Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ženy berou v Česku o pětinu méně než muži

Ve srovnání příjmů profesí se podle šetření Českého statistického úřadu liší platy žen a mužů o pětinu. Při srovnání průměrů, v nichž už jsou i platy superplacených manažerů, je rozdíl v neprospěch žen ještě vyšší, 25 procent.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Qesospi Cobigan

Asi se nechám přeoperovat na ženskou...

jestli to takhle půjde dál... Nebo jde snad o něco jiného?

0/0
10.5.2006 13:14

Isbjoerna

Re: Jde o neco jineho

0/0
20.5.2006 11:45

Axl

Kdo a proc se divi?

Kdyby podobne jako zeny byla "ochranovana" a preferovana jina skupina (treba platfusaci), tak bude mit taky nizsi platy, ne?

Viz treba: http://www.libinst.cz/clanky.php?id=636

0/0
9.5.2006 13:14

vymrzovac

BLA,BLA,BLA........

nevidím statistiku,ale feministickou propagandu.které obory asi porovnávali? nepsala to ženská? mužskej by asi napsal,které obory a pozice byly do statistiky zahrnuty. asi by tam zahrnul i špičkový modeling....

0/0
9.5.2006 7:55

MS

Re: BLA,BLA,BLA........

Přesně tak!:)Kvůli tomuto jsem se včera pohádal s přítekyní...řekl jsem,že bych si to představoval,tak,že bych živil rodinu a ona dělala to zázemí a ona řekla,že má stejná práva udělat si kariéru jako já...Na to jsem jí řekl,že CHLAP se stará o peníze a HOLKA se prostě stará o děti a dělá tu pěknou rodinou atmosféru...CO si o tom myslíš???

0/0
20.5.2006 11:07

Isbjoerna

Re: Re: Inu...

Ja si myslim, ze zena rozhodne sama, jestli a kdy bude rodit deti, a nebo se venovat necemu jinemu. :-)

Znam i zeny, ktere si vybraly JINEHO partnera, ktery zustal doma s detmi a ONA vydelava penize. Dnes maji tri stastne deti a jsou vsichni pres miru spokojeni. ;-)

0/0
20.5.2006 11:44

Bajeasar

Jenom o pětinu,,,,???!!!!

To si dělaj pr... ! Jestli to srovnávání mzdy půjde díky těmhle článkům stejným tempem, takza rok berou o 1/3 víc... A proč? To se nikdo nikdy nedozví...

0/0
8.5.2006 19:16

Franta Lopata

Feministicke kravy zase protlacily clanek do novin

Rv

0/0
7.5.2006 22:30

Jerry Seinfeld

"Feministicke kravy"?

Aha, takze vy mluvite o "feministickych kravach". Jak byste ve svetle tohoto opravdu osviceneho vyroku oznacil sam sebe?

0/0
8.5.2006 18:20

MS

Re: Feministicke kravy zase protlacily clanek do novin

Naprostá pravda! R^R^R^R^R^R^R^

0/0
20.5.2006 11:09

lolek77

O diskriminaci bych nemluvil.

To, že v průměrných hodnotách vychází mzdy obou pohlaví rozdílně je logické a článek vypočítává důvody. Tvrdit, že na stejné pozici mají ženy apriori vždy méně je trochu odvážné. Ve větších firmách se zahraniční účastí a státních institucích (a tam, kde na to dohlížejí odbory) existují mzdové tarify, které jsou aplikovány podle pracovního zařazení.

0/0
7.5.2006 12:42

Bajeasar

Re: O diskriminaci bych nemluvil.

No jistě. Je to na stejné úrovni jako kdybych si stěžoval, že moje šéfová bere 2x víc než já...

0/0
9.5.2006 10:13

vědec

Protože mají o 10% mozkových buněk méně

a zastávají méně kvalifikované a lukrativní práce. Ve státní správě berou stejně jako muži.!!!!!!

0/0
7.5.2006 9:00

Karrel

Chlap to má podle mě horší!!!!

Chlap většinou zase u českých totalitních soudů příjde po rozvodu o dítě.A to je horší než peníze o které Vás stejně většinou okrade ta bejvalá manželka.Tak,že diskriminace ano ale nás chlapů.

0/0
7.5.2006 7:22

Jarry

Koho mám zaměstnat?

Představte si, že ve vaší firmě potřebujete nutně člověka, který se postará o specializovanou práci. Návrh technického procesu. Víte, že aby někdo mohl tento proces navrhovat a optimalizovat, musí znát všechny souvislosti, proniknout do nich trvá min. půl roku až rok. Víte, že každým dnem, kdy tohoto člověka postrádáte, vám utíkají výnosy - produkt stále ještě nemůžete prodávat na trhu a nikdo jej nekoupí. Odhlédněme od všech ostatních osobnostních charakteristik, dosaženého vzdělání a praxe. Víte, že nabízený plat je cca dvoujnásobkem průměrné mzdy, nový zaměstnanec (muž či žena) tedy bude dostatečně motivován, aby na mateřskou dovolenou neodcházel. Budete preferovat spíše ženu nebo muže?

0/0
6.5.2006 18:11

Vila Amalka

Re: Koho mám zaměstnat?

Prijmu toho, kdo ma lepsi predpoklady pro mnou nabizenou praci a u koho predpokladem, ze praci lepe zvladne. A je jedno, zda je to zena nebo muz. Na pohlavi a na soukromem zivote prece nezalezi.

?Polozim vam jednu otazku.

Predpokladejme, ze mate na vyber pouze ze dvou osob: muz a zena.

Prijal by jste zenu, ikdyz by mela lepsi kvalifikaci a lepsi predpoklady pro danou praci nez muz? A byl by jste pevne presvedcen, ze vetsim prinosem pro firmu (z hlediska vykonane prace) je zena. Tak kdo to bude?

Ale vzhledem k tomu, ze se ptate koho na danou praci prijmout, jste uz asi rozhodnut...muz. (Je to ciste muj subjektivni nazor ;-) )

0/0
6.5.2006 18:26

tris

Re: Re: Koho mám zaměstnat?

Máte na výběr přijmout zaměstnání u firmy A nebo u firmy B. Platové podmínky, zajímavost, vše je stejné. Víte, že pravděpodobnost, že firma A dodrží přesně podmínky smlouvy (včasná platba mzdy atd.) je 80%, pravděpodobnost, že firma B dodrží podmínky smlouvy je 30%. Kam nastoupíte?

Jaká je pravděpodobnost, že v ČR se žena bude starat o dítě, nastoupí na mateřskou dovolenou? Jaká je pravděpodbnost, že to bude muž?

Řekněme, že jste férový člověk, a chcete tímto způsobem nediskriminovat dívky, které chtějí dostát smlouvě, kterou s vámi uzavřou. Smíte se jich zeptat, jestli plánují dítě? Kdo se o něj bude starat? Smíte si ve smlouvě vymínit, že pokud tuto dohodu poruší, pak z toho budou vyplývat nějaké sankce?

A doufám, že budete nakupovat u firem, které mají férové šéfy, kteří zaměstnávají bez problému ženy, které plně využívají svých zákonných možností. A věřím, že Vám nebude vadit, že nic nedostanete v termínu.

0/0
6.5.2006 23:23

tris

Re: Re: Koho mám zaměstnat?

A mimochodem - podnikatelům jde zpravidla o prachy. Jestli je to žena nebo muž je jim dost jedno. Takže věřím, že pokud by podnikatel byl opravdu přesvědčen, že ta žena bude větší přínos, než ten muž, a to i po započítání rizika starání se o dítě, tak by tu ženu klidně přijal.

Nebo snad tvrdíte, že cílem podníkání není co největší zisk, ale hlavně diskriminace žen?

0/0
6.5.2006 23:26

Vila Amalka

Re: Re: Re: Koho mám zaměstnat?

Prave proto, ze je snaha mit co nejvetsi zisk...

Proc kdyz mlada zena (do 30 let) shani praci, ma problemy s tim, ze uz ma nebo bude mit dite?

me to jako diskriminace pripada :(

0/0
7.5.2006 9:30

Vysokoskolak

Re: Re: Re: Koho mám zaměstnat?

by mě zajímalo, kdo je ochoten investovat čas a nervy a nevidět za tím zisk. Jen blbec.

0/0
8.5.2006 10:18

chromozom

Re: Koho mám zaměstnat?

Pokud se bude jednat o návrh technického procesu, není co řešit. Lehce dokážu, že muž je vhodnější kandidát.:-)

0/0
6.5.2006 19:13

Vila Amalka

Re: Re: Koho mám zaměstnat?

Nehazejte prosim vsechny zeny do jednoho pytle :-/

Je mnoho zen, ktere jsou technicky nadane a zvladnou tuto praci. Nebo je to podle Vas jen vysada muzu?

0/0
6.5.2006 19:57

Vanek

Re: Re: Re: Koho mám zaměstnat?

Statisticky je lepší muž.

Tržní hodnota ženy je holt všude na světě nižší....

0/0
7.5.2006 0:45

Vila Amalka

Re: Re: Re: Re: Koho mám zaměstnat?

Kdyz budu vybirat na danou pozici budouciho zamestnance, budu se ridit statistikou nebo schopnostmi dane osoby? A nevidim duvod, proc by mela mit stejne schopna zena jako muz nizsi plat...

Neni to taky o riziku (pro zamstnavatele), ze zena ma nebo bude mit dite?

0/0
7.5.2006 9:32

taja

Re: Koho mám zaměstnat?

Jste si jistý, že pracovník libovolného pohlaví u vás bude spokojen? S výplatou, dalšími výsadami, prostředím? Pokud vám dá výpověď, máte pouze 2 měsíce na zajištění a zaškolení náhrady.

A co když se ten talentovaný technik odreagovává horolezectvím?A spadne?

To se stalo mně. Nový podřízený, šikovný kluk, měl dělat odbornou sezónní práci. Týden po konci zkušební doby ho odvezl vrtulník z Prachovských skal. Půl roku neschopenka. Právě přes sezónu.

0/0
6.5.2006 23:23

tris

Re: Re: Koho mám zaměstnat?

Jenže "pracovník libovolného pohlaví" může být klidně i ta žena, takže to k žádné preferenci jednoho nebo druhého nenahrává.

Pravděpodobnost, že někdo slítne ze skály je dost nižší, než že žena půjde na mateřskou dovolenou :-) Nicméně věřil bych tomu, že pokud by se to stávalo častěji, tak by se na přijímacích dotaznících oběvila kolonka "provozujete extrémní sport" a ochranáři pracovních příležitostí by začali řvát, pak by se to zakázalo, a mladí sportovně vypadající muži by začali mít problém získat podobně exponovaná místa....

0/0
6.5.2006 23:30

Vila Amalka

Re: Re: Re: Koho mám zaměstnat?

Takze jestli to spravne chapu, materska je vyrazny hedikep (i ja si to myslim). To by radsi nemely mit deti, protoze vydelavat potrebuji stejne jako muzi.

Nebo najem, poplatky, atd za ne zaplati nekdo jiny? Nebo maji mit deti az v dobe, kdy budou mit dostatecne rozjetou karieru a nebudou mit problem s praci? 

0/0
7.5.2006 9:35

Zuzana

Re: Koho mám zaměstnat?

Myslím, že je to ošidné... Vím, že ženy bývají často doma s nemocnými dětmi, ale nemůžeme zobecňovat a vy můžete klidně narazit na ženskou, která si k nemocným děckám zavolá babičku nebo chůvu a bude normálně dál chodit do práce, a vedle toho můžete natrefit na chlapa, který půjde s každou rýmičkou na neschopenku... Těžko soudit předem:-/

0/0
6.5.2006 23:29

Isbjoerna

Re: Koho mám zaměstnat?

"...plat je cca dvoujnásobkem průměrné mzdy..."

Muzete zamestnat jen toho/tu, kdo je ochoten za tento plat pracovat. :-/

P.S. Za Optimierung vyrobniho prozessu pozaduji min. deseti- spise vsak dvacetinasobek prumerne mzdy + 20 let podil - rekneme 0,5-2% rocniho obratu.

0/0
7.5.2006 9:38

chromozom

Kopáči

Zdaleka největší diskriminace žen je mezi kopáči. Tito se zuřivě drží svých postů a nepustí mezi sebe žádnou ženu. S tím by se mělo něco udělat. Zavést kvóty pro kopáčky. Třeba 3,14ča Kateřina Jacques zajisté půjde příkladem.;-D;-D;-D

0/0
6.5.2006 16:16

JDLSNPJD

Kvok

Až si kvokající muži dokážou všimnout, že v životě nakonec nejde o to, jestli mužům přiznají v práci větší plat než ženám, ale o to, aby co možná nejvíce lidí žilo ve světě, kde všechno funguje správně a spravedlivě, pak nejspíš pochopí, jak je možné, že toho ženy tolik a tak dobře dokážou udělat (a to obvykle za menší plat než mužský).

Příroda to zřejmě ví lépe než kvokající muži: jen si všimněte, že ženy a nekvokající muži se zpravidla dožívají vyššího věku. No, zřejmě jsou na tomto světě víc potřeba, jsou prostě doopravdy lepší – aspoň pro tu přírodu, ve které jde o jediné: náš druh nesmí vyhynout :-)

0/0
6.5.2006 15:53

Rada.K

Re: Kvok

Ženy mají nižší plat mimo jiné i díky tomu, že si řeknou o méně peněz a jsou ochotny za méně peněz nastoupit. Když jsem nastupoval, měl jsem limit pod který bych nešel. Kdyby dali méně, odešel bych z pohovoru. Stejné může udělat žena, nemyslím, že dnes někdo někoho NUTÍ nastoupit za špatné peníze.

Délka života je závislá na více faktorech a ne zrovna nevýznamným faktorem je opotřebování. Muži musí podávat vysoké výkony (aby zaujali ženy) a díky tomu jsou jejich těla rychleji opotřebovaná a náchylná k nemocem (to jsem nevymyslel, je to výsledek studie).

0/0
6.5.2006 21:31

chromozom

Diskriminace

Také na našem pracovišti je těžká diskriminace žen. Můj šéf bere hodně přes sto tisíc, zatímco naše uklízečka sotva deset tisíc. Kde jste, gendery?;-D

0/0
6.5.2006 15:37

chromozom

V Právu

V dnešním Právu je článek nějakého kočkopsa, jménem Michal Uhl. Pokud je jeho fotr P. Uhl, bylo by vše jasné. Tohle mají Zelení mezi sebou! No fuj!;-D

http://pravo.novinky.cz/komentare.php

0/0
6.5.2006 14:58

lolek77

Re: V Právu

Co to čteš za škvár ? To je děs.

0/0
7.5.2006 12:33

JDLSNPJD

Re

0/0
6.5.2006 14:52

pernas

Ženy berou o pětinu méně než muži

Také statistický údaj: míra nezaměstnanosti za rok 2005 v ČR - muži 6,5 %, ženy 9,8 %.

Podle tohoto článku by měl být mnohem výraznější rozdíl ve prospěch žen . každý zaměstnavatel má určitě zájem minimalizovat náklady. Proč je potom poměr opačný Nevěřím, že by zaměstnavatelé raději platili víc, jenom aby mohli diskriminovat ženy.

0/0
6.5.2006 14:46

Isbjoerna

Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

Zatimco vyse platu je vysledkem pracovni smlouvy, tedy pisemnym souhlasem obou stran, podleha vyber zamestnance skutecne diskriminaci - zeny predstavuji pro zamestnavatele vetsi risiko (tehotenstvi, pece o deti) nez muzi.

0/0
6.5.2006 14:52

pernas

Re: Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

Ale pak je trochu na palici, napřed s něčím souhlasím a pak proti tomu bojuji. Jo a péče o děti - také pečuji o dítě (chodím s ním k lékaři, jsem s ním doma na tzv. paragrafu atp. Zatím se mi nestalo, že bych měl kvůli tomu problém.

0/0
6.5.2006 15:20

Isbjoerna

Re: Re: Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

Jedna se o dve rozdilne zalezitosti:

Vyse platu (pisemny souhlas obou stran) NENI diskriminaci; vyber zamestnance (muz/zena) JE diskriminaci (=rozlišování)

péče o děti v CR: "Otcové (...) kteří se doma starají o malé děti a pobírají rodičovský příspěvek (...) jsou jich nyní 4 tisíce, zatímco matek na rodičovské dovolené je 294 tisíc." Pravdepodobnost (=risiko), ze zena zustane s ditetem doma je podstatne vyssi nez u muze; skutecny budouci vyvoj (kdo zustane s ditetem doma)zamestnavatel pri vyberu nezna, a proto se rozhone pro statisticky nizsi risiko = pro muze.

0/0
6.5.2006 15:58

pernas

Re: Re: Re: Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

Diskutovaným problémem ale je "Ženy berou o pětinu méně než muži" a ne "Zaměstnavatel nechce přijmout ženu". A na palici je to, že žena písemně souhlasí (jak sama píšete)s výší platu a pak vykřikuje jak je diskriminovaná, A ještě jedna poznámka - platy jsou většinou tajné, jaktože ženy ví tak přesně, že jejich kolega muž, který dělá tu samou práci, bere více jak ony.

0/0
6.5.2006 19:34

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

Ja jsem Vam jen vysvetlila, kde OPRAVDU dochazi k diskriminaci - NENI to pri vysi platu. :-)

Platy jsou CASTO "tajne", avsak nekdo (ucetni) necha proteci information...

0/0
6.5.2006 20:17

Hozik

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

No, tak me napadlo, nedostal sem velice lukrativni praci, protoze protikandidat mel vetsi prakticke zkusenosti ... neni to nahodou taky diskriminace? Mam dojem ze sem byl diskriminovan protoze jsem mene zkuseny. Taky kamarada nevzali - tentokrat jako plavcika a instruktora, protoze pry nezvladl fyzicke testy ... to je preci taky diskriminace ne? Jak je mozne ze takova diskriminace je mozna a vybrat si zamestnance na zaklade toho, jestli pujde na materskou neni, to by me opravdu zajimalo .....

0/0
9.5.2006 1:21

pavel64

Re: Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

Myslím, že šlo hlavně o to, že zaměstnavatel by měl minimalizovat náklady. Tedy pokud ženy pracují stejně, ale za méně peněz, tak by se o ně měli zaměstnavatelé prát. 

0/0
6.5.2006 19:06

Isbjoerna

Re: Re: Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

Pokud plati zene -rekneme- 80% platu muze, ale ta zena odpracuje jen 50% dni, zbytek je s ditetem doma, tak je podnikatel asi v ztrate, nebo?

0/0
6.5.2006 20:21

pernas

Re: Re: Re: Re: Ženy berou o pětinu méně než muži

Proč by měl být ve ztrátě? Zaplatil by pouze 40 % toho, co by zaplatil za muže, který bude dělat celý rok. Akorát nesmí tomuto zaměstnanci dávat nějaké termínované úkoly. Musí mu dávat práci, u které nebude vadit, že nebude dodělaná. A nebo bude muset držet plně zaškolenou zálohu (ale kdo by ji dělal zadarmo, že).

0/0
6.5.2006 23:05

Ioio

Jednou jsem četl, ...

Jednou jsem četl, že podle nějaké gendrové studie jde více peněz na mužské aktivity - fotbalové a hokejové stadiony, než na klouzačky a hřiště pro děti. Tento argument, ale vychází z chybného předpokladu, že ženy fotbal a hokej nehrají, že je nezajímá. Všichni tušíme, kde jsou skutečné potřeby žen - ovládání mužů - jedněm se daří a ty druhé zrovna píší další gendrovou studii.

:-)

0/0
6.5.2006 14:06

Ioio

Ano, ano...

Ano, ano, ženy se vyhýbají technickým oborům jak čert kříži. Jsou slabší a mnoho času prokvokají. Na druhou stranu jsou všeobecně vytrvalejší a zvládají více práce najednou. Z výše uvedeného je zřejmé, že dobře placeny budou teprve při delší pracovní době nebo v patřičném oboru. Někde jsem četl, že vysocí a krásní lidé jsou úspěšní. Muži dorůstají v průměru větší výšky, není to sice o 20 %, ale doufám, že nás genderistky nebudou chtít zkracovat.

:-P

0/0
6.5.2006 13:53

Ioio

Re: Ano, ano...

Ještě bych poznamenal, že průměrný vyšší vzrůst je u mužů dán od přírody.

:-)

0/0
6.5.2006 13:57

german

Re: Re: Ano, ano...

R^

0/0
23.5.2006 21:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.