Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Concorde převezl poslední pasažéry

Letům s concordy je konec. Poslední komerční cesta jediného typu nadzvukového dopravního letounu na světě skončila v 17:05 SELČ na londýnském letišti Heathrow. Stroj přivezl z New Yorku prominentní pasažéry letecké společnosti British Airways, která jako poslední concordy provozovala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zj

TU 144 2x rychlost zvuku jen s forsáží
Chci reagovat na jeden příspěvek tady.
Nekdo zde psal něco o spotřebě Concordu oproti TU 144. Concorde mělo spotřebu dobrou,narozdíl od TU 144 nepotřebovalo na udržení Mach2 zapnuté přídavné spalování jako TU144. Četl jsem že lidi v TU144 museli dostávat na uši sluchátka aby neohluchli z toho řevu a musela být puštěná klimatizaci jinak by se lidi usmažili.
0/0
15.6.2005 21:32

cockney

mate pravdu...
kazdy z vas ma v necem pravdu.at uz se to tyka tucka nebo concorderu. musite ale uznat,ze na svou dobu to byla svela letadla... uz jen samotne soupereni zapadu s vychodem prineslo mnoho zajimavych technickych zajimavosti.myslim,ze to mohla byt zajimava a zdrava soutezivist...nevim,jestl se nekdo z vas proletel concorderem.pokud ano,musite mi dat za pravdu,ze to bylo jine nez letet normalnim Boeimgem. sam jsem sem to dvakrat zkusil na vlastni kuzi.opravdu bych vam to pral, abyste si to take vychutnali a videli rozdili...
0/0
26.10.2003 13:12

David

sovetsky concorde:)
Zajedte se nekdy podivat do nemeckeho Sinsheimu, kde mate moznost srovnat na vlastni oci TU-144 s Concordem. Jinak www.technik-museum.de .
 
0/0
24.10.2003 22:58

Jarda4

Rychle lety pres Atlantik nekonci!
http://www.boeing.com/news/feature/concept/photos.html
0/0
24.10.2003 22:48

baronfonlempl

Naklaďme si otázku takto.
Kolik států, či jejich seskupení, vyrobilo nadzvuková dopravní letadla? Concorde je jistě legenda tohoto segmentu letecké dopravy. Ovšem vývoj, výroba i provoz byl dotován - těch pár letů, které jako-by ekonomicky vyšly byly bludy. Legendou je především proto, že ten ekonomický truc trval tak dlouho. A proražená guma se hodila jako záminka tichého ukončení ekonomického nesmyslu.
0/0
24.10.2003 19:52

Michal Kříž, Praha

TU-144 vs Concorde? To snad ne....
Nemuzu se ubranit reakci na ten komunisticky ladeny prispevek oslavujici kvalitu TU-144. To snad ani nemuzete myslet vazne. Je vseobecne znamy, ze rusove se domakli informaci, ze frantici s anglanama stavi nadzvukovy dopravni letadlo. Domakli se to samozrejme i amici a Boeing taky zacal premyslet o podobnem stroji. Jestli ale nekdo opisoval, tak to byli urcite rusove. A i kdyz tucko vzletlo o neco malo drive, byl to zoufaly a narychlo spichnuty polotovar, ktery vznikl na prikaz nejakeho cinovnika jen proto, aby vznikl drive. Bylo na nem spousta vtipnych a chytre vymysleneych reseni (treba predni stabilizacni kridylka), ale bylo uplne nedokoncene v detailech a nedostatecne vyladene. Proste takova klasicka ruska humpolarna. Tucko uskutecnilo par komercnich letu, ale hned na zacatku spadly dva prototypy, jeden dokonce na leteckem dni v Parizi. Stesti bylo, ze na palube nebyl nikdo z vyvojoveho tymu concorde, i kdyz byla vetsina clenu pozvana na testovaci let. Ironie osudu. Kazdopadne i anglani s frantikama se potykali se spoustou potizi, bylo to nekonecne ladeni kazdeho detailu. Jisty ale je, ze se jim to podarilo sakra dobre a vznikl fenomenalni stroj, ktery dodnes nema obdoby a hned taky mit nebude. Bylo to prvni dopravni letadlo na svete s ovladanim drive-by wire a kompletni pocitacovou automatikou a dokazalo letat pres ocean dvojnasobnou rychlosti zvuku 30 let! Krome te nestastne nehody s prorazenou pneumatikou nemel zadny concorde ve vzduchu potize. Americani ve chvili, kdy znali parametry hotoveho concorde, zastavili vyvoj sveho letadla. Proste byl concorde prilis dobry i pro ne. Srovnavat tohle legendarni letadlo s TU144, ktere spise padalo nez letalo, je podle me dost mimo misu. Rusove dokazali stavet hodne dobra a spolehliva letadla jak vojenska, tak civilni. Na tomhle poli ale nemohli s Evropou souperit, bylo to na ne v te dobe prilis hi-tech.
0/0
24.10.2003 19:20

Milan

Re: Concorde? To snad ne....
Neni pravdou, ze americani to vzdali, kdyz zjistoli parametry Concordu. Pravda je takova, ze amerisky SST (Super Sonic Transport) byl hotovy v prototypu, kdyz americky kongres zastavil jeho pouziti s tim, ze by velice znecistoval obvzdusi. SST bylo letadlo zhruba 2X vetsim poctem cestujicich a hlavne 2X vetsi rychlosti. Kdyz k zastaveni doslo, okamzite japonska vladfa nabidla, ze SST koupi, at to stoji cokoliv a zacnou ho vyrabet. Fy. Boeimg vsak odmitla. Mezitim nastal poprask v Londyne a Parizi a tak byli nakonec radi, ze jim americane nechali letat jen do NY. a Washington DC. Jinak Concorde, az na male obcasne vyjimky(jako treba Las Vegas)  pres ameriku letat nesmel. Urcite to vsak bylo krasne letadlo, jen skoda, ze za celou tu dobu triceti let, nikdo neprisel s necim, co by prave neznecistovalo opbvzdusi. Asi to nebude jednoduche, takze budeme musit pockat.
0/0
24.10.2003 20:45

username

škoda
imho by se v dnešní době dal udělat nadzvukový letoun s podstatně menší spotřebou paliva, větší bezpečností a komfortem, přeci jen za 30 let se změnilo hodně. A jistě je zde stále velký počet lidí, ktří se budou do místa určení dostat dvaapůlkrát rychleji než běžným letadlem. Jediné, co se asi nevyřeší je ekologie (concord kvůli letové výšce podstatně narušuje ozónovou vrstvu), ale kvůli tomu jej určitě nerušili. Takže já si myslím, že se určitě dočkáme nového nadzvukového stroje a tipuji uvedení do běžného provozu nejpozději rok 2013.
0/0
24.10.2003 18:15

vasekcer@quick.cz

Re:
Chyba Concordu byla ta, že neměl dvouproudové motory. S těmi by byla spotřeba výrazně nižší. Kupodivu Tu-144 je měla, ovšem spotřebu nevím.
0/0
24.10.2003 20:42

sam hawkins

juchu
a ja si ho vyfotim nad Windsorem :)
0/0
24.10.2003 14:19

sam hawkins

Re:
nevyfotil :( pristaval z druhy strany a pres Windsor neletel. sakra.
0/0
24.10.2003 17:15

rákos

Konečně
Sověti pochopili, že nadzvukové stroje nemají v osobní přepravě ekonomické opodstatnění již v 70 letech, když stáhli skvělé nadzvukové stroje TU-144. A to byly  tůčka  bezpochyby po všech stránkách lepší než concordy splácané ze závisti sovětům. No konečně to došlo i anglánům a frantikům. Pozdě ale přece.
0/0
24.10.2003 14:14

GOD

Re:
Magore, vrať se do léčebny kam patříš, už tě asi hledají...
0/0
24.10.2003 14:19

sam hawkins

Re:
vtipalku - tucko bylo okopirovane od concordu. jasne ze to bylo v socialistickych zemich nerentabilni - kdo by si to asi moh dovolit zaplatit, krome par papalasu? pravda je, ze po vetsinu doby byly i concordy nerentabilni (ve francii porad, ale v anglii po urcitou dobu po privatizaci BA byly ziskovy). a pravda taky je, ze vetsinu nakladu na vyvoj zaplatili britsky a franzouzsky danovi poplatnici, zatimco litali v nem pak jen svetovi zbohatlici. takze je to vlastne dobre, ze ta blbost konci. ale letadlo je to krasny ...
0/0
24.10.2003 14:25

Peka

Re:
rychlejší reakce na blba Rákose, máš můj naprostej souhlas. Musí končit, ale je to klasa
0/0
24.10.2003 14:34

Bikeman

Re: To tezko
Pletes se, TU letelo cca o 4 mesice drive nez prvni C, a je ho vyvoj zacal o nekolik let drive. Over si fakta, nez zacnes placat  nesmysly
0/0
24.10.2003 15:20

thr

Re:
No, ono to udajne bylo tak, ze Rusove ziskali udaje o vyvoji Concorde prumyslovou spionazi a v duchu hesla "dohnat a predehnat" vytvorili ve spechu vlastni typ. Jenze ono je to vlastne jedno - podstatne je, ze TU144 vlastne nikdy nedokazali plne odladit. Tudiz ho tezko mohli vyradit z provozu pro nerentabilitu, kdyz vlastne do plneho provozu nikdy nepresel.
0/0
24.10.2003 15:50

Kevlar

Re:
Pokud se nepletu tak rusáci tenhle stroj nedotáhli, nikdy neskončil zkušební provoz pro ruzný tech.potíže. Nejzásadnější byla ta se spotřebou paliva - ten stroj v podstatě unes jenom sám sebe...prostě mezní technický možnosti, Concorde měl lepší motory.
0/0
24.10.2003 14:44

orol

Re:
tu144 lietal medzi moskvoou a alma atou asi tak 2 roky v ramci normalnej dopravy, potom z toho urobili cargo a potom to odstavily uplne => nehorazna spotreba .. inak TU144 by som nepovedal ze bol nedotiahnuty .. je to vlastne civilna veriza tu160 t.j. nadzvukoveho bombardera ktory je paremetricky lepsie na tom ako B1 co je nadzvukovy bombarder US .. tot vsjo
0/0
24.10.2003 23:07

mess

Re:
Tu-160 a Tu-144 maji spolecny snad jen to Tu. Tu-160 je letadlo s klasickym usporadanim kridel a promennou geometrii, Tu-144 je delta... napul kachna... nechapu, kde tam tu podobnost vidis :) A porovnani B-1 a Tu160? Pan bude odbornik, chtel bych videt tvy prameny, ze kterych jsi cerpal.
0/0
17.11.2003 15:19

Peka

Re:
Bylo to sice trochu opačně - "sqělé" stroje TU jako kopie Concordu, ale hlavně si nedovedu představit, i kdyby rusům fungovaly, kdo by s tím v Sojuzu létal
0/0
24.10.2003 14:26

Milkman_Dan

Re:
Tuucka bezpochyby nebyla lepsi nez Concordy a jejich vyvoj byl na ruske pomery prilis uspechany a nedotazeny. Pro vsechny zajemce o info doporucuji tuto stranku
0/0
24.10.2003 16:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.