Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poslanci otevřeli drahám cestu k úvěru na vagony

Českým drahám se otevřela cesta k úvěru na nákup vagonů a lokomotiv. Sněmovna totiž udělila vládě souhlas s poskytnutím státní garance na úvěr ve výši 1,45 miliardy korun. Úvěrem chtějí dráhy ještě letos financovat nákup osobní vagonů, příměstských jednotek a lokomotiv.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

SigSauer

DM 12
Kdyby nakoupili raději tohle, přineslo by to mnohem více užitku:
0/0
25.11.2004 9:56

Hustoles

Nic moc
26 vagónů pro IC/EC, to jsou 3 vlaky. Plus 3 příměstský jednotky... Hmmm, takže suma sumárum budou nový vozy pro 3 rychlíky Praha-Ostrava a pro osobní vlaky Praha-Beroun. To není zrovna zásadní změna k lepšímu, těch vlaků, co by potřebovaly nový vozy je podstatně víc...
0/0
24.11.2004 20:06

drevak_patlak

Re: Nic moc
Máte pravdu, ale musíte také počítat s oběhy. Potřeba vozidel se vypočítá jako 2*jízdní doba/interval. Po dokončení koridoru bude např. Praha-Ostrava za 3,5 hodiny, když k tomu připočítáme obrat v Praze hodinu a v Ostravě také, pak máme pro současný dvouhodinový interval 2*4,5/2= 5 souprav, tj. pokud se z nových vagónů poskládají 3 soupravy, pak 3 vlaky z 5ti budou jezdit s novými soupravami.
Jinak by ale ČD potřebovaly také zmodernizovat současné vagóny, jako to dělají ve velkém např. na Slovensku. Někde by stačilo jen vyměnit sedačky (nebo alespoň potáhnout hadrem) a udělat generální úklid. A hned by se člověk cítil jako v 21. století.
0/0
25.11.2004 9:54

klm

A je to tady - pravicová politika :)
Proti zákonu se však ODS nakonec nepostavila, a to i proto, že vynaložené peníze pomohou podle občanských demokratů zachránit před krachem některé dodavatele Českých drah.
0/0
24.11.2004 18:08

automobilista

Re: A je to tady - pravicová politika :)
cilem pravicove politiky ovsem nema byt (a nastesti ani neni) uplne zruseni statu, ale jeho optimalizace
0/0
24.11.2004 18:13

Melkor

Re: A je to tady - pravicová politika :)
Vynikající postřeh.
0/0
24.11.2004 20:10

Josito de las Cienagas

Nové vagóny - nový ředitel
     Když svého času začal neúnosně zmatkovat ministr obrany, byla pro něho připravena luxusní trafika. Přestože není oprávněn pilotovat ani papírového draka, šéfuje teď celým aerolinkám. Ten podnik už sice vedli větší odborníci, ovšem dobré pověsti státu neprospívá, když jeden z jeho silových resortů řídí kašpárek - jenž je naopak velice vhodným maskotem pro leteckou společnost.
    A já čirou náhodou vím o jednom pánovi, kterému by moc slušelo místo generálního ředitele dráhy, i když nesplnil podmínky psychologického testu pro funkci strojvedoucího. Vím, že je to, s ohledem na schopnosti dotyčného, taky fajnovej kiosek, ovšem většina národa by si oddechla - teda, s výjimkou zaměstnanců a zákazníků železnice...
0/0
24.11.2004 17:40

Marek

Ja jezdím vlakem
často a už dost dlouho. Ročně nastrkám do ČSSD 25tis. kačenek. Ťeď dráhy ještě podraží s výmluvou na naftu. Přitom ten hnoják, ve kterým musíme sedět, je starej nejmíň 30 let. Nemyslím, že nějaký šmejdi mají nové sponzory, ty už mají dávno a jen chtějí ještě víc.
0/0
24.11.2004 17:08

pjotrrr

No dobrý
akorát zase další dluhy který nebudou schopni splácet.Pořizuje tenhle stát taky něco za vlastní peníze?...nebo jen na dluh??!!!
0/0
24.11.2004 17:07

Lukáš

Re: No dobrý
Stát nemůže nicpořizovat za vlastní peňýze . Má jen to, co nám předtím sebral a je přesvědčenej, že jen on (vláda?) ví nejlíp, co s nimi a my jsme jen tupý stádo.
0/0
24.11.2004 17:11

Jarmil

Jen další socialistický tunel. Třetina peněz zmizí v kapsách
expertu z min. dopravy a českých drah. Ale ČSSD má alespoň nové sponzory.
0/0
24.11.2004 17:02

cukista

Vzhledem k tomu,
ze dnesni svet je zalozeny na automobilove doprave a do budoucna osobne nepocitam, ze by lidi zacali jezdit vlakem vubec nerozumim tomu, proc stat neustale podporuje drahou zeleznicni dopravu. Kdyby zrusil vsechny regionalni trate a cast usporenych penez dal napr. na dotace autobusove dopravy, vyslo by nas to vsechny mnohem levneji.
0/0
24.11.2004 16:18

Otto

Re: Vzhledem k tomu,
No teda ja nevim, ale u nas v rodine jezdime vlakem naprosto bezne. Urcite radove casteji nez autobusem. Myslim ze by se do nich melo naopak mnohem vice investovat a mene do silnicni dopravy.
0/0
24.11.2004 16:38

jirisal

Re: Vzhledem k tomu,
A už jsi zkusil jet někam autobusem o víkendu a ve svátek?Já bych spíš nahnal na vagóny tranzitní kamiónovou dopravu.
0/0
24.11.2004 17:08

Pazgrivec

Re: Vzhledem k tomu,
No nevím jestli je vlaková doprava dražší než automobilová. Ročně se na silnice dávají miliardy a pořád jsou v hrozném stavu. Nemám přesné podklady, ale určitě kdyby se sečetly náklady na automobilovu dopravu a vlakovou tak by vlaková vyšla řádově mnohem lépe. Fandím vlakům a hromádné dopravě celkově. A jsem si jist že budoucnost bude patřit právě jí a ne autům.
0/0
24.11.2004 17:27

Martin

Drahé jsou autobusy
Na drahách se musí zaplatit každý šroubek, zatímco autobusy jezdí bez silniční daně a hlavně neplatí za opotřebení cest, které není zanedbatelné. Kdyby autobusy musely platit všechno, byly by mnohem dražší než vlaky.
btw. Obce cpou do autobusů dost velké dotace a přesto nejsou zásadně levnější.
0/0
24.11.2004 17:27

automobilista

Re: Drahé jsou autobusy
Presne! Silnicni doprava ma ZASADNIM zpusobem deformovanou cenu, protoze nehradi naklady dopravni cesty - budovani a udrzbu silnicni site. O porovnavani cen muzeme zacit mluvit po zavedeni mytneho, ale bohuzel nejen pro nakladni, ale i pro osobni auta... A budovani moderni zeleznice, schopne nahradit castecne silnicni dopravu je nutnost. Neefektivni hospodareni CD je bohuzel jina vec...
0/0
24.11.2004 18:11

cukista

Re: Re: Drahé jsou autobusy
Nechci vířit nějaký flame mezi uživateli vlaků či silnic. Jenom chci říct, že platím dost velké daně z platu, pak ještě jako automobilista si kupuju dálniční známku a další daně platím v ceně benzínu. Tak jak je ta cena deformovaná?? Já ušetřím tím, že neplatím žádné další lidi právě na "správě dopravní cesty". Nevidím jediný důvod, proč bych měl dále dotovat dráhy, jejichž služby nevyužívám. A pohledem kolem sebe vidím, že nejsem sám. Nediskutuju o tom, co je správné a ekologické, ale jenom o tom, že většina lidí je tak líná (včetně mně), že raději použijí auto než vlak, jsou ochotní si tuhle zábavu zaplatit, ale nechtějí platit srandu, kterou nevyužívají...
0/0
24.11.2004 19:15

James

Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
A jako to se mají každého ptát čím jezdí a podle toho vybírat daně ???
0/0
24.11.2004 19:32

cukista

Re: Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Článek povídá o tom, že poslanci (dodávám - i z mých daní) otevřeli drahám cestu k úvěru (dodávám - dali bance garanci, že když budou dráhy v pr..., tak to stát i z mých daní zaplatí). A já se ptám: proč bych se měl podílet na hospodaření ČD, když jejich služeb nevyužívám.... Způsob férový je ten, automobilisté budou platit mýtné (jak bylo řečeno výše) a ty peníze budou sloužit ne na podporu cigánů, ale na opravy silnic   a    na druhé straně uživatel služeb ČD bude platit tržní jízdné, tj. třeba Praha - Ostrava za 1 000 Kč...
0/0
24.11.2004 19:41

rejpal

Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
1) Daně platej všichni a mluvit tak jako že "moje peníze" jdou tam a tam i když to nepoužívám je blbost.
2) Zkus si jet delší(>250 km) trasu vlakem a pak autobousem.Pak mluv.
3) Auto je fajn, ale musíš ho mít a musíš ho uživit, pak se ti při ježdění např párkrát do měsíce pěkně prodraží
0/0
24.11.2004 20:19

vlado99

Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Máte velmi zkreslené představy o ceně dopravní cesty. Směšnou částku, kterou Vy zaplatíte za dálniční známku za rok, zaplatí malý motoráček za jednu cestu z Liberce do Tanvaldu a zpět jako "ošupné kolejí". Tedy asi za dvě hodiny. Daně v naftě platí samozřejmě České dráhy, a.s. jako každý jiný spotřebitel nafty. Jedná se tedy o daň spotřební, nikoli silniční.  Ano, je třeba souhlasit s tím, že  dopravci na silnici jsou výrazně zvýhodňováni oproti železnici. Ve Vašem příspěvku je tedy pravdivá jediná věta, a to " Tak jak je ta cena deformovaná?? ". Správu dopravní cesty sice neplatíte, to je také pravda, ale někdo musí platit Správu dálnic, Správu silnic, dopravní policii, provoz a údržbu semaforů atd.... To je právě náplň práce SDC.
Kapišto ?
 
0/0
24.11.2004 20:30

Stone_temple_pilot

Re: Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Bohužel jsem od zastánců železnice tady neviděl žádný seriozní argument (kalkulaci) o kolik jsou např. dopravci na km na železnici znevýhodněni oproti silnici. Podle mě se to ani nedá spočítat, protže podmínky jsou nesrovnatelné - ČD je státní moloch, kterému se vždy dosype, když potřebuje. Já nejsem proti železnici, ale myslím ,že budoucnost je v oddělení infrastruktury (cesty) od samotné služby (dopravy). O infrastrukturu nechť se stará stát a ať ji zpoplaťnuje mýtným podle nákladů na odpisy a údržbu konkrétní cesty, vagony na železnici resp. kamiony na silnici ať provozují podnikatelé. Pak se ukáže, co je životaschopnější.
0/0
24.11.2004 22:39

automobilista

Re: Re: Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Osobne jsem <viz nick>. Jezdim denne, obcas vyuzivam MHD, vlakem jsem jel naposledy tusim pred 6 lety.Studoval jsem a studuji ekonomiku dopravy. Zeleznicni osobni doprava, stejne jako linkova autobusova doprava vzdy budou dotovane, protoze placeni veskerych nakladu v cene jizdneho by i z hromadne dopravy udelalo neco nedostupneho.Zeleznicni doprava hradi veskere naklady vc. dopravni cesty.Cast nakladu hradi z dotaci.Silnicni doprava nehradi prakticky zadne naklady na udrzbu a budovani silnic. Zkuste vypocitat, kolik by musela stat dalnicni znamka - napr. stavba prazskeho okruhu se v nekterych mistech (udoli Berounky a Vltavy) blizi skoro 1 mld za 1 km.Pripoctete treba jen naklady na zimni udrzbu silnic o opravach ani nemluve!! Obrovsky rozmach silnicni dopravy je determinovan vyraznou cenovou deformaci.
0/0
24.11.2004 23:11

automobilista

Re: Re: Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Mimochodem oddeleni dopravni cesty a dopravce jiz samozrejme probehlo!! To ovsem neznamena, ze najednou je neco levnejsi!!
0/0
24.11.2004 23:14

drevak_patlak

Re: Re: Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Dálniční známka pro kamióny stojí řádově několik tisíc. Poplatek za použití kolejí se pohybuje od nějakých 4 Kč za 1km pro motoráček až po desítky korun za 1 km pro dlouhý nákladní vlak, hlavní ukazatel je hmotnost vlaku. Tak si to porovnejte.
Dráhy tvrdí, že kdyby nemusely platit poplatek za použití kolejí pro osobní vlaky (stejně jako neplatí žádný poplatek autobusoví dopravci), pak by ročně ušetřily přes 2 miliardy. Další asi 4 miliardy pak platí za nákladní vlaky.
0/0
25.11.2004 10:05

Liber

Re: Re: Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Kalkulaci si můžete spočítat sám, podle této tabulky http://www.rail.cz/doc/ceny%20DC%202003.htm Proti silniční dopravě se jedná o několikanásobky (jelikož neexistuje mýtné, je nutno dálniční poplatky a silniční daň vydělit ujetými kilometry).  Navíc linkové autobusy jsou dle §3, odst. d) zákona o dani silniční, osvobozeny od silniční daně. Takže podmínky podnikání v osobní dopravě jsou silně nerovnoměrné. Argument, že silniční dopravci platí v ceně PHM spotřební daň je nutno korigovat v tom smyslu, že železniční dopravci kupují naftu za stejnou cenu jako silniční dopravci, tedy platí stejnou spotřební daň.
0/0
25.11.2004 13:24

Stone_temple_pilot

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Díky za tip, mrknul jsem na ty stránky, ale s výpočtem jsem neuspěl. Musel bych převážit lokomotivu a tak :-) Ne, nic ve zlým, ale jako laikovi mně to nic neřekne. Ale jestli je podle vás fekt železnice efektivnější (po odstranění ek. deformace na silnici), pak má špatnou lobby, protože jinak by už protlačili vyšší silniční daň nebo mýto dávno, ne? Nebo že by to bylo v něčem jiném?
0/0
25.11.2004 21:12

drevak_patlak

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
ČD nemají prakticky žádné lobby, stejně jako jim chybí obchodní myšlení, schopní lidé ve vedení nezatížení minulostí a bez "modrého" myšlení.
Lobby soukromých dopravců také není nijak velká, Ti většinou vozí jen substrráty v ucelených vlacích (uhlí...), tj. nejlukrativnější dopravy s nízkými náklady, kde silnice prakticky nemá šanci. K zisku jim to zatím stačí, na vcí stejně nemají lokomotivy apod.
Automobilová lobby je podstatně silnější, viz neustálé odkládání mýtného na dálnicích, nezdražování dálničních známek, výjimky pro provoz kamiónů o sobotách a nedělích atd.
0/0
26.11.2004 9:14

drevak_patlak

Re: Re: Re: Drahé jsou autobusy
Já zase nemám auto, jezdím převážně vlakem a ze svých daní dotuju výstavbu dálnic. V tomto směru se vyrovnáme, těžko chtít po státu kontrolu nad tím, kdo kolik čím ročně projezdí, aby podle toho vybíral daně. To prostě nejde.
Jinak vaše dálniční známka je jako plivanec do Labe, ročně se na nich vyberou neclé dvě miliardy, což nestačí ani na údržbu stávajících dálnic, natož na výstavbu nových (1 km dálnice vyjde podle podmínek na 200-400 miliónů, pro srovnání 1 km modernizovaného železničního koridoru průměrně na 50 miliónů).
0/0
25.11.2004 10:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.