku 1997, kteří tehdy vydrželi stávkovat pět dní. Vlaky na Slovensku stojí už od páteční půlnoci, a kdy se znovu rozjedou, není jasné. K protestu se připojilo přes 80 procent železničářů.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

slovak

4. 2. 2003 3:16
příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0 0
možnosti

Anndy

3. 2. 2003 14:53
hmm, podla mna je problem uplne inde
Myslim si, ze cely problem je trochu inde, ako sa v skutocnosti hovori. Ale jedna sa iba o moj nazor.
Jednak nejde iba o 25 lokalnych trati - resp. spojov, trate sa nerusia - iba spoje na nich, ale ide aj o dalsich 200 (spojov) vlakov, ktore maju byt zrusene. Ale ani toto nie je hlavny dovod.
Ide hlavne o to, ze za cely problem je zodpovedny minister, lebo zacal reformu z opacneho konca a podla vsetkeho to vyzera, ze je prinajmensom horucou ihlou sita. Je nepochybne, ze ZSSK (zeleznicna spolocnost SR - zabezpecuje dopravu, ZSR - vlastni infrastrukuturu) je neefektivna a je tam obrovska prezamestnanost (a navyse maju velmi vysoke priemerne platy - okoo 16 000 - pricom vo zvysku SR je to kolo 12000). Ale dalsim a (podla mna) hlavnym faktom je to, ze zmienene trate a spoje tvoria iba  1% dlhov, o ktore ZSSK ide!
Takze zacat sa malo z opacneho konca - zefektivnenim a reorganizaciou prace (a to u vsetkych zamestnancov - teda aj u administrativnych, resp, v managemente pracujucich zamestnancov), tak isto zefektivnenim grafikonov a az nakoniec sa mohlo uvazovat o nejakom ruseni spojov (to by aj tak defacto vyplynulo z tej reogranizacie, ci zefektivnenia grafikonu).
Takze podla mna, za sucasny stav ma plnu zodopvednost minister a to najma tym, ako sa zacala presadzovat reforma.
Dokazom toho su aj vyhlasenia ministra, ze ved za pol roka sa prehodnoti efektivnost zrusenia spojov, co teda odporuje logike.
Je tiez nepochybne, ze VUC (vyssie uzemne celky) mali malo casu, aby sa prichystali na to, ze maju najst nejkae dalsie zdroje, ktorymi by mohli, v pripade zaujmu,  dofinancovat vo svojom regione zrusenu dopravu.
Samozrejme, nesuhlasim s odborarmi - ti si bezohladne zobrali za rukojemnika ekonomiku statu (o cestujucich nehovoriac) a aj tak si musia uvedomit, ze prepustanie ich v ziadnom pripade neminie.
Teda podla mna najvyssiu zodpovednost nesie minister, ze pripustil takto zle pripravenu a este horsie zorganizovanu reformu spustit.
0 0
možnosti

jub

3. 2. 2003 16:34
Re: hmm, podla mna je problem uplne inde
Jo holt zeleznice je neuveritelny moloch a urcite je silne neefektivni. Ale zadny podnik nemuze pracovat se ztratou, . Takze protoze na to nemaji penize tak nejezdi.
0 0
možnosti

Poborskiii

3. 2. 2003 11:57
Ach vy novináři !!!
V předchozím článku z 1.2.2003 ve 13.40 jste uvedli, že rychlík Pannonia přijel s zhruba dvouminutovým zpožděním.
Odkloněná Pannonia měla zpoždění 120 min čili zhruba dvě hodiny, Hungaria měla 66 min. Prý zhruba dvě minuty. Fakt kvalitní informace dodáváte.
0 0
možnosti

Petr

3. 2. 2003 11:44
Stávka
Všichni si plácejte játra jak moc se vám líbí, ale i slovenská vláda přijde na to, že železniční odbory, pokud to nevzdají, jsou nejsilnější ze všech odborů. Klaus se Zemanem v minulých vládách na to přišli. Dzurindu tohle teprve čeká.
Železniční obdbory totiž drží pod krkem celou ekonomiku, s tím nikdo nic nenadělá. Auta nikdy neodvezou tolik, co vlak.
0 0
možnosti

Sketch

3. 2. 2003 14:18
Re: Stávka
Prave z tohoto duvodu je dobre rozdeleni CD na dve firmy. Poskytovatele ifrastruktury a prepravce. V druhem kole je potreba provest liberalizaci trhu na strane prepravcu. Tim nastolis konkurenci a socilasticke drahy si muzou stavkovat do aleluja, jelikoz je konurence prevalcuje. Toto mel vsak Klaus udelat zacatkem 90 let a ne az Zeman dnes (resp. loni) ...
0 0
možnosti

Kubíček

3. 2. 2003 11:38
Informovanost
Jo, cestující ČD byly fakt informování - hlavně o té středeční několikahodinové stávce!!! Oficiální tisková zpráva se na webu ČD objevila v úterý v 17:30. To aby se člověk koukal každý večer na jejich web, jestli se náhodou zítra nekoná nějaká stávka nebo něco jiného a jestli vlaky vůbec pojedou... Ale však ty vlaky ze Slovenska měly jen hodinu dvě zpoždění, tudíž běžný cestující nepoznal rozdíl oproti normálnímu stavu:-)). Kromě toho EC 170 Hungaria jedoucí z Budapešti přes Rakousko měla včera přes hodinu sekeru - to jsou ty "žádné dopady stávky na Slovensku":-)).
0 0
možnosti

Sketch

3. 2. 2003 11:18
Nenechte se vydirat !!!
Doufam, ze vlada na Slovensku bude tvrdsi nez u nas!!! Zamestnanec je od toho aby makal a ne, aby se se stavkou domahal rozhodovani ve firme. Toto by nebylo v soukrome firme mozne !!! Predstava, ze bych sel za reditelem a vyhrozoval stavkou, paklize se ukonci ztratova vyroba v nekterem ze zavodu me docela bavi ;-)))
0 0
možnosti

Pavel

3. 2. 2003 10:49
Schopnost?
Reálně: který z výhybkářů na malých tratích si může upřímně říct - makám? Řekl bych že skoro nikdo. Sedí ve svých budkách, přemýšlí o blbostech, už se stalo x nehod zaviněných že někdo nepřehodil výhybku. Ať 40% propustí, ostatním - těm schopným - zvýší plat a hotovo. Už není možné udržovat takovouto umělou zaměstnanost.
0 0
možnosti

Tomáš

3. 2. 2003 13:15
Re: Schopnost?
Pavle, představujete si to jako Hurvínek válku. Máte pravdu v tom, že na méně frekventovaných tratích jsou třeba výhybkáři méně vytíženi. Oni ale více práce odvádět nemohou, přehazování výhybek nazdařbůh by nemělo smysl. A pokud tam ti výhybkáři nebudou (a pokud tam místo nich nebude odpovídající technika), znesnadní se v dané stanici doprava, protože nějak se ty výhybky přehazovat musí. Takže to dopadne tak, že při křižování vlaků bude po stanici pobíhat člověk se svazkem klíčů a cestující budou čekat, než to všechno zařídí, jízdní doby se budou prodlužovat, cestujících bude ubývat, ... Máte to podobné, jako kdybyste naznal, že zpátečka na Vašem autě je nevytížená, protože po zpátku najezdíte sotva tisícinu toho, co po předu. Na první pohled by její odstranění mělo blahodárný vliv, měl byste jednodužší a tedy lehčí a levnější převodovku, ušetřil byste i za žárovky do "couvaček" a tak dále, ale asi byste dost těžko parkoval, zajížděl/vyjížděl z garáže, otáčel se, ... Míč je na straně drah a státu - měli by do železniční infrastruktury investovat, aby pak následně bylo možné ty zaměstnance propustit.
0 0
možnosti

Olda

3. 2. 2003 9:58
ztratove drahy
Obavam se, aby podobne nedopadly i nase slavne CD... vzdyt v takoveto mamuti podobe vazne temer nemaji sanci s necim neco udelat. Odstrelte Duska a zahajte razantni transformaci - privatizace mistnich trati by urcite nebyla od veci. Kdyz mohou JCMD na sve neprilis zajimave trati vykazovat zisk, proc by to neslo jinde??
0 0
možnosti

Roman

3. 2. 2003 18:36
Re: ztratove drahy
Tak nevím, razantní privatizace tady už jednou byla nebo ještě i je a co to přineslo. Zatím všechno co vidím okolo sebe nemůžu považovat za nějaký převratný krok dopředu. Nicméně všimněte si, že se dnes v zahraničí dost často spojují (fúzují) veliké společnosti-proč aby byly méně konkurence schopné?
0 0
možnosti

Jindra Hojer

3. 2. 2003 8:29
příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0 0
možnosti

Erik78

3. 2. 2003 8:46
Re: Bojkot
To je presne ono, v CR i SR ma zeleznice stejny problem - vetsinou line a neschopne zamestnance. Az jich tretinu vyhodi, tak se jim budou moct zvysit platy i zachovat vsechny trate, ale to by mili zeleznicari museli zacit pracovat... Srovname-li pocet zeleznicaru na km u nas a na zapade, zjistime, ze u nas je jich mnohem vic - zbytecne... A o sluzbach se ani nebavim.
0 0
možnosti

Tomáš

3. 2. 2003 8:29
Upřesnění
Stávka na ČD tehdy neměla za cíl zvýšení platů, ale rovněž udržení provozu na lokálkách. Provoz na některých tratích byl zastaven a následně obnoven soukromou firmou. Většinou došlo k výraznému zkvalitnění nabídky spojů, snížení počtu zaměstnanců a zlevnění jízdného. Žádná z těchto soukromých firem nedosahuje tak brutálních ztrát, jako ČD a svou efektivností mohou směle konkurovat autobusovým přepravců. Bohužel, stát (ČR i SR) se zuby nehty brání tomu, aby někdo ukázal, že TO JDE.
0 0
možnosti

Roman

3. 2. 2003 18:46
Re: Upřesnění
Když tvrdíte, že nemají tak brutální ztráty jako ČD jistě o tom něco víte a poskytnete mi informace (konkrétní)tzn.jaké mají příjmy z dopravy, jaké mají dotace, jaké mají výdaje ve všech směrech. z jednoho článku nemohu posoudit jestli máte pravdu nebo ne. Myslím si, že kdyby to bylo tak jednoduché tak už by se jezdilo na více tratích soukromě. Roman
0 0
možnosti