Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Špryňar: Kamiony tu nejsou pro potěšení majitelů

Na českých dálnicích dochází k podstatným změnám. Od července se změnila pravidla pro víkendovou jízdu kamionů, od ledna příštího roku se zase chystá zavedení mýtného na dálnicích. Co můžeme čekat? Se čtenáři bude diskutoval Martin Špryňar se sdružení ĆESMAD.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

chroustík

Stálo by si za to uvědomit,

že doposud kromě silniční daně neplatí přepravci za silniční cestu ani kačku. Do ciziny jezdí novejma autama, protože tam by je nepustili. Po ČR jezdí takovejma šunkama liazkama, který by už dávno měly bejt ve šrotu. Uplacený STK, páni majitelé spedic dřou řidiče, kde můžou, nedodržuje se nic. Řidiči zas mají uplacený známý policajty. A pan majitel si mezitím chodí po Chuchli a kouká, jak mu ty koníčci jedou a jak ho vobletujou slečny.

0/0
10.8.2006 16:13

Horolezec-29

Výhodný BYZNYS.

Kamiony tu nejsou pro potěšení majitelů, ale je to VÝHODNÝ BYZNYS. Kdyby tam nebyly zisky, ti majitelé přepravních firem to nedělají.

Takže pane Špryňare: BRÁT ANO, DÁVAT NE?

0/0
10.8.2006 15:14

sotek

ceske drahy

ceske drahy nejsou na prevazeni cehokoli, slouzi k zastavani fukci ve vedeni a vychove  zamestnancu  a  zakazniku ceskych drah:-D

0/0
10.8.2006 11:20

mihal27

zlé vlaky

nechápu, jestli české dráhy spí, nebo nechtějí vozit více nákladů,nebo kamiony?? ale je mi to divné...možná to nechce stát,aby mu do kasy šla spotřební daň z nafty?? nejhustší žel. síť na světě a my stojíme v řadě kamionů??? není to divné???Rv

0/0
9.8.2006 8:33

jarin

s

Vážení,

jak tu čtu některé příspěvky, tak se nestačím divit. Dopravce dělá samozřejmě vše pro zisk, kdo ne. Ale uvědomte si, že se vozí zboží, které každý z nás chce, od rohlíků po auta. Ale poslední dobou se o zisku nedá mluvit, spíše o přežití. neboť ceny PHM jdou nahoru, ale ceny dopravného jdou dolů. V okamžiku kdy se zavede mýtné, myslíte si že ho zákazníci zaplatí? Omyl. Zaplatí to z větší části dopravce.

0/0
8.8.2006 16:23

JanzRokycan

Re: s

Keci, prdy, beďary. Tuhle mi říkal jeden šofer kamionu, co vezl kafe ze Španělska, že s ním jede do Polska, tam kamion fiktivně vyloží a naloží(stejnou kávou) a jede zpátky do Čech, kde kafe udá. Na dotaz proč ho rovnou nevyhodí v ČR říkal, že kvóty pro dovoz ze Španěl jsou už plné, ale z Polska ne.... Nasrat na kvóty a ušetří se spousta ropy a silnic...

0/0
8.8.2006 17:09

OndrejD

Re: s

Vozím stopaře a někdy je mezi nimi i řidič kamionu. A bohužel dost historek se podobá příběhu s kávou. Řidič veze novinový papír z Čech do Švédska, tam ho vyloží, dojede do  100 km vzdálené papírny, tam naloží novinový papír a odveze ho do Prahy.

0/0
9.8.2006 8:10

JTB

Re: s

A já jak čtu váš příspěvek, klepu si na čelo a doporučuji nějakou čtivou učebnici, která vám ozřejmí základní ekonomické principy. Takový Holman pro neekonomické školy by byl ideální.

(FYI: pokud by to měl dopravce platit ze svého a nákaldy by převýšily příjmy, zřejmě to zabalí a o jeho přepravy se poperou ostatní.Normální trh. Pokud stále jezdí, zřejmě je pořád v zisku a je odkud brát.)

0/0
8.8.2006 19:33

ygg

Re: Re: s

Z dlouhodobého hlediska nelze než souhlasit...krátkodobě nelze být tak kategorický. Navíc podobná situace jednoznačně ve svém důsledku vede ke koncentraci v odvětví, se všemi negativními jevy které tento proces doprovázejí....ne že by tento proces u nás zatím pokročil tak daleko, ale spíš jde o to, že dopravci se snaží šetřit a s odpuštěním o.ebávat kde se dá a bezpečnosti na silnicích to moc neprospívá....o tom, že to je věcí policie toto sledovat a postihovat nechci u nás ani slyšet:-/

0/0
8.8.2006 22:54

mihal27

Re: s

no jo, chudý dopravce, který nakupuje kamiony po desítkách...nezdá se mi, že by s rostoucí cenou nafty klesal počet kamionů...ba naopak, stávají se "sklady na kolečkách" a znovu opakuji, přiveste mi konečně to zboží vlakem. Myslím, že 200% marže obchodníků by měly klesnout ve prospěch dopravců...navíc zničená dálnice mě nakonec stojí více v ceně daní,než "just in time" zboží!!!

0/0
9.8.2006 8:36

chroustík

Re: Re: s

dopravci nakupují velký kulový, 99 % kamionů je na leasing. Protože ručí kamionem, tak to každá leasingovka profinancuje, protože ví, že když přestane splácet, tak mu auťák vezme a obratem střelí jinde.

0/0
10.8.2006 16:09

Karelur

Neznám zkorumpovanější kuxvu než je Schlink

Rv

0/0
7.8.2006 22:25

Bobr

železniční doprava je bohužel nevýhodná

Dokud budou ČD potřebovat na přepravu na vzdálenost 500 km 50 hodin, nebude možné převést žádnou část nákladní dopravy ze silnice na železnici. ČD mají na vysokých školách několik zpracovaných návrhů, jak by bylo možné snížit dobu přepravy, ale nezaregistroval jsem, že by se o něco snažily. Myslím si, že až se něco udělá s dodací dobou po železnici, pak budou zákazníci více používat železniční dopravu.

0/0
7.8.2006 20:26

JTB

Re: železniční doprava je bohužel nevýhodná

500 km/50 h je doba absurdní a šílená, bohužel Čd opravdu takto v některých přepravních segmentech fungují. Zčásti i vinou státu, ale externí dopravci to umí naštěstí lépe.

0/0
8.8.2006 0:39

kladnyhrdina

Špryňar není pro potěšení

;-)Samozřejmě, že kamiony nejsou pro potěšení majitelů, ale pro jejich zisk. A stát je dotuje v podstatě bezplatnými silnicemi a levnými dálnicemi (roční známka = pár korun denně). A to z daní nás všech.

;-€Já jsem majitel tiskárny, která sídlí ve státním objektu. Taky jí nemám pro potěšení. Platím státu  nájemné za výrobní prostory v neudržovaném suterénu 1500 Kč denně. Proč to taky nemám zadarmo, nebo za nějakou blbou suterénní známku? Chci to vysvětlit. A včil mudruj, Špryňare. Chci mít tiskárnu pro potěšení.

0/0
7.8.2006 18:41

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Špryňar není pro potěšení

Obávám se, že minimálně za poslední rok nelze o nějakém zisku v dopravě ani hovořit.

0/0
7.8.2006 22:50

Crash84

kombinace

Mě to připadá, že jsou zde tva tábory. Jeden tábor, který vehementně podporuje silniční dopravu a zby nehtu hází špínu na železnici (poznámky typu černá díra apod.) a druhý tábor, který zase hází špínu na silniční dopravu. Podle mého názoru se ale kvalitní, cenově přijatelná a ekologická nákladní doprava neobejde bez spolupráce silnice a železnice. Kombinovaná doprava. Dneska spousta spotřebitelů si objedná dodání zboží prostě u jedný firmy a tim to hasne. Když je u nádraží a potřebuje větší objemy zboží, vozí to po železnici, když neni u nádraží, vozí to po silnici. Ta kombinovaná doprava by mohla vyřešit celkem dost problémů. Ovšem ten hlavní problém teď je, že nejsou skoro žádné terminály na překládání. Podle mě je ekonomicky výhodnější dát desítky miliard na vybudování překladišť než dávat stovky miliard na opravy silnic a dálnic. Zvlášť když ty stovky miliard nikdo nemá. Ideální je RoLa, ale kontejnery maji rozhodně taky něco do sebe. Ovšem ze začátku by to chtělo dotace

0/0
7.8.2006 15:10

M.

Re: kombinace

R^

0/0
7.8.2006 17:56

Vašek

Re: Re: kombinace

No jo, ale vše je o penězích. Nebude-li ekonomický tlak, nebude ani zájem o kombi přepravu. Rolla byla tvrdě dotovaná Saskou a Českou dráhou.

0/0
10.8.2006 13:14

ygg

Re: kombinace

Problémem nikoli bezvýznamným rovněž je, že u silniční dopravy panuje konkurence, dle názoru mnohých zúčastněných místy až brutální. U železniční dopravy jsou ČD a nazdar....platí to i pro osobní přepravu..dokud nebudou nastaveny podmínky skutečně konkurenčního prostředí i na železnici, nic se nezmění... Jak správně podotýkáte, všecny druhy dopravy mají své opodstatnění....rozhodnutí která je v daném případě optimální je nicméně na zákazníkovi, a ten se může rozhodovat jen na základě nabízených podmínek...a že se pro ČD rozhodují klienti čím dál méně...čí je to asi vina?

0/0
8.8.2006 12:48

Transalp

Příčina problému

Vlastníkem drah železničních a drah asfaltových je stát. Že poptávka po obou roste, především po silnici a přitom nebyl schopen dostavět ani 50km mezi Poděbrady a Hradcem, to je ta vaše nutnost vlastnit strategicky významné komunikace státem. Hnus. Hlavně že se lejou miliardy do černý díry Český dráhy.

Oboje odvětví liberalizovat a ČD i dálniční síť privatizovat. Osobní a nákladní doprava na asfaltové i kovové(!) dráze bude provozována v mnohem lepším poměru kvalita/cena.

Problém je zakopán u ZÁKONODÁRCŮ, potažmo vlády.

0/0
7.8.2006 13:43

JTB

Re: Příčina problému

Do ČD se neleje nic. Leje se do SŽDC s.o., vlastníka infrastruktury, jenže to se leje z 50% z evropských peněz a hlavně je to plivanec v moři ve srovnání s tím kvantem, co se lije do Správy silnic a dálnic.

Doporučuji si nastudovat výdajovou stránku MD ČR a navrch si uvědomit, že oněch 50 km dálnice = 70 mld. Kč, 50 km koridorové trati-10mld.Kč..

Než se tu rozohníš o jinak chvályhodné liberalizaci, nastuduj si základní fakta.

0/0
7.8.2006 14:16

kladnyhrdina

Re: Re: Příčina problému

Svatá pravda. Ještě bych dodal, že za zčásti evropské a jen z části naše peníze stát pod praporem "koridorizace" provádí jen trochu lepší údržbu zchátralých tratí a pak za ně od ČD a soukromých dopravců vybírá "mýtné" cca 80 Kč za kilometr (!!!) za nákladní vlaky a cca 30 Kč/km za osobní.

Naproti tomu ty silnice a dálnice jsou za peníze nás všech a stát je dává  téměř zdarma jako dotaci provozovatelům silniční dopravy.

Dálniční známky, silniční daň a spotřební daň (kterou platí i železniční dopravci) náklady silniční infrastruktury nepokryjí ani náhodou.

Asi špatně chápu, proč není buď zadarmo všechno, nebo proč neplatí všichni podle stejného klíče? To je jako regulované nájemné. Oni ti majitelé kamionů přece nikdy neplatili, tak by to bylo asociální, po nich najednou něco chtít. Navíc ty kamiony přece nemají pro radost, to musí pochopit každý.8-o

0/0
7.8.2006 18:58

Crash84

Re: Re: Re: Příčina problému

Naprostej souhlas. Jenom bych doplnil, že podle cenového věstníku SŽDC platí nákladní vlak o hmotnosti 500t na trati zařazené do evropského sopravního systému (koridorová trať) necelých 90 Kč za jeden kilometr. Dálniční známka pro nákladní automobily nad 12 tun stojí 14 000Kč. Může se na to njezdit X tisíc kilometrů. Tohle je opravdu postavený na hlavu. Už aby bylo mýtný

0/0
7.8.2006 19:26

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Re: Re: Příčina problému

Stejně jako silniční síť je státem dotovaná i síť železniční. Víc jednoduše proto, že silnice jsou nesrovnatelně více používané. Spotřební daň z PHM je velmi významnou položkou státního rozpočtu. Dále nezapomeň, že vyšší cena dopravy se promítne do ceny zboží. A to jsme najednou jinde. Pokud by se doprava výrazně zdražila, bude to mít nepříjemný dopad na ekonomiku. Vyšší ceny zboží včetně potravin, vyšší ceny surovin, nižší konkurenceschopnost výrobních firem, vyšší nezaměstnanost atd.

0/0
7.8.2006 23:04

JTB

Re: Re: Re: Re: Příčina problému

Blábolíte nesmysly, pane kolego. Spotřební daň není vybírána na silniční síť, ale na kompenzaci negativních externalit (emise aj.) a jako takovou ji platí i železniční dopravci, pokud používají dieslové lokomotivy.

Poplatek za užití dopravní cesty má jen dvě podoby-mýtné/silnmiční daň u automobilů a poplatků SŽDC/ČD v železniční dopravě. V prvním případě nepokryjí poplatky ani zlomek skutečných nákladů a tak je nutné látat černou dálniční díru z oněch spotřebních daní, ve druhém případě má SŽDC vyrovnaný rozpočet.

0/0
8.8.2006 0:38

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Re: Re: Re: Re: Příčina problému

Nesmysly blábolíte vy. "Kompenzace negativních externalit" je teoretický nesmysl a jako takový ani nelze vyčíslit.

SŽDC má vyrovnaný rozpočet? Počítáte tam miliardové dluhy, které stát "vymazal"? Nebo si SŽDC snad rekonstruuje tratě se svých peněz (když nepočítám porouchanou výhybku)? To asi ne, že?

0/0
8.8.2006 7:47

JTB

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Příčina problému

Rakouská a Chicagská škola, ekonomická teorie. Z ní vychází v Evropě uznávaný koncept spotřební daně. Realita je bohužel jiná.

SŽDC opravdu mají vyrovnaný rozpočet, dokonce jsou snad v mírném přebytku. Doporučujo prostudovat výroční zprávy na szdc.cz. Traťe opravují z vlastních peněz, vybraných od dopravců na základě cenového výměru MF ČR (ono té údržby i mimo koridory je celkem dost), koridory se pak obyvkle hradí z dotačních progarmů EU (obvykle +/-50%), z prostředků SŽDC a státních dotací (relativně malý podíl ve srovnání se 100% u dálnic).

0/0
8.8.2006 20:08

ygg

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Příčina problému

Při vší úctě....spotřební daň z pohoných hnot je v případě ČR příjmem státního rozpočtu, stejně jako každá jiná daň či poplatek. S ohledem na konstrukci SR u nás zde není jakákoli vazba mezi příjmy a výdaji....toto by bylo pouze v případě, že by příjem z této daně plynul do Fondu dopravy, nebo podobného instrumentu, kde vzájemná vazba existuje. Takže, jak to dobráci ve Sněmovní odhlasují, tak se to bude vybírat, a jak každý rok odmávají, tak se to prošustruje... Co se týče kvantifikace dopadů silniční dopravy...to je hodně tenký led a raději od toho dál...prostě to nejde.Ne že by to nezkoušeli, ale všechno jsou to jen velmi hrubé odhady, snadno zpochybnitelné..

0/0
8.8.2006 22:47

Radek

Re: Re: Re: Re: Příčina problému

Ten kdo nakupuje zboží přepravované na dlouhé vzdálenosti kamionem prostě musí pochopit, že za tu dopravu bude muset zaplatit. Jestliže někdo chce jíst jablka ze Španělska, ať za tu dopravu a opotřebení silniční sítě zaplatí. Dokud bude silniční síť prakticky zadarmo, budou jedni tahat zboží z východu republiky na západ a druzí budou tahat to samé zboží ve stejnou dobu opačným směrem furt dokola.

Teď jde hlavně o to, aby se peníze vybrané na mýtném dostaly zpět do silnic a dálnic na kvalitní údržbu a ne aby z toho zase někdo látal státní rozpočet.

0/0
8.8.2006 6:49

John

Pro vsechny chudaky, co zde nadavaji

Pokud by zustalo vse pri starem a hranice by byly zadratovane jako drive a produkovalo by se zde jenom pro mistni spotrebu, meli bychom sice na silnicich mene kamionu, ale v Praze jenom dva Tuzexi, obchodni dum Kotva, par konzumu a Jednotu. Pak by jste nadavali urcite zase na uplne neco jineho. Tim nechci omlouvat, ze ceske komunikace stoji za vylyz (_!_)

0/0
7.8.2006 13:26

Jerry Seinfeld

Re: Pro vsechny chudaky, co zde nadavaji

Nevim, Johne, ale mne spise pripadne jako chudak anonymni kamionak, ktery dokaze v nekolka kratkych vetach napsat nekolik komickych hrubek, nez ten, kdo slusne a vecne kritizuje soucasny stav kamionove dopravy v nasi zemi.

0/0
10.8.2006 10:55

Bajeasar

To je vypatlanec.....

"Kamiony jen zajišťují přepravu toho, co si někdo objednal..." Ten ignorant asi nechápe, že kdybych měl možnost na své objednáve zaškrnout políčko - "chci dopravu vlakem, a klidně i s přirážkou +100 Kč" , tak to políčko s radostí zaškrtnu... Typickej pohled člověka, kterej nezná slovo koleje...  Pochopitelně, malá dodávka, ať mi to pak zaveze z nádraží do baráku.

0/0
7.8.2006 12:52

Qesospi Cobigan

Re: To je vypatlanec.....

A ještě...! (fakt mě nas...) Když jsem viděl, co jezdí po dálnici - já jsem si žádný zboží z Ma´darska, Slovenska, Polska a Lotyšska neobjednal...!

0/0
7.8.2006 13:01

Maty666

Re: To je vypatlanec.....

Ty ignorante a to bys jako souhlasil i s dodací lhůtou 4 týdny.Typický pohled zelené makovice, která si myslí že kamiony si vymýšlí dopravci a ne zákazníci.Už vidim jak si nechává supermarket vozit zeleninu 2 měsíce ve vagonech a pak to do finiše stejně překládá do náklaďáku, protože na rozdíl od kolejí silnice je všude.....

Hrůza takový blbci-tomu říkam vy mletej ekoterorista, papouškuje prázdné fráze a ví o tom kulový

0/0
7.8.2006 13:14

JTB

Re: Re: To je vypatlanec.....

Typický pohled asfaltové makovice. Kontejnerová přeprava typu Metransu je stejně rychlá, jako oslavované kamiony. On totiž ten kontejnerový vlak smí třebas i vyšší rychlostí...

0/0
7.8.2006 14:13

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Re: Re: To je vypatlanec.....

Bože ty jsi mamlas. Tím kontejnerem si vezeš zboží z Číny, to není určeno pro nějakou tuzemskou dopravu. Navíc mi ukaž jediný hypermarket, kde ti vyloží zboží z kontejneru. Rv

0/0
7.8.2006 23:07

JTB

Re: Re: Re: Re: To je vypatlanec.....

Odkdy opět uvažujeme v intencích izolovaného českého trhu/RVHP?

0/0
8.8.2006 0:41

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Re: Re: Re: Re: To je vypatlanec.....

Zřejmě nevíš o čem je vůbec řeč.

0/0
8.8.2006 7:48

JTB

Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je vypatlanec.....

Bohužel pro tebe vím. Na problematiku se dlouhodobě zaměřuju. A tvoje (ne)znalosti usvědčují z blábolení spíš tebe.

0/0
8.8.2006 20:14

Maty666

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je vypatlanec.....

Když se tedy na tuto problematiku zaměřuješ, tak bys měl vědět že fenoménem dnešní doby jsou dodávky just in time, nikdo si nebuduje sklady narvané k prasknutí.Rychlost dodávky je důležitá i pro zákazníky nejen prodejce a hlavně v rámci subdodavatelských dodávek.Prostě ti nikdo dneska na zboží měsíce čekat nebude, což v případě přepravy pomocí ČD je  víc než jisté.Požadavek na rychlost diktuje trh a jakákoliv snaha násilim trh ohnout a vnutit mu nepružný systém přepravy nikam nevede.O absenci kontejnerových překladišť se nemá cenu ani bavit.Chytrácké a líbívé hlášky typu nákladní dopravu na železnici, což průměrný ale blbý volič kvituje při představě prázdné dálnice kde se bude moct řídit dvoustovkou svědčí o nízké inteligenci.Apropo na západě je nákladní železnice dávno na ústupu navzdory všem dotačním snahám a nové tratě které se tam staví jsou výhradně pro rychlostní osobní dopravu.

0/0
9.8.2006 9:29

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je vypatlanec.....

Pokud se budeme bavit o kontejnerech, v těch se v žádném případě nepřeváží zboží na kratší vzdálenosti, tedy v rámci EU nebo dokonce vnitrostátní přepravy (samozřejmě nepočítám přepravy z/do přístavu). Tedy poznámky o kontejnerových vlacích metransu jsou úplně mimo mísu.

0/0
10.8.2006 9:06

Stíhací vzducholoď Karel

Re: To je vypatlanec.....

Ty jsi taky guma. Snad si nemyslíš, že někoho zajímá nějaký tvůj přiblblý balík? S tím si běž klidně na nádraží! A ještě si myslíš, že ti to za stovku navíc odveze dodávka až do domu! :-D To už je fakt síla. Kdybys měl výrobní firmu, zajímalo by mě, zda by sis při plánu výroby zaškrtl políčko "chci dopravu vlakem + 10 mil. Kč." :-D

0/0
7.8.2006 23:11

bukin

kamiony nesmí v pátek večer

, tak si ten článek laskavě opravte.

0/0
7.8.2006 12:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.