Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektřina příští rok podraží. Řeší se, o kolik

Elektřina lidem příští rok opět podraží a výdaje na ni se zvýší minimálně o sedm procent, tedy zhruba kolem tisíce korun za rok. Domácnosti s elektrickým topením pak musí počítat s nárůstem plateb až o více než 4 tisíce korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pavel

Elektrika

Jasně v lidech je nejvíc peněz,zdražte jim všechno,nebudou si ničeho vážit,budou jen odrbávat stát,budou krást a chlastat,a pak na ty naše pantáty nebude mět kdo dělat.Proč se nedává víc peněz do výzkumu solárního ohřevu a energie,asi brzo koupím centrálu,bude to levnější.

0/0
27.7.2006 13:39

nezavisly Kutil

solarni ohrev vody na zimu? Vyplati se?

Az hruza pomyslet ze ted tu mame 33 °C a za 3 mesice by se musi  topit!!Co treba obrovska jimka na vodu v zemi, velice dobre izolovana, solarni clanky na ohrev vody by pres leto pumpovaly vodu (nevim 70°C ?) pod barak. Casem by samozrejme cast vyprchala ale mozna by vydrzelo neco pres celou zimu? Je tady nekdo odbornik?

0/0
26.7.2006 11:39

nezavisly Kutil

Re: solarni ohrev vody na zimu? Vyplati se?

Soused tak u nas ohriva bazen.

0/0
26.7.2006 11:42

mar

Re: Re: solarni ohrev vody na zimu? Vyplati se?

Ale nešetří tu energii na zimu.

0/0
26.7.2006 11:44

mar

Re: solarni ohrev vody na zimu? Vyplati se?

Tak si spočítejte kolik energie jste schopen akumulovat do litru vody, kolik spotřebuje Váš dům, jaké budou ztráty při izolaci a zjistíte tedy jak velká by musela být ta nádrž. Pak již stačí spočítat nutný počet solárních článků a poptat jejich cenu a cenu za výstavbu té obrovské nádrže.

0/0
26.7.2006 11:44

Dzemko

Re: Re: solarni ohrev vody na zimu? Vyplati se?

Lipno?

0/0
26.7.2006 23:36

Pavel

Re: solarni ohrev vody na zimu? Vyplati se?

Je to o penězích,ja taky rád investuju do budoucna a šetřím životní prostředi,ale takových nás je málo,bohužel.VV

0/0
27.7.2006 13:48

Pavel

Re: solarni ohrev vody na zimu? Vyplati se?

Já sám sem investoval do tepelného čerpadla,vzduch-vzduch,abych šetřil přírodu a zároveń s ní dostal energii.VV

0/0
27.7.2006 13:54

nezavisly Kutil

fotosynteza (Photosynthese) x atomova fuze

Uz desitky let investuje Atomova lobby do vyvoje se snahou napodobit termojaderne reakce na slunci. Proc se ale neinvestuje do napodobeni umele vytvorene fotosyntezy ( ta je dopoud sale nerozlustena )?

0/0
26.7.2006 11:25

Konstrukter

Re: fotosynteza (Photosynthese) x atomova fuze

k čemu by ta umělá fotosysntéza měla sloužit?

0/0
26.7.2006 11:56

nezavisly Kutil

Re: Re: fotosynteza (Photosynthese) x atomova fuze

Nejsem chemik ale snad by bylo mozne chemickou reakci vyrabet elektricky proud s obrovskou ucinnosti? (soucasne photovoltaicke clanky jsou zatim stale (A) drahe (B) maji malou ucinnost

0/0
26.7.2006 12:13

Konstrukter

Re: Re: Re: fotosynteza (Photosynthese) x atomova fuze

Taky nejsem chemik, ale myslím že elektrický proud sám o sobě při fotosyntéze nevzniká a řekl bych že i tepelná bilance bude záporná, tj. že při fotosyntéze se odebírá teplo z okolí.

0/0
26.7.2006 12:45

Amat

Re: Re: Re: Re: fotosynteza (Photosynthese) x atomova fuze

Tak aspoň jako lednice;-)

0/0
26.7.2006 23:37

Ceassaro

roustouci cena

laka dalsi podniky aby vstoupily do odvetvi...tak to rika ekonomie.

Takze by se mela casem zvysit i nabidka a rust cen zastavit.

Lec mam ten dojem, ze do odvetvi elektraren se jen tak lehce nevstupuje a ze to bude CEZem nekde pojisteni...aby nemeli konkurenci.

0/0
26.7.2006 11:02

mar

Re: roustouci cena

ČEZ konkurenci má. vstoupit lze. Samozřejmě to láká další investory, ale to ještě neznamená, že současná cena je na úrovni při níž se investice do nového zdroje vyplatí.

0/0
26.7.2006 11:05

Prasopes

jo,jo

Ze čekej plat nakupovat proud za světové ceny R^, to aby akcionáři ČEZu mohli zase na konci roku  nakupovat čtyřpatrový vilky

0/0
26.7.2006 10:56

Ceassaro

Re: jo,jo

jsem akcionar CEZu :-)

0/0
26.7.2006 10:59

Klokan

Re: Re: jo,jo

Já taky :-)

0/0
26.7.2006 11:09

mar

Re: jo,jo

Klidně buď taky akcionář. A myslíš, že ČEZ používá stejnou argumentyci třeba při nákupu řídícího systému a uspěje? nebo jej má za stejnou cenu třeba jako německá firma?

0/0
26.7.2006 11:04

EDV_Entwickler

Re: Re: jo,jo

A co platy?

0/0
26.7.2006 13:22

nezavisly Kutil

"plovouci" cena 1 kWh ?

Otazka: co by se stalo kdyby byla cena elektriny kazdou hodinu jina? rano ve spicku/dopoledne by mohla byt 2 x tek drazsi nec napr. v noci. Vytvoril by se obrovsky tlak na odberatele presunout odber na nocni hodiny s idealnim cilem = konstantni vyrobou a odberem bez pretizeni? Je tady nekdo odbornik a muze odpovedet?

0/0
26.7.2006 10:54

mar

Re: "plovouci" cena 1 kWh ?

Tak částečně se to aplikuje (tzv. noční proud). Ale ta jednoduché to není, musely by na to být měřáky... Muselo by se to říci předem, protože průmysl musí výrobu plánovat a ne chvíli jet a chvíli ne. A pokud by se to měnilo každou hodinu, tak by to asi zajimavé moc nebylo, to e pro továrnu výhodnější jet v kuse. Navíc při noční výrobě rostou náklady na osvětlení a mzdové náklady. Zatím je výhodnější to takto dělat jen částečně a na část postavit přečerpávací elektrárny.

0/0
26.7.2006 11:09

Pavel

Re: "plovouci" cena 1 kWh ?

Je to dobrá uvaha.Kdyby chtěli kolem toho víc chodit,neměli by takové výkyvy  při dodávání do sítě.

0/0
27.7.2006 13:52

nezavisly Kutil

domaci elektrarna? od jake ceny se vyplati?

Zajimalo by me od jake ceny by se vyplatilo si vyrabet doma (ve sklepe, garazi) elektricku energii sam? Mala kogeneracni jednotka = ohrev vody + vyroba energie (napr. na rostlinny olej) nebo maly diesel generator nebo existuje i jene reseni? Kotel na drevo (drevoplyn = zplynovani dreva) ktery ohriva vodu a pohani generator? + zalozni baterie, existuji ve svete nejaka podobna reseni??

0/0
26.7.2006 10:43

mar

Re: domaci elektrarna? od jake ceny se vyplati?

Pokud vím, tak se to nevyplatí, ale zkuste se zajímat, až zjistíte náklady, tak napište.

0/0
26.7.2006 10:46

Fido

Re: domaci elektrarna? od jake ceny se vyplati?

Slysel jsem o pripadu kdy majitel domu s mnoha kancelaremi provozoval pod domem elektrarnu se dvema motory pohanenymi zemnim plynem (jeden provozni a druhy zalozni). Teplem z motoru ohrival vodu pro vytapeni budovy. Udajne se mu to vyplatilo. Ale v pripade mensiho domu nevim. Tam by asi byla situace odlisna.

0/0
26.7.2006 12:30

Hanyz01

povědomé jméno

Ten Alan Svoboda...nejde náhodou o Alana "akcie" Svobodu? A on i po té ostudě stále dělá vysoce postaveného manažera ČEZu?

Vy zíráte, my zíráme - ČEZ.Rv

0/0
26.7.2006 10:12

jajaja00

Re: povědomé jméno

Ano, je to Alan Akcie Svoboda, šedý, tichý úředník, téměř státní zaměstnanec (ČEZ), s odpovídajícím příjmem.

Zajímavý ale je převratný objev, že čím vyšší spotřeba, tím to víc stojí.

No a ještě bychom státnímu ( = našemu) ČEZu mohli dotovat jeho nynější vývoz elektřiny pod cenou.

0/0
26.7.2006 10:22

mar

Re: Re: povědomé jméno

Mohl byste nám popsat jak se zachová trh pokud roste jen poptávka a ne nabídka?

Také byste nám mohla popsat tu cenu elektřiny, tedy prodej pod cenou? pod jakou cenou a znáte částku? A komu je prodáváno pod tou cenou (nevím pod jakou)?

0/0
26.7.2006 10:26

novot

Důvody

I toto je jeden z důvodů,proč se bude cena zvyšovat.Je to čtvrthodinka, ale stojí za to. http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1142743803-reporteri-ct/23454.html

0/0
26.7.2006 9:29

p_m

Re: Důvody

Jojo, Sobotka veřejně tuneluje ČEZ (jeho zisk použije na sociální dávky), tajně zase pomáhá známým k ritu.. Je to zkrátka pan Šibal.

0/0
26.7.2006 10:41

erben3

.

Nu což. Tak začneme svítit petrolejkama a až dojde ropa, tak se přestěhujeme do jeskyní. S touhle nenažranou civilizací to stejně jednou takhle skončí. Rv

0/0
26.7.2006 9:20

John

Cena

Proc se zdrazuje? Jenom proto, ze v okolnich zemi take, tak je nezadouci mit levnejsi elektrinu? To je mi argument...

0/0
26.7.2006 9:14

mar

Re: Cena

Protože výrobce si se svou elektřinou může dělat co chce, tedy klidně ji vyvézt. Je žáducí mít levnou elektřinu, ale cena se odvíjí i od ceny v okolních státech (tedy od burz), protože podle toho výrobce rozhoduje komu dodá.

0/0
26.7.2006 9:15

SeeM

Re: Re: Cena

jo a díky státem udržovaném monopolu

0/0
26.7.2006 9:17

mar

Re: Re: Re: Cena

Pochybuji, že mi odpovíte. Na co je v české elektroenergetice monopol a jak je udržován? Jak je bráněno konkurenci?

0/0
26.7.2006 9:19

Hanyz01

Re: Re: Re: Re: Cena

A podíval jste se někdy na to, kdo vlastní ČEZ a jaká je vlastnická struktura?

0/0
26.7.2006 10:10

mar

Re: Re: Re: Re: Re: Cena

Ano. A z toho plyne odpověď na: " Na co je v české elektroenergetice monopol a jak je udržován? Jak je bráněno konkurenci?"? Pokud ano, tak prosím o podrobnější vysvětlení. Nějak tu souvislost nevidím. Nebo jste tím chtěl naznačit něco jiného?

0/0
26.7.2006 10:16

petr

Re: Re: Re: Re: Re: Cena

Co má vlastnická struktura společného s monopolem? Uvědomte si konečně, že cena elektřiny je stanovena aukcí na deregulovaném trhu a stát ani samotný ČEZ si cenu neurčuje!

0/0
26.7.2006 10:21

SeeM

Re: Cena

a to si vem, že má čez o mnoho levnější vstupy jako práce, distribuci apod. proto má ty nekřesťanské zisky

0/0
26.7.2006 9:17

mar

Re: Re: Cena

A jako roli hrají náklady na práci v celkových nákladech? Navíc kdokoli může u nás postavit elektrárnu, proč to nedělá?

0/0
26.7.2006 9:19

Sisi

Re: Re: Re: Cena

Á, pán je suterén, :o))).

0/0
26.7.2006 9:22

Ig-n-or

Re: Re: Re: Cena

nevím, nerozumím tomu... ale nestavěl elektrárny ČEZ ze státních peněz? Teď už ze zisků, který po vkladu státu vybudoval. Dá ti dneska stát na elektrárnu abys rozjel byznys? Má někdo na to, postavit si z kapesného jadernou elektrárnu? 

0/0
26.7.2006 9:37

mar

Re: Re: Re: Re: Cena

Část elektráren byla postavena za státní a část ne (třeba dostavbu Temelína financoval ČEZ z úvěru). ČEZ v Česku vyrábí asi 2/3 elektřiny, zbytek vyrábí jiní.

Stát tedy část elektráren postavil, poté je vložil do akciovky (stále mu vše patřilo), část pak prodal a část mu stále patří. Stát již nechce výstavbu dalších elektráren financovat a chce, aby investovali soukromí investoři. Cena elektřiny tedy vzroste na úroveň při níž se to vyplatí. Z té části co stát prodal již nemá nárok na nic. A z té části co mu stále patří jde zisk státu. Stát nikomu nic nedaroval. Nevím v čem je problém?

zjednodušeně: Stát postavil 2 elektrárny, jednu prodal, zisk z té prodané jde někomu jinému a zisk z té druhé státu. třetí již mají postavit soukromí investoři.

0/0
26.7.2006 9:48

mar

Re: Re: Re: Re: Cena

0/0
26.7.2006 9:51

mar

Re: Re: Re: Re: Cena

Takže stát nedal nic nikomu ani předtím, tak nevím proč by měl dávat teď. jaderku si asi z kapesného nepostavíte, ale firem, které na to mají není zase tak málo. třeba RWE, E.ON, EdF, Enel... jsou větší než ČEZ, ale nestaví.

0/0
26.7.2006 9:58

Konstrukter

Re: Re: Cena

Náklady na práci jsou v porovnání s investičními náklady, náklady na údržbu a náklady na palivo naprosto miniaturní. A to za kolik ti někdo postaví elektrárnu, nebo prodá palivo se neřídí tím jestli jsi z chudé ČR, nebo z USA...

0/0
26.7.2006 9:44

Pozorovatel

Nevidím jediný důvod, proč by měl EnergRegulÚřad připustit zvýšení ceny pro konečné spotřebitele!!

0/0
26.7.2006 9:11

mar

Re: Nevidím jediný důvod, proč by měl EnergRegulÚřad připustit zvýšení ceny pro konečné spotřebitele!!

0/0
26.7.2006 9:14

mar

Ten cenu elektřiny nestanovuje, jen poplatek za dráty

ERÚ stanovuje cenu za použití drátů a ne cenu za elektřinu. není důvod cenu za elektřinu regulovat. vyrábět může kdokoli a prodávat také.

0/0
26.7.2006 9:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.