Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektronické mýtné zdraží autobusové jízdenky

Kvůli elektronickému mýtnému se bude platit víc za cestu autobusem, shodují se dopravci. Za cestu z Prahy do Brna tak například podle ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury cestující zaplatí až 180 korun, což je o 20 procent více než dosud.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mpixel

průšvich

Celý průšvich spočívá v tom že vláda schválila předražené mikrovlnky místo již hotového satelitního systému. A tak se spravedlnosti nedočkáme. Do státního rozpočtu budou platit jen uživatelé dálnic. Ale co ať platí, já jsem z jihočeského kraje a Praha nebo Brno mě vůbec nezajímá.Rv

0/0
31.10.2006 9:01

danny44

Kalkulačka říká....

Praha - Brno po dálnici je nějakých 200 km krát 4,05 je 810 Kč, děleno 50 (počet míst v autobusech SA = 16,20 Kč; navýšení "o 20 %" na 180 Kč je 30 Kč.....

0/0
30.10.2006 19:43

indy

Re: Kalkulačka říká....

ty autobusy nejezdi porad plne :-) ale jinak souhlasim, ze 20% je moc

0/0
30.10.2006 20:51

danny44

Re: Re: Kalkulačka říká....

a) 50 není plná kapacita "žlutých expresů SA"

b) 50 v podstatě nestačí na to, aby se žluté expresy SA "aspoň zaplatily" už teď při cenáích SA (ale o tom tahle debata není)

0/0
30.10.2006 20:59

drevak_patlak

Re: Re: Re: Kalkulačka říká....

Tady bych Vás vyvedl z omylu.

Pořizovací cena takového autobusu bude cca 10 miliónů Kč a u autobusů se obvykle předpokládá životnost cca 1 milión km, tj. mámě 10 Kč/km. Dále spotřeba nafty může být při jízdě po dálnici kolem litrů na  km, možná i méně, při ceně cca  Kč to máme 9 Kč/km. Dále plat řidiče je bídný, za hodinu práce firma zaplatí i s odpočty státu maximálně 250 Kč/hodinu, stewardka podobně, do Brna to dá 1500 Kč na jednu cestu, tj. cca 7,50 Kč/km. K tomu si dámě nějaké náklady na údržbu řekněme cca 3,50 Kč/km a máme náklady cca 30 Kč/km. Jedna cesta do brna tak stojí nějakých 6000 Kč. Když bude obsazenost 60 lidí, znamená to vybrat 100 Kč, když to bude 50, znamená to vybrat 120 Kč. K tomu přirážka na kafe (5 Kč), distribuci jízdenek a reklamu a jsme na cca 140 Kč za jednu cestu, což je suma, kterou přibližně SA za tuto cestu výbírá. Studentské a žákovské jízdné dorovnává stát (25% resp. 75%).

O dumping se rozhodně nejedná, i když moc zisku na tom asi taky není.

0/0
31.10.2006 10:37

drevak_patlak

Re: Re: Re: Re: Kalkulačka říká....

Zapoměl jsem započítat silniční daň a dálniční známku, to jsou ale velmi směšné částky, které výsledek zkreslí o maximálně pár korun. Já jsem navíc jen odhadoval, možná ten autobus spotřebuje méně nafty, možná je kafe levnější a řidičům se možná taky dává méně. Kdo ví.

0/0
31.10.2006 10:39

jircalius

Re: Kalkulačka říká....

20% z 99 = 19,80Kč tj ze studentské ceny, a těch nás jezdí docela dost...nicméně asi ten rozdíl pokrývají nějaký dotace. Joo to už nevím :)

0/0
30.10.2006 21:21

drevak_patlak

Re: Re: Kalkulačka říká....

Na cestu studentů a žáků do školy na studentské průkazky je dopravce povinen jim dát slevu 25% resp. 75%, které ale oproti obyčejnému jízdnému zadotuje, tj. dopravce na tom netratí.

Jiná věc je, že SA dává studentské jízdné i po předložení ISIC karty. Je otázka, zda i toto si účtuje státu k dotaci (kontrola prakticky není možná) nebo to dotuje sama. Nedivil bych se ale ani jednomu.

0/0
31.10.2006 10:41

jirka

myto

...aby autobusy platili myto je sprvne, vzdyt vlaky ho dnes plati take a to na vsech tratich--i na te z Horni do Dolni. Ulevu bych asi povolil autobusum, ktere jezdi v ramci krajem dotovane dopravni obsluznosti, ale ty co jezdi jen pro zisk na tech vyzobanych rozinkach at plati. Pravda je vsak takova ze obecne hromadnou dopravu budeme mit zpoplatnenu a auta stale jezdi za hubicku. Dle meho nazoru je nutne prvni zpoplatnit osobni automobili protoze v celkove sume nadelalji vic smradu a bordelu nez kamiony dohromady....

0/0
30.10.2006 18:40

ArneFarin

nejde jen o dálnice

ale mají být zmýtněny přece všechny silnice I. třídy! A na těch už je autobusů dost.

0/0
30.10.2006 18:05

fofrman

ekologická pravidla EU

Na jednu stranu chápu, že když platí vlaky za použití dopravní cesty, tak by měly platit i busy. Ale stejná cena jako u náklaďáků je kravina. S tím se může jít slavná EU vycpat. Buzerují kvůli čističkám, emisím a autobusy, které jsou ekologicky méně škodlivé než velká část vozovýho parku ČR, nemají jinou sazbu. Že ji nemají jinde přeci neznamená, že ji nemůžeme vyjednat!Ať se de EU bodnoutRv

0/0
30.10.2006 18:02

p_m

Re: ekologická pravidla EU

Proč by autobusy, které váží stejně a stejně ničí dálnice apod., proč by tedy měly autobusy platit míň?

0/0
31.10.2006 11:37

drevak_patlak

Chaos

To, že autobusy budou platit mýtné je v principu správné, prostě rovnost. Na kolejích je to nakonec podobně, poplatek za použití kolejí platí Pendolino i motoráček na lokálce. Horší ale je, že mýtné zatím nebudou platit osobní auta, tj. je to krok podporující individulání dopravu proti veřejné a je to tedy krok neekologický a proti trvale udržitelnému rozvoji. Tady bych se opravdu zaobíral tím, zda nezkusit na pár protlačit u EU tu výjimku.

Jiná věc ale je, jak se projeví mýtné v dotacích na dopravní obslužnost. Tady podle mě k ničemu výraznému nedojde, protože dotovaných autobusových linek jezdících po dálnici je velmi málo. Tady si je dopravci připravují půdy pro požadování větších dotací.

0/0
30.10.2006 17:15

Tomáš Marný

Re: Chaos

Ano, lidi, co dojíždějí do práce z Horní Dolní autem, protože jim tam autobus jezdí v úterý a v březnu, tak budou ještě k benzínu (který si na rozdíl třeba od Německa nemohou ani odečíst z daní) platit mýtné... To už se na to můžou rovnou vys*at a válet se doma na dávkách...

0/0
30.10.2006 19:45

drevak_patlak

Re: Re: Chaos

Mohou jezdit třeba na kole...

Chyba je ale pochopitelně v tom, že nejezdí ty autobusy, resp. po různých Zapádakovech spíš mikrobusy, které mají levnější provoz. Obecně je u nás kvalita veřejné dopravy celkem mizerná, peníze nejsou ani na nová vozidla, ani na provoz, navíc rušení spojů z počátku 90. let se pochopitelně projevilo úbytkem cestujících i z těch zbylých. Pro většinu lidí není nabídka 3 spojů za den moc zajímavá a tak si zvyknou jezdit autem všude.

Kromě toho ze Zapdákova do Města se obvykle nejede po dálnici (občas po silnici první třídy), takže tady mýtné nehrozí.

0/0
30.10.2006 20:10

kladnyhrdina

Re: Re: Chaos

Autobus z Horní Dolní žádné mýtné platit nebude, neb nejede po dálnici. Zato vlak z Horní Dolní státu "mýtné" (poplatek za použití dopravní cesty) platí i na té nejposlednější lokálce. Za osobní vlak cca 9 - 40 Kč/km, za nákladní vlak cca 50 - 90 Kč/km.

Stát vybere od ČD i soukromých železničních dopravců slušné peníze a pak jim velkoryse něco vrátí na dotacích na osobní dopravu. Na nákladní nic, tam si prostě prachy nechá. Už víte, proč je tolik kamionů? Maj to ZADARMO!!!

0/0
30.10.2006 20:25

lolek77

Re: Re: Re: Chaos

Naprosto chybná teorie. Kamiony válcují železniční dopravu pro absolutní nepružnost a tedy neschopnost ČD.

Typickým příkladem jsou spěšniny. Dříve často používaný způsob dopravy zásilek dnes nemůže soupeřit ani s ČP o soukromých firmách nemluvě.

0/0
30.10.2006 23:21

kladnyhrdina

Re: Re: Re: Re: Chaos

Že by spěšniny na dráze převálcovaly kamiony jsem si opravdu nevšiml. Vlakem ve firmě (tiskárna) často posíláme zásilky ČD Kurýr a funguje to naprosto super - i o víkendech a přes noc. V zásilkách mezi většími městy jsou s dodací lhůtou i cenou lepší, než soukromé kurýrní služby i pošta.

Kolik spěšnin jsi, lolku77, poslal, že Tě to tak trápí? a ČD Kurýr jsi už alespoň jednou zkusil? Teoretikům zdar!

 

0/0
31.10.2006 10:25

PatrikChrz

Re: Chaos

To že neplatí osobní auta je v pořádku. Mýtné není (nemá být) ekologickou daní, ale příspěvkem na opravu komunikací. A osobní auto s váhou kolem dvou tun poškozuje silnice zanedbatelně na rozdíl od kamionu s celkovou hmotností v desítkách tun.

I když bych byl pro větší rozdělení, podle toho, jak moc ničí silnice a více (než teď) zvýhodnit vozidla s nižší celkovou hmotností na jednu nápravu. Navíc autobusy málokdy jedou plně (hmotnostně) vytíženy, na rozdíl od kamionů, kde je to častější.

0/0
31.10.2006 7:04

drevak_patlak

Re: Re: Chaos

Mýtné sice nemá být ekologické daní, ale i o té by se dalo (mělo) uvažovat. Nějaká studie odhadla tzv. externality (tj. neuhrazené náklady např. na poškození životního prostředí, zábor půdy silnicemi, zraněné a mrtvé při nehodách atd.) v přepočtu asi na 1 Kč/km. Ty by bylo vhodné vybírat.

Jiná věc ale je, že mýtné není příspěvek pouze na údržbu, ale i na výstavbu. A ačkoliv skutečně osobáky opotřebovávají silnice řádově méně než kamiony, stejně se pro ně musí stavě. A takový kilometr dálnice stojí cca 300 miliónů Kč. Když budu uvařovat životnost 30 let do pořádné rekonstrukce, znamená to ročné vybrat na km cca 10 miliónů Kč. Při bežném průjezdu to znamená vybrat za každý km kolem 0,50 Kč pokrývající jen náklady na výstavbu dálnice.

0/0
31.10.2006 10:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.