Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ford postaví na Slovensku továrnu za miliardy

Americký Ford plánuje stavbu velkého výrobního závodu na východě Slovenska. Podle zdrojů blízkých jednáním se slovenskou vládou automobilka do továrny investuje 15,7 miliardy slovenských korun a zaměstná zhruba tři tisíce lidí. Ministr hospodářství Pavol Rusko potvrdil, že jednání s Fordem probíhají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Honza

Vyžeňte koloťuka
a hoďte ho do Vltavy. S touhle vládou nemáme šanci podobnou investici získat. Z fordu se ani nepřijeli podívat.
0/0
1.12.2004 10:50

Celer Péťa

Víborné
Gratuluji Slovákům k dobrému obchodu a ke zjískání tolik potřebných pracovních míst.Máte našlápnuto dobrým směrem,tak vydržte.Brzo na tom budete lépe než všichni okolo
0/0
1.12.2004 8:43

XY

Slovenske reformy
Slovenske reformy prinaseji plody. Jen tak dal.
Jeste je tu MODRA SANCE
0/0
1.12.2004 2:02

chavier

Re: Slovenske reformy
ano, tlusteho modra sance na definitivni rozvrat rozpoctu, tu si myslel?
0/0
1.12.2004 3:12

Monsieur

Re: Slovenske reformy
A taky Stalinovy spisy.Obsahově zhruba stejné.
0/0
1.12.2004 8:38

Bartolomej

Pohroma
2 mil.vyrobených aut na uzemí exČeskoslovenska, kde
a na čem a na co to bude jezdit, světe vzpamatuj se
0/0
30.11.2004 18:30

werni

danova kvora
Pekny dukaz toho ze nase tzv "slozena danova kvota" je stejna ne-li nizsi jako na slovensku ...
0/0
30.11.2004 16:32

RURa

ceska vlada je na nic, stara se jen o ty sve koryta
gratuji slovakum. Nehraji si nejake Madary ci Cechy a hezky potichu si tam nechavaji budovat fabriky. Jasne ze je to o tech pobidkach, nizkych platech a danich, jenze slovaci si to konecne spocitali, uz davno zjistili, ze sami si hned tak zadny prumysl nevybuduji a neziskaji zkusenosti. V cechach bychom se z toho mohli poucit, ne mozna jit uplne stejnym smerem, ale stale je tu co delat pro ziskavani investic a velkych firem. Zatim navic nevidim nejake prekotne budovani velkych vyzkumnych center, tech par s nekolika desitkami vysokoskolaku to nevytrhnou. A dulezita je rovnez vyroba, ktera na sebe nabaluje spoustu dodavatelskych firem.
0/0
30.11.2004 16:23

stasek_krakowiak

Ford
Prej ta nova tovarna bude cela ze dreva a auta bude vyrabet taky ze dreva. Prej je tam vsude hodne dreva.
0/0
30.11.2004 15:43

salek

Re: Ford
Pěkně trapné ty polský šmejde.
0/0
30.11.2004 15:58

edo

zle si pocul,
dreveni budu robotnici, s oboma rukami lavymi, auta budu z hliny, so vsetkymi kolesami pravymi. bude sa to volat SlovEkoFord. :-))))
0/0
30.11.2004 16:04

pravicovy volic

pre kverulantov
Casto sa spochybnuje vyznam investicie ktora zamestna tzv "lacnu pracovnu silu" a hovori sa o potrebe modernych technologii etc.Je pravda, ze najvacsie uplatnenie najdu robotnicke profesie ale na kazdych x robotnikov je naviazanych  VS clovek, nielen priamo vo fabrike ale hlavne v dodavatelskych firmach a sluzbach a servise pre fabriku, vc. IT technologii.
Mysliet si niekto z USA tu postavi vyskumne pracovisko a zamestna 3000 inzinierov je nezmysel.(Nato je tu HP, IBM, Dell a ine firmy ktore zamestnavaju VS po stovkach a sucte to hodi slusne cislo).
Rovnako je dolezite, ze nezamestnanost postihuje len 1% VS vzdelanych ludi, takze prave pracovne miesta pre robotnikov pomozu znizit najvaci problem (nielen)Slovenska - nezamestnanost.
 
0/0
30.11.2004 14:58

Baxtter

Re: pre kverulantov
Tady nejde ani tak o to jaká struktura pracovníků, bude v té či oné organizaci zaměstnána. Jde o přidanou hodnotu, kterou je schopen vyprodukovat určité odvětví průmyslu. Automobilový průmysl je v dnešní době řazen do kategorie s nízkou přidanou hodnotou, jako je textil, obuv, těžký průmysl, tady nelze očekávat zisky a udržení těchto výrob tlačí přesun výrobních kapacit na východ. Opakem je farmacie, zbrojní průmysl, telekomunikace atd., které mají vyšší přidanou hodnotu. Tyto výroby mohou existovat i v regionu s drahou pracovní silou nebo s výššími daněmi, protože si na sebe zkrátka vydělají. Mají vyšší rentabilitu a snižování nákladů u nich není tak důležité.
0/0
30.11.2004 15:33

Baxtter

Re: pre kverulantov
Jinak ale v podstatě souhlasím...
0/0
30.11.2004 15:33

kuba

investice
Slovensko nás za pár let dožene pokud budeme dále živit tuhle socialistickou vládu, která si vzala za vzor Švédsko (bohužel jenom v něčem)  a musí za každou cenu udžet životní úroveň lidí, kteří společnosti neprospívají ba přímo škodí. Dneska se na Slovensku začínají zdaňovat firemní zisky, zítra se tam bude stěhovat i činnost ve výzkumu a vývoji, protože to bude příjemné pro investory i pracovníky. A my se budeme teprve probouzet ze špatného snu a počítat jak dlouho bude trvat dát dohromady rozvrácené veřejné finance.
0/0
30.11.2004 13:53

marketi

Nehrozi zavislost na automobilovem prumyslu???
Chtela bych poznat ty ekonomy co takovou blbost rikaji. Zeme co ma ctyri automobilky a zbytek dodavatelske firmy a k tomu sest milionu obyvatel a zdravy rozum se musi obavat recesi v automobilovem prumyslu. No Slovaci good luck!
0/0
30.11.2004 13:49

martine1

Re: Nehrozi zavislost na automobilovem prumyslu???
Mas pravdu, aj v Detroite sa obavaju az su zeleny... :o)))
0/0
30.11.2004 14:41

Chudwill

Re: Nehrozi zavislost na automobilovem prumyslu???
Obavame sa! Ale takto sa uz obavaju roky ine automobilky, staty...Stale je to ale lepsie ako to nezobrat, nedat prilezitost ludom robit (aspon) na par rokov.. (kym sa autom.neprestahuju). Keby sme mali na vyber medzi IBM a Fordom, urcite by sme brali to prve.Ale ked je "len" takato ponuka...
0/0
1.12.2004 12:04

Luboš

Tak je to správné, tak to má být
No prosím a už se projevuje politika Slovenska a rovné 15% daně v investicích.Na východě bude mít práci 3000lidí,kteří si za vydělané peníze budou slušně žít a tak to má být
0/0
30.11.2004 13:26

edo

19% dan, pokial viem,
budme objektivni...
0/0
30.11.2004 13:32

RUR

Re: Tak je to správné, tak to má být
No prosím u nás rovná daň není a automobilka v Kolíně pro 3000 lidí už stojí.
0/0
30.11.2004 15:44

dan

Re: Tak je to správné, tak to má být
Cesi by si hlavne meli vsimnout, ze rovnou a hlavne nizkou dan nemaji jen Slovaci, ale i Litevci, Estonci, Lotysi a Bulhari.
0/0
1.12.2004 13:32

Jozo

Trosku inac
No ja nechcem spochybnovat hodnotu hi-tech investcii, ktore prinasaju sofistikovanu vyrobu s vysokou pridanou hodnotou. Ale zial ani CR a ani SR z tychto investicii zatial profitovat nebude a dovolim si tvrdit, ze ani tak skoro profitovat nebude. V sucasnosti sa najnovsie presuva takato vyroba do Indie,Ciny a Ruska, kde je lacnejsia pracovna sila ako v nasich krajinach. To, ze pride 1-2 fabriky, ktore zamestnaju 500 ludi a budu robit hi-tech, este ekonomiku nezachrani. Zachrania ju investicie, a trebars aj automobiliek, v ktorych bude zamestnanych tisice ludi bez prace, kt. za mzdu nakupia tovary a sluzby, tieto spolocnosti budu platit odvody,dane, atd. cim sa zvysi prijem do statneho rozpoctu a tym bude (aj pri rovnakom percente) viac penazi na vedu a vyskum v nasledujucom roku. Hocijaka investicia a toboz taketo obrovske maju nedozierny pozitivny dopad na hospodarstvo krajiny. Ja beriem automobilky ako zaciatok dlhodobeho trendu prosperity na Slovensku. Ked odidu o 5-10 rokov, tak aj
0/0
30.11.2004 13:20

salek

Re: Trosku inac
Můžeš v Rusku jmenovat nějakou konkrétní fabriku se zahraničním kapitálem, která funguje ? Jedna věc je, že sice platy tam jsou nízké ,ale věc druhá je, že práci, kterou v ČR (SR) zastane jeden člověk, v Rusku na ní musít být tři (minimálně).
0/0
30.11.2004 13:43

Peter

Re: Re: Trosku inac
Iste, napr. taky Samsung a BenQ presunuli vyvoj do Moskvy.
0/0
30.11.2004 14:10

salek

Re: Re: Re: Trosku inac
Myslel jsem ale výrobní fabriku . . . Mimochodem, silně pochybuju, že na mzdách pro lidi na vývoj v Moskvě se něco ušetří. Platy v Moskvě jsou vyšší než v Praze nebo v Blavě.
0/0
30.11.2004 14:38

Chudwill

Re: Re: Re: Re: Trosku inac
Ja ti dam priklad dokonca slovenskej fabriky, kt. velmi dobre v Rusku profituje. MATADOR
0/0
1.12.2004 12:09

:-)

:-)
Ahoj Evi...
0/0
30.11.2004 12:43

Baxtter

Kličové pro rozvoj regionů a států,
je získání investic s vysokou přidanou hodnotou. Tj investic, které se týkají moderních technologií a které se týkají výzkumu a vývoje, což se v ČR v některých případech začíná dařit. U těchto druhů investic není např. výše sazby daně z příjmu PO, nebo cena pracovní síly až tak důležitá. SLovensko zatím získává investice, které se zaměřují na levnou pracovní sílu a nízké daně, tj. investice s nízkou přidanou hodnotou u kterých je velké riziko dalšího přesunu na východ. Výsledky Slovenska jsou dobré, zvláště pro chudý východ, ale je potřeba je posuzovat s chladnou hlavou.
0/0
30.11.2004 12:08

ppp

Re:
 
Mas uplnu pravdu.
0/0
30.11.2004 12:19

edo

v poriadku,
co si napisal je pravda, ael zabudas na jednu vec. mysme tu mali strukuru priemyslu velmi nestastnu, same same tazke strojarstvo, zbrojarstvo, absolutne nekonkurencne... tych ludi je treba zamestnat. alebo maju radsej ostat nezamestnani? CR ma jednu obrovsku komparativnu vyhodu, polohu. My nesusedime s Nemeckom, ale bohuzial s Ukrajinou... Z tohto pohladu sme velmi limitovani:-( Co sa tyka tych investicii s vysokou pridanou hodnotou, i ten cas pride. ja sa vsak tesim uz teraz, kedze bilancia statu sa pripadnym prichodom Fordu opat zlepsi, a ak 2008 bude rozpocet prebytkovy(teoreticky), bude to vyrazny uspech, ktory sa odzrkadli nielen regionalne, ale i celostatne... s pozdravom.
0/0
30.11.2004 12:34

Baxtter

Re: v poriadku,
Nechci nijak zpochybňovat úspěch, kterým je získání této investice, zejména pro chudý východ. Domnívám se ale, že v získávání tohoto druhu investic je určité riziko. Jsou známy případy, kdy takovýto investor zavřel továrnu i několik let po její výstavbě, jen proto, že země ztratila výhodu v levné pracovní síle. Pro investice s vyšší přidanou hodnotou je klíčová vzdělaná pracovní síla,a u ní Slovensko dost doplácí na odliv vysokoškolaků do zahraničí např. i do ČR a negativně tuto situaci ovlivní i zavedení školného, studovat budou ti, co mají peníze a ti inteligentnější půjdou ven.
0/0
30.11.2004 12:44

prez

Re: Re: v poriadku,
Je to tak. Myslim si vsak, pokial budu pribudat taketo investicie, bude tlak na pracovny trh, cim vacsia konkurencia tym vacsie mzdy. Nevidim dovod preco by sa nemali zacat vracat potom skuseni a vzdelani ludia na riadiace posty. vid Irsko. Tymto sme ziskali minimalne 10 rokov na to aby sme sem pritiahli sofistikovane investicie.
0/0
30.11.2004 13:48

martine1

Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Automobilky su v sucasnosti pre strednu europu lepsie ako investicie o ktorych hovoris. Pritahuju subdodavatelov v odvetviach vyroby plastovych komponentov, elektroniky (do aut sa v sucasnosti montuju sofistikovane pocitacove a elektricke systemy), strojarstva. Tie nasledne pritahuju vyskum, napriklad firma Johnson Controls otvara v Trencine vyvojove centrum pre strednu a vychodnu europu, zamestna 550 až 600 kvalifikovaným pracovníkom, z ktorých až 90 percent by mali tvoriť vysokoškolsky vzdelaní ľudia. Aj vzdusne zamky o znalostnej ekonomike su fajn. Chod sa pozriet do Palo Alto, California a pochopis....
0/0
30.11.2004 12:37

SLOVÁČCI

Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Jo a nepíšte všichni náhodou z kolejí nějaké české VŠ,bratia???
0/0
30.11.2004 12:44

peter

Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Typicky cesky zavistlivy 'brat': Tie vase uzasne skoly stoja za prd, takisto ako tie nase...Pisem z Australie...
0/0
30.11.2004 12:49

Tak to jsi trochu vedle

Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Tak to jsi trochu vedle, ne? Ze stoji za houby VS na Slovensku to je mi fuk, ale kdo vyklada, ze VS v CR nestoji za nic pak na nich nestudoval nebo nema v hlave vsechno v poradku. Nase skoly jsou jedny z nejlepsich. Byl jsem na rocni stazi v SRN a muzu porovnavat....
0/0
1.12.2004 7:01

Martin

Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Nejsem přesvědčen, že vysoké školy v ČR a SR stojí za prd. Ve vyspělých zemích na západě má vysokou školu až 50% populace. Předpokládám, že populace je zhruba stejně inteligentní u nás, jako na západě. Když si představím polovinu mých spolužáků ze základky na VŚ - jako úspěšné absolventy ! To bych tu VŠ chtěl vidět v praxi. 50% populace nemá ani na absolvování našeho gymnázia.
0/0
1.12.2004 16:41

edo

nepiseme,
odpusti si to. Doteraz to bola celkom slusna diskusia, tak sa spravaj...
0/0
30.11.2004 12:49

martine1

Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
OK si student a seria ta ze ti slovaci beru koleje. Ale to nesuvisi s touto diskusiou. Skus dat nejake argumenty. A zvykni si ze si V EU. Uz nie som student, ale rad by som bol :o)...
0/0
30.11.2004 12:50

TAK JINAK

Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Až na to,že rodiče těch studentů,kteří mnohdy spí jako prasata na zemi platí daně,což se o Slovácích říci nedá.Tak se uklidněte
0/0
30.11.2004 12:55

martine1

Re: Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
OK tak teba serie ze ti slovaci beru kolej a tvoji rodicia spia ako prasata lebo nemaju na postel kvoli vysokym daniam. Nech sa paci obrat sa na vasu vladu aby vam znizila dane a na svojich susedov aby nevolili socanov a komunistov... Priatelka ti dnes nedala ? Lebo my tu diskutujeme o automobilkach...
0/0
30.11.2004 13:00

TAK JINAK

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Přečti si to ještě jednou dráteníku,ať to pochopíš
0/0
30.11.2004 13:06

martine1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Zato ty to nepochopis, pepo. :o)))
0/0
30.11.2004 13:07

TAK JINAK

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Rozumější by bylo,aby vláda vyházela 12000 slovenských studentů .To bude lepší
 
 
 
 
0/0
30.11.2004 13:09

martine1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Jasne pepo, prisiel si z riesenim.....
0/0
30.11.2004 13:11

dano

Re: Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
hmm, dvere na slovensko pre ceskych studentov su vam otvorene. Ste u nas vitany.
0/0
30.11.2004 13:11

Ach jo

Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Jo ,to je fakt ,nechtěli by jste zase obnovit přerozdělování z dob Husáka?
0/0
30.11.2004 13:03

martine1

Re: Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Nechceli, uz to nepotrebujeme, mame ivesticie zo zapadu....
0/0
30.11.2004 13:06

TAK JINAK

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kličové pro rozvoj regionů a států,
Pohoda,napiš mi odkud píšeš..Prosím
0/0
30.11.2004 13:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.