Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát devíti miliardami zachrání Aero

Vláda bude až devíti miliardami korun ze státního rozpočtu zachraňovat největší českou zbrojovku Aero Vodochody. Zároveň vybídla k odchodu z podniku americký Boeing, který před pěti lety získal třetinu akcií a manažerskou kontrolu v největším tuzemském výrobci letadel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kendy

Proč to proboha nenechají padnout?
Je nad slunce jasné, že tento podnik je neschopný něco vyrobit a prodat, tak proč proboha ho ještě krmit? Utrhnout hlavu a naplivat do krku. :-)
Naše vláda se chová, jako by ty peníze, co tam cpe byli její, co je moc to je moc.
Vyzývám všechny kdož půjdete k volbám, nevolte ČSSD a zbylé dva poskoky!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nebo se z toho skutečně jednou pěkně zas...
0/0
17.2.2004 14:31

CuoreSportivo

Ach jo
Jen budďte v klidu vážení daňový poplatníci. Jeden z nejlepších ekonomů v Česku, ten který mimo jiné přivedl Aero do současných problémů - IVAN PILIP, nás bude hájit v Evropské bance . Teda upřímně nevím koho bude hájit. Tak jak se dosud projevoval bude hájit především svou soukromou kapsu. Takže vzhůru do pr***e. P.S. Já bych taky nepohrdnul nějakou tou státní pomocí.
0/0
16.2.2004 11:37

Tom

Re:
Ivan Pilip bude v Evropské bance - dostane-li se tam - hájit hlavně zájmy Evropské banky a zřejmě i svoje, ale ne nás. Naše zájmy má hájit vláda a prezident. Aero přivedl do problémů především jeho neschopný management a je jedno, jestli americký nebo český. Pilip stejně jako celá tehdejší vláda tomu možná pomohl blbě konstruovanou smlouvou, ale letadla určitě ani nevyráběl, ani neprodával.
0/0
16.2.2004 16:48

CuoreSportivo

Re:
Aha, takže on udělá blbě smlouvu, ale jako že nic jo. No ty seš teda dobrej. Že firmu přivedl na buben management je nad slunce jasné. Ale musel mu k tomu dát někdo podmínky. A za ty je plně zodpovědný Pilip (samozřejmě se všemi kámoši z tehdejší vlády). Proč se u nás všichni stále bojí vyžadvovat konkrétní odpovědnost po konkrétních lidech. To umíme, ale tak maximálně po řadové účetní, která maká za 12 tis. brutto měsíčně. Ale když jde o politika - to ne, to už jsme celí podělaní, že.
0/0
17.2.2004 9:39

Tom

Re:
Vy jste úplně mimo a žonglujete tady s tvrzeními a argumenty, jak se Vám zrovna hodí. Já jsem reagoval na argumenty "Pilip má hájit naše zájmy v Evropské bance" a "Pilip přivedl Aero do problémů". A vůbec nic nemám proti tomu, aby se Pilip s Kühnlem a dalšími dostali do pořádného lisu, aby museli vysvětlit, proč ta smlouva byla podepsána takto a ne jinak. Jenom se bráním idiotskému zjednodušování, že za problémy Aera může blbá smlouva. To je přece kravina. Blbá smlouva může za to, že dluhy Aera se budou platit z našich daní. Ale že je Aero v dluzích, za to nemůže blbá smlouva, ale management, který buď Aero nedokázal řídit, nebo je na hunt vedl úmyslně. To je přesně o odpovědnosti, o které píšete. Aero nedokázalo prodat svoje výrobky, to je všechno. To není chyba blbé smlouvy, to je chyba blbého řízení. Aero mělo naopak ty nejlepší podmínky, jaké vůbec mohlo mít: za jeho dluhy ručil někdo jiný a stát mu nekecal do řízení firmy. Pilip může být hnán svinským krokem za to, že daňoví poplatníci budou sanovat dluhy Aera, ale ne za to, že ta firma už po několikáté umřela. Jenomže Vám nejde o Aero, Vy potřebujete argumenty proti Pilipovi.
0/0
17.2.2004 12:55

Johny

Re:
A ja  navrhuju podat na Vas trestni oznameni ....
0/0
15.2.2004 23:32

antal

Prostředí
Žijeme v prostředí, které bylo a je nastaveno bez zodpovědnosti, racionálního přístupu k práci a základního myšlení. Vláda pomůže "pokladu" republiky, jak pomáhá/pomůže střední podnikatelské vrstvě? Ano, pomáhá, ale odsáváním finančních prostředků. V této kauze se licituje o finační injekci Aeru, ale bude řešena odpovědnost s patřičným postihem za diletantskou smlouvu? Jsem přesvědčen, že nás (poplatníky) to bude stát ještě víc.
0/0
15.2.2004 12:36

CuoreSportivo

Re:
Už to pomohla. Jsi-li živnostník, budeš platit daň i z toho co nevyděláš. Jsi-li právnická osoba, snížili ti daň z příjmů, ale setsakra upravili daňový základ, takže budeš solit více než předtím. No a ostatním občanům pomáhá tím, že lhala a lže o blahobytu v EU a všechno zdržuje. O korunu vláda o 5 Kč podnikatelé.  To je bordel co
0/0
16.2.2004 11:40

ekonom

Jakepak vláda zachráni.
Jaképak vláda zachráni.Pokud dobře víme,tak vláda opět vyhodí 9 miliard ne pro záchranu podniku,ale na splacení odchodu Boeingu po velice zdařilé uzavřené smlouvě, kterou vyplacovali "odborníci" a hlavně právnici pod vedením blba Sobotky, kterých je jak nasráno v teamu špidlifuka!Na záchranu Aera již penízky nebudou,protože je špidlovláda probendila zaplacením špatné smlouvy,vážení.
0/0
15.2.2004 10:46

Tom

Re: Ehm??
Jsem myslel, že těch 9 tisíců miliónů je na zaplacení dluhů, za které stát ručí a Aero je nezaplatí, protože nemá čím. Ne na odchodné pro Boeing. Dále jsem si myslel, že smlouva byla podepsána ještě před nástupem Špidlovy vlády. Předtím byl u vlády Zeman, ten se o moc s Kühnlem nedělil, takže v případě prodeje Aera šlo pravděpodobně o jinou zcela jinou vládu, že jo? Špidlovláda má průšvihů jak na export, ale tenhle způsobil někdo jiný...
0/0
16.2.2004 16:37

Thyronx

Proc ne?
Kaslat na pracujici lid a zvednout jim DPH na 25%. Penize,penize,penize na zachranu molochu jako je Aero ci Vitkovicke zelezarny a dalsi...Banky a podvedene zakazniky kampelicek....firmy co maji danove prazdniny 10 let ..... Da nekdo z tehle kriminalni vlady ktera okrada Vas vsechny na danich .....nejakou danovou ulevu pracujicim???? Ani nahodou. Tahle vlada je protilidova a opozicni politicke strany jsou ted v roli CSL a CSS za doby totalu a vlady KSC. Jsou pekne zticha a jen se usmivaji neuspechum a hadanicim v CSSD. Neni to trochu malo? ODS sama o sobe nema zadny volebni program a absolutne neni pripravena vladnout.Uz vubec ne vladnout sama samotinka. ODS ma ovsem take daleko k pravici a tedy k razantnim zmenam. Je to vsecko levicove.
0/0
15.2.2004 1:51

Thyronx

Aero
Z brány největší tuzemské zbrojovky Aero Vodochody vychází dav lidí. Je druhý listopadový pátek těsně po patnácté hodině a před několika dny se dvě tisícovky zaměstnanců dozvěděly, že zhruba každý desátý bude do konce roku propuštěn. „Děláme nanejvýš tak dva dny v týdnu. Jinak jen tak sedíme a čekáme na práci,“ říká vyšší nakrátko ostříhaný mladík, který v továrně pracuje jako dělník. Je jedním z mála, kteří jsou ochotni se o situaci ve fabrice bavit. „Kdo myslíte, že si teď bude pouštět pusu na špacír – vždyť se bude propouštět,“ utrousí čtyřicátník nasedající do auta na podnikovém parkovišti. „Snad to vláda nenechá padnout,“ říká s obavami jeho kolega startující kousek dál červenou škodovku. „Cože?“ ptá se do hluku běžícího motoru. „Kdo za tu špatnou situaci může? Já nevím, já jsem jen obyčejný dělník.“ Ještě nedávno bylo před branami Aera o poznání radostněji. Vedení přijímalo nové lidi. Koncem roku 2000 zaměstnávala fabrika 2067 lidí, zatímco loni o plných deset procent více. Počet řídících pracovníků za tu dobu poskočil ze 78 na 85. A zvedaly se i platy. Zatímco v roce 2000 si manažer přišel průměrně na padesát tisíc měsíčně, loni o třetinu více – 64 tisíc. U běžných zaměstnanců stoupl plat ze sedmnácti na dvacet tisíc. Firemní statistika však nabízí i jiná čísla. Například to, že za stejné období, kdy se přidávalo na platech, klesla produktivita práce o třetinu. Aero s několikaletým zpožděním a pod těžkou kritikou za nekvalitní práci dodělává vládní zakázku – a jiná v dohledu není. „Nedá se nic dělat, s platy musíme být na průměru okolí, jinak nám lidi nezůstanou,“ vysvětluje rozpor mezi výkonem a odměnou viceprezident Aera Viktor Kučera. Není divu, že po letech takové strategie a vládního rozmazlování je tento podnik zhruba deset miliard v mínusu. Nicméně jeho šéfy to pálit nemusí: všechny ty obrovské peníze v případě problému zaplatí stát. Hýčkaná firma, kvůli jejímuž provozu vláda dokonce vymýšlí zbytečné „potřeby“ zdejší armády, není schopná toho, kvůli
0/0
15.2.2004 1:45

Thyronx

Klenot k nezaplaceni
Klenot k nezaplacení Bez ohledu na šokující informace o neschopnosti a ztrátách firmy se zdá, že pětaosmdesáté výročí svého vzniku Aero příští rok přece jen stihne oslavit. Po celém světě dosud létají tisíce jeho letadel, prodaných ve zlatých časech „vzájemné hospodářské pomoci“ států komunistického impéria. Od poloviny šedesátých let vyjelo z dílen Aera například přes 3600 cvičných proudových letounů L-29 Delfín a po nich téměř 2900 nástupců L-39 Albatros. Podle kritérií tehdejších komunistických ekonomů byla firma vysoce zisková a tvořila osmdesát procent zbrojního exportu republiky. Po rozpadu východního bloku však přišly známé problémy – neschopnost obstát v západní konkurenci a insolventnost východních odběratelů – a dostaly Aero do existenčních problémů. Od té doby podnik přežívá jen díky podpoře státu a nutno dodat, že politici na Aeru nijak nešetří. V prvních pěti letech po revoluci šla továrna pod vodu jen zvolna. Politici ji jako strategický podnik vyřadili z kuponové privatizace a krmili ji úvěry ze státních bank. V polovině 90. let bylo ale jasné, že Aero samo nepřežije. Ze stovek letadel ročně klesla výroba prakticky na nulu a továrně se rýsovala jen perspektiva zakázky dvaasedmdesáti letadel pro českou armádu za 43 miliard na příštích pět let. Klausova vláda začala hledat investora a skutečně našla – třetinový podíl ve strategickém klenotu prodala americkému výrobci letounů Boeing. Politici nešetřili optimismem a dobový tisk s posvátnou úctou informoval čtenáře, že obrat této gigantické firmy je srovnatelný s ročním rozpočtem našeho státu. „Boeing byl víc než jen partner – byl to vzkaz investorům, takové razítko důvěryhodnosti. Měl ukázat, že když sem jde prestižní americká firma vyrábět zbraně, tak proč by nemohly i další,“ vysvětluje ministr obrany Tošovského vlády Michal Lobkowicz, za něhož se v březnu 1998 podepsala smlouva. Přes velká slova ovšem vláda prodala Američanům jen třetinu Aera: více totiž dodnes platné české zákony prodat zahraničn
0/0
15.2.2004 1:41

dadak

ekonomická diskriminace
když šlo o OSVC a o malé firmy,ty byly pro vlůádu podvodníky tak že místo pomoc se jím dostalo zvyšení břemena jak administrativníhio tak finančního.Ale firmu,která by podle všecho měla jít ke konkursu bude za peněz daňových poplatníku sanována a jak jinak než je u ČSSD zvykem bez zaruky uspešné sanace
0/0
14.2.2004 20:15

Venca

PS Aero
Bylo by vhodné aby ČSSD vypustila ze svého názvu slovo sociální a přejmenovala se,protože zdefraudovala naději svých voličů.
0/0
14.2.2004 20:04

Venca

Aero a na co?
Jen to jen další případ švejkovského hospodaření příručích co za nic neručí.Z článku jasně vyplívá že za tento debakl může socanskolidovecká vláda.Jeden co smlouvu podepíše a druhý co by chtěl z cizího platit něčí dluhy.Pokud se socanskolidovecká vláda domnívá že by se zbrojovka zachovat měla nechť zaplatí socani z lidovcama oněch deset miliard ze svých stranických kont nikoliv ze státního rozpočtu.Za sociálně únosné bych viděl vyčlenění nějakých peněz ze státního rozpočtu a jejich rozdělení mezi české zaměstnance této zbrojovky na překlenutí období než si najdou jinou práci či jim jinou práci zajistit a zbrojovku zrušit,neboli státní podíl ve firmě prodat v dražbě.Nevidím naprosto žádný důvod proč by Česká republika měla mít zbrojovku na letadla která jsou neprodejná,vyrábějí se na sklad a dotují se z kapes daňových poplatníků.
0/0
14.2.2004 19:50

ekonom

Škoda Grégra
Veliká škoda,že již neutrácí peníze pro "rozvoj" podniků po socialisticky bývalý ministr Grégr, to byl pánové expert, tedˇ mají socani  jen břídily utrácející jen po desítkách miliard.
0/0
14.2.2004 8:26

ekonom

Re:
Pak si přečti jak roste domácí ekonomika, co podnik ve vlastníctví státu to krach nerbo dluhy.O růstu HDP víme své a tento rok ukáže kdo vlastně HDP držel nad vodou.
0/0
14.2.2004 8:29

zlý fořt Emil

Jo jo ...
Kurňa, já nevěřím vlastním očím ... Motol utře hubu ... ale fabrika vyfasuje hned 9x tolik ... situace se Zetorem se opakuje ... tyhle fabriky snad neřídí manažeři, ale mažoretky ...
0/0
13.2.2004 22:09

antal

Re: Neurážet
Dovolím si na tomto místě podotknout, aby se mažoretky neurážely. Zamysleje se nad všemi "prosperujícími" firmami v řízení rádoby "manažerů", řekl by Pitkin : "A, vo tom to je"
0/0
14.2.2004 11:55

JirkaZ

řešení
Možná by měl někdo panu Sobotkovi a dalším prozradit, že existuje něco jako konkurs, kterým by se situace standardně vyřešila. Boeing odejde, stát sice bude muset proplatit své záruky (což musí tak jako tak), ale firma bude čistá a následně prodána solidnějšímu vlastníkovi. A je to definitivní řešení. Nikde není napsáno, že stát musí vlastnit zbrojovku.
0/0
13.2.2004 19:52

antal

Re: Tak jednoduché
Plně souhlasím. Mělo by se činitelům také připomenout o existenci leteckého průmyslu na Moravě. Tam vláda podepsala, ale pak už nepomohla. Proč ty rozdíly? Zřejmě používá zednický skladácí metr.
0/0
13.2.2004 21:55

Charouz

S.O.S.
Já chci také ještě zachránit pár miliardami, vše co jsem ukradl jsem už utratil....mám už zas jen holé ruce.
0/0
13.2.2004 14:40

Tom

miliardy sem, miliardy tam
V předchozím článku 10. miliard chybí, tady se najednou 9. objeví. Chtěl bych být také kouzelníkem jako rádobyekonom SOBOTKA. Na debility jsou prachy vždy, na potřebné věci nikdy. Ještě dva roky s lháři a zloději z ČSSD a ČR skončí bakrotem, Unie neunie!!!!!!!
0/0
13.2.2004 14:39

hockeysta

název
Boeing? to se jmenuje jinak než letadla?
0/0
13.2.2004 11:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.