ČD kontra autobus
Jak to tady tak čtu, tak všichni jsou geniální asi tak jako Říman neblahé paměti. Srovnávat dráhy a autobusy z hlediska jejich financování dost kulhá, protože:
-dráhy se na rozdíl od autodopravců musí samy starat o dopravní cestu, tedy tratě,jejich údržbu a opravy. Autobusáci dají maximálně prachy za dálniční známku a tím to pro ně končí. Zbytek udělá stát.
-podle novin dráhy dostanou jen polovinu z ceny za služby, které si OBJEDNAL STÁT. Autobusáci dostávají celou částku naprosto automaticky.
-na pořizování nových lokomotiv a vozů dráhy dostávají pouze půjčku. Autodopravce při koupi nového autobusu dostane od státu uhrazenou až polovinu z jeho ceny, je-li ekologický, pak až 75% z ceny.
-při koupi nafty je dráhám paradoxně započítávána v její ceně i tzv. silniční daň. Musí tedy povinně dotovat svou konkurenci.
Na dráze panuje dost velký binec na to, aby vyhrožování stávkou bylo nechutné. Přesto tvrdím, že kdyby dráhy měly stejné podmínky jako autodopravci, pak by se jejich ztrátovost rozhodně nepohybovala v tak vysokých částkách.