Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Union banka počítá poslední dny života

Z centrální banky včera zaznělo prohlášení, po kterém je již téměř jisté, že vedení Union banky už se svými záchrannými plány neuspělo ani u centrální banky. Viceguvernér ČNB Luděk Niedermayer řekl Radiožurnálu, že banka nenašla cestu k záchraně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

sobotovicova@volny.cz

0/0
17.3.2003 15:42

Kamil

UB
Lidi nedělejte si iluze, že by UB mohla pokračovat dál. Každého soudného člověka napadne, jakmile se dostane k penězům, tak si je vybrat. A banka bez peněz již bankou není. Proto ta prohlášení menežmentu pro tisk nestojí nikomu za to, aby je komentoval. UB končí.
0/0
17.3.2003 11:24

sobotovicova@volny.cz

Kdo doplatil na a.s.CDZ sest.spol Union banky ozvěte se
Gen řed.cel si opět vybralo banku, které skrachovala. Jenomže tentokrát o státní peníze vybrané na clu a DPH nechtějí příjít a vymáhají je opět po podnikatelých a to jenom proto, že někdo z "odpovědných,finančně dobře zajištěných" povolil a.s.CDZ Zlín aby nekolik dnů nakládala se stamilionmi státních peněz/clo + DPH/
0/0
17.3.2003 9:22

media

všichni včetně médií mlčí..
......má rodina bude okradena o cca 68000 Kč a všichni včetně naší televize ,které taky platím příspěvky mlčí!!!...je to od počátku jasné, že banku nechají zodpovědní padnout !!! i když možná není důvod a řešení je na snadě.. , kde jinde by našli větší hlupáky, kteří se nechají takto lacině okrást o 17 000 000 000 Kč? Jasne v ČR a zejména na moravě... nikde jinde by toto zodpovědným tak lehce neprošlo...tak proč to neudělat...myslím, že je nutno se nějak organizovaně bránit nebo toto bude precedens na účelové padnutí/podpořené ještě masivní kampaní/ -třeba za dva roky- další banky...měli by se zamyslet všichni!
0/0
17.3.2003 8:54

Janota

UB není kampelička
Vždy jsem odsuzoval ty co dávali své peníze do kampeliček a i to, že je potom vyplácím ze svých daní.  Ale UB není kampelička, peníze tam mám již 10 roků, služby kvalitní, vyšší úrok vždy jen o desetiny procenta. Pozor na veliký omyl vás všech kritiků. V případě zřejmého signálu na potíže banky může v nastalém runu těch chytrých co si vemou peníze pryč pouze 10 %. Více to nestihne. Raději se vyjádřete k tomu, že v tomto státě zatím všichni dostali 100%. Proč?
  
 
0/0
16.3.2003 21:01

jana

Re: UB není kampelička
Souhlasím. Myslím si, že služby UB byly pro nás klienty bezproblémové. Klienty UB jsme také téměř 7 let. Navrhuji, abychom se jako klienti spojili a požadovali minimálně navrácení peněz, které do UB vpustila přes své clearingové účty ČNB v období od 21.2.2003. Dále navrhuji abychom apelovali všemi prostředky na to, jak je možné, že spojují podnikatelské účty se soukromými, když my jako podnikatelé fyzické osoby toto v účetnictví dělat nemůžeme a dále bychom měli požadovat náhradu minimálně do výše, kterou slibovala UB ve svém ozdravném programu tj. do výše 5 milionů Kč. Když můžeme platit za chyby jednotlivů jako je p. Železný a pár členů rady, proč se stát nepostará o nás - 130 000 klientů? Příslib vyplacení peněz v horizontu několika měsíců mi připadá nefér vzhledem k tomu, že veškeré daně musíme zaplatit včas atd. Pokud se všichni klienti, kteří měli podnikaatelské účty u UB vč. jejich zaměstnanců zaregistrují na úřadu práce. vznikne neřešěitelný problém. Dokáže někdo spočítat finanční dopad?
0/0
16.3.2003 21:30

ED11

Re: UB není kampelička
Ano, zatím - bohužel - téměř všichni dostali zpět 100%. Byla to chyba a bylo to vždy nespravedlivé vůči těm, kdo se ke svému majetku chovali odpovědně. Jednou je s tím potřeba přestat. Proč právě klienti UB jsou ti první, kdo 100% nedostanou? Dobrá otázka. Odpovím protiotázkou. A proč zrovna já mám donekonečna přispívat na ostatní?
0/0
16.3.2003 21:53

karel

neštěstí
Nemoce jsou velké neštěstí. K léčbě potřebujete i peníze a když ,ne tak alespon ke zlepšení nálady a tím i zdraví. Ví vůbec pan Tůma a jeho CNB co může udělat neštastných lidí zrušením banky?? Zeptejte se ho na to.Děkuji
0/0
16.3.2003 18:52

Jiří

naše média
Ve čtvrtek uspořádal pan Mentlík tiskovou konferenci, na které žádal média, aby napsala o plánu UB - ani jednomu deníku tyto informace nestály za zveřejnění ,neboť se nejednalo o žádnou vraždu, krádež či jinou senzaci. Naše média nikldy nebyla objektivní.
0/0
16.3.2003 14:35

je to gut

Re: naše média
A vo co go! Pošlete informace ,které potěší střadatele.Děkuji.
0/0
16.3.2003 18:37

Jana

pritichůdná jednání ČNB
Vzhledem k tomu, že ČNB zároveň se zahájením správního řízení s UB zároveň uvědomila FPV, nedala UB žádnou zákonnou možnost otevřít pobočky. Dále pustila ČNB od 21.2.2002 přes své clearingové účty do UB další  platby, nemyslím tím splátky úvěrů. Postarala se pouze o vratky z finančních úřadů a o důchody, ostatní platby klienti nemohli ovlivnit, neboť již byly na cestě a ČNB vůbec nezajímalo, že klienti se tímto dostávají u svých firemních účtů mimo rámec pojištěných vkladů.  Nemolou sprosťárnou od našich zákonodárců je, že vklady fyzických osob - podnikatelů vedené na jejich IČO se sčítají s vklady soukromými vedenými na jejich RČ. V tomto případě jsou všechny naše zákony neprovázané - zákon o účetnictví, o bankách, obchodní zákoník atd. Nikoho nezajímá, že nemáme z čeho zaplatit daň z příjmu fyzických osob, spotřební daň nebo DPH. Dále také nikoho nezajímá, že klienti vůbec nemají k dispozici výpizy z účtů a nemohou tedy zpracovat účetnictví za únor a podat příslušná daňová přiznání včas atd. Nemyslím si, že v tomto případě by to měla být jednoznačná chyba banky, neboť jak jsem již uvedla, ČNB svým oznámením FPV znemožnila UB nastartovat systém a pokračovat v práci banky, přestože UB dosud má platnou licenci.Další nedořešenou věcí je zákon o bankách, který nedává téměř žádnou šanci bance se kterou je zahájeno správní řízení o odebrání licence, se bránit. V zákonu není pamatováno na možnost stopnutí  výplat klientů z FPV.Přestože v zákonu o bankách je, že FPV investuje peníze, zatím ČNB nereflektovala na návrh UB o splátkovém kalendáři, neboť UB chce všechny klienty vyplatit a FPV vše vrátit, což je možné vzhledem k časovému posunu mezi splátkami úvěrů od klientů do určitého času. Proč naši zákonodárci nedají možnost bance, která chce vyplatit své klienty, aby tak učinila, stát a daňové poplatníky by tato varianta nestála ani korunu. Stát vynakládá nemalé prostředky na chyby svých zákonodárců, kteří nemají žádnou hmotnou ani morální zodpovědnost a v tomto případě nechcce pomoci svým tzv. voličům - vždyť je nás jen asi 130 000 s 250 000 účtů! Dále se mi nelíbí, že ministr financí pan Sobotka nepřijal generálního ředitele Mentlíka, i když o to pana ministra 6 krát žádal, vzkázal pouze, že nemá zájem- UB neměla možnost svůj plán ministerstvu financí nijak komentovat. Je škoda, že v naší vládě nesedí odborníci v oboru, ale pouze političtí exhibicionisté, kteří se starají pouze o svůj vlastní prospěch, jak si udržet svůj post - dokáží se o tom dohadovat 14 dní, dalších 14 dní zkoumají, zda je náhodou někdo nešpehuje. Kdyby se tímto tempem své práci věnoval každý včetně podnikatelů, neměli by naši páni poslanci za co v tom parlamentu sedět.
0/0
16.3.2003 14:25

ED11

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
16.3.2003 15:50

pavel

Re: Re: pritichůdná jednání ČNB
Má-li to co popisujete být zřejmé každému občanu, který si volí kam uložit své peníze, proč to nebylo zřejmé bankovnímu dohledu? Cituji --- (c) již před dvěma lety se stačilo podívat na bilanci banky a bylo zřejmé, že kdyby jen třetina z klasifikovaných úvěrů byla nedobytná (a skutečnost byla mnohem horší), pak by UB rázem byla hluboko pod požadovanou úrovní kapitálové přiměřenosti. --- Jestliže i přesto mohla dva roky nerušeně pokračovat ve své činnosti, aniž by na ni byl vyvíjen jakýkoli zřejmý nátlak k odstranění tohoto problému, pak  někdo hodně zaspal. *** Neříkám, že by se měl občan považovat vždycky za úplně pitomého, ale přece jen se domnívám, že analyzovat výroční zprávy banky je nad síly řadového občana. A není mi známo, že by média dva roky upozorňovala, že UB brzo bude mít vážné problémy. Připojuji se k názoru, že občan by měl být lépe chráněn!
0/0
16.3.2003 16:53

ED11

Re: Re: Re: pritichůdná jednání ČNB
Ohledně bankovního dohledu máte nepochybně pravdu. Jenže jedinou možností bylo stejně bylo jen odejmutí licence, takže by se dospělo ke stejnému výsledku ... jen o něco dříve. Navíc to bylo v době před volbami, takže určitou roli nepochybně hrála i "politická obezřetnost". A kromě toho byla určitá šance, že se UB ujme silná zahraniční banka, pro kterou by náklady na zamáznutí dluhů byly přiměřenou cenou za získání klientely UB. To by bylo pohodlné řešení, problém by se potichu vyřešil a nikdo by si nemusel pálit prsty ani sypat popel na hlavu. Pokud se dobře pamatuji, UB v té době jednala se skupinou Raiffeisen a BNP Paribas. Jestliže k převzetí nakonec nedošlo, tak příčinou asi nebyly ekonomické záležitosti, neboť pro velkou zahraniční banku je oněch necelých sto miliónů dolarů potřebných k ozdravění UB nepodstatnou maličkostí. Spíš potenciální investoři zjistili, že objem práce spojený s odstraněním pokročilé vnitřní hniloby banky a nápravou morálních vlastností jejího managementu (spíš kompletní výměna) činí převzetí UB neatraktivním.
Já jsem se ovšem záměrně vyhnul otázce, co měla učinit ČNB nebo co měl učinit stát. Spíš jsem chtěl poukázat na to, co měl učinit každý jednotlivec. Nakonec to nejsou peníze ČNB nebo státu, ale peníze těch, kdo si je do UB uložili. Takže ve své podstatě to nakonec není ani problém ČNB nebo státu, ale problém klientů UB. Lze oprávněně poukazovat na to, že stát nebo dohled ČNB pochybil, ale každý by měl spíš začít sám u sebe.
0/0
16.3.2003 17:10

je to gut

Re: pritichůdná jednání ČNB
Souhlasím s paní Janou, když vidím všechny ty exibionisty v televizi včetně sobotky,exkomanče tlustýho,apod,tak se mi nechce chrastit klíčí, ale vyblít se. Obyčejná státní loupež našich peněz. PS.Konečně jsme dostali výpis zůstatku na účtě v UB k 20,2,,ale kdo nám sdělí stav aktuální. Proč umožnilo clear.centr. další platby do banky kterou všichni předem odepsali?/ČNB,MF/Je to hnus a o podobném jsem se nedočetl nikde v civilizovaném světě. Vzhůru takto dál do Evropy . Ajča de vlaha.Renata Kajdžas.
0/0
16.3.2003 17:47

petr

podpora vkladatelů UB
No, to je asi ta podpora, kterou sliboval p. Špidla; jsem zvědav, jak bude tahle podpora vypadat při platbách daní z příjmů, které jsou za dveřmi. Počítám, že se bude tvářit, že jsme mu špatně rozuměli a zařídit se máme po svém :-( petr
0/0
16.3.2003 13:34

Richard Šimůnek

Na co máme Centrální banku?
Nechápu, proč v případech podobných Union bance vůbec Centrální banka jakkoliv zasahuje. Z desítek krachů bank v naší zemi mi není znám jediný případ, kdy by byl zásah Centrální banky ať už v podobě odebrání licence, nebo nasazení nucené správy, komukoliv užitečný (snad kromě samotného nuceného správce). Jestliže mají bankéři Union banky snahu se z těžké situace dostat, proč jim nedat šanci na jejich zodpovědnost? Neznám nic horšího pro klienty banky, než je odebrání licence.
0/0
16.3.2003 12:30

Martin

obyčejná krádež
zase promyšlená krádež na obyčejný lidi za kterou nenese opět nikdo odpovědnost.  Zamyslete se kolik lidí přivedete úplně na dno. Jsou to Vaši důvěřiví klienti a Vy je teď necháte totálně padnout?
0/0
16.3.2003 11:00

Reindeer-sob

Mafie-Vávra a spol.
0/0
16.3.2003 0:02

Reindeer-sob

Mafie-Invesmart
0/0
16.3.2003 0:01

Reindeer-sob

Mafie-UB
Vavra a kumpani z Invesmartu by potrebovali povesit za koule!!!
0/0
15.3.2003 23:59

roman

Re: Mafie-UB
co mohl asi vavra delat s baknou ,ktera uz byla totalne vykradena? proc vinit vavru? ten union bance zadny penize neukrad - to je jedna vec
druha vec je ze bych vetsi obnos do jiny nez zavedeny zahranicni banky nikdy nedal - mozna s vyjimkou komercni banky nebo zivnobanky, ale jak muze nekdo dat milion do banky, ktera nema zadnou reputaci, to nechapu 
0/0
16.3.2003 23:03

novak

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
15.3.2003 23:19

Janák

Ostrava je daleko, to v Praze nikoho nepálí
Je to jasné. Ostrava je dál než dvacet kilometrů východně od Kolína, tak to je pro pražáky dálný východ. Co je jim po tisících lidech a firmách, které poctivě pracovaly (a živily také je) a teď jenom díky přezíravosti a chamtivosti pana Sobotky, Tůmy a dalších přijdou prakticky o všechno (protože i deset procent z těžce našetřených pár tisíc do penze je skoro všechno!!!).
0/0
15.3.2003 21:15

lopata

Re: Ostrava je daleko, to v Praze nikoho nepálí
..Sobotka a Tuma..jsou rodili prazaci ?nebo jak bydlis v Praze tak uz "je to tvoje rodne mesto?" nevim proc presne to jsem pises..asi jen tvoje emoce...? a dalny vychod..?vcelku jsme na tom stejne..jako jedna republika,jedny dane,jeden spatnej system vsude... rozdil mezi krajema delal lidi co si myslej ze jejich kraj je lepsi nez ten druhej!!! ty taky??? ...no vcelku to nechapu...neco jako ..Slovaci..ti taky porad jak se diky nekomu jinymu maj spatne..pamatujeme..,,a jak si pomohli?..nic moc...akorat si ted muzou nadavat sami sobe... kolik treba Slovaku pracuje na Morave? dost...pred tim i ted... a kolik Moravaku pracovalo na Slovensku..a ted?
0/0
15.3.2003 21:30

lopata

normalka..nee?
..das penize do banky o ktery nic nevis..nikdo se z tebou nebavi...,banka si dela co chce..meni si uroky..a poplatky jak chce... ..jedina rozumna myslenka je presunout penize do zahranicnich bank..s dlouhou tradici...a modlit se...,protoze mikdy neni nic jiste..jako klausule se smlouvy s bankou..kde se pise.."ze banka neruci za penize v pripade nezname moci,resp.vyssimu zajmu"...takze mic neni nikdy jiste... ...pak se jeste modlit aby se v bance nenasel nakej chtrak ..co ji posle tezce ke dnu...to se stava i ve svete...,jinak nechapu proc je pojisteni vkladu?snizuje to zist banky...a snad uz lidem doslo..ze o penize muzou prijit...nebo ne? asi ne protoze kampelickarum to nedoslo,obetem podivnych obchodniku taky ne...to jste lidi opravdu tak naivni!!!!!
0/0
15.3.2003 21:09

Corleone

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
16.3.2003 8:31

Janota

Trestní oznámení
Když může ČSOB podat trestní oznámení na neznámého pachatele za šíření poplašné zprávy, třeba se najde někdo a podá trestní oznámení na podezření z korupce při likvidaci Union banky. Vždyť o její likvidaci je celkem velký zájem.
0/0
15.3.2003 20:59

bába s cukrovím

realita
Buďme realisté UB banka ty byla jen pro napakování managementu a na ně napojených lidí. A snaha o její udržení je jen v tom že nový ředitel banky se ještě dost nenapakoval a že chudáci Italové přišli do našeho bankovního sektoru tak pozdě, ono jejich několika měsíční předvedení jak banku vedli a jak se snažili ji zachránit by odpudilo o mnohem otrlejší klienty. Z dalších bank už asi nepadne žádná i když se ale podívám na podívné čachry vlastníků ČSOB z Belgie a ředitele Kavánka s jeho 2mil. měsíčním příjmem tak mě taky jíme hrůza.
0/0
15.3.2003 20:33

Karelius

Re: realita
Chlapče (nebo bábo?), je vidět, že vůbec nevíš, o čem diskutuješ. Dívej se raději na akční filmy a pohádky a nečti noviny...
0/0
15.3.2003 21:10

Čenda

Špinavé ruce vlády
přesně vystihují intriky v bankovním sektoru.
České banky byly oddluženy před prodejem asi 200 miliardami. ČSOB dostala za IPB 100 miliard. Nyní několik vyvolených čeká na tučnou provizi za likvidaci UB, popř. za prodej jejího majetku. Za Železnou Novu zaplatí 10 mld.
Pro české lidi jim je za těžko půjčit 1,6 mld. když vlastně celý problém způsobila vláda.
Není to nic jiného než spolek diletantů a politických turistů. Jen dík yjim je národ odsouzen ke skáze. Myslí si že vstupem do EU se jejich průšvihy a nevšední tupá hrabivost ututlá.
0/0
15.3.2003 18:32

ufo

Dobře jim tak,českej národ je nepoučitelnej,Unionka je v pořadí 19 banka,která krachla po revoluci,nepočítám kampeličky,jestliže ČNB má vyhlášenou úrokovou sazbu 1,4% a banka nabízí 1,8%,tak to smrdí.Ve snaze nalákat hamižného českého člověka se to úspěšně daří a banka zbytek tohoto úroku dotuje z vlastních zdrojů,tak jak dlouho to může asi vydržet u takhle malé banky?Dlouho ne!A takových je v Čechách ještě několik.Jelikož do pádu Kreditní banky se vyplácely naprosto všechny vklady i nepojištěné,tak to málému českému člověku vycházelo,ale peníze došly a není z čeho vyplácet.Kampeličkářům bych nedal vůbec nic,tam to bylo evidentní.A přijdou určitě další,provoz banky je velice drahý a tam kde mají vysoké úrokové sazby a skoro žádné poplatky.........,je to jednoduchá rovnice.
0/0
15.3.2003 18:27

jiří

Když se chce tak to jde...
Sobotka si dokazuje jak je zásadový a úžasný ministr. Plán UB na záchranu vypadal dost dobře.Prodraží se to především státu a pak spoustě jednotlivců a firem co tam mají víc peněz. Za vším jsou nějaké tlaky, jen vědět jaké a od koho, ve srovnání s ostatními bankami co byly prázdné a stály desítky astovky miliard je to sranda.Bude to stát víc když jí zavřou, jenže ne Sobotku ale daňové poplatníky.
0/0
15.3.2003 15:18

Tom

Re: Když se chce tak to jde...
Statu by se zejmena prodrazilo, kdyby zatahl za UB jeji dluhy a nechal vydelat jeji akcionare. V okamziku kdy by stat UB pujcil, a banka by mela zacit splacet tak by proste a jednoduse zkrachovala a nesplatila by nic. To je dobry plan, ale jenom pro akcionare UB, kteri by z ni ty penize vykradli. To byl ostatne zrejme jejich plan od sameho zacatku, stejne jako Nomura s IPB. CR je jiz znama po svete, ze se tu skvele krade na ukor statu, tak proc by to nezkusili i Italove.
0/0
15.3.2003 17:24

T.Pa

Vávro, Vávro
Vávro kterou banku si zas vybereš za oběť tvé záchrany. Nebo se najde nějaká Maryša?
0/0
15.3.2003 9:58

Jan Herna,ThDipl.

Union banka
    Když banka potřebuje pomoc státu,aby mohla vyplatit klienty,zpravidla je  tam něco špatného.Je pravdou,že žádná banka na světě nemůže v případě recese vyplatit v plné výši všechny své klienty.Vložené peníze v bance neleží,ale banka s nimi obchoduje.Z výdělků obchodování s uloženými penězi potom banka může poskytovat další služby.Zavření UB,ale pravděpodobně nastartovalo její pád.Samozřejmě tomu předcházelo zveřejnění její žádosti o pomoc státu.Obojí dohromady vede k tomu co zákon ukládá ČNB,tedy správnímu řízení.Při něm bude muset UB prokázat jak na tom je. Je chybou státu,že klienti bank nikdy nevědí nakolik je jejich banka solventní.Záleží na každé bance,zda své klienty seznámí se svou skutečnou finanční situací. Bylo by dobré,kdyby alespoň v hrubých rysech ČNB zveřejňovala (pokud jí to zákon umožňuje) bodové hodnocení bank,z kterého by se klienti mohli orientovat a vybrat si podle toho svojí banku.Takto existují klienti UB,kterým už zkrachovala druhá nebo třetí banka.Ona totiž UB převzala nejen bankovní prostory,ale i klienty zkrachovalých bank.Je fakt,že podnikatelé,kteří mají své účty v UB přijdou o své peníze.což může vést k zániku jejich firem a tím i k větší nezaměstnanosti,bez viny těchto podnikatelů.A to bude mít i následky pro stát.
0/0
15.3.2003 9:41

david

komu neni rady tomu neni pomoci
kazdy si muze zvolit banku jakou chce dokonce muze mit i penize doma pod polstarem tak potom nevim proc kdyz tady konci regionalni nevyznamna banka protoze nebyla dost dobra aby se na trhu udrzela si lide stezuji na stat a cnb. Nehodlam se svych dani platit dalsi chytraky kteri naleti na jakykoliv vyssi procento co se jim ukaze
0/0
15.3.2003 9:35

jirka

Union Banka a.s
Proč to neskusíte a nedate jime šanci: Všichni jste byli chytráci celou dobu jste vedeli o tom , že banka jev p... Ated ke konci jim nepomůžete jen kdyby to byla větší banka. Hlavně že budeme platit za Novu aŽelezného. Klient
0/0
15.3.2003 7:59

Obyvatel

Vazeny state a CNB
, Jde vsichni do pr**** ! To je ted vsude chytrolinu co vedelo to ci ono, akorat ze byli celou dobu zticha. Komu pak vadi UB, ze by v tom byly ty pozemky pod sportovni halou, o cemz se nedavno psalo ? Ve srovnani s temi desti miliardami za arbitraz by byla nejaka pomoc UB pakatel. Ale nekomu se spis hodi ze ta banka padne, ze ?
0/0
15.3.2003 3:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.