Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Josef Sodomka: muž, který oblékal auta

Aero 50, Tatra 57, Škoda Superb nebo Walter Regent. Všechny tyto vozy mají jedno společné. Na rozličných verzích jejich karoserií byl podpis Josefa Sodomky. Jeden z nejvzpomínanějších českých karosářů se narodil před sto lety ve Vysokém Mýtě, kde jeho otec založil a provozoval dílnu na výrobu kočárů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Honza

Škoda, že ...
že u článku není ani jedna fotka, krom toho tatraplánu, kterého prý Sodomka nedělal.
To by byl takový problém sehnat (v muzeu) a pro představu přihodit pár fotek originálů a S. tuningů? Dneska jsem se koukal na nějaký nový kabrio a tam bylo fotek 37, pomalu jedna jak druhá.
0/0
5.8.2004 17:19

sam

tatra
Sodomka nědělal pouze karoserie čekých aut, to tady nebyl vůbec řečeno a krom toho, pokrokové řešení aut u nás prosazovala do výroby pouze tatra-1 seriově vyráběný aerodinamický vůz Tatra 77 se samonosnou kar. atd.Tatra testovala i Tatraplan s diesel motorem. Bohužel dle SSSR rozkazu měl pokrok prodit pouze od nich. Je to smůla. Mohla se u nas vyrabět auta typu MB a BMW.
0/0
26.6.2004 21:02

Roman

Muzeum
Bohužel na  muzeum letos spadla střecha.
0/0
15.6.2004 6:10

Martin

Re: Muzeum
Na muzeum žádná střecha nespadla.Kopřivnické muzeum otevřené v.r.1997 normálně funguje . Střecha se zřítila na depozitář,který  dříve sloužil jako budova muzea.Na takové dezinformaci se podepsala bulvární média a především TV NOVA,která  lživě informovala o co vše muzeum přišlo.
0/0
20.6.2004 13:28

Martin

Tatraplan
Moc pěkný článek o geniálním karosářovi ovšem s chybou.Tatru 600 Tatraplan tak jak je na foto. neoblékl  Sodomka -ten se podepsal pod Tatraplan kabriolet darovaný později J.V. Stalinovi. Takže v sériovém Tatraplanu Sodomka prsty nemá.
0/0
9.6.2004 15:05

Kik

Diky za pripominku
Prispevku jako byl tento by melo byt vice. Dneska je to uz vetsinou uniformita, jedna firma kopiruje druhou a chyby originalita. Takovy clovek jako on dneska chybi.
0/0
7.6.2004 9:50

Miki

Karoserie
Udělal spoustu prace, to je pravda, jen je škoda, že už neobléká auta dnes.
Řekla bych takový český předchudce PininFariny, ten dává vzhled autům, která najdete napr na:
0/0
5.6.2004 0:02

dzondo

Sodomka
bol v dnešnej reči "pán dizajnér". Trúfam si povedať, že dokázal robiť veci na "svetovej" úrovni.  Večná škoda kam sa automobilový priemysel v čs neskôr dostal.
0/0
4.6.2004 22:37

Elev

Re: nebrec
dneska v tom socialismu i tak nikomu nedovoli byt vynikajici :-((
0/0
4.6.2004 23:49

dan

diky idnes
ze pripomnela skveleho pana Sodomku!
0/0
4.6.2004 22:11

pinkshadow

Re: vim
ze stari panove byli dobri. Ale tak dobri? To jsem nevedel :-))
0/0
4.6.2004 23:51

Jarda

Tatraplan ve Vegas
Nádherný bílý Tatraplán jsem viděl v soukromém muzeu automobilů v Las Vegas. Vedle všech slavných "amerik" byl důstojným kouskem a jedním z mála neamerických automobilů.
0/0
4.6.2004 20:17

Worstik

Pan Mistr
Co dodat...
snad se ty časy zase vrátí
0/0
4.6.2004 18:59

petrark

Minulost
Treba jednou nekdo prijde, ale asi to bude tezke znovu rozjet bez kapitalu. Chlouby designu skoncily nejen u nas, ale i v jinych zemich. Presto jsem byl ve Svycarsku velmi potesen, kdyz mi pan domoci s velkou cti prinesl znak Tatra, ktery mel v kuchynske lince z dedeckova Tatraplanu. Nebudme az zas tak skepticti, kdyby se alespon jeden tento poklad podarilo obnovit, tak se mozna neco podari. Reklamni letacky technickeho muzea v Luzernu maji na prvni strance prave ten nejhezci exponat - Tatrovku.  -  Soucasna produkce Skodovky  je pod vlivem nemeckeho designu ( malej tank, taky tank :), stejne tak jako treba britsky Jaguar, ktery uz je stejne macatej jako BMW :). Presto je komicke sledovat, jak napr. Taxiky v Praze jsou prevazne zapadni provenience, zatimco treba ve Vidni, nebo ve St.Gallen jsou nove vozy taxi sluzby skodovky. ( W - Octavky, SG- Superby )
0/0
4.6.2004 18:38

ccerv

Re:
Muzu potvrdit, ted jsem v Anglii a taxika Oktavku vidim denne.
0/0
4.6.2004 18:57

kuwajt

Re:
Taky potvrzuji - v Lisabonu "prezbrojuji" z mercedesu na oktavky :)
0/0
4.6.2004 21:09

atriak

Re:
V Barcelone taky jezdi spousta taxiku-skodovek, ta zluto-cerna barva jim sekne...
0/0
4.6.2004 22:10

OldFaker

Asi opravdu nejsme národ s budoucností....
....Do diskusí o tom co dělá kdejaký idiot na Nově se nahrne nepočítaně příspěvků, do diskuse o jednom z mála tvůrčích a vpravdě evropských výrobců se nežene nikdo.... Mé první setkání se Sodomkou byla Tatra 75 " kabriolet s rychloběhem a volnoběžkou", opravdu krásný kousek !Pro mladého technika bylo velice poučné poznávat konstrukci geniálního Ledwinky v kombinaci s poctivou řemeslnou prací karosářů páně Sodomkových - výsledek byl ladný, poctivý kousek strojírenské práce a estetické hodnoty.... Mít více Sodomků, nepotřebovali bychom běsnit z blbečků na zábavních kanálech...
0/0
4.6.2004 17:57

PETR

Re: Sodomka
Ano, pro průměrného čecha byl Sodomka - český Pininfarina až moc dobrý a proto musel skončit ve Velorexu.  Ale to se zlepší s "Rezavý m" v Evropském parlamentu. Opět se budou ctít skutečné hodnoty...
0/0
4.6.2004 18:18

ivomasek

Re:
Sodomka a Uhlíř, dělali výborný design. Škoda, že přišli komunisti a všechno tohle zrušili. Takových Sodomků bychom dnes opravdu potřebovali hodně.
0/0
4.6.2004 18:25

Petr B. 608/567537

Re:
No a co kdyz tady treba nejaci Sodomkove mezi nami chodi, klepou s brasnou plnou napadu na dvere a on jim nikdo neotevre. Bo  jim je spis jeste pribouchne.   Mam v pacu postavit brilantni prototyp, konstrukcni vypocty temer dokonceny, ale i kdyz ted momentalne makam na databazich ve Svycarske bance a na plat si nestezuji porad mi jeste  0,5 mil potrebneho kapitalu  chybi bo jsem zacinal z nuly. Fakt si to tady bezva uzivam, presypavani penez z  uctu na ucet je prce pro konstruktera jako ulita :))) Holt tenhle narod je po obdobi fasismu, komunismu a klausismu tak oslabeny a  jeste navic plytva prima pechotou tam, kde by mel spis nasadit dela. Jestli to zrovna cte nejaky potencionalni investor, tak jsem s nim ochoten jit napul a napad je to fakt svetovej, myslim ze by neprodelal. Prevratnost pro soucasnost cca tak na urovni tehdejisho Ledwinky - a jeho vzduchem chlazeneho brouka - nejvyrabenejsiho auta na svete. Budto se mi podari ten zbyly pulmilion nasetrit a postavit prototyp bo mi z tech uctu v bance uz za chvili hrabne. :(((
0/0
14.6.2004 13:53

fleret

Re:
naprosto s tebou souhlasim...Sodomkova karosarska firma patrila k evropske designerske elite.Jejich kridlate tatrovky,ale i o poznani mene vyvedene tatraplany jsou dodnes excelentni ukazkou co jsme umeli pri tom  slo o plnohodnotny cs vyrobek.Nejsem sice pametnik,ale tusim,ze Ing. Ledwinka byl sveho casu spolupracovnikem Dr.Poscheho.Jejich prevratne a specificke konstrukce jsou dnes par excelence dotazeny na vozech Porche.Elegantni,vyvazeny a velmi funkcni proudnicovy tvar tater je stejne dokonaly a predbehl dobu radove o desitky let,stejne jako sveho casu mister Bugatti a jeho superelegantni krivky.....co se tyka pozoruhodne pozornosti debateru venovane ruznym priblbym kolotocovym bavicum a silne podprumernym skvarum vysilanym ( s vyjimkou CT2 )snad vsemi TV stanicemi,souhlasim s tebou po druhe....z tohoto duvodu je take asi nejctenejsim periodikem "Blesk"...coz je blbost na entou.......
0/0
4.6.2004 18:31

Dozen

Re:
Co nadelate ...... chleb a hry. Tatraplan jsme doma meli, jeden z poslednich kusu jeste vyrobenych v Koprivnici, jako maly kluk jsem si s v nem hral. Bohuzel v roce 1986 ho deda zlikvidoval. Tezce lituji, kdybych byl odrostlejsi, nechal bych si ho a zrekonstruoval. Mel najeto okolo 800 000 kilometru ....
0/0
4.6.2004 18:58

Michal

Re:
Sodomka nenavrhoval ani seriove tatraplany, ani T87,T77,T97 (ty s ploutvi), ty si navrhli v Koprivnici sami!
Udelal ,,pouze'' kabriolet na podvozu tatraplanu.
Dozen: Mel bys cca 800 000 kc na renovaci?
0/0
10.6.2004 10:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.