Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Trh je dobrá věc, ale u elektřiny nefunguje

Ceny proudu poletí příští rok opět nahoru. Je to nutnost, nebo drzost výrobce? Pravda je někde uprostřed. Evropská unie před časem přenechala část odpovědnosti za ceny energie volnému trhu. Ten ale kvůli nedostatku konkurence nefunguje, jak by měl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Transalp

konečně se ozval i pan Zajíček

http://libinst.cz/clanky.php?id=669Koukám, že na iDnes titulek stále nezměněn.Rv

0/0
14.8.2006 10:29

Děd Vševěd

ČEZ

ČEZ nakupuje v Bulharsku a Rumunsku tamní elektrárny za stamilióny EUR a malý český spotřebitel to zaplatí....  ;-€ Rv (Y)

0/0
7.8.2006 14:33

barbudo

Re: ČEZ

... mýlíte se ... zaplatí to malý bulharský a rumunský spotřebitel ...

0/0
7.8.2006 14:45

Děd Vševěd

Poradím !

Dobrým dodavatelem je ebonitová tyč a liščí ohon !  :-D  :-D  :-D 

0/0
7.8.2006 14:30

Bedřich

výběr dodavatele

Bydlím v Brně, v bytě, elektřinu mi dodává E.ON (dříve Jihomoravská energetika). Ceny elektřiny E.ON se mi zdají vysoké, myslím, že by mohly být aspoň o něco nižší, rád bych využil výhod fungujícího trhu - pružné nabídky a poptávky a tedy možnosti spotřebitele svobodně si vybrat prodejce, a rád bych si tedy nakupoval elektřinu u jiného dodavatele. U koho mohu nakupovat levnější elektřinu? (Ale stačil by i dodavatel i se stejnou cenou-už sice bych tím nezískal, ale vznikl by tím tlak na mého současného dodavatelel aby mě přetáhl zpět a to snížením ceny.) Poradíte mi nějakého dobrého dodavatele?

0/0
7.8.2006 7:18

jpalm

trh v čr by fungoval...,kdyby byla konkurence...

http://www.ote-cr.cz

0/0
5.8.2006 20:00

barbudo

Můj pes říká, že trh funguje stejně ...

... objeví-li se na trhu drobný výrobce dodávající za nižší cenu, někdo toto zboží skoupí a přemístí tam, kde za něj dostane nejvíc ...

... jako když onehdá chtěla Hypernova lákat zákazníky na levnější benzín. K pumpě najel trhovec s cisternou a cvrndal do ní levný benzín z pistole ze stojanu ...

... když někdo nabídne levnější elektřinu, někdo ji skoupí a prodá tam, kde nejvíc vydělá ...

0/0
3.8.2006 22:00

Dr.Fe1

Zajímavý článek

http://www.tzb-info.cz/t.py?t=3&i=2033&h=3

a to je před zdražením na začátku tohoto roku ........

0/0
3.8.2006 13:09

ejt

Re: Zajímavý článek

porovnávání s kupní sílou je v tomhle odvětví mísení jablek s hruškama a hlavně nesmyslný a zavádějící. Stejně tak můžu porovnávat ceny benzínu v EU a u nás a vyjde mi, jak máme extremne drahý benzín v porovnání s kupní sílou. Kolikrát víc je v ceně nějakáho produktu obsažena cena suroviny, která se řídí světovými cenami, tolikrát víc platíme , vztaženo na kupní sílu nás a EU

0/0
3.8.2006 13:16

emp

Re: Re: Zajímavý článek

ono jde taky o typ zdroje na výrobu energie, je to ještě zamotanější. Pokud by všude byla energie vyráběná z alternativních zdrojů, bylo by to porovnatelné, ale takhle ne, i energetický mix je jiný.

0/0
3.8.2006 13:21

UM

Kupní síla je důležitá

Mám pocit, že nesmyslný a zavádějící je váš komentář. Jen v části, kde vám vychází, že máme extrémně drahý benzin ve srovnání s EU vám dávám za pravdu.

Demagogicky tvrdit něco o světových cenách a ignorovat bezprostřední realitu to vyžaduje silnou slepotu a nebo velkou angažovanost v třídním boji.

Hrušky s jablky mícháte vy, když srovnáváte cenu benzínu, kdy vláda toho nemůže moc ovlivnit (pokud se smíříme se spotřební daní) a cenu elektřiny, kdy má vláda majoritní podíl v dominantní energetické firmě v ČR tuto elektřinu vyrábějící. 

0/0
3.8.2006 13:52

emp

Re: Kupní síla je důležitá

ale... ale... Ano, náklady na výrobu energie u nás jsou nižší, než je tomu v ostatních zemích, ale jsou tu položky, které se ovlivniát nedají... to jest třeba cena jaderného paliva, které dovážíme, cena uhlí.. část těžíme, část dovážíme a položka u dovozu se řídí světovou cenou +- . Náklady na větrné elektrárny jsou také zvýšeny díky západním technologiím, které nevyrábíme... Tohle vše cenu navyšuje oproti paritě kupní síly čr. Ano, ta cena by mohla být u naší energie asi nižší, ale pokud má působit volný trh, který se tu zpochybnuje, je zcela nesmyslný aby stát iomezoval cenu energie. btw. nejsem čezák a za elektřinu platím nekrestanske penize jako kdokoli jinej...

0/0
3.8.2006 14:27

UM

Volný trh

Nezpochybňuji volný trh všeobecně, jen chci zdůraznit, že vláda se musí chovat nejen jako akcionář v ČEZ, ale také jako vláda státu. Pak opravdu může dojít k závěru, že je nezbytné po omezenou dobu limitovat cenu el. energie, protože i při vyšším zisku ČEZu po zdražení, by výsledek z pohledu státu jako celku mohl být zápornný. Uvolnit trh s energií vyžaduje v ČR nějaký čas. I bohatší státy ochraňují svůj trh a také říkají, že dočasně.

0/0
3.8.2006 15:25

emp

Re: Volný trh

dobře. ale stejně si myslím, že to vláda dělá--- možná se budeme přít o to, co je pro koho "správná míra" ale nepochybuji o tom, že bez kontroly státu by energie byla ještě dražší.. proto se také obávám privatizace. Pro mě osobně je určitou náplastí fakt, že čez expanduje na východní trhy a skupuje co může. jeho cena tak roste. kdyby stát jednou )nedejbože čez prodal, dostane díky investicím slušnou částku,

ale jak říkám, spor je v jaké míře se dá cena regulovat. myslím si, že při výraznější regulaci ceny by se začala tay ozývat EU :-/

0/0
3.8.2006 15:39

Datel

Re: Volný trh

Tady neni problem v tom, ze by nefungoval trh, jak naznacuje titulek clanku. Tady je problem v tom, ze mame jedineho vyrobce ktery muze na nasem trhu pusobit bez barier, tri obchodniky a jedinou distribucku pro kazdeho obyvatele, ktera pri trose smuly navic patri vyrobci. Klasicke monopolni prostredi. Takova situace se ovsem neda resit nejakym postupnym uvonovanim - to nic neresi. Takova situace se resi nastolenim trzniho prostredi - nejsnaz rozdelenim monopolniho vyrobce na vic samostatnych casti + majetkoveho a faktickeho oddeleni casti ktera ze sve povahy neumoznuje rozumnou konkurenci - tj. v nasem pripade distribuce. Tam muze stat dal regulovat, je to zadouci.

0/0
3.8.2006 15:46

Konstrukter

Re: Re: Volný trh

Troufám si tvrdit, že nic z toho co jste vyjmenoval neovlivní růst cen elektrické energie. Ale uznávám, že to zklidní hysterii, protože nebude jeden podnik se ziskem 17mld, ale 7 podniků se ziskem 2,5mld....

0/0
3.8.2006 16:20

Datel

Re: Re: Re: Volný trh

A tak to ani necekam. Konkurence zpusobuje presne opacny efekt - pokles cen.

Pokud pritom konkurujici firmy dokazou mit podobny zisk jako monopol, zpusobi to jedine - nasledny nastup dalsich firem do odvetvi a dalsi pokles ceny. Co vic si prat..

0/0
3.8.2006 19:58

barbudo

Re: Re: Re: Re: Volný trh

... čím víc budeme mít v Praze taxikářů, tím budou levnější?

0/0
4.8.2006 9:08

Datel

Re: Re: Re: Re: Re: Volný trh

Kdyz do toho nebude strkat nos mesto a nerozvine se kriminalita tak zcela jiste. Deset taxikaru = sluzby na prd a ceny jak prase, deset tisic taxikaru = tezky konkurencni boj, ceny na nakladech. Vidim ze jsi se s tou ekonomii zatim setkal dost okrajove ;-)

0/0
4.8.2006 16:28

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Volný trh

... ano, těžký boj o zákazníka ...

... jezdí jednou za tři dny ... až jich bude desetktát víc, budou jezdit jednou za měsíc ...

... a to jedno rito je musí uživit na celý měsíc ...

... to bude cena ... hmm .... okrajově ...

0/0
4.8.2006 20:11

Datel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Volný trh

ty, Barbudo, nemohl by jsi zkusit stvorit celistvou vetu? Kdo se v tech tvych trhanych myslenkovych pochodech ma vyznat.. :-D

0/0
4.8.2006 23:48

abc

Re: Re: Volný trh

Tzv. "unbundling" uz je davno v CR realita...

CEZ, a.s. a CEZ Distribuce, a.s. jsou samostatne, nicim neprovazane firmy.

0/0
4.8.2006 16:29

Datel

Re: Re: Re: Volný trh

jasne. Je to videt uz na jejich nazvu :-D

CEZ distribuce je normalnim clenem skupiny CEZ, stejne jako vyroba, obchod nebo treba tezba uhli. Ostatne jak se lze docist na webu CEZu: Provázáním výroby elektřiny, její distribuce a obchodu ve Skupině ČEZ se česká energetika přiblížila struktuře obvyklé v zemích západní Evropy. Tamní společnosti jsou často propojeny tak, že pokrývají celý energetický řetězec od těžby surovin přes výrobu elektrické energie až po její prodej. Nová struktura české elektroenergetiky je výhodnější také pro spotřebitele elektřiny a je plně v souladu s platnými normami Evropské unie.

..tak supr ze je to pro nas vyhodne. Jsme radi :-/

0/0
4.8.2006 16:41

Konstrukter

Re: Kupní síla je důležitá

Takže podle vás by vláda z pozice majoritního vlastníka měla poškozovat akciovou společnost ČEZ jejíž akcie jsou veřejně obchodovatelné a nutit ji aby se nechovala tržně?? Nebo jak mám rozumět té poslední větě?

0/0
3.8.2006 14:54

jojo

Re: Re: Kupní síla je důležitá

Především je jasné, že je hodně politiků, kteří měli zájem na vytvoření SuperČEZu a hádejte čím to je? Za prvé odměny, které najdete u manažerů ČEZu nenejdete nikde na světe (pokud porovnáte poměr zisku společnosti k odměně manažera). Za druhé ČSSD tu vytvořilo monopolní kolos, který se navenek tváří, jaký je to dobrák, že vlastně zdražovat nechce, ale nic jiného mu nezbývá. Za třetí nikdy nikdo nenajde vazby, kam jdou různé peníze za zakázky pro ČEZ a to někdy hodně předražené. celkově vzato socani si vypěstovali dojnou krávu, která je monopolní prase. Rozsekat potřebuje, jak v minulosti telekomunikace v USA.

0/0
3.8.2006 16:00

christo

...

Cez je humac, to je beze sporu, ale obavam se ze privatizace CEZu by situaci jedine zhorsila, viz transgas > RWE..:)

0/0
3.8.2006 12:21

tris

hmmm

Když on volný trh například spočívá v tom, že nehrozíte firmám, že jim začnete stanovovat cenu, když zdraží. Nedostatek elektřiny by měl motivovat investory stavět další elektrárny, protože se zdvihne cena elektřiny, jim zisky - ale nové elektrárny způsobí, že se ta cena třeba nezvýší tolik a elektřiny bude dostatek. Jenže když EU pohrozí, že když ty firmy budou mít zisk, tak jim ho vezme, tak nikdo tu elektrárnu stavět nebude (vysoké riziko), elektřiny bude méně a ceny budou ještě vyšší.... Ale může za to volný trh.....

0/0
3.8.2006 12:15

emp

Re: hmmm

R^

0/0
3.8.2006 12:23

christo

Re: hmmm

ja reda do dane problematiky vubec nevidim ale urcite to neni tak jednoduche jak pises.. elektrina neni sbozi jako treba auto ktere muzes drzet na sklade klidne rok, elektrina se musi hned spotrebovat. tudis zpristupnit energetickej trh soukromim investorum (ci nekontrolovatelna vystavba) by udelalo peknej bordel v prenosovy soustave. Energetika by mela byt plne pod statni kontrolou nejlepe primo statni.. (coz dnes v podstate je) Uz dnes tech par drobnych vyrobcu dela peknej hokej (hlavne "ekologicke vetrne elektrarny") v soustave

0/0
3.8.2006 12:30

emp

Re: Re: hmmm

já myslím, že to myslel trochu jinak..  a v zásadě je to v souladu s tebou... :-P

0/0
3.8.2006 12:37

tris

Re: Re: hmmm

My tu vlastně volný trh nemáme, když ČEZ je státní firma, že? Ale proč by zpřístupnění energetického trhu soukromým investorům udělal bordel v přenosové soustavě mi moc není - přenosová soustava přece není povinna odebírat od někoho elektřinu (jenže - opět - nemáme volný trh, přenosová soustava je státní firma, která je povinna......). Chtělo by to totální deregulaci, kdy by se například ukázalo, že v některých místech by pár firem začalo stavět redundantní přenosové soustavy, elektrárny by si třeba postavily vlastní přenosovou soustavu ve svém okolí atd. atd. Jenomže totální privatizace by například mohla znamenat nárůst cen elektřiny na skutečně tržní ceny, které jsou dneska možná vyšší než ty, co máme, na což by zase zareagoval stát, který by chtěl zkrouhnout firmám zisk a zase by za to mohl volný trh....

0/0
4.8.2006 8:57

jojo

Re: hmmm

Nesmysl, většina jich je pod kontrolou státu a má podstatný vliv. Myslíte, že by si ředitel ČEZu troufnul jít proti zájmu státu, když si třeba vláda umane stavět nové elektrárny? Nejenom že není konkurence, ale čím dál více se zvětšují monopoly.

0/0
3.8.2006 16:05

CHRISTO

Re: Re: hmmm

CEZ je v podstate statni podnik (coz me alespon lehce uklidnuje ze penize jdou nakonec do statniho rozpoctu) a pouze si hraje na akciovku

0/0
3.8.2006 16:12

UM

Dostihy a výsledek

Jakmile začnou cenové dostihy energetických firem jako ČEZ a RWE k evropské úrovni, rychle porostou řady spalovačů všeho možného(viz. Lidoop) a dopad postihne jak uživatele ušlechtiých energií tak ochránce životního prostředí, bohaté, chudé, zkrátka celou společnost.

Vláda pak bude muset řešit mnohem zapeklitější problémy než nyní jako hlavní akcionář ČEZ při rozumném řízení ceny elektřiny.

0/0
3.8.2006 10:29

tris

Re: Dostihy a výsledek

Jakmile začnou lidi spalovat vše možné místo elektřiny, bude mít ČEZ nižší zisky.... to je trochu v rozporu s tím, že jim jde hlavně o prachy, ne?

0/0
3.8.2006 12:17

christo

Re: Re: Dostihy a výsledek

dokud CEZ bude vydelavat nejaky 15 mld rocne, myslim ze mu to je lehce ukradeny:)

0/0
3.8.2006 12:33

UM

Miliardy

Kdo bude vydělávat ty miliardy a kolik jich vlastně bude?

 Je to vláda, ale ta samá vláda bude muset vydat jiné miliardy na životní prostředí, další na policii, armádu a soudy, aby lovili a trestali spalovače, do zdravotnictví pro léčení nemocí dýchacích cest, alergií ap. Nakonec se třeba tupá vláda dopracuje ke zjištění, že místo zvýšení zisku ztrácí a kdo zaplatí víme.

0/0
3.8.2006 13:20

CHRISTO

Re: Miliardy

to ze nekdo prozene nejakej sajrajt kominem zase tolik lidi nezabije neboj. Navic bych rekl kdyz ma nekdo udelanej dobre krb tak tim muze vytapet cely barak klasickym drevem. Budoucnost vytapeni baraku ale je stejne v tepelnych cerpadlech. Elektrinou topi uz jen malo lidi

0/0
3.8.2006 15:30

UM

Souhlas

Pokud jde o malou energetiku, naprostý souhlas. Biomasa a tepelná čerpadla. A to je zase prostor pro ČEZ, jde vlastně o topení elektřinou, kdy na 1kW el. získáme několik kW tepelných. Přitom největší odběr je v době (vnoci), kdy se elektřina těžce prodává.

V oblasti vytápění by ČEZ mohl převálcovat nenažrané plynaře, ale musel by se stát skutečnou oporou ekonomiky ČR.

0/0
4.8.2006 8:45

Jirka

Re: Re: Miliardy

;-D;-D;-D;-D Budoucnost je v tepelných čerpadlech? A čímpak jsou ta tepelná čerpadla poháněná?Budoucnost je zatím jen v jaderných elektrárnách.

0/0
7.8.2006 10:47

Iridium

To je zase analýz

Jestlipak se chlapci z ČEZu chytnou za nos ;-D;-D;-D

0/0
3.8.2006 10:11

Lidoop

Jaktože trh nefunguje?

Funguje, já omezil plýtvání, snížil jistič na minimum a platím 50% toho co jsem platil. A jako koníček si dělám solární ohřev vody, alespoň v létě ušetřím další korunky a strčte si tu elektriku do (Y)

Taky uvažuji o generátoru do sklepa, jen musím vyřešit palivo, jinak mám přísun použitých olejů, tak pak napíšu až elektriku odhlásím úplně...

0/0
3.8.2006 9:42

BUFFALO_CZ

Re: Jaktože trh nefunguje?

"jinak mám přísun použitých olejů"... to jako budeš pálit použitej olej ? a kam ty splodiny budeš odvádět ? nějakej účinej filtr sis taky koupil ? máš v plánu to rvát rovnou ven co ? :)) víc takovejch co pálí olej a jezdí na naftu pokud možno s hi-tech TDi (s cerveným i samozřejmě :)) a o kvalitu vzduchu v EU se nikdo nemusí bát :))

0/0
3.8.2006 9:49

Lidoop

Re: Re: Jaktože trh nefunguje?

Neboj, však píšu, že to musím vyřešit, autoservisy (vytápění) ti taky jedou na použité oleje, technologie na to je. Hlavně aby zdražili uhlí a zlevnili elektriku, jenže oni dělají opak a pak se tu udusíme....

0/0
3.8.2006 10:04

alex5

Re: Re: Re: Jaktože trh nefunguje?

zdražili uhlí a zlevnili elektriku? Jakpak to asi udělají, když většina elektřiny se vyrábí v uhelných elektrárnách? To bude trochu oříšek, brachu.....

0/0
3.8.2006 10:19

Lidoop

Re: Re: Re: Re: Jaktože trh nefunguje?

Cožpak jsi nikdy nešel na procházku v zimě městečkem, které otráví jen jeden komín z uhlím? Elektrárny mají přeci technologie, a mluvím o dani z uhlí.

0/0
3.8.2006 10:28

ejt

Re: Re: Re: Re: Re: Jaktože trh nefunguje?

elektřina se zlevnovat jen tak nebude. Ono celosvětově je deficit energie, evropa jí má také málo. Dokud nebude výrazný nadbytek, těžko takhle spekulovat. A druhá věc je ta, že pokud by měl být andbytek energie, cena uhlí pujde spíš dolů. Nevím, jak by se zohlednilo v zákoně to, že elektrárny mající technologie daň platit nemusí. lidi si nacpou vápenec do komína a budou se ohánět technologiema taky .. :))

0/0
3.8.2006 10:40

alex5

Re: Re: Re: Re: Re: Jaktože trh nefunguje?

no to ale není vůbec odpověď, kromě toho, že je to značně nesouvislé.

Když se zdraží uhelné elektrárně vstup, zdraží se i výstup. Takže možná přestanou v městech čoudit komíny, ale elektřina díky tomu levnější nebude.

A mimoto už vůbec nechápu, proč by se elktřina měla zlevňovat, když poptávka po ní 5x převyšuje nabídku. To je prostě úplná blbost.

0/0
3.8.2006 10:49

TomášM

Re: Jaktože trh nefunguje?

s elektřinou se doma totálně neomezujeme a platíme 630 korun měsíčně. Za to abych platil polovinu mi nestojí se omezovat, 3 stovky jsou nic. Jste vůl

0/0
6.8.2006 10:35

Mejla

Autorko Klímová, napřed se něco naučte, než začnete psát.

Trh s elektřinou je fakticky zablokován vinou neúměrně vysokých přenosových poplatků. Čili jako výrobci můžete mít konkurenceschopnou cenu a najdete si zákazníky, ovšem výše přenosových poplatků za dopravu elektřiny k zákazníkovi Vás dostane na neprodejnou úroveň. Platí to pro plyn i pro elektřinu. Antimonopolní úřady v této oblast zcela selhávají.

0/0
3.8.2006 9:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.