Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pendolina převezla čtvrt milionu lidí za půl roku

Za šest měsíců provozu si jízdenku v rychlovlaku Pendolino na trati mezi Prahou a Ostravou rezervovalo už čtvrt milionu cestujících. I když jsou soupravy v průměru obsazené zhruba z poloviny, dráhy si zájem o vlak pochvalují a považují pendolino za ekonomicky velmi úspěšné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

stovka

opět zdechlo

včera nedojelo pińďolíno, zdechlo v Suchdole nad Odrou. Prý poškrábaný CD ROM.

0/0
14.6.2006 7:49

drevak_patlak

Re: opět zdechlo

Které by to mělo být? Podle Babilona (http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa) dojela všechna, obvykle načas, max. zpoždění 10 minut.

0/0
14.6.2006 8:18

christo

hura CD

Tak estli todle je zarnej uspech Ceskych drah, bojim se a s hruzou ocekavam den kdy vyplavou jejich opravdove neuspechy...

0/0
14.6.2006 1:50

mr_iks

navratnost investice

takze pendolina stala 4,3 mld, pri 50% naplneni a prumerne cene 400Kc listek je trzba z jedne jizdy 70 000Kc. Kdyby byly naklady 20 000 na jizdu, jsou naklady cca 30% a zisk 70 %, takze ze 100 milionu trzeb je to cisty zisk 70 mil / pul roku => 140 mil / rok. A z toho nam vychazi 4300 / 140 = 30 let !?! no neni to krasa?

a to tam jeste nepocitam uslou prilezitost, kdyby misto nich jezdily normalni, x-krat levnejsi a stejne rychle, IC, ktere 160 jezdi bezne taky....

0/0
13.6.2006 18:29

Meda

Prectete si clanek znovu

No pendolino jede kolem 4 hodin, takze naklady na plat strojvedouciho a pruvodci budou max 3000 plus tak 1000 za elektrinu a 1000 za mytne (pocet kilometru krat pevna sazba odvadena za pouziti koleji) to dava prime naklady na jednu jizdu kolem 5000Kc. Navic nejsou zapocteny jizdenky v dobe poruchy pendolina a ma v budoucnu jezdit OV-PHA pod 3 hodiny => priliv zakazniku, takze si myslim, ze klidne kolem 250 mil. za rok vydela. Navic mezi OV a PHA jezdi tusim jen 4 ze 7 jednotek. Tedy navratnost je 2,5mld/0,25mld=10 let.

0/0
13.6.2006 20:00

jouda

Re: Prectete si clanek znovu

no pockej, krome primych nakladu jeste musis pocitat 600% rezie :-D

nebo 1200% i s reklamou :-D

0/0
13.6.2006 20:19

rudastraka

Re: Prectete si clanek znovu

100 mega trzeb za pul roku znamena 200 za rok. to je bez nakladu. Kdyz das 4.7mld na 4% urok, dostanes skoro to samy na urocich.

a k tem nakladum. odhaduju 1 masinfira (500kc/hod) + 2 rozhodci (po 250kc/hod) dela dohromady 4000tis na jizdu. elektrika bude minimalne 5tis. nevim kolik je sazba za koleje ale pod 20kc na km to nebude. amortizace 5% z ceny rocne odhadem dela 30tis na jizdu. nekdo ten vlak taky musi uklidit a udrzivat. dohromady 1 jizda do ovy prijde nakladove minimalne na 40tis. vlakem jezdi dost lidi co ma slevy, tak by musi byt obsazeny minimalne z poloviny aby nebyl ztratovy.

0/0
13.6.2006 21:27

meda beda 1

Re: Re: Prectete si clanek znovu

Nevim proc sem porad pletete tech 4,3mld. Mezi OV a PHA jezdi jen 4 jednotky ze 7 tak musite pocitat mene - cca 2,5mld. Ty naklady na km jsou 7,4Kc/km tedy 2650Kc, strojvedouci nebere urcite 500 za hodinu. Mozna tak 100+100 statu, pruvodci mene dejme tomu 70+70 statu, uklizecka 50+50 a naklady na toal papir apod. 200Kc. Takze naklady na zamestnance jsou 1540Kc. A sazba za kW energie je kolem (12,89Kc/MW v nizkem pasmu) 12h pro CD, takze pri spotrebe kolem 10000kW (coz jsem asi prehnal) za hodinu to da z OV do PHA kolem  4200Kc. Dohromady 8500Kc na 1 jizdu maximalne, tj 35 mil rocne. Poku vydela tech 250mil rocne jak uz jsem zminil, pak se zaplati za 11,5 roku.

0/0
13.6.2006 22:13

rudastraka

Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

tipuju ze masinfira je 2/3 casu ve vlaku a 1/3 neridi. pak je z 500kc za jizdu 333kc. zapocitej do toho 6 tydnu dovoleny, socialni a zdravotni pojisteni placeny zamestnavatelem, 36 hodin pracovni dobu tydne a jses na 30-35 tis hrubeho mesicne.

jestli ma draha 1MWh za 12,89, tak ma 1kWh za 1.2hal coj je asi hodne velky ulet

0/0
13.6.2006 22:35

meda beda 1

Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Kousek nize mas i vynatek z oficialnich dokumentu. CD jsou jednim z nejvetsich odbercu, tak plati nejmene. Je to logicke ne?

0/0
13.6.2006 22:37

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

30x pod vyrobnimi naklady??? viz nize

0/0
13.6.2006 22:38

CEZ13

Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Milý méďo béďo. Hodina strojvůdce včetně nějakých výhod, včetně sociálního a zdravotního placeného pojištěncem, bonusy, apod. se bude pohybovat mezi 230-280 Kč/h. Pro průvodčího to bude 130-160 Kč/h. Nevím, kolik stojí pronájem kolejí, ani kolik energie spotřebuje Pendolino. do nákladů bude nutné dále započítat režie, náklady na úvěr (myslím si, že ČD neměly na to zaplatit investici tohoto rozsahu z vlast.zdrojů), údržbu vlaků, byť jsou nové, tak budou chodit na garančky a opravy, apod. Pokud bys někdy počítal návratnost z investic, tak bys věděl, že je nutné budoucí příjmy (zisky) z investice diskontovat, abys je přepočítal na současnou hodnotu. Byť neznám údaje, návratnost Pendolina všech, tedy cca. 4,5 mld. na 15 let a více, záleží na vytíženosti a ostatních nákladech. Rozhodně to nebude k 10 rokům.

Můžeš s tím nesouhlasit, můžeš oponovat, ale to je tak jediné, co s tím můžeš udělat ;-)

0/0
14.6.2006 7:04

Tomáš

Re: Prectete si clanek znovu

Á, pán je znalec. 1000 Kč za elektřinu? Možná za svícení ve vlaku. Ale jinak by se za to vlak ani nerozjel. Nevím kolik je cena za elektřinu pro ČD, ale běžně je zkruba 3-4 Kč za kW/h. Pokud budeme počítat jen 2 Kč za kW/h (hodně optimistické), tak za 1000 Kč je 500 kW/h. Doba jízdy Pha-Ostrava cca. 4 hodiny, tj. na jednu hodinu je to 125 kW. To je výkon trochu slušnějšího auta. Nebo to v létě stačí (snad :-)) na klimatizaci. Pro ilustraci: Pendolino má 8 motorů o celkovém výkonu 4000 kW. Při rozjezdu (využití plného výkonu) stačí 500 kW/h na 1/8 hodiny, tj. na 7,5 minuty.

0/0
13.6.2006 21:51

meda beda 1

Re: Re: Prectete si clanek znovu

Strejda pracuje v energetice a pred nejakou dobou rikal, ze nejlevnejsi proud maji ceske drahy cca 5 hal za kW. Ted je to asi trochu vice.

0/0
13.6.2006 22:15

m.

Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

tak to by asi akcionari CEZu nerozdychali, prodavat proud takhle pod cenou

0/0
13.6.2006 22:19

meda beda 1

Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Cenové rozhodnutí ERÚ kterým se stanovují pevné ceny distribuce elektřiny konečným zákazníkům

kterým se stanovují pevné ceny distribuce elektřiny konečným zákazníkům

elektřiny konečným zákazníkůmze sítí nízkého napětí

napětírika, že 33,95Kc/MWh ve vysokem pasmu a 10,22Kc/MWh v nizkem.

0/0
13.6.2006 22:25

meda beda 1

Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Pardon nejak spatne se to zkopirovalo.

0/0
13.6.2006 22:27

meda beda 1

Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Tak jeste mala oprava. Lokomotiva je napojena na VN nevo VVN tedy:

(1.1.) Výrobce, jehož zařízení je připojeno do napěťové hladiny VVN distribuční soustavy, účtuje na základě smlouvy územně příslušnému provozovateli distribuční soustavy cenu 20,00 Kč/MWh za každou MWh skutečně dodané elektřiny naměřené v předávacím místě výrobce.

(1.2.) Výrobce, jehož zařízení je připojeno do napěťové hladiny VN distribuční soustavy, účtuje na základě smlouvy územně příslušnému provozovateli distribuční soustavy cenu 27,00 Kč/MWh za každou MWh skutečně dodané elektřiny naměřené v předávacím místě výrobce.

0/0
13.6.2006 22:34

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

20Kc/MWh znamena 2hal/kWh. vyrobni cena cezu je udajne kolem 60hal/kWh. co to tam je za manazyrky ze prodavaji elektriku 30x pod vyrobnimi naklady???

0/0
13.6.2006 22:38

meda beda 1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

To jsou oficialni cisla ERU a na internetu lehko zjistitelna. Aspon se dovite neco noveho. Asi to s tou energii nebude jak si myslite.

0/0
13.6.2006 22:42

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

takze vyrobni cena 1kWh je mensi nez 2hal???

0/0
13.6.2006 22:51

meda beda 1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Za tuto cenu se da energie koupit. Jestli je to pod vyrobni naklady se tam nepise. Ale asi tezko. Do vyrobnich nakladu se asi pocitaji i naklady na prenosovou soustavu apod. a CD berou energii primo z VVN tak naklady jsou minimalni.

0/0
13.6.2006 22:53

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

z neceho se ale ta elektrika musi vyrobit. nejde jen o naklady do prenosove soustavy

1kWh = 3.6MJ, 1kg uhli da si 20MJ = 5.55kWh

ucinnost 40% = 2.22kWh

1kWh = 2hal, 2.22kWh = 4.44ha

1q uhli by musel stat 4.44Kc, za to se to ani nedoveze, bezna cena pro maloodberatele je 30 az 40x vyssi

0/0
13.6.2006 23:02

meda beda 1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Ta cena od ERU je spravna, za kolik se vyrabi elektrina a kolik stoji tezba tuny uhli nevim. Muselo by se to najit.

0/0
13.6.2006 23:08

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

ta cena me hodne zarazi. prumyslove podniky plati za 1kWh  2kc

0/0
13.6.2006 23:13

Tomáš

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Pozor, to je ale jen cena za distribuci, tj. za využití přenosové soustavy. Nemotejte jablka a hrušky!!!! 

0/0
13.6.2006 23:28

Meda

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Tak jsem to nakonec nasel, konecna cena pro CD je nyni 72hal/kWh.

0/0
14.6.2006 0:46

Jablkon

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prectete si clanek znovu

Než do mě někdo začne rejpat že taky sčítám jabka a hrušky, opravím se radši sám: je trochu něco jiného VÝKON a PŘÍKON - žádný stroj totiž nemá 100% účinnost. Pokud tedy průměrný výkon vlaku během cesty bude osminou výkonu maximálního, vykoná motor práci 2MWh ale spotřebuje na to řekněme 3MWh energie ze sítě.

Stále ale platí že je nesmysl hádat se o tisícovku na elektřině (při zde uvedené ceně za kWh by to bylo cca. 2000Kč za cestu) když odpisy soupravy jsou v řádu desetitisíců. Stejně tak jako úroky z úvěru na jejich pořízení...

0/0
14.6.2006 11:33

lolek77

Re: navratnost investice

Za půl roku si pendolíno vydělalo na nárazník.

0/0
13.6.2006 23:38

Jablkon

Re: navratnost investice

Handrkovat se o ceně elektřiny je v daném kontextu dost bezpředmětné, stejně tak jako o celých provozních nákladech, zejména ze strany "příznivců". Protože i kdybychom provozní náklady zcela zanedbali, vyjde návratnost 12,5 roku (4,3mld * 4/7 / 200mil roční tržby). Což je pro dopravní prostředek (snad s výjimkou trajektu či zaoceánské lodi ;-P) myslím neúměrně dlouhá doba. Myslím, že pendolíno je morálně zastaralé už nyní, a co teprv za 12 let...

Dále, k těm nákladům: myslím že odpisy souprav jsou v případě pendolín zcela dominantním nákladem. I v případě meziměstského/zájezdového autobusu řekněme za 10 milionů tvoří odpisy (či spíše leasing) určitě nejmíň třetinu nákladů dopravce. V případě pendolína za 620 milionů to bude mnooohem víc. Mimochodem, myslím že pendolína jsou koupená na úvěr, takže přijdou na mnohem víc než 620mil.- úroky i při výši 2% (směšné) ukousnou čtvrtinu tržeb 

0/0
14.6.2006 0:15

Jablkon

Re: Re: navratnost investice

- Tomáši, než budeš z někoho dělat "znalce", zjisti si prosím nejprv, jakou jednotku má "spotřeba energie". kW/h je prachsprostá blbost, je to kW(krát)hod (pro úplnost, 1kWhod = 3,6MJ (megajoulů)). To jen tak na okraj, jinak souhlas.

- pokud má pendolíno výkon 4000kW, pak za jednu cestu může spálit řekněme 2MWhod energie (tzn. jakoby osminu cesty běželo naplno a zbytek se vezlo. Pro ilustraci, auto s plynem na podlaze má okamžitou spotřebu cca. 25l/100km, průměrně pak 7l/100km přičemž na železnici jsou příhodnější podmínky). Kdyby dráhy platily polovinu co domácnost, dělá to 4000Kč za cestu

- náklady na fíru odhaduju na 350Kč/hod (25000 hrubýho měsíčně + 9000 platí zaměstnavatel, za to 36hod práce týdně a 5 týdnů dovolené. +předpoklad že jízdou stráví 75% prac.doby)

- cenu za ošoupání kolejí apod. neznám

* myslím že pendolína jsou zbytečný luxus. Nasazením nejmodernějších vozů za klasickou mašinou bychom dosáhli vyššího komfortu a skoro stejné jízdní doby při výrazně nižších nákladech

0/0
14.6.2006 0:32

drevak_patlak

Re: Re: navratnost investice

U železničních vozidel se bere životnost standardně cca 20-25 let, po kterých se obvykle ještě zvažuje modernizace prodlužující životnost o cca dalších 10-15 let. Takto staré vlaky (i několikrát modernizované) potkáte i ve Švýcarsku, zemi železnici zaslíbené. U nás jezdí mnohé vlaky BEZ modernizace i 40 let (např. staré panťáky v okolí Prahy) a jsou stále provozuschopné, byť občas nedojedou a svezení také není nic extra.

Pokud železniční dopravce kupuje nová vozidla, pak jejich odpisy skutečně představují 50-60% celkových nákladů na provoz. I proto je obvykle snaha jezdit "od rána do večera". Pendolino na Ostravu ujede denně průměrně cca 1000 km.

0/0
14.6.2006 0:35

Jablkon

Re: Re: Re: navratnost investice

To, že v současnosti ČD provozují 40 let staré nemodernizované jednotky není normální stav ve "vyspělé" zemi ale neblahé dědictví minulosti. To předpokládám nemusím připomínat (mimochodem, vybavuji si, jak před pár lety při Dni železnice dráhy nasadily na trať Liberec - Tanvald pod označením "historická souprava" 40 let staré motorové vozy (snad řada 830? moc se v tom nevyznám...), které v té době na trati Liberec - Frýdlant jezdily ŘÁDNÉM provozu :-) ).

Přeci jen si však myslím, že v tomto je poněkud rozdíl mezi pantografy a motoráky, kde je, přiznejme si, důležité hlavně aby to bezpečně jelo, a soupravou, kterou ČD vydávají za luxus, nadstandard, nejkvalitnější veřejnou dopravu v zemi a nevím co ještě - pokud půjde pokrok na české železnici aspoň trochu dopředu, troufám si tvrdit, že za 12 let již nebude možné pendolína vydávat za mimořádnou, a podle toho i zpoplatněnou službu. Což je jistě potřeba při kalkulaci návratnosti, resp. ekonomického úspěchu, zohlednit

0/0
14.6.2006 0:52

drevak_patlak

Re: Re: Re: Re: navratnost investice

Souhlasím s Vámi. Já jsem chtěl jenom nastínit, že reaálná životnost vlaků je velmi vysoká. Mnou zmiňované panťáky kroutí už cca 40 let a každý den ujedou nějakých 300-400 km stylem rozjezd-brzda-dveře a tak stále dokola. I když už dnešním standardům neodpovídají, rozhodně stojí za obdiv.

Co se týče Pendolina, tak se obávám, že ČD budou muset zlevnit už asi příští rok. POkud bude realizován projekt společnosti Railtrans a začne mezi Prahou a Ostravou jezdit jejich RailtransExpres s velmi podobnou jízdní dobou jako Pendolino, ale za poloviční cenu a s opravdovým jídelním vozem, pak se určitě část cestujících ráda postěhuje ke konkurenci. Jediná výhoda ČD je v tom, že podle návrhu JŘ mají jezdit Railtransexpresy a Pendolina přibližně v hodinovém prokladu (alespoň z Prahy), čili to nebude úplně dokonalá konkurence, zejména pro ty, kdo budou chtít jet nejbližším vhodným vlakem.

0/0
14.6.2006 8:25

Jablkon

Re: Re: Re: Re: Re: navratnost investice

O možné konkurenci Railtransu vím, podrobnosti (zejména navrhované jízdní doby a proklady) neznám. Je ale zřejmé že konkurence může situaci na trati velice změnit - mám vážný pocit že ČD "bezkonkurenčnosti" pendolín samy vydatně pomáhají tím, že ICčka nenechají jezdit tak jak by doopravdy mohla - pokud pendolína v době poruch byla nahrazena "běžnými" soupravami, které dokázaly jezdit načas, proč IC jede z Phy do Ovy o 40 minut déle? Určitě to neni třemi zastávkami navíc :-) A až Railtrans začne jezdit tak rychle jak to doopravdy jde...??!!

Pokud jde o mě, pendolínem do Ostravy se nejspíš hned tak nesvezu. Nejsem totiž student s bydlištěm na Ostravsku ani důchodce ani mě tam zaměstnavatel nepošle na služebku. IC jede 4hod a na KMB stojí zhruba 250Kč. Pendolíno je o 40min rychlejší, ale za dvojnásobné peníze (Y)

0/0
14.6.2006 11:28

Tomas

Rychliky?

Zajimalo by mne, kolik lidi preveze za tu samou dobu napr. Kosican... Urcite vic, za min penez a ve stejne kvalite ;-D

0/0
13.6.2006 16:18

Meda

Re: Rychliky?

Ve stejne kvalite? Ja uz parkrat v IC stal nebot nebylo si kam sednout. Cistota nic moc. A kvalita jizdy uz tez neni co byvala. Vagony taky starnou. Takze stejna kvalita rozhodne ne.

0/0
13.6.2006 20:07

Jarda

Re: Re: Rychliky?

konkretne v kosicanu vozy sice nevoni novotou, ale i tak jsou na slusne urovni

0/0
13.6.2006 20:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.